Inhoan Suomalaisuuttani :<
Siinähän se. Inhoan sitä että olen suomalainen. En ole ylpeä tästä maasta ollenkaan. Johtuuko tämä siitä että olen viimeaikoina kiinnittänyt huomiota uutisiin ja muihin keskusteluihin. Verorahoista valitetaan koko ajan. Kaikki jotka eivät osallistu tähän omaisuuden kerryttämiseen rahan kiilto silmissä ovat arvottomia vapaamatkustajia. Toisaalta ne jolla on lopulta vapaus käyttää näitä rahoja käyttävät ne kaikkeen pelleilyyn, kuten tämä alkoholi mainonta-juttu. Olen jopa harkinnut tekeväni sukututkimusta jos löytäisin edes jonkun toisen maan haaran itsestäni niin minun ei tarvitse kutsua itseäni suomalaiseksi. Sen toisen maan ei tietenkään tarvitse olla mikään taivas maan päällä, mutta olin teini-ikäisenä erittäin isänmaallinen ja kannoin suomalaisuutta ylpeydellä. Sen sijaan olen myöhemmin sairaana ja heikkona päätynyt luukulta toiselta eikä kukaan ole lopulta ottanut vastuuta mistään vaikka lupauksia on tehty. Olen aina jäänyt yksin tässä hienossa hyvinvointivaltiossa. Byrokratiaa ja papereita joka puolella. Koen että minun luottamukseni on petetty. Muutenkin ihmiset ampuvat kilpaa toistensa jalkoihin. En halua sanoa olevani suomalainen, koska en halua edustaa sitä Suomea mikä se on tänään. Kokeeko kukaan vastaavaa irrallisuutta tai ajatuksia?
Kommentit (141)
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 23:30"]Ei yhtään jaksaisi tuota tekoisänmaallista paskaa ja feikkiä kannustusta tyyliin "me suomalaiset ollaan hyviä", johon ei sanoja itsekään usko.
Ei se vaatimattomuus ja "heikko itsetunto" niin paha oo verrattuna teennäiseen muka-ylpeyteen. Ja unohtakaa jo sota ylpeyden aiheena, on niitä muutkin maat taistelleet, Suomessa se on joku ylpeyden aihe.
[/quote]
Oli se kumminkin melkomoinen suoritus, kun pieni Suomi rökitti suurta ja mahtavaa Neuvostoliittoa. Nykypäivän suomalaiset ei venäjää vastaan pärjäis.
Mua nolottaa ihmisten vähäinen älynkäyttö. Kivitetään toisia asioista tietämättä. Taitaa olla kiusaamisen muoto.
Lisäksi nolottaa, että suu vaahdossa vedotaan Pisa-tutkimukseen. Konstikos tuo on pärjätä, kun kieli ja kulttuuri ovat yhtenäiset. Sitten jäätiin laakereille makoilemaan ja Viroko se jo paineli ohi.
Mitään ei tehdä ja vedotaan joihinkin iänaikaisiin meriitteihin. Nokiat ja metsä- ja paperiteollisuus ryssittiin ja muuta ei ole tilalle tullut. Pikkuisen peliteollisuutta, mutta siinäpä se.
Junalla heti huomenna Venäjälle. Turha välttää siperian kutsua. Meemee. Mene jo. Hushus
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 23:25"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 19:15"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 19:00"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 18:37"]
Nyt saan varmasti paljon alapeukkuja. Olen ylpeä suomalaisuudestani, tämä on kaunis maa ja nöyrä kiitos sotaveteraaneille. Heidän ansoistaan emme joutuneet Neuvostoliiton armoille.
Kuitenkin ihan lyhyessä ajassa meno on syöksynyt järkyttävästi alaspäin. Häpeän eniten nykypoliitikkojamme. Kaikki kiva kielletään ja yrittäjyyttä hankaloitetaan. Sen sijaan resurssit tuhlataan turhien virkamiesten työllistämiseen ja terveydenhuollosta leikataan. Kiitos SDP.
Myös mahdollisesti hallitsemattomaksi paisuva maahanmuutto huolestuttaa. Ruotsi on nykyään kamala paikka ja Suomen virkamiehet haluavat samaa menoa tännekin. Tavallinen kansa on varmasti isänmaallista ja haluaa vaalia kulttuuriamme, toisin kuin päättäjät jotka ajavat vain omaa etuaan. Lapioidaan rahaa ulkomaille, hypätään Brysselin-koneeseen ja jätetään uppoava laiva. Kiitos Kokoomus ja Katainen.
[/quote]
Niin millä tavalla Ruotsi on kamala paikka? Avoin kulttuuri, selvästi Suomea vauraampi maa, ihmiset välittömämpiä ja iloisempia kuin Suomessa. Itse asiassa siellä on asiat paremmin kuin Suomessa. T: puoliksi israelilainen
[/quote]Joka viides ruotsissa vastaan tulija on suomalaista alkuperää. Eli aika suomalainen maa.
[/quote]
Ruotsissa on 9 miljoonaa ihmistä ja miljoonalla on vähintään suomalainen isovanhempi. Eli joka viides on todella vahvaa liioittelua.
[/quote]
Suomi ja Ruotsi olivat yhtä satoja vuosia. Todennäköisesti enemmän kuin tuo miljoona omistaa suomalaista verta.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 00:20"]
Mua nolottaa ihmisten vähäinen älynkäyttö. Kivitetään toisia asioista tietämättä. Taitaa olla kiusaamisen muoto.
Lisäksi nolottaa, että suu vaahdossa vedotaan Pisa-tutkimukseen. Konstikos tuo on pärjätä, kun kieli ja kulttuuri ovat yhtenäiset. Sitten jäätiin laakereille makoilemaan ja Viroko se jo paineli ohi.
Mitään ei tehdä ja vedotaan joihinkin iänaikaisiin meriitteihin. Nokiat ja metsä- ja paperiteollisuus ryssittiin ja muuta ei ole tilalle tullut. Pikkuisen peliteollisuutta, mutