Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Järkyttävä näky eilen bussin ikkunasta

Vierailija
23.01.2015 |

Bussin ikkunasta nähtyä: Helsingin ydinkeskustassa makasi keskellä katua ihminen, en tiedä oliko tajuton, sammunut, sairaskohtaus vai mitä, mutta näytti pahalta. Kova pakkanen. Kello oli vasta n. 8 illalla ja kadulla kulki vielä runsaasti ihmisiä (kaupat sulkeutuu klo 9), mutta mitäs hemmettiä, väistivät vain maassa makaavaa tyyppiä ja kipittivät eteenpäin. Osa kääntyi hetkeksi ihmettelemään ja jatkoi sitten matkaansa.

Olen järkyttynyt. Mikä ihmisiä vaivaa?! Siinä olisi voinut olla teidän läheinen pakkaseen tuupertuneena, miltä tuntuisi!?

Koko episodi ikkunasta katsottuna kesti n. 20 sekuntia, mutta siinä ajassa ihmisen ehti ohittaa lähemmäs 10 tyyppiä. Omasta kännykästäni oli akku loppu, muuten olisin soittanut apua. Jäi surkea ja avuton olo.

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisithan sä voinu jäädä bussista pois ja "pelastaa" sen, et ole yhtään parempi kuin ne muutkaan, joten suotta kiillottelet sädekehää pääsi yläpuolella.

Vierailija
22/58 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 07:19"]Ap on näköjään uusi täällä kun ei ymmärtä, että hän on asiassa syyllinen. Todellakin olisi ap: n itse pitänyt hälyttää apua. Ihme lässytystä että akku loppu...
[/quote]

Juu, todellinen palsta-amatööri kyseessä. Shame on you! :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 07:21"]

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 07:19"]Ap on näköjään uusi täällä kun ei ymmärtä, että hän on asiassa syyllinen. Todellakin olisi ap: n itse pitänyt hälyttää apua. Ihme lässytystä että akku loppu... [/quote] Juu, todellinen palsta-amatööri kyseessä. Shame on you! :D

[/quote]

No mutta tottahan se on, että ap olisi hyvin voinut reagoida asiaan. Siis niin, että siitä olisi ollut apua tälle ihmisille. Asian taivastelu av:lla tai somessa ei pelasta ketään, mutta saahan siitä oma ego mukavasti nostetta.

Vierailija
24/58 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 07:26"][quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 07:21"]

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 07:19"]Ap on näköjään uusi täällä kun ei ymmärtä, että hän on asiassa syyllinen. Todellakin olisi ap: n itse pitänyt hälyttää apua. Ihme lässytystä että akku loppu... [/quote] Juu, todellinen palsta-amatööri kyseessä. Shame on you! :D

[/quote]

No mutta tottahan se on, että ap olisi hyvin voinut reagoida asiaan. Siis niin, että siitä olisi ollut apua tälle ihmisille. Asian taivastelu av:lla tai somessa ei pelasta ketään, mutta saahan siitä oma ego mukavasti nostetta.
[/quote]

No kyllä niiden jotka kulki ohi, ois pitäny auttaa!

Vierailija
25/58 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 07:41"][quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 07:26"][quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 07:21"]

[/quote]

[/quote]

No kyllä niiden jotka kulki ohi, ois pitäny auttaa!
[/quote]
Ap:n ihan yhtä lailla.

Vierailija
26/58 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen ajattelee, että joku toinen auttaa.

Vierailija
27/58 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä soitan aina 112 jos näen ihmisen makaavan maassa tiedottoman näköisenä. Useamman kerran olen sen joutunut tekemään kun tosiaan tuntuu ettei ihmiset välitä. Ei antaisi omatunto periksi kulkea vaan ohi ja ajatella että joku toinen hoitaa.

Vierailija
28/58 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos soittaa 112 ja kertoo, että täällä kauppakeskuksen edessä makaa tajuton ihminen, niin eka kysymys on, että kuka olet, mitä tapahtui, kuka uhri on, hengittääkö, näkyykö verta  ja haiseeko alkoholi. Jos sanoo, että on itse satunnainen  ohikulkija eikä tiedä toisen nimeä eikä tämä sitä kykene sanomaan, verta ei näy, uhri hengittää  mutta viinasta en ole varma, niin ohje on, että jää siihen odottamaan, laitetaan kiireetön auto tulemaan. Ja sitten seisot sen tajuttoman/sammuneen/kuolleen vieressä 2-3 tuntia ambulanssia odottamassa.

