Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Järkyttävä näky eilen bussin ikkunasta

Vierailija
23.01.2015 |

Bussin ikkunasta nähtyä: Helsingin ydinkeskustassa makasi keskellä katua ihminen, en tiedä oliko tajuton, sammunut, sairaskohtaus vai mitä, mutta näytti pahalta. Kova pakkanen. Kello oli vasta n. 8 illalla ja kadulla kulki vielä runsaasti ihmisiä (kaupat sulkeutuu klo 9), mutta mitäs hemmettiä, väistivät vain maassa makaavaa tyyppiä ja kipittivät eteenpäin. Osa kääntyi hetkeksi ihmettelemään ja jatkoi sitten matkaansa.

Olen järkyttynyt. Mikä ihmisiä vaivaa?! Siinä olisi voinut olla teidän läheinen pakkaseen tuupertuneena, miltä tuntuisi!?

Koko episodi ikkunasta katsottuna kesti n. 20 sekuntia, mutta siinä ajassa ihmisen ehti ohittaa lähemmäs 10 tyyppiä. Omasta kännykästäni oli akku loppu, muuten olisin soittanut apua. Jäi surkea ja avuton olo.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 09:03"]

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 08:34"]Jos soittaa 112 ja kertoo, että täällä kauppakeskuksen edessä makaa tajuton ihminen, niin eka kysymys on, että kuka olet, mitä tapahtui, kuka uhri on, hengittääkö, näkyykö verta  ja haiseeko alkoholi. Jos sanoo, että on itse satunnainen  ohikulkija eikä tiedä toisen nimeä eikä tämä sitä kykene sanomaan, verta ei näy, uhri hengittää  mutta viinasta en ole varma, niin ohje on, että jää siihen odottamaan, laitetaan kiireetön auto tulemaan. Ja sitten seisot sen tajuttoman/sammuneen/kuolleen vieressä 2-3 tuntia ambulanssia odottamassa. Kuka nykyihminen menee tuohon rumbaan mukaan? Kun tietää, että siinä saa seistä tuntitolkulla ja lopulta saa haukut ambulanssikuskeilta, että tää on vanha spurgu. [/quote]Jees, näin on. Paitsi pienten lasten kanssa kun olen liikenteessä ollut ja jokainen kiukkuaa jotain samalla, sanon osoitteen ja että valitettavasti en voi näiden kanssa nyt paikalle jäädä auttamaan, että hengittää kyllä ja muita pikkudetaljeja mitä siinä nyt ehtii. Kyllä jokainen voi sen verran tehdä, ei tarvitse ihan ihmispaskaksi muuttua sen takia että pelkää ns "seurauksia".

[/quote]

Eli opetat myös lapsillesi, että ei tarvitse jäädä viereen odottamaan ja auttamaan. Mitä jos vaikka uhrin tilassa tulee jokin muutos, alkaa vaikka kouristella? Silloin pitäisi aina soittaa uudestaan 112 ja ilmoittaa muutos uhrin tilassa, jolloin pistävät ambulanssin tulemaan kiireellä.

Vierailija
42/58 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 08:38"]

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 08:34"]Jos soittaa 112 ja kertoo, että täällä kauppakeskuksen edessä makaa tajuton ihminen, niin eka kysymys on, että kuka olet, mitä tapahtui, kuka uhri on, hengittääkö, näkyykö verta  ja haiseeko alkoholi. Jos sanoo, että on itse satunnainen  ohikulkija eikä tiedä toisen nimeä eikä tämä sitä kykene sanomaan, verta ei näy, uhri hengittää  mutta viinasta en ole varma, niin ohje on, että jää siihen odottamaan, laitetaan kiireetön auto tulemaan. Ja sitten seisot sen tajuttoman/sammuneen/kuolleen vieressä 2-3 tuntia ambulanssia odottamassa. Kuka nykyihminen menee tuohon rumbaan mukaan? Kun tietää, että siinä saa seistä tuntitolkulla ja lopulta saa haukut ambulanssikuskeilta, että tää on vanha spurgu. [/quote] No pakkoko siihen on jäädä viereen seisomaan? Tuleehan se ambulanssi vaikka et itse siinä olisikaan. Ja noin kovalla pakkasella se kyyti olisi tullut varmasti nopeasti.

