Joku suorittanut oikiksen vuodessa
Kommentit (851)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa se, miten tuo on käytännössä voitu toteuttaa. Meillä oli pilvin pimein kursseja, jotka oli pakko suorittaa peräkkäin, eikä poikkeuksia sallittu. Hyvinkin kolme vuotta meni siihen, että perustukset saatiin valmiiksi.
Missä muualla kuin oikiksessa voi tehdä kaiken kerralla? Teknillisillä aloilla?
Tätä jäin itsekin miettimään miten on käytännössä mahdollista suorittaa lähes 600 opintopistettä vuodessa. Miten oikiksessa suorituksia tehdään?Luennoilla istumalla? Tenttimällä? Esseillä? Eihän tenttipäivät riitä kaiken suorittamiseen vuoden aikana.
Hän on ns kräkännyt tiedonhaun koodin ja painanut 3-7 tenttiä per kerta.
Vierailija kirjoitti:
Tulihan sieltä joku katkera vähättelijä, ja peukutittekin vielä :D
Jos on kapasiteettia olla Suomen paras ylioppilas ja suorittaa oikis vuodessa, on varmasti kapasiteettia vaikka mihin muuhunkin. Ainakin enemmän kuin seiskan keskiarvolla jossain AMK:issa viisi vuotta lojuneella, jonka "työelämätaidot" on muista p*skan puhuminen kahvipöydässä, palaverimuistion pitäminen ja stressikiukuttelu.
Ai v'ttu kun kosahti :D Mä meinaan itse lojuin AMK:ssa ja jätin vielä koko homman kesken, eli nyt kyllä kapsahti kalikka oikeaan osoitteeseen! Nauroin tälle ihan vedet silmissä :,D
- eri
Asiasta oli erittäin hyvä artikkeli tänään mediassa.
Joko HS:n tai Ylen sivustolla, en muista kumman, kun luen verkkolehtiä niin paljon.
Siinä oli esitelty useita syitä, miten tuollainen onnistuu.
Ja kaikki olivat realisisia, jotain asiantuntijaa oli haastateltu.
Hyvä juttu oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiset pystyy, minä en. Olisin kateellinen, jos tietäisin, että minulla olisi edes jonkinlaista viitseliäisyyttä tuollaisen saavuttamiseen. Ei ole, olen sen verran peruslaiska, että vaikka kuinka lahjakas olenkin (keh) niin silti en jaksa pingottaa.
Mutta ihan on hatunnoston arvoinen saavutus, ihan onnitteluiden paikka.
Laiskuutta ei ole olemassa. Jos olisit metsästäjä-keräilijä, mikä on ihmisen luontainen ja ihanteellinen tila, lähtisit "töihin" joka aamu innosta puhkuen. Tässä teknologisessa yhteiskunnassa jokainen joutuu luomaan itselleen samankaltaisen tilan. Useimmat eivät siinä onnistu. Epäonnistuneet tekevät palkkatöitä, eli keräävät 1 000 banaania päivässä heimopäällikölle, joka pitää niistä 950 ja joka kertoo sinulle, että tässä 50 banaania sinulle, ole hyvä.
Ei, kyllä minä olen peruslaiska, kuten iso osa ihmiskunnasta. Moni keksintö onkin saanut alkunsa siitä, kun joku on yrittänyt/halunnut päästä helpommalla.
Minä tänäänkin huokasin syvään ja raskaasti useaan kertaan. Kellon soidessa, kun piti viedä koira+kissat ulos aamulenkille, kun piti herättää lapset kouluun, kun hain puut sisälle, että saan talon lämmitettyä. Teen etätöitä, ja ehkä kerään 1050 banaania, mutta saankin pitää niistä 250. Se riittää minulle, koska niillä 800 banaanilla ruokitaan sitten eläköityneet vanhempani, miehen eläköitynyt äiti ja naapuruston vanhapiika, joka sairastui eläkkeelle jäätyään rintasyöpään, sekä lasteni opettajat. Mutta kirjautuessani tuossa kymmenen maissa koneelle tekemään töitä en huokaa syvään, vaan olen innoissani, koska teen työtä, jolla on tarkoitus. Kerään niitä banaaneja, koska olen hemmetin hyvä siinä, parempi kuin suurin osa muista, minun keräämäni banaanit säilyvät hyvin ja ovat priimalaatua ja suurimpia. Joku kerää enemmän, mutta ne ovat jo valmiiksi mätiä tai niissä asustaa myrkkyhämähäkkejä ;-)
ja kun yhteiskunnassa on noita, jotka kerääkin 10 000 banaania päivässä, niin minun ei niin tarvitse pingottaa.
Miksi alleviivaat että rintasyöpään sairastunut naapuri on vanhapiika? Olet turhautunut kun ukkosi hoidatuttaa sinulla ja sinun baananillasi kotinsa, jälkeläisensä ja itsensä?