Kuka nykyihminen menee tuohon rumbaan mukaan? Kun tietää, että siinä saa seistä tuntitolkulla ja lopulta saa haukut ambulanssikuskeilta, että tää on vanha spurgu.

Vierailija
29/58 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 08:34"]Jos soittaa 112 ja kertoo, että täällä kauppakeskuksen edessä makaa tajuton ihminen, niin eka kysymys on, että kuka olet, mitä tapahtui, kuka uhri on, hengittääkö, näkyykö verta  ja haiseeko alkoholi. Jos sanoo, että on itse satunnainen  ohikulkija eikä tiedä toisen nimeä eikä tämä sitä kykene sanomaan, verta ei näy, uhri hengittää  mutta viinasta en ole varma, niin ohje on, että jää siihen odottamaan, laitetaan kiireetön auto tulemaan. Ja sitten seisot sen tajuttoman/sammuneen/kuolleen vieressä 2-3 tuntia ambulanssia odottamassa.

Kuka nykyihminen menee tuohon rumbaan mukaan? Kun tietää, että siinä saa seistä tuntitolkulla ja lopulta saa haukut ambulanssikuskeilta, että tää on vanha spurgu.
[/quote]

No pakkoko siihen on jäädä viereen seisomaan? Tuleehan se ambulanssi vaikka et itse siinä olisikaan. Ja noin kovalla pakkasella se kyyti olisi tullut varmasti nopeasti.

Vierailija
30/58 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kyllä se apu palstan kautta menee perille, pienellä viiveellä vaan. Otan nyt heti yhteyttä kotikuntani Köyliön poliisiin.

Vierailija
31/58 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 08:34"]Jos soittaa 112 ja kertoo, että täällä kauppakeskuksen edessä makaa tajuton ihminen, niin eka kysymys on, että kuka olet, mitä tapahtui, kuka uhri on, hengittääkö, näkyykö verta  ja haiseeko alkoholi. Jos sanoo, että on itse satunnainen  ohikulkija eikä tiedä toisen nimeä eikä tämä sitä kykene sanomaan, verta ei näy, uhri hengittää  mutta viinasta en ole varma, niin ohje on, että jää siihen odottamaan, laitetaan kiireetön auto tulemaan. Ja sitten seisot sen tajuttoman/sammuneen/kuolleen vieressä 2-3 tuntia ambulanssia odottamassa.

[/quote]

Suht kyyninen olet, tuollaisten takia ne ihmiset sinne hankeen kuolee kun ei viitsitä ryhtyä "rumbaan". Eihän se vieraan ihmisen henki ja elämä tietenkään sen arvoista mielestäsi ole mutta mitäpä jos sinä itse tai läheisesi olisit avun tarpeessa eikä kukaan viitsi auttaa ettei joudu sinne rumbaan? Sitä paitsi täällä pääkaupunkiseudulla ainakin ambulanssin tulo kestää parikymmentä minuuttia korkeintaan joten ei tarvitse tunti tolkulla siinä vieressä kökkiä. Jossain Lapissa tai maalla sitten eri homma, en tiedä? Sairas asenne sinulla kuitenkin.

Vierailija
32/58 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ei muuten ole totta

Vierailija
33/58 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 08:38"]

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 08:34"]Jos soittaa 112 ja kertoo, että täällä kauppakeskuksen edessä makaa tajuton ihminen, niin eka kysymys on, että kuka olet, mitä tapahtui, kuka uhri on, hengittääkö, näkyykö verta  ja haiseeko alkoholi. Jos sanoo, että on itse satunnainen  ohikulkija eikä tiedä toisen nimeä eikä tämä sitä kykene sanomaan, verta ei näy, uhri hengittää  mutta viinasta en ole varma, niin ohje on, että jää siihen odottamaan, laitetaan kiireetön auto tulemaan. Ja sitten seisot sen tajuttoman/sammuneen/kuolleen vieressä 2-3 tuntia ambulanssia odottamassa. Kuka nykyihminen menee tuohon rumbaan mukaan? Kun tietää, että siinä saa seistä tuntitolkulla ja lopulta saa haukut ambulanssikuskeilta, että tää on vanha spurgu. [/quote] No pakkoko siihen on jäädä viereen seisomaan? Tuleehan se ambulanssi vaikka et itse siinä olisikaan. Ja noin kovalla pakkasella se kyyti olisi tullut varmasti nopeasti.

[/quote]

Sieltä hälytyskeskuksesta saa ohjeen/määräyksen jäädä odottamaan. Ei se auto tule yhtään sen nopeammin pakkasella kuin kesäkelillä, niitä on tietty määrä ajossa ja jos on kaatuneita, liukastuneita jne., jotka kykenee itse kertomaan, mitä sattui, niin saavat kyydin nopeammin.