[/quote]

Et näytä tajuavan asioita. Se ambulanssi EI tule jos soittaja lähtee paikalta. Se on varma. Koska tuo EI ole kiireinen asia. Jos joku sammuu lumeen niin se on kiireetön tapaus ja sitä ambulanssia saa odottaa koko päivän. Tiedän tämän kokemuksesta. Noita sammuneita on Helsingissä joka päivä satoja. 

Ottaisit asioista selvää ja palaisit oikeeseen maailmaan. Tässä oikeassa maailmassa poliisia voi joutua odottamaan tunteja vaikka on hätä eikä ne aina edes tule. Ambulanssit eivät ota sairasta mukaansa koska on tärkeämpiä potilaita. Tämä on normaalia elämää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 08:54"]

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 08:34"]Jos soittaa 112 ja kertoo, että täällä kauppakeskuksen edessä makaa tajuton ihminen, niin eka kysymys on, että kuka olet, mitä tapahtui, kuka uhri on, hengittääkö, näkyykö verta  ja haiseeko alkoholi. Jos sanoo, että on itse satunnainen  ohikulkija eikä tiedä toisen nimeä eikä tämä sitä kykene sanomaan, verta ei näy, uhri hengittää  mutta viinasta en ole varma, niin ohje on, että jää siihen odottamaan, laitetaan kiireetön auto tulemaan. Ja sitten seisot sen tajuttoman/sammuneen/kuolleen vieressä 2-3 tuntia ambulanssia odottamassa. Kuka nykyihminen menee tuohon rumbaan mukaan? Kun tietää, että siinä saa seistä tuntitolkulla ja lopulta saa haukut ambulanssikuskeilta, että tää on vanha spurgu. [/quote] Suht kyyninen olet, tuollaisten takia ne ihmiset sinne hankeen kuolee kun ei viitsitä ryhtyä "rumbaan". Eihän se vieraan ihmisen henki ja elämä tietenkään sen arvoista mielestäsi ole mutta mitäpä jos sinä itse tai läheisesi olisit avun tarpeessa eikä kukaan viitsi auttaa ettei joudu sinne rumbaan? Sitä paitsi täällä pääkaupunkiseudulla ainakin ambulanssin tulo kestää parikymmentä minuuttia korkeintaan joten ei tarvitse tunti tolkulla siinä vieressä kökkiä. Jossain Lapissa tai maalla sitten eri homma, en tiedä? Sairas asenne sinulla kuitenkin.

[/quote]

Kuinka monta kertaa olet soittanut ambulanssin? Jos et kertaakaan niin ole hiljaa ja mene pois. Ambulanssilla on prioriteetit ja niiden mukaan ne menee. Sammunut on prioriteetiltään todella alhaalla ja se on ei kiirreellinen. Näin ollen ambulanssin tulo kestää tunteja. Edes vartijat EI reagoi tilanteeseen jos ne tuollaisen näkee. 

Et elä todellisessa maailmassa

Vierailija
44/58 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin ydinkeskusta 22.1.2015 kello 20, mikä kauppakeskus, missä kohtaa? Saiko maassamakaava ihminen avun? Kuka käveli ohi, muistuuko mieleen? Vilkasta on ollut vielä tuohon aikaan. Kenelläkään lisätietoa?  Voisimme jotain oppiakin, jos vähän tulisi tarkennosta tilanteeseen. Löytyikö sitä apua?