21 v on henkisesti vielä ihan lapsi. Olikohan osa kiireen syystä se, että lestadiolaisena pian vauvaa alkaa pukkamaan ja sen jälkeen opiskelu huomattavasti hankalampaa vaikka superälykäs onkin.? Nyt on yksi tutkinto ja yrittäjänä voi tehdä töitä kotoa käsin vaikka lapsilauma tulisikin.
Haen ensi vuonna Helsingin oikikseen ja jos pääsen sisään, aion kysyä opinto-ohjaajalta miten voin valmistua mahdollisimman nopeasti. Itsellä menee varmasti enemmän kuin vuosi, koska en ole käynyt avoimen kursseja etukäteen.
Onhan tuo hurja suoritus. Hänellä lienee oivallinen muisti ja älykkyys ylipäätään. Muistan, että hissalaiset aikanaan pohtivat, että oikkiksen asiat omaksuisi muutamassa vuodessa. Tunkua on siksi, että töistä saa sitten kovaa liksaa. Asia ei itsessään liene kovin vaativaa. Kuivakkaa kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Haen ensi vuonna Helsingin oikikseen ja jos pääsen sisään, aion kysyä opinto-ohjaajalta miten voin valmistua mahdollisimman nopeasti. Itsellä menee varmasti enemmän kuin vuosi, koska en ole käynyt avoimen kursseja etukäteen.
No nythän sinulla on aikaa tehdä niitä avoimen kursseja, niinhän tämä Lottakin teki. Miksi sitä pitää keltään ohjaajalta kysellä, senkun rupeat opiskelemaan. Siinähän se menee samalla niihin pääsykokeisiin opiskelu.
Vierailija kirjoitti:
21 v on henkisesti vielä ihan lapsi. Olikohan osa kiireen syystä se, että lestadiolaisena pian vauvaa alkaa pukkamaan ja sen jälkeen opiskelu huomattavasti hankalampaa vaikka superälykäs onkin.? Nyt on yksi tutkinto ja yrittäjänä voi tehdä töitä kotoa käsin vaikka lapsilauma tulisikin.
Olipa tökerö kommentti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo hurja suoritus. Hänellä lienee oivallinen muisti ja älykkyys ylipäätään. Muistan, että hissalaiset aikanaan pohtivat, että oikkiksen asiat omaksuisi muutamassa vuodessa. Tunkua on siksi, että töistä saa sitten kovaa liksaa. Asia ei itsessään liene kovin vaativaa. Kuivakkaa kyllä.
Luonnetta tarvitaan enemmän kuin älliä, suoraan sanottuna pitää osata valehdella ja hyvin.
Missä tässä on valehdeltu?
Tuo on kyllä ihmeellisen hyvä suoritus. Moni ei pysty edes koko kouluun. Itse olen käynyt pelkän ammattikoulun. Monet kurssit olivat vaikeita.Tarvittiin vuoden tauko että sain kaikki tehtyä. Kumpa olisi vähän lahjakkaampi, niin saisi hyvän ammatin ja pärjäisi elämässä paremmin.
Tämä todistaa sen kuinka pilipalihomma tämä opiskelu Suomessa on. Ei ihmekään että rankattu sinne maailman surkeimpiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyväveli-verkosto. Luuleeko joku, että tämä on riviopiskelija ja muillakin on sama mahdollisuus? Ei todellakaan ole. Jokainen joka on edes yrittänyt samaa, ymmärtää tämän.
Sinun pitää todistaa tuo hyväveli-verkosto väitteesi.
Ko opiskelijahan on kotoisin Pohjois-Pohjanmaalta pienestä kunnasta. Jos olisi lähtöisin pääkaupunkiseudulta niin tuollainen epäily voisi olla paikallaan.
Pitää todistaa? Tarkoitatkohan nyt, ettei esim. HY:n palkoilla ole kuin syntyperäisiä helsinkiläisiä, eikä yksikään professori voisi olla kotoisin nimenomaan pieneltä paikkakunnalta? Jos näin, mietihän nyt loppuun saakka.
Yksikään professori ei vastaa kaikista kursseista. Jos olet ikinä yliopistoa käynyt, tietäisit hyvin.
Toki tiedän. Kyse ei ole kokeiden tarkistamisesta, vaan saadusta luvasta käyttää ilmeistä ohituskaistaa. Kuka vastasi ohituskaistalle päästämisestä tämän yhden opiskelijan kohdalla, kun sitä ei myönnetä juuri kenellekään muulle, lukuisista pyynnöistä huolimatta? Näitä kuitenkin evätään vuosittain enemmän kuin sallitaan.
En ihannoisi noin nopeaa suorittamista. Tuo kertoo siitä, että tutkinnossa on "ilmaa". Jos tutkinto olisi kunnollinen ja täysipainoinen, ei sitä voisi mitenkään opiskella vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonnetta tarvitaan enemmän kuin älliä, suoraan sanottuna pitää osata valehdella ja hyvin.
Missä tässä on valehdeltu?
Hoksottimia tarvitaan myös.
