Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalainen aamupala

Vierailija
14.02.2015 |

Onko tosiaan kaurapuuro ja leipä?

Kyselee Kreikasta kotoisin oleva mieheni.

Millä te elätte?.jos aamupala tuommoista . Sittenhän on nälkä jo heti klo 11:?

Me laitamme aamulla munia,makkaraa ,perunaa,leipiä,hilloja,tomaattia, kurkkua... Juustoja yms. Teetä/kahvia
Näillä jaksaa painaa:)

Kommentit (100)

Vierailija
1/100 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, aloin tässä miettimään omia aamupaloja ja löytyipä laidasta laitaan niitä, tälläkin viikolla joka aamu eri! Riippuu aina että mitä tekee mieli.
Ma: Kahvia, suuri aamiaismuffini ja viinirypäleitä (työmatkalla autossa syötynä, huh!)
Ti: Kahvia. Edellisen illan riisipuuroa, lämmitetty mikrossa. Päällä oli voisilmä. Lisäksi appelsiini.
Ke: Kahvia. Paprika-sipulimunakas, kirsikkatomaatteja.
To: Kahvia. Suklaamuromysliä luonnonjogurtissa ja omena.
Pe: Kahvia. Ruisleipä juustolla ja paprikalla, marjasmoothie.
Tänään: Vain kahvia ja yksi tupakka, söin ensimmäisen kerran vasta myöhään iltapäivällä. (Oli muuten viikon enaimmäinen rööki, poltan vain lauantai ja sunnuntai aamuina yhdet)

Vierailija
2/100 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/100 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 13:01"]

Suomalainen aamupalahan on just hyvä: kaurapuuroa voisilmällä tai marjoilla, kahvia, ruisleipää margariinilla, juustolla, kinkulla, kurkulla ja tomaatilla.

Minä ainakin pärjään suomalaisella aamiaisella hyvin aamupäivälounaaseen saakka, vaikken puuroa otakaan. Viikonloppuna aamiainen on tuhdimpi ja syödään myöhemmin, joten sillä pärjää pitkälle.

Aina oon ihmetellyt amerikkalaisia, jotka ainakin tv-sarjoissa ja leffoissa näyttävät elävän pelkällä mustalla kahvilla ja esim. croissantilla tai muroilla. Lounaaksi vetävät yhden höttöisen sandwitchin ja painavat sen voimin pitkää päivää. En tajua millä energialla. Tai sitten amerikkalaiset oikeesti syö kunnolla ja telkkarissa ei vain näytetä sitä. Tai "keventelevät" koko päivän ja illalla mättävät McDonaldsia ja Burger Kingiä posket pullollaan.

[/quote] Croissant on ranskalainen leivonnainen, ei osa amerikkalaista aamiaista joka koostuu useimmiten pekonista ja omeletista ja sivussa voi olla pienia aamiaismakkaroita (ei mitaan siivutettavia voileivan paallysteita).

Lounas on 12-2 ja tyypillisesti keitto ja voileipa joka on ruokaisempi kuin suomalainen. Voi olla myoskin McDonaldsia jos on oikein kiire.

Illallinen syodaan kotona eika pikaruokalassa, omituinen kasitys etta koko ajan vedetaan hampurilaisia. Tunnen monta amerikkalaista jotka eivat ole koskaan kayneetkaan McDonaldsissa. Ei kannata kirjoittaa luulojansa, joku voi ottaa ne totena.

Vierailija
4/100 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me syömme perus Suomi aamupalan. Mutta tosiaan lounas viim. oltava 11-12:)

Vierailija
5/100 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikset sinä voi vastata sille miehellesi itse?

Vierailija
6/100 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä söin ison lautasellisen puuroa jossa päällä marjoja, raejuustoa ja mehukeittoa. Lisäksi ruisleipää jossa välissä kananmuna. Kuppi kahvia. eikä taatusti ole nälkä moneen tuntiin.

Vierailija
7/100 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle aamupala on joko puoli pannua mustaa kahvia sellaisenaan, maitorahkaa ja hedelmiä, ruisleipää järjettömällä määrällä täytteitä tai kaurapuuroa ja raejuustoa. Riippuu päivästä, mitä tekee mieli. Ja tosiaan, jos syön aamupalan ennen klo 8 niin kyllä mä lounastauolla 11.30 syön ruokaa, silloin kuuluukin jo olla nälkä :)

Vierailija
8/100 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 12:47"]No mikset sinä voi vastata sille miehellesi itse?
[/quote]

Voin toki . Mutta ajattelin onko asiaan niinku kuvittelin. Taitaa olla. Aika köyhää mielestäni:( ja tylsää . Ap

Vierailija
9/100 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi ruisleipää kurkulla ja juustolla, maustamatonta jugurttia hunajan ja banaanin kanssa ja vettä juotavaksi :)

Vierailija
10/100 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 12:48"]Mulle aamupala on joko puoli pannua mustaa kahvia sellaisenaan, maitorahkaa ja hedelmiä, ruisleipää järjettömällä määrällä täytteitä tai kaurapuuroa ja raejuustoa. Riippuu päivästä, mitä tekee mieli. Ja tosiaan, jos syön aamupalan ennen klo 8 niin kyllä mä lounastauolla 11.30 syön ruokaa, silloin kuuluukin jo olla nälkä :)
[/quote]

Mutta en vain ymmärrä tätä ajatus maailmaa. Jos söisit kunnon /tuhdin aaamiaisen,voisit lounaalla syödä vain salaatin. Ehkä kilot pysyvät kurissa? Ap

Vierailija
11/100 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä leipää paljaaltaan syödä, vaan sen päällä on sitten juustoa, kinkkua ja mahdollisesti vihanneksia. Ja tosiaan se yhdessä kaurapuuron kanssa on Suomessa hyvin tyypillinen aamupala. Tosin nykyisin monet syövät kaurapuuron sijaan mysliä tai muroja. Jos aamupala syödään klo 7, niin on ihan tavallista syödä lounas klo 11.

