Mies haluaa maksaa vain omat ruuat...?
Olemme uusperhe, minulla koululainen edellisestä liitosta. Miehellä ei ole lapsia. Yhteistä on halunnut mutta lasta ei vaan kuulu. Kaksi vuotta olemme maksaneet kaiken puoliksi, siis vuokran ja laskut. (muutin miehen luokse, 2mh) Nyt mies haluaa maksaa ruokakuluista vain omansa ja jakaa jääkaapin "kahtia". Kokkaamme siis tulevaisuudessa myös omat ruuat. Shampoot ja suihkugeelit ym ostamme myös erikseen. Vuokran ja asumiskulut maksamme edelleen puoliksi. Minä olen hoitanut lapsen vaatteet, puhelimen, matkat, harrastusten maksun ym tähänkin asti yksin joten se ei muutu. Mitä ajatuksia herättää, voiko toimia?
Kommentit (366)
Miehet syövät niin paljon, että ap taitaa jäädä voitolle kun maksaa vain lapsen ja omat ruoat. Mutta tylsää tehdä erit ruoat ja jakaa jääkaappi.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 22:45"]
Meidän perheessä ei koskaan ole ollut mitään mitä ei kuka tahansa saisi syödä, vaikka naapurin Lasse tulisi nälkäisenä saisi syödä meidän juuston. En kyllä jaksaisi tuollaista elämää. Nipottaa nyt jostain ruuanostosta. Ymmärrän kyllä että uusperheessä jaetaan muita kuluja mutta RUOKA.
[/quote]
Edes meidän uusperheessä ei ruokakuluja jaeta (miehellä lapsi edellisestä suhteesta). Kaikkea saa syödä ihan vapaasti. Tulisin varmaan hulluksi jos pitäisi alkaa jaotella että tuossa on miehen ja lapsen ruuat, tässä minun jne. Puhumattakaan että työpäivän jälkeen alettaisiin tehdä kahta eri ateriaa. Juu, ei kiitos.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 22:31"][quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 22:25"]
Miksi miehen pitää maksaa enemmän kuin oma osuutensa? Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Sinulla on vaihtoehto: asu ahtaammin ja maksa kaikki itse.
Mies ei ole pankki, vaikka se kivaa olisikin.
[/quote]
Niin, sitä mieskin sanoi. Mutta kun perheenä asutaan, tarkkana saa lapsikin olla ettei syö miehen mandariinia esimerkiksi. Omasta mielestäni menee vaikeaksi ja jos tulisin raskaaksi, saako yhteinen muksu sitten syödä "miehen ruokia" mutta esikoiseni ei saa, vai miten kulut laskettaisiin. Väkisinkin herää ajatus, onko mies lähtemässä suhteesta. ap
[/quote]
Mun vanhemmilla on ollut sama juttu niin kauan kuin muistan. Olihan se omituista ja noloa. Nykyäänkin ärsyttää. Siellä on kaiken maailman maitopurkkeja ja aina saa kysyä että minkä näistä nyt saa tällä kertaa ottaa. Lapset syötiin tiettyjä juttuja, vaikka äidin leipiä ja isän jotain muuta. Äiti teki silti ruuat kaikille. Se oli vähän sekava juttu, en ymmärrä mitä järkeä siinä on. Erityisesti äiti sai raivarit jos sen ruokiin tai sen tavaroihin koski. Käytännössä isä silti maksoi kai melkein kaiken.
Että kaikenlaista sitä on kyllä! Itse tavallaan kyllä ymmärrän jaon jos toinen vaikka on ruualla mässäilijä ja haluaa ostaa aina kallista luomua ja itse syö halvempaa ja käyttää rahat mielummin muuhun. Mutta toisaalta ei kai se niin sekavaa ole jos kaikilla on oma hylly.
Onko reilua on vähän eri juttu. Tää on paha kyllä, tavallaan ymmärrän miestä ja tavallaan en.
Jos meininki on tuo, niin popsisin pillereitä siihen asti, kunnes esikoinen on muuttanut omilleen.