Vierailija
45/58 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 08:58"]

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 08:34"]Jos soittaa 112 ja kertoo, että täällä kauppakeskuksen edessä makaa tajuton ihminen, niin eka kysymys on, että kuka olet, mitä tapahtui, kuka uhri on, hengittääkö, näkyykö verta  ja haiseeko alkoholi. Jos sanoo, että on itse satunnainen  ohikulkija eikä tiedä toisen nimeä eikä tämä sitä kykene sanomaan, verta ei näy, uhri hengittää  mutta viinasta en ole varma, niin ohje on, että jää siihen odottamaan, laitetaan kiireetön auto tulemaan. Ja sitten seisot sen tajuttoman/sammuneen/kuolleen vieressä 2-3 tuntia ambulanssia odottamassa. Kuka nykyihminen menee tuohon rumbaan mukaan? Kun tietää, että siinä saa seistä tuntitolkulla ja lopulta saa haukut ambulanssikuskeilta, että tää on vanha spurgu. [/quote] Ei muuten ole totta

[/quote]

Kyllä muuten on. Kuinkas monta ambulanssia olet soittanut? Minä olen tositakymmentä kertaa joutunut soittamaan tuollaisessa tapauksessa ambulanssin eikä kertaakaan alle tunnissa ole tullut

Vierailija
46/58 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 09:00"]

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 08:38"]

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 08:34"]Jos soittaa 112 ja kertoo, että täällä kauppakeskuksen edessä makaa tajuton ihminen, niin eka kysymys on, että kuka olet, mitä tapahtui, kuka uhri on, hengittääkö, näkyykö verta  ja haiseeko alkoholi. Jos sanoo, että on itse satunnainen  ohikulkija eikä tiedä toisen nimeä eikä tämä sitä kykene sanomaan, verta ei näy, uhri hengittää  mutta viinasta en ole varma, niin ohje on, että jää siihen odottamaan, laitetaan kiireetön auto tulemaan. Ja sitten seisot sen tajuttoman/sammuneen/kuolleen vieressä 2-3 tuntia ambulanssia odottamassa. Kuka nykyihminen menee tuohon rumbaan mukaan? Kun tietää, että siinä saa seistä tuntitolkulla ja lopulta saa haukut ambulanssikuskeilta, että tää on vanha spurgu. [/quote] No pakkoko siihen on jäädä viereen seisomaan? Tuleehan se ambulanssi vaikka et itse siinä olisikaan. Ja noin kovalla pakkasella se kyyti olisi tullut varmasti nopeasti.

[/quote]

Sieltä hälytyskeskuksesta saa ohjeen/määräyksen jäädä odottamaan. Ei se auto tule yhtään sen nopeammin pakkasella kuin kesäkelillä, niitä on tietty määrä ajossa ja jos on kaatuneita, liukastuneita jne., jotka kykenee itse kertomaan, mitä sattui, niin saavat kyydin nopeammin.

[/quote]

Tämä on totta

Vierailija
47/58 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 09:03"]

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 08:34"]Jos soittaa 112 ja kertoo, että täällä kauppakeskuksen edessä makaa tajuton ihminen, niin eka kysymys on, että kuka olet, mitä tapahtui, kuka uhri on, hengittääkö, näkyykö verta  ja haiseeko alkoholi. Jos sanoo, että on itse satunnainen  ohikulkija eikä tiedä toisen nimeä eikä tämä sitä kykene sanomaan, verta ei näy, uhri hengittää  mutta viinasta en ole varma, niin ohje on, että jää siihen odottamaan, laitetaan kiireetön auto tulemaan. Ja sitten seisot sen tajuttoman/sammuneen/kuolleen vieressä 2-3 tuntia ambulanssia odottamassa. Kuka nykyihminen menee tuohon rumbaan mukaan? Kun tietää, että siinä saa seistä tuntitolkulla ja lopulta saa haukut ambulanssikuskeilta, että tää on vanha spurgu. [/quote]Jees, näin on. Paitsi pienten lasten kanssa kun olen liikenteessä ollut ja jokainen kiukkuaa jotain samalla, sanon osoitteen ja että valitettavasti en voi näiden kanssa nyt paikalle jäädä auttamaan, että hengittää kyllä ja muita pikkudetaljeja mitä siinä nyt ehtii. Kyllä jokainen voi sen verran tehdä, ei tarvitse ihan ihmispaskaksi muuttua sen takia että pelkää ns "seurauksia".

