Mies haluaa maksaa vain omat ruuat...?
Olemme uusperhe, minulla koululainen edellisestä liitosta. Miehellä ei ole lapsia. Yhteistä on halunnut mutta lasta ei vaan kuulu. Kaksi vuotta olemme maksaneet kaiken puoliksi, siis vuokran ja laskut. (muutin miehen luokse, 2mh) Nyt mies haluaa maksaa ruokakuluista vain omansa ja jakaa jääkaapin "kahtia". Kokkaamme siis tulevaisuudessa myös omat ruuat. Shampoot ja suihkugeelit ym ostamme myös erikseen. Vuokran ja asumiskulut maksamme edelleen puoliksi. Minä olen hoitanut lapsen vaatteet, puhelimen, matkat, harrastusten maksun ym tähänkin asti yksin joten se ei muutu. Mitä ajatuksia herättää, voiko toimia?
Kommentit (366)
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 10:13"]
Minulla on vaimoni kanssa yksi yhteinen poika ja vaimolla edellisestä liitosta yksi vanhempi poika. Käyn töissä ja vaimo on äitiyslomalla. Asumme 50 / 50 omistuksessa olevassa omakotitalossa. Minun palkkani ja saamamme valtiontuet käytämme koko perheen kesken, asumiseen, ruokaan, harrastuksiin, matkusteluun ja laskuihin yms. Ei tulisi mieleenikään jakaa jääkaappia kahtia. Hämmentävää, miten raha näyttelee niin suurta osaa ihmsten elämässä.
Vaimoni poikaa pidän yhtä tärkeänä, kuin hänen pikkuveljeäänkin, joten käytän ilomielin osan palkastani hänen harrastuksiin, ruokaan, vaatteisiin yms. Poika kuului pakettiin, kun löin hynttyyt yhteen tämän äidin kanssa.
Pojan isän kanssa olen hyvissä väleissä, toisinaan lomailemmekin isolla porukalla. Usein lapsi joutuu turhaan kärsimään, kun vanhemmat nahistelevat mitättömyyksistä, kuten raha- ja huoltajuus-asioista.
[/quote]
En lomailisi kuuna päivänä mieheni eksän kanssa.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 10:53"]
Menkää naiset töihin! Silloin ei tarvitse itkeä sitä, että mies ei suostu maksamaan. Maksakaa omalla palkalla menonne ja lasten menot ja olkaa ylpeitä siitä, että ette ole elättejä. Silloin ei tarvita yhteisiä tilejä, koska omillakin tuloilla pärjää.
[/quote]
Tiedätkö, että tuo on typerien ja omanarvontunnottomien miesten asennevamma. Minä kannoin eksäni kanssa suuremman vastuun yhteisistä menoista, toista kiinnosti huonekaluja ja ruokaa enemmän bilettäminen. Säästin asuntoa varten isomman omaosuuden, tienasin saman ja ehkä enemmänkin. Silti sain lopuksi kuulla, että olen käyttänyt häntä taloudellisesti hyväksi.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 22:59"]Oikeasti, tuollaista ei kannata katsoa. Mies ei ole tähän mennessä hävinnyt taloudellisesti koska syö niin paljon enemmän kuten miehet usein tekevät. Tuollainen jääkaapin jako perheessä on todella outoa ja sairasta, puhumattakaan että tehdään eri ruoat. Älä missään nimessä tee lasta tuollaiselle, kuvio on niin sairas. Parempi että muutat lapsesi kanssa pois ja etsit kunnon miehen.
[/quote]
Kunnon miehen eli nöyrän maksajan?
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 10:51"][quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 10:35"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 10:30"]
Meillä mies ostaa kaupasta ruuat. Hän kokkaa ruokaa pojalleen, itselleen ja minulle. Jos on hyvää ruokaa niin syön, jos ei miellytä niin ostan itse itselleni kaupasta jotain muuta. Mies ostaa kaappiin semmoista yleisruokaa ja välipalaa ja minä sitten ostan itte jos haluan jotain erikoisempaa tai herkkuja. Miehen lapsella ei ole mitään asiaa syödä minun itselleni ostamia ruokia. Joskus jos haluan kokata koko perheelle jotain erikoisempaa ruokaa, käyn itse kaupassa ja maksan ostokset. Jos käydään ulkona syömässä kolmisteen niin mies maksaa. Eilen käytiin kahdestaan niin minä maksoin. Jos olisinkin mies ja mieheni olisi vaimoni, niin täällä nousisi paskamyrsky. Miksi miehen oletetaan elättävän vaimo ja jonkun toisen lapsi, kun ei naisen oleteta semmoista tekevän? Minä en todellakaan ole elatusvelvollinen mieheni lapsesta ja isä ostakoot poikansa jugurtit ja poika pitäkööt käpälät irti mun fitnessmuroista.