Eikö tuohon kuulu esim. pakollista harjoittelua käräjäoikeudessa? Joka tapauksessa, nainen on poikkeuksellisen älykäs, omaa, ainakin lähes, valokuvamuistin, on ahkera ja sinnikäs ja osaa aikatauluttaa asioita, keskittymiskyky huippuluokkaa. Harvinainen yhdistelmä, mutta mahdollinen. Lahjakkaat on usein laiskoja.
Yliopistoista en niinkään tiedä, mutta ainakin amk-opinnoissa on (usein) paljon ilmaa ja ne on väkisin venytetty ainakin vuoden turhan pitkiksi ja niissä on (ammatin kannalta) turhia kursseja.
Vierailija kirjoitti:
...Kertokaa esimerkkejä lapsina ja nuorina neron elkeitä esittäneistä, jotka ovat myös luoneet ihmiskuntaan jotain todella merkityksellistä aikuisiässä.
On tietysti makuasia, pidetäänkö klassisen musiikin repertuaarissa pysyvän paikan saaneita sävellyksiä "todella merkityksellisinä".
Jos pidetään, Mozartin kyvyt eivät tyssänneet hänen siirtyessään nuoruudesta aikuisikään. Jossain radio-ohjelmassa muutama vuosi sitten haastateltu asiantuntija tosin arvioi, että vaikka Mozart oli lapsinero, hänen aikaansaannoksensa aikuisina olivat "normaalin" korkeatasoisen ammattimuusikon tasoa.
Myös muilla elämänaloilla pätee nykyäänkin, että vaikka olisi lapsena ja nuorena yhdessä tai useassa asiassa selvästi edellä ikäkautensa "normaalista", ero voi myöhemmin tasoittua sen vuoksi, ettei lopulta saavutakaan olennaisesti enempää kuin sen, minkä muut saavuttavat hiukan vanhempina.
Yksittäisen ihmisen kehityskaaren tulevaa lakipistettä on turha ennustella tai spekuloida näilläkään argumenteilla, mutta yleisellä tasolla tuntuisi paremmalta, että kyvykäs nuori saa tehdä asioita niin paljon ja niin hyvin kuin osaa mutta häntä ei kahlita "lapsineron" rooliin, josta on myöhemmin vaikea päästä(ä) irti vaikkei rooli enää toimi.
Eri
Itse sutaisin maisteritutkinnon kolmessa vuodessa mihin kuului pakollinen 3kk työharjoittelu. Todella helposti meni, tosin ekan kesän kesäkuun opiskelin myös, tokan kesän tein sen työharjoittelun ja vikan kesän gradua. Mutta kahteen vuoteen olisi saanut puristettua helpohkosti jos olisi jotain tehnyt pelkillä kirjatenteillä.Nyt kävin istumassa kaikki luennot, tein pienryhmät, ryhmätyöt ja muut käytännön työt. Joku pätkä oli ihan normi työviikon verran ohjelmaa. Olin 22 v. kun valmistuin. Sitten opiskelin toisen ammatin rauhassa mitä nyt teen työkseni.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuohon kuulu esim. pakollista harjoittelua käräjäoikeudessa? Joka tapauksessa, nainen on poikkeuksellisen älykäs, omaa, ainakin lähes, valokuvamuistin, on ahkera ja sinnikäs ja osaa aikatauluttaa asioita, keskittymiskyky huippuluokkaa. Harvinainen yhdistelmä, mutta mahdollinen. Lahjakkaat on usein laiskoja.
Yliopistoista en niinkään tiedä, mutta ainakin amk-opinnoissa on (usein) paljon ilmaa ja ne on väkisin venytetty ainakin vuoden turhan pitkiksi ja niissä on (ammatin kannalta) turhia kursseja.
Ei maisteritutkintoon mitään käräjäharjoittelua kuulu. Ei ilmeisesti muutakaan sillä ei "runsas vuosi" voi muutakaan harjoittelua sisältää.
Sitä en pidä mitenkään ihmeenä, että saa suoritetuksi paljon kirjatenttejä. Oma ennätykseni taisi olla jotain 15 op samassa yleisessä tentissä, mutta ei toki parhailla arvosanoilla.
Yksi salaisuus on hyvä suunnittelu. Siihen ei mitään erityistä lahjakkuutta tarvita vaan ensin perusteellinen opinto-oppaan opiskelu. Sitten selvä aikataulu: ensimmäiseksi ne opinnot, joita vaaditaan jatkamiseen, kandityö sellaiseksi, että se on helppo täydentää graduksi ja sivuaineet sellaiset, että täydentävät kokonaisuutta mahdollisimman hyvin ilman lisäopintoja, eli joissa on jotain samoja elementtejä.
Tätä jäin itsekin miettimään miten on käytännössä mahdollista suorittaa lähes 600 opintopistettä vuodessa. Miten oikiksessa suorituksia tehdään?Luennoilla istumalla? Tenttimällä? Esseillä? Eihän tenttipäivät riitä kaiken suorittamiseen vuoden aikana.