[/quote]

Olet tekopyhä. Muiden pitäisi ottaa vastuuta mutta sinun ei koska sinulla lapsia? Että voi olla itsekeskeistä ajatusmaailmaa jollain

Vierailija
48/58 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 09:10"]

Tajuton potilas menee aina nilkkansa nyrjäyttäneiden ja mahakipuisten edelle. Ei siellä hätäkeskuksessa ole varaa arvata että kyseessä on kuitenkin joku spurgu. Lanssi lähtee aina kiirellisesti.

[/quote]

Oletan että et ole trolli vaan et vaan tiedä tosiasioita. Tajuton potilas on viimeisenä prioriteettina jos ei tiedetä mikä sillä on. Tajuatko monta sammunutta tuolla ulkona koko ajan on? Ambulanssit ei riittäisi siihen että niitä mentäisiin edes katsomaan

Vierailija
49/58 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 09:11"]

http://m.iltalehti.fi/fiidifi/2015011519024821_fd.shtml

[/quote]

Onko toi ihme? Kuinka montaa juoppoa olet mennyt auttamaan? Koska varmasti olet nähnyt satoja juoppoja kaatuneena maahan elämäsi aikana.

Minä olen mennyt auttamaan. Saan vastauksesksi uhkailuja, haistattelua, huorittelua ja räkimistä. Jopa väkivaltaisuutta. Kun soitan poliisit ne sanovat että ei ota miestä mukaan koska heillä on muu keikka. Ambulanssi kuskit sanoo että se on vaan kännissä ja se kyllä selviää siitä. 

Vierailija
50/58 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 09:29"]

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 09:10"]

Tajuton potilas menee aina nilkkansa nyrjäyttäneiden ja mahakipuisten edelle. Ei siellä hätäkeskuksessa ole varaa arvata että kyseessä on kuitenkin joku spurgu. Lanssi lähtee aina kiirellisesti.

[/quote]

Oletan että et ole trolli vaan et vaan tiedä tosiasioita. Tajuton potilas on viimeisenä prioriteettina jos ei tiedetä mikä sillä on. Tajuatko monta sammunutta tuolla ulkona koko ajan on? Ambulanssit ei riittäisi siihen että niitä mentäisiin edes katsomaan

[/quote]

En ole tuo klo 9:10 kirjoittanut, mutta mitä tapahtuu sitten sammuneille? Nekö voi jättää hyvällä omallatunnolla sinne paleltumaan kuoliaaksi? Ohikulkijasta tuskin on apua, jollei ensihoitoyksikköäkään saada paikalle.

Taisi löytyä syy, miksi kukaan ei pysähdy. Tämä tiedoksi ap:lle, mikäli ketjua seuraa.

Vierailija
51/58 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 09:18"][quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 08:38"]

[/quote]

Et näytä tajuavan asioita. Se ambulanssi EI tule jos soittaja lähtee paikalta. Se on varma. Koska tuo EI ole kiireinen asia. Jos joku sammuu lumeen niin se on kiireetön tapaus ja sitä ambulanssia saa odottaa koko päivän. Tiedän tämän kokemuksesta. Noita sammuneita on Helsingissä joka päivä satoja. 

Ottaisit asioista selvää ja palaisit oikeeseen maailmaan. Tässä oikeassa maailmassa poliisia voi joutua odottamaan tunteja vaikka on hätä eikä ne aina edes tule. Ambulanssit eivät ota sairasta mukaansa koska on tärkeämpiä potilaita. Tämä on normaalia elämää
[/quote]

Mistä ne hätäkeskuksessa tietää onko soittaja jäänyt odottelemaan vai ei?

Vierailija
52/58 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
53/58 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä "tajuton" menee aina edelle, jos vastaavasti on joku joka kykenee itse kertomaan apunsa tarpeesta, tämän nyt sanoo maalaisjärkikin. AI että kiksikö, no esimerkiksi sydänkohtauksen saanut ja tuupertunut ei soita itseleen apua, eivätkä hätäkeskuksessa arvaile, onko sydäri vai juoppo.

Onneksi ette ole niin vaativassa tehtävässä, että olisitte päättämässä ihmisten avuntarpeesta ja kiireellisyydestä!