[/quote]
Tää on just tätä roskasakkia, jotka menevät yhteen kenet sattuvat saamaan ja nillittävät sitten jostain fitnessmuroista. Taitaa olla todella yleistä alemman sosiaaliluokan porukoissa tällainen pikkurahasta (ja mandariineista) kitiseminen.
[/quote]
Nainen vauhkoaa kuinka hänen ei tarvi maksella miehen lapsen ruokia, mutta samaan aikaan syö jääkaapista miehen ostamia ja kokkaamia ruokia. Miksi ihmeessä sen miehen pitäis elättää aikuinen työssäkäyvä nainen? Ja millä oikeudella nainen syö ne miehen lapselleen ja itselleen ostamat ruuat? Ostais sitten täysin itse ne ruokansa ja maksais oman osuutensa ravintolalaskusta. Tässä nainen yksinkertaisesti hyväksikäyttää miestään ja vetoaa vielä siihen että miehellä on lapsi. Joten on ihan ok maksattaa sitä omaa osuuttaankin miehellä. Kyllä aikuisen ihmisen pitäis tajuta, että jos itse käyttää toisen ostamia ruokia niin ei ne omat ruuat silloin ole mitään yksityisiä ja vain mun ruokia. Nekin on yhteisiä. Kuka edes kehtaa ottaa jääkaapista toisen ostamia ruokia jos itse pitää omat ostoksensa muilta piilossa ja kiellettynä?
[/quote]
Mitä hyväksikäyttöä se on jos mies itse ostaa koko perheelle ruuat omasta halustaan. Myös vaimolle, ei vain itselleen ja lapselleen. Ja mitä pahaa siinä on, että haen itselleni kanasalaattia jos ei makaroonilaatikko maistu. Poika syö ihan mielellään sen multa jääneen osuuden seuraavana päivänä, kun tulee tarhasta kotiin. Eikö ydinperheissä vanhemmilla ole ruokia, joihin lapset ei saa koskea? Jos sillä lapsella on viiliä kaspissa iltapalaksi, niin pitääkö sen saada syödä isänsä työlounaaksi tarkoitettu katkarapupatonki tai mun illaksi ostama suklaalevy, koska LAPSELLA ON OIKEUS! Sitten, kun meidän juuso-jessica syntyy, on silläkin omat iltapalat, eikä mitään asiaa mun muropaketille. Aviopuolisoilla on elatusvelvollisuus toisiaan kohtaan, ei toisten lapsia kohtaan. Tottakai minä jaan kaiken mieheni kanssa ja hän minun kanssani, mutta mun ei tartte jakaa miehen lapsen kanssa. Sillä on jo kaksi vanhempaa maksamassa elämisensä, ei tartte enää kolmatta lompakkoa elämäänsä kustantamaan. Mun ei tartte maksaa siitä, että mies on aikoinaan lapsen tehnyt. Mies maksaa ja kantaa vastuunsa. Niin lapsesta, kuin vaimostaan ja minä vaimona miehestäni.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 11:03"]
Minulla on vaimoni kanssa yksi yhteinen poika ja vaimolla edellisestä liitosta yksi vanhempi poika. Käyn töissä ja vaimo on äitiyslomalla. Asumme 50 / 50 omistuksessa olevassa omakotitalossa. Minun palkkani ja saamamme valtiontuet käytämme koko perheen kesken, asumiseen, ruokaan, harrastuksiin, matkusteluun ja laskuihin yms. Ei tulisi mieleenikään jakaa jääkaappia kahtia. Hämmentävää, miten raha näyttelee niin suurta osaa ihmsten elämässä.