Olet muuten sekaisin kuin käkikello. Esikoinen ei saa jääkaapista kuin sinun hänelle erikseen merkkaamia ruokai ja kaikki muut saa ottaa ihan mitä vaan. Olen nähnyt ton kaverin luona. Millainen äiti suostuu tuollaiseen, onko tuollainen mies oikeasti niin tärkeä? Miten luulet, että osaa kohdella lastasi sen jälkeen kun oma kullannuppu syntyisi.... Ei elämä.
Mä (mies) olen maksanut ruoat puoliksi (ja sähköt, netit, yms) vaikka naisella on kaksi lasta aiemmasta liitosta. Kauppalasku pyörinyt 700-900 €/kk välillä kaiken kaikkiaan. Hiljattain tuli sitten ero. Kauppalaskuni nyt 100-150 €/kk tietämillä. Kaipa ne tenavien jugurtit ja välipalapatukat sun muut maksoi aika paljon. Toisaalta nyt yksin ollessa menee paljon puuroja ja perunamuuseja ja muuta edullista. Ei siitä kyllä mitään tule, jos aletaan pihistelemään ja vahtimaan lapsiperheessä, mutta ei sekään nyt väärin olisi, jos vaikka kuukauden ajalta seurattaisiin syömisiä ja ostamisia ja jyvitettäisiin jatkossa sen mukaan kauppalasku tai muuta vastaavaa.
Tosi erikoiselta kuullostaa. Koskeeko tämä vain jääkaappiruokia vai onko kummallakin omat riisit, pastat, jauhot ja mausteetkin? Mites talouspaperit, leivinpaperit yms..
kyllä lähtis tollanen äijä vaihtoon..
Oikeasti, tuollaista ei kannata katsoa. Mies ei ole tähän mennessä hävinnyt taloudellisesti koska syö niin paljon enemmän kuten miehet usein tekevät. Tuollainen jääkaapin jako perheessä on todella outoa ja sairasta, puhumattakaan että tehdään eri ruoat. Älä missään nimessä tee lasta tuollaiselle, kuvio on niin sairas. Parempi että muutat lapsesi kanssa pois ja etsit kunnon miehen.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 22:55"] Tosi erikoiselta kuullostaa. Koskeeko tämä vain jääkaappiruokia vai onko kummallakin omat riisit, pastat, jauhot ja mausteetkin? Mites talouspaperit, leivinpaperit yms..
[/quote]
Mun vanhemmilla oli kaikki nuokin puoliksi.
Ja joo tiedän että ne on aika erikoisia persoonia. Ei edes uusperheestä kysymys.
Isä ei ole tarkka omistaan mutta äidillä on joku juttu että sen tavaroihin ei saa koskea oikein kukaan muu. Eihän se normaalia ole. Käytännössä molemmilla on omat hyllyt jääkaapissa ja muualla. Joskus ne tekee ruuatkin erikseen.
Miestäsi selkeästi vituttaa jokin perustavaa laatua oleva asia perheessänne. Ruokakulujen jakaminen on vain siitä oire. Kannatta ehkä jutella mieluummin siellä kotona ja etsiä syy ongelmaan kuin kysellä neuvoja tietämättömiltä palstalaisilta.
Miksi mies maksaisi sun lapset kulut?
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 22:40"]
Mulle tulee mieleen heti että mies on kyllästynyt teidän suhteeseen ja tämä on eka askel. Yleensä asiat muuttuvat niin että aluksi maksetaan kaikki puoliksi ja sitten loppujen lopuksi enemmän tienaava maksaa suuremman osan. Ala etsimäaäan omaa kotia tai sano miehelle että pakkaa kamansa.
[/quote]
Tätä tarkoitin kun sanoin että tulee väkisin mieleen onko mies lähtemässä suhteesta. Vuoden yhdessäolon jälkeen mies alkoi valitella nousseita kuluja; ruoka ja vesilasku. Nyt sitten kertoi että ensi viikosta (käytiin äskettäin kaupassa) alamme ostamaan omat ruuat ja kokkaamme myös omat ruuat. Että hänellä ei ole enään varaa maksaa liikaa. Ap
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 23:00"][quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 22:55"] Tosi erikoiselta kuullostaa. Koskeeko tämä vain jääkaappiruokia vai onko kummallakin omat riisit, pastat, jauhot ja mausteetkin? Mites talouspaperit, leivinpaperit yms..