Oma kokemukseni on se, että nimenomaan tavallinen keski- ja eteläeurooppalainen aamupala täyttää huonosti. Tyypillisestihän siihen kuuluu sämpylä (joka ei edes maistu hyvältä) ja sen päällä voita ja marmeladia. Kuka sillä pärjää? Onneksi nykyisin hyvissä hotelleissa saa sielläkin jo kunnollisen aamupalan. Joskus 30 vuotta sitten tilanne oli vielä toinen.

Vierailija
12/100 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä vanhemmat ihmiset syövät puuroa aamupalaksi, saavat aineenvaihdunnan toimimaan. Ne joilta se onnistuu muutenkin, syövät ihan jotain muuta. Puuron jälkeen menee tunti, niin täytyy syödä toinen aamupala, koska on niin kamala nälkä.

Vierailija
13/100 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 12:51"]

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 12:47"]No mikset sinä voi vastata sille miehellesi itse? [/quote] Voin toki . Mutta ajattelin onko asiaan niinku kuvittelin. Taitaa olla. Aika köyhää mielestäni:( ja tylsää . Ap

[/quote]

Köyhää ja tylsää? No ainakin helvetin paljon terveellisempää kuin vetää makkaroita heti aamusta.

Vierailija
14/100 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielipiteitä kaipaillen . No mitäs lounaaksi sitten? Meillä tuhti kreikkalainen aamupala n 8-10 ja lounas klo 12-14. Ap

Vierailija
15/100 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 12:53"]Eihän sitä leipää paljaaltaan syödä, vaan sen päällä on sitten juustoa, kinkkua ja mahdollisesti vihanneksia. Ja tosiaan se yhdessä kaurapuuron kanssa on Suomessa hyvin tyypillinen aamupala. Tosin nykyisin monet syövät kaurapuuron sijaan mysliä tai muroja. Jos aamupala syödään klo 7, niin on ihan tavallista syödä lounas klo 11.

Oma kokemukseni on se, että nimenomaan tavallinen keski- ja eteläeurooppalainen aamupala täyttää huonosti. Tyypillisestihän siihen kuuluu sämpylä (joka ei edes maistu hyvältä) ja sen päällä voita ja marmeladia. Kuka sillä pärjää? Onneksi nykyisin hyvissä hotelleissa saa sielläkin jo kunnollisen aamupalan. Joskus 30 vuotta sitten tilanne oli vielä toinen.
[/quote]

Lue aloitus. Ap

Vierailija
16/100 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 12:53"]Lähinnä vanhemmat ihmiset syövät puuroa aamupalaksi, saavat aineenvaihdunnan toimimaan. Ne joilta se onnistuu muutenkin, syövät ihan jotain muuta. Puuron jälkeen menee tunti, niin täytyy syödä toinen aamupala, koska on niin kamala nälkä.
[/quote]

Uskon .ap

Vierailija
17/100 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupaloja on erilaisia yhtä paljon, kun on ihmisiä ja sitten on minunlaisia jotka ei syö mitään, mutta juo muutaman kupin kahvia/teetä. Ikinä en ole osannut aamulla/herätessäni syödä mitään, ei vaan ole nälkä. Kahvi on se tärkein juttu. Syön ekan kerran n. 3-6 tuntia heräämisen jälkeen, riippuu päivästä ja hyvin pärjään. 

Vierailija
18/100 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 12:53"]

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 12:48"]Mulle aamupala on joko puoli pannua mustaa kahvia sellaisenaan, maitorahkaa ja hedelmiä, ruisleipää järjettömällä määrällä täytteitä tai kaurapuuroa ja raejuustoa. Riippuu päivästä, mitä tekee mieli. Ja tosiaan, jos syön aamupalan ennen klo 8 niin kyllä mä lounastauolla 11.30 syön ruokaa, silloin kuuluukin jo olla nälkä :) [/quote] Mutta en vain ymmärrä tätä ajatus maailmaa. Jos söisit kunnon /tuhdin aaamiaisen,voisit lounaalla syödä vain salaatin. Ehkä kilot pysyvät kurissa? Ap

[/quote]

Mikähän saa arvon ap:n olettamaan, että jos syö silloin kun on nälkä itsensä kylläiseksi, pitäisi automaattisesti vahtia kilojaan? :)

Vierailija
19/100 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 12:53"][quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 12:51"]

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 12:47"]No mikset sinä voi vastata sille miehellesi itse? [/quote] Voin toki . Mutta ajattelin onko asiaan niinku kuvittelin. Taitaa olla. Aika köyhää mielestäni:( ja tylsää . Ap

[/quote]

Köyhää ja tylsää? No ainakin helvetin paljon terveellisempää kuin vetää makkaroita heti aamusta.
[/quote]

Mutta oletko Testannut niitä? Koita vko uskon että moni häkeltyy. Kilot pysyvät kurissa näin! Nälkä ei tule koko pvänä:) salaatilla loppu pvä. Suosittelen:) Ap

Vierailija
20/100 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 12:56"]Aamupaloja on erilaisia yhtä paljon, kun on ihmisiä ja sitten on minunlaisia jotka ei syö mitään, mutta juo muutaman kupin kahvia/teetä. Ikinä en ole osannut aamulla/herätessäni syödä mitään, ei vaan ole nälkä. Kahvi on se tärkein juttu. Syön ekan kerran n. 3-6 tuntia heräämisen jälkeen, riippuu päivästä ja hyvin pärjään. 
[/quote]

Not good .ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan viisi