Vaimoni poikaa pidän yhtä tärkeänä, kuin hänen pikkuveljeäänkin, joten käytän ilomielin osan palkastani hänen harrastuksiin, ruokaan, vaatteisiin yms. Poika kuului pakettiin, kun löin hynttyyt yhteen tämän äidin kanssa.
Pojan isän kanssa olen hyvissä väleissä, toisinaan lomailemmekin isolla porukalla. Usein lapsi joutuu turhaan kärsimään, kun vanhemmat nahistelevat mitättömyyksistä, kuten raha- ja huoltajuus-asioista.
[/quote]
[/quote]
Ikävää jos teidän välejä hiertää joku niin kovin. Itse lomailen oikein mielelläni "poikapuoleni" isän ja muiden sukulaisten kanssa. Ovat oikein mukavaa väkeä. Vaimoni ja hänen erostaankin on kulunut jo yli kymmenen vuotta, eikä siihen liity katkeruutta tai muuta sotkua, joten voimme ihan hyvin olla ystäviä, jo ihan kyseisen lapsenkin takia. Se, että lapsi joutuu potemaan huonoa mieltä siitä, että vanhemmat ja uudet puolisot eivät pysty käyttäytymään kuten aikuisten kuuluu.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 11:21"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 11:03"]
[/quote]
[/quote]
Ikävää jos teidän välejä hiertää joku niin kovin. Itse lomailen oikein mielelläni "poikapuoleni" isän ja muiden sukulaisten kanssa. Ovat oikein mukavaa väkeä. Vaimoni ja hänen erostaankin on kulunut jo yli kymmenen vuotta, eikä siihen liity katkeruutta tai muuta sotkua, joten voimme ihan hyvin olla ystäviä, jo ihan kyseisen lapsenkin takia. Se, että lapsi joutuu potemaan huonoa mieltä siitä, että vanhemmat ja uudet puolisot eivät pysty käyttäytymään kuten aikuisten kuuluu.
[/quote]
on erittäin surullista:(
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 01:52"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 22:40"]
Kyllä sen ymmärtää jos mies ei halua maksaa lapsesi elämistä, mutta toi jääkaapin jakaminen kuulostaa jo tosi oudolta. Tuskin se yhteinen elämä hirveen hyvin tulee toimimaan jos ei voi edes ruokia jakaa. Parempi järjestely vois edes olla et sä maksaisit esim. 60 % ruoista ja mies loput 40...
[/quote]
Millä logiikalla naisen pitäisi maksaa 60 %?
Juurihan ap kertoi, että hän syö vähiten, lapsi hieman enemmän kuin ap ja ap:n puoliso kolme kertaa enemmän kuin ap.
[/quote]
Kyse on varmaan hinnasta, ei määrästä. Nimimerkillä 'tulee muuten pirun kalliiksi 10 ja 12 vuotiaiden välipalat, kun kumpikaan ei "osaa" tehdä itselleen leipää vaan haluavat korvata leivät myslipatukoilla. Jogurttia eivät osaa kaataa litran purkista lautaselle, kun erikoisrahkat ja riisivanukkaat ovat parempia. '
Te olette perhe ja perheessä erityisesti ruokakulut ovat yhteisiä. Mites sitten jos saatte yhteisen lapsen, maksaisiko mies sen vaipat?
Lähde nyt hyvänen aika vielä kun voit tuollaisen paskiaisen luota.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 09:29"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 09:21"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 08:41"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 08:32"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 07:06"]
Eikös ap sanonut että lapsi syö enemmän kuin mies? Joten kyllä silloin mies on miinuspuolella. Jos kyse ei ole huomattavista summista, ihmettelen miehen reaktiota mutta jos oikeasti mies häviää satasia kuukaudessa, voi se harmittaa. Tekisin kuitenkin niin, että arvioisin ne summat ja ap maksaisi enemmän. Kaikki ruuat olisivat edelleen yhteisiä.
[/quote]
On hämmentävää miten monet tässä ketjussa pitävät perhe-elämää raha-asiana ja menojen jakamista sentilleen avaimena onneen ja tasa-arvoon. Pitäisikö ruoka myös punnita ja mitata, jotta saataisiin selville kuinka paljon kukin oikeasti syö?