Vierailija
34/58 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Jees, näin on. Paitsi pienten lasten kanssa kun olen liikenteessä ollut ja jokainen kiukkuaa jotain samalla, sanon osoitteen ja että valitettavasti en voi näiden kanssa nyt paikalle jäädä auttamaan, että hengittää kyllä ja muita pikkudetaljeja mitä siinä nyt ehtii.

Kyllä jokainen voi sen verran tehdä, ei tarvitse ihan ihmispaskaksi muuttua sen takia että pelkää ns "seurauksia".

Vierailija
35/58 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP olisi voinut soittaa hätäkeskukseen bussimatkan päätyttyä (mikään, edes Vantaan perukan/Espoon bussi ei kestä asemalta tai Kampista vajaata tuntia enempää päättärilleen), antaa speksit ja pyytää käydä katsomassa. Mutta ei, on vain läheteltävä nettiin postauksia. *Tap tap tap (sarkastinen ilme). 

Vierailija
36/58 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuton potilas menee aina nilkkansa nyrjäyttäneiden ja mahakipuisten edelle. Ei siellä hätäkeskuksessa ole varaa arvata että kyseessä on kuitenkin joku spurgu. Lanssi lähtee aina kiirellisesti.

Vierailija
37/58 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 07:07"]

Bussin ikkunasta nähtyä: Helsingin ydinkeskustassa makasi keskellä katua ihminen, en tiedä oliko tajuton, sammunut, sairaskohtaus vai mitä, mutta näytti pahalta. Kova pakkanen. Kello oli vasta n. 8 illalla ja kadulla kulki vielä runsaasti ihmisiä (kaupat sulkeutuu klo 9), mutta mitäs hemmettiä, väistivät vain maassa makaavaa tyyppiä ja kipittivät eteenpäin. Osa kääntyi hetkeksi ihmettelemään ja jatkoi sitten matkaansa.

Olen järkyttynyt. Mikä ihmisiä vaivaa?! Siinä olisi voinut olla teidän läheinen pakkaseen tuupertuneena, miltä tuntuisi!?

Koko episodi ikkunasta katsottuna kesti n. 20 sekuntia, mutta siinä ajassa ihmisen ehti ohittaa lähemmäs 10 tyyppiä. Omasta kännykästäni oli akku loppu, muuten olisin soittanut apua. Jäi surkea ja avuton olo.

[/quote]

Miksi et ilmoittanut bussikuskille ja pysäyttänyt bussia? Olet tekopyhä

Vierailija
39/58 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 07:41"]

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 07:26"][quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 07:21"] [quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 07:19"]Ap on näköjään uusi täällä kun ei ymmärtä, että hän on asiassa syyllinen. Todellakin olisi ap: n itse pitänyt hälyttää apua. Ihme lässytystä että akku loppu... [/quote] Juu, todellinen palsta-amatööri kyseessä. Shame on you! :D [/quote] No mutta tottahan se on, että ap olisi hyvin voinut reagoida asiaan. Siis niin, että siitä olisi ollut apua tälle ihmisille. Asian taivastelu av:lla tai somessa ei pelasta ketään, mutta saahan siitä oma ego mukavasti nostetta. [/quote] No kyllä niiden jotka kulki ohi, ois pitäny auttaa!

[/quote]

Älä lässytä. Jos itse näkee tilanteen niin se on omalla vastuulla ihan yhtä paljon kuin muidenkin. Turha ruveta selittämään muiden vastuusta kun ei itse tee mitään

Vierailija
40/58 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 08:34"]

Jos soittaa 112 ja kertoo, että täällä kauppakeskuksen edessä makaa tajuton ihminen, niin eka kysymys on, että kuka olet, mitä tapahtui, kuka uhri on, hengittääkö, näkyykö verta  ja haiseeko alkoholi. Jos sanoo, että on itse satunnainen  ohikulkija eikä tiedä toisen nimeä eikä tämä sitä kykene sanomaan, verta ei näy, uhri hengittää  mutta viinasta en ole varma, niin ohje on, että jää siihen odottamaan, laitetaan kiireetön auto tulemaan. Ja sitten seisot sen tajuttoman/sammuneen/kuolleen vieressä 2-3 tuntia ambulanssia odottamassa.

[/quote]

Pakko myöntää:olet oikeassa. Minä olen odottanut monta tuntia vieressä ambulanssia.