[/quote]
Mun vanhemmilla oli kaikki nuokin puoliksi.
Ja joo tiedän että ne on aika erikoisia persoonia. Ei edes uusperheestä kysymys.
Isä ei ole tarkka omistaan mutta äidillä on joku juttu että sen tavaroihin ei saa koskea oikein kukaan muu. Eihän se normaalia ole. Käytännössä molemmilla on omat hyllyt jääkaapissa ja muualla. Joskus ne tekee ruuatkin erikseen.
[/quote]
Aijoo, vessapaperitkin niillä on erikseen :D
Ap, juokse...
Tosin olen huomannut omalla kohdalla samaa. Tai siis voisin syödä oma ruokiani parisuhteessa ihan ilman ongelmia. Saisipahan aina ostettua vaan mitä haluaa. Mutta jos on lapsia se on vaikeaa. Ja aika hälyyttävää koska isäpuoli ei ilmeisesti haluakaan olla enää isä?
MIETI kun raskaudutkin tälle miehelle, yhteinen lapsi saa kaiken ja enemmänkin ja sinun omasi tuntee olevansa syrjäytetty perheestä kun sisarus saa enemmän vain koska on miehen "oma" lapsi. Sekö ois kivaa? Ajattele lastasi! ! Kokemuksesta kerron että näin voi käydä. Tsemppiä!
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 23:04"]MIETI kun raskaudutkin tälle miehelle, yhteinen lapsi saa kaiken ja enemmänkin ja sinun omasi tuntee olevansa syrjäytetty perheestä kun sisarus saa enemmän vain koska on miehen "oma" lapsi. Sekö ois kivaa? Ajattele lastasi! ! Kokemuksesta kerron että näin voi käydä. Tsemppiä!
[/quote]
Jep olen kuullut samanlaista tapahtuneen, järkyttäviä tarinoita :/
Menin aikoinaan naimisiin itseäni reippaasti nuoremman miehen kanssa. Siinä vaiheessa tuloni olivat tasoissa, MUTTA minulla oli 7 alaikäistä lasta. Silti kaikki oli yhteistä.
Nyt, 15 vuotta myöhemmin (10 lapsen äitinä eli 3 nuorinta on siis yhteisiä) mies tienaa 3 kertaa enemmän kuin minä sairaseläkkeellä. Yhä kaikki tulot ovat yhteistä. Ihan siihen mittaan asti, että mies huolehtii, jotta edellisen liiton kuopus saa ajokorttinsa.
Tätä kutsutaan hyväksi liitoksi.
Omassa lapsuuden perheessäni oli vanhemmilla tarkasti omat rahat. Kaikki yhteinen maksettiin puoliksi, mutta esim. ruuissa oli sun ja mun ruokia. Sitten riitelivät siitä, kuka on syönyt kenenkin juustosta ja kenen vuoro on maksaa seuraava ruokalasku ja että minä aina syön vain sen toisen ostamia ruoka ja osta sinäkin sellaista ruokaa, jota lapsi voi syödä. Tai että kuka maksaa harrastukseni tai seuraavan talvitakin. Tajusivat viimein erota ollessani lukiossa.
Tämän seurauksena ja mieheni tullessa hyvin erilaisesta perheestä, meillä onkin kaikki yhteistä: molemmat pääsee toisten tileille ja siltä tililtä maksetaan, jossa on rahaa. Kummallakaan ei ole kalliita harrastuksia tms. ylimääräisiä menoja, joten ihan kaikki on yhteistä. Rahankäyttö tapa on samanlaista. Tulotkin suurinpiirtein samat. Ei todellakaan omia juustoja tai riitoja siitä, söikö lapset kenen jugurtteja. Kukaan ei elätä ketään, kaikki tasapuolista ja yhteistä. Näin on hyvä.
Mies on varmaan alkanut ajatella, että miksi sietää ollenkaan lapsiperhe-elämää, jos omaa lasta ei tule ollenkaan.
Monissahan perheissä käu niinkin, että entisten liittojen teinilapset hylätään juopottelemaan, kun keskitytään niihin yhteisiin taaperoihin. Ihan yleistä.