Toivottavasti ap:n tapauksessa kaikki osapuolet saivat perheen perustaessaan myös paljon aineetonta hyvää: yhteisen arjen rakastetun ihmisen kanssa, yhteisen kodin (joka on muutakin kuin menoerä), mies pääsi elämään lapsen kanssa, mikä on todella kivaa, eron kokeneen lapsen elämä rauhoittui, vaikkakin vain 2 vuodeksi. Kaikilla näillä, ja monilla muilla perhe-elämään liittyvillä asioilla on arvo, sitä vain ei voi mitata rahassa.
Ruoka on erittäin voimakkaasti ihmisiä yhdistävä tekijä ja jos siinä asiassa lähtee eriseuraiseksi on seuraukset haitallisemmat kuin jos alettaisiin laskea ja jakaa vaikka sähkölaskua kunkin kulutuksen mukaan.
134
[/quote]
Meillä on liitto vedellyt viimeisiään 20 vuotta, koska meillä kumpikin ostaa omat ruokansa.
Naisilla on tapana vetää nämä "yhteiset arvot" peliin siinä vaiheessa, kun mies huomauttaa, että hän maksaa kuluista enemmän kuin mitä saa suhteesta aineetonta hyötyä.
Miksi perheessä mies on se, joka maksaa ja nainen lapsineen niitä, jotka nauttivat toisen mahdollistamasta korkeasta elintasosta? Eikö olisi reilumpaa, että jokainen maksaisi omat kulunsa ja siten osoittaisi, että ei ole toisen kanssa rahan takia vaan siksi, että arvostaa tätä ihmisenä. Nyt ap:n mies on mesenaatti, ei perheenjäsen.
[/quote] Älä yleistä. Tuolla perusteella voisin vaatia puolisoani tekemään suuremman osan kotitöistä, minun nimissäni nimittäin tulee tähän talouteen 2200e/kk ja miehen 1800e/kk ja minä kuitenkin hoidan pääsääntöisesti meidän yhteiset lapset. Mutta meillä onkin oikeasti yhteinen talous ja se on toiminut tähän päivään asti hyvin ja uskon, että toimii vastakin. Minä huolehdin, että laskut ja lainan lyhennykset tulee hoidettua, mies kysyy, paljonko uskaltaa käyttää johonkin omaan hankintaansa, silloin meidän ei tarvi miettiä riittääkö raha ruokaan tai saako kaikki laskut maksettua. Ja tämä toimii hyvin.
Tuntuu jotenkin kauhean raadolliselta, että kaikessa pitää laskea oma hyöty. Toisaalta onhan parisuhdekin nykyään kertakäyttöjuttu, jos nyt sattuukin kohdalle joku, joka tuntuu siinä hetkessä paremmalta, hypätään sinne. Ihan sama minkälainen tilanne jää jälkeen. Tuntuu, että sellainen syvä, kokonaisvaltainen sitoutuminen on todella vanhanaikaista. Mutta on myös vanhanaikaista ajatella, että äiti lasten kanssa "loisii" kotona tai että nainen / äiti on velvollinen huolehtimaan lapset ja kodin, kun mies / isä tekee "oikeita töitä" ja tuo käyttövarat talouteen... Perhe on kuitenkin vapaasta tahdosta muodostettu yksikkö, jossa kaikilla pitäisi olla hyvä olla.
[/quote]
Miksi sotket kotityöt rahaan?
Perhe on vapaasta tahdosta muodostettu yksikkö, ja kun toinen huomaa, että häntä käytetään hyväksi taloudellisesti, niin se on oltava lupa sanoa ääneen, vaikka se hyväksikäyttäjä suuttuisi. Millainen on se perhe, jossa toinen joutuu alistumaan maksajaksi, koska toisen mielestä ei olla perhe, jos hän ei saa kuluttaa yli omien varojensa.
[/quote]
Siksi, että jos kotitöitä ei tee ite, ne on teetettävä jollain ja jos se joku on perheen ulkopuolinen, siitä pitää maksaa. Eli sille voidaan määrittää ihan nimellisarvo.
No jopas on tullut vastauksia! Voin tulla parin viikon päästä kertomaan aloitimmeko omien ruokien ostamisen ja miten homma toimii.
Tällä palstalla aikaisemmin luin uusperheestä jossa nainen, hänen 2lasta ja mies. Naisen tulisi maksaa 70% asumiskuluista sekä 60-70% ruuasta ja lasten kaikki menot yksin. Oli yksimielistä ettei miehen tulisi osallistua lasten kuluihin, eikä puolittaa ruokalaskua tai asumiskustannuksia. Käykö täällä eri porukkaa nyt?
Ap
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 11:32"]No jopas on tullut vastauksia! Voin tulla parin viikon päästä kertomaan aloitimmeko omien ruokien ostamisen ja miten homma toimii.
Tällä palstalla aikaisemmin luin uusperheestä jossa nainen, hänen 2lasta ja mies. Naisen tulisi maksaa 70% asumiskuluista sekä 60-70% ruuasta ja lasten kaikki menot yksin. Oli yksimielistä ettei miehen tulisi osallistua lasten kuluihin, eikä puolittaa ruokalaskua tai asumiskustannuksia. Käykö täällä eri porukkaa nyt?
Ap
[/quote]
Näitä pitäisi keskustella suhteen alussa, mutta näe syytä miksi miehen pitäisi maksaa naisen lapsista mitään. Nainen saa elarit exältä ja nyxältä vielä lisää?
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 22:31"][quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 22:25"]
Miksi miehen pitää maksaa enemmän kuin oma osuutensa? Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Sinulla on vaihtoehto: asu ahtaammin ja maksa kaikki itse.
Mies ei ole pankki, vaikka se kivaa olisikin.
[/quote]
Niin, sitä mieskin sanoi. Mutta kun perheenä asutaan, tarkkana saa lapsikin olla ettei syö miehen mandariinia esimerkiksi. Omasta mielestäni menee vaikeaksi ja jos tulisin raskaaksi, saako yhteinen muksu sitten syödä "miehen ruokia" mutta esikoiseni ei saa, vai miten kulut laskettaisiin. Väkisinkin herää ajatus, onko mies lähtemässä suhteesta. ap
[/quote]
Miten ihmeessä me voitaisiin tietää se? Kannattaisi varmaan kysyä mieheltä.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 08:41"][quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 08:32"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 07:06"]
Eikös ap sanonut että lapsi syö enemmän kuin mies? Joten kyllä silloin mies on miinuspuolella. Jos kyse ei ole huomattavista summista, ihmettelen miehen reaktiota mutta jos oikeasti mies häviää satasia kuukaudessa, voi se harmittaa. Tekisin kuitenkin niin, että arvioisin ne summat ja ap maksaisi enemmän. Kaikki ruuat olisivat edelleen yhteisiä.
[/quote]
On hämmentävää miten monet tässä ketjussa pitävät perhe-elämää raha-asiana ja menojen jakamista sentilleen avaimena onneen ja tasa-arvoon. Pitäisikö ruoka myös punnita ja mitata, jotta saataisiin selville kuinka paljon kukin oikeasti syö?
Toivottavasti ap:n tapauksessa kaikki osapuolet saivat perheen perustaessaan myös paljon aineetonta hyvää: yhteisen arjen rakastetun ihmisen kanssa, yhteisen kodin (joka on muutakin kuin menoerä), mies pääsi elämään lapsen kanssa, mikä on todella kivaa, eron kokeneen lapsen elämä rauhoittui, vaikkakin vain 2 vuodeksi. Kaikilla näillä, ja monilla muilla perhe-elämään liittyvillä asioilla on arvo, sitä vain ei voi mitata rahassa.
Ruoka on erittäin voimakkaasti ihmisiä yhdistävä tekijä ja jos siinä asiassa lähtee eriseuraiseksi on seuraukset haitallisemmat kuin jos alettaisiin laskea ja jakaa vaikka sähkölaskua kunkin kulutuksen mukaan.
134
[/quote]
Meillä on liitto vedellyt viimeisiään 20 vuotta, koska meillä kumpikin ostaa omat ruokansa.
Naisilla on tapana vetää nämä "yhteiset arvot" peliin siinä vaiheessa, kun mies huomauttaa, että hän maksaa kuluista enemmän kuin mitä saa suhteesta aineetonta hyötyä.
Miksi perheessä mies on se, joka maksaa ja nainen lapsineen niitä, jotka nauttivat toisen mahdollistamasta korkeasta elintasosta? Eikö olisi reilumpaa, että jokainen maksaisi omat kulunsa ja siten osoittaisi, että ei ole toisen kanssa rahan takia vaan siksi, että arvostaa tätä ihmisenä. Nyt ap:n mies on mesenaatti, ei perheenjäsen.
[/quote]
Parikymmentä, vuotta yhdessä asumista takana, kuten myös opiskelua, työttömyyttä, huonompi- ja parempipalkkaisia töitä. Omat tilit, yhteiset rahat. Jos tässä laskemaan ruvettaisiin, niin olisin kyllä itse se, joka on varmasti laittanut enemmän rahaa yhteiseen elämään. Pitäiskö laskea ja laittaa miehelle lasku kuluneista vuosista? Syön ehkä neljäsosan miehen aterioista, mies tykkää lihasta, sipseistä ja oluesta. Yksin asuessa pärjäisin murto-osalla nykyisistä ruokakauppakustannuksista. Pitäiskö erota kun olen tällainen mesenaatti :D
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 09:18"][quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 22:25"]Miksi miehen pitää maksaa enemmän kuin oma osuutensa? Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Sinulla on vaihtoehto: asu ahtaammin ja maksa kaikki itse.
[/quote]Jos mies ei tee tasan puolia kotitöistä ja pese esimerkiksi omia vaatteitaan. Siksi.
[/quote]
Miksi mies tekisi puolet kotitöistä jos lapsi on naisen?
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 11:22"][quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 09:18"][quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 22:25"]Miksi miehen pitää maksaa enemmän kuin oma osuutensa? Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Sinulla on vaihtoehto: asu ahtaammin ja maksa kaikki itse.
[/quote]Jos mies ei tee tasan puolia kotitöistä ja pese esimerkiksi omia vaatteitaan. Siksi.
[/quote]
[/quote]
Mietipä sitä. Ja pysy itse erossa uusperhekuvioista.
Vierailija kirjoitti:
No eipä tuo miltään unelmien prinssiltä vaikuta. Lähtisin sellaisen hakuun asap.
Minkä takia miehen pitäisi maksaa AP:n lapsen kulut?
Tai AP:n kulut?
Jokainen on vastuussa omista lapsistaan ja itsestään
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 11:22"][quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 09:18"][quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 22:25"]Miksi miehen pitää maksaa enemmän kuin oma osuutensa? Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Sinulla on vaihtoehto: asu ahtaammin ja maksa kaikki itse.
Jos mies ei tee tasan puolia kotitöistä ja pese esimerkiksi omia vaatteitaan. Siksi.
Mietipä sitä. Ja pysy itse erossa uusperhekuvioista.
Kaikki naiset ei ole kaltaisiasi rahanahneita ihmisiä. Jotkut ITSE maksavat oman elämänsä ja lapsensa elämän. He myös siivoavat omat ja lapsensa sotkut.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 18:09"][quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 17:32"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 17:16"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 09:39"]
Ap:n perheessä kannattaisi tehdä niin, että rahat on yhteisiä, mutta mies päättää, mitä ostetaan. Silloin kaikki on tyytyväisiä, koska mies ei koe itseään riistetyksi ja perhe saa kaiken tarvitsemansa. Lisäksi nainen voi katsoa miestään arvostaen, ei arvostellen, koska mies saa konkreettisesti huolehtia koko perheestä. Nainen voi keskittyä tarjoamaan aineettomia arvoja kuten puhtaat pyykit ja siistin kodin sillä aikaa kun mies ylläpitää kaikille yhtä korkeaa elintasoa. Se voi tarkoittaa, että ap:n lapsi ei saa kalliita harrastuskamoja tai muotivaatteita, mutta ne eivät elämässä ole yhtä tärkeitä kuin se, että perhe on yhteinen yksikkö, jolla on oma tiiminvetäjänsä eli mies.
[/quote]
Ohhoh, onpa päästy melko kauaksi ap:n alkuperäisestä ongelmasta, joka oli huoli, miten parisuhteen käy jääkaappiuudistusten vuoksi.
Täällä ollaan jo tekemässä ap:sta kotirouvaa, joka puunaa kodin ja passaa miehen, kun mies käy metsästämäs-, ei kun tienaamassa rahaa töissä. Miten olisi, jos vaikka rupeaisit kirjoittamaan romaaneja ajankuluksesi, kun mielikuvituksesi loikkii sinne tänne ja ajatuksesi eksyilee asiasta pahan kerran.
Sitten on vielä tämä yksi "nainen loisii miehen lompakolla" - tyyppi, varsinainen lassukka-ylilautajonne, joka on näköjään majoittunut tähän ketjuun ja pilaa sen ihan kokonaan. Eikö se nuku koskaan, eikö sen tarvitse käydä koulua, entä ruokailu? Ei, kun sen pitää päivystää tätä ketjua.
Se ei suostu lukemaan aloitusta tai sitten sen ymmärryksessä vaan on jotakin todella pahasti pielessä. Se ei nimittäin ota lainkaan huomioon tosiasioita:
Ap maksaa lapsensa menot.
Ap maksaa puolet asumismenoista muutettuaan lapsen kanssa miehen asuntoon.
Ruokamenot ovat suurinpiirtein yhteisiä.
Ap syö perheessä vähiten. Ap:n lapsi syö hieman enemmän kuin ap. Ap:n mies syö kolme kertaa enemmän kuin ap. (yhdessä eilisessä kommentissaan)
Ap on huolissaan, mitä miehen uusi ehdotus ruveta ostamaan eri ruuat vaikuttaa parisuhteeseen ja perhe-elämään. Hän on huolissaan perheen henkisestä tilasta, ei niinkään rahoista. (eilinen kommentti, kannattaa selata keskustelun alkuun ennen kuin joku rupeaa väittämään jotakin ihan muuta.)
Oma tulkintani on että miestä huolettaa raha-asiat: hän on saanut naisen jakamaan omia asumismenojaan ja ruokamenoja, mutta se ei riitä. Tarina ei kerro, miksi hän niin haluaa. Ehkä hän tosiaankin kokee tulevansa riistetyksi. - Ihmettelen sitä kovasti, että millä laskuopilla.
Tämä ei kuitenkaan ole ap:n murhe vaan se, miten tämä muutos vaikuttaa yhteiselämään. Onko mies aikeissa jättää perheensä? Tätä ap:kin murehti. Helpointa olisi, että ap muuttaisi lapsensa kanssa asumaan omaan asuntoon ja jatkaisi itsenäistä elämäänsä niin kuin ennen avoliittokokeilua. Toki ap voisi seurustella avomiehensä kanssa, jos siihen vielä pystyisi. Minä en pystyisi. Ap:n miehen kannattaisi ennemmin pariutua tämän lassukka-jonnen kanssa, joka tuntuu ajatusmaailmaltaan sopivan ap:n miehelle paremmin kuin ap.
Tosin silloin ap:n miehen pitäisi heittää hyvästi ap:lle ja hänen lapselleen, johon mies tuntuu olevan kovin kiintynyt, kunhan lapsi vaan ei syö hänen ruokiaan. :P
[/quote]
"Ap maksaa puolet asumismenoista muutettuaan lapsen kanssa miehen asuntoon."
Pitäisi maksaa 2/3 eikä vain puolet. Ehkä enemmänkin, koska lapset sotkevat ja rikkovat paikkoja aikusia enemmän. Eli lapsi kuluttaa leikkiessään ja touhutessaan miehen asunnon pintoja varmasti eniten.
Nythän tilanne on se, että toisen miehen siiitämä vieras lapsi saa asua ja sotkea ko. miehen asunnossa ikään kuin ilmaiseksi.
Se on epäreilua.
[/quote]turhaan vauhkoat, vajakki. Onneksi sinun kohdallasi ei ikinä tule olemaan tilannetta että noilla vajavaisilla älynlahjoillasi kykenisit elättämään minkään valtakunnan miestä, naista, lasta tai itseäsi.
[/quote]
Mikä ihme teitä vaivaa? Mistä tämä aggressio kumpuaa kun kyseessä on vain se, että mies peräänkuuluttaa naisen vastuuta omasta lapsestaan?