Ja taas tuosta soittajan paikalle jäämisestä, jos on perusteltua olettaa, että avuntarvitsija ei ole hengenvaarassa ja soittajalla on kiire, hänen ei ole mikään pakko jäädä paikalle, kyllä se lanssi siihen tulee ilman odottajaakin. Jos taas avuntarvitsija on hengenvaarassa, on jokaisen lakisääteinen velvollisuus auttaa ja jos et auta, sinut tuomitaan tarvittaessa mitä lainkirjain siitä täyttää.

Olen itse soittanut ambulanssin useaan kertaan ja monesti olen ollut vain näkemässä avuntarvitsijan ja ilmoittanut hätäkeskukseen mitä näin ja missä, ei ole ollut aina edes mahdollista jäädä/mennä paikalle, mutta apua olen soittanut.

Toivottavasti te välinpitämättömät jäisitte joskus apua tarvitessanne sitä vaille, kylmään hankeen makaamaan ja odottamaan apua tai kuolemaa.

Vierailija
54/58 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereen Keskustori. Pakkasta -25 astetta, ikämies kaatuu niin että pää "pompahtaa maasta". Takaraivo reippaasti auki, tajunta niin ja näin, ei pystynyt puhumaan. Klo oli 13, lanssin tulo kesti 40 min vaikka kerroin tapahtuman ja vammojen lisäksi että ei tuoksu alko. Siinä sitä sitten paleltiin, muutama kerta tuli sitten häkeen soitettua että laittakaa nyt se lanssi jo ennenkun tämä paleltuu tähän tai vuotaa kuiviin. Kukaan meistä auttajista ei voinut käsitää miksi lanssia ei kuulu...ja lopun että mikä siinä kesti. Lienee joillakin häken työntekijällä asenne, että jokainen vanhempi puolitajuton Keskustorilla on alkkis. Joten jos Tampereella kaadutte, kaatukaa muualla kuin Keskustorilla.

Vierailija
55/58 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en pysähdy auttamaan miehiä jollei selkeästi ole vamma. Johtuu siitä että sillon 90 luvulla varoiteltiin että jotkut miehet käyttää tätä keinoa hyökätäkseen naisen päälle. Ei välttämättä raiskaus mielessä mutta jo joku on spurgU niin siitä koskaan tiedä miten ne käyttäytyy. Toki ambulanssi pitää soittaa paikalle mutta ei mennä lähelle.

Vierailija
56/58 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
57/58 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 09:37"]

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 09:11"]

http://m.iltalehti.fi/fiidifi/2015011519024821_fd.shtml

[/quote]

Onko toi ihme? Kuinka montaa juoppoa olet mennyt auttamaan? Koska varmasti olet nähnyt satoja juoppoja kaatuneena maahan elämäsi aikana.

Minä olen mennyt auttamaan. Saan vastauksesksi uhkailuja, haistattelua, huorittelua ja räkimistä. Jopa väkivaltaisuutta. Kun soitan poliisit ne sanovat että ei ota miestä mukaan koska heillä on muu keikka. Ambulanssi kuskit sanoo että se on vaan kännissä ja se kyllä selviää siitä. 

[/quote]

Minä menin kerran herättelemään erästä hieman rähjäisen näköistä herraa. Oli sen verran kuuma kesäpäivä, että siinä olisi voinut kuivahtaa aika ikävästi. Sain kuulla olevani "ihan kuin enkeli". Siitä ohi sattui kävelemään mies, joka oli lääkäri. Hänen kanssan talutimme tämän hieman liikaa nauttineen herran kotiinsa. Asui siinä melko lähellä. Tuostakin käveli monta ihmistä ohi sinä aikana, kaupungin keskustassa kun olimme. Mutta voi kuvitella, että suurin osa näistä sammahtaneista ei ole kovin ystävällisellä tuulella, jos heitä menee herättelemään. 

Ja sama muuten oli toisen kerran talvella, kun mieheni kanssa jäimme varmistamaan, mikä tiellä maanneen miehen kunto oli. Tämä mies totesi minun miehelleni, että tuosta naisesta kannattaa pitää kiinni. 

Josko täällä meillä päin on sitten kohteliaampia spurguja. :D

Vierailija
58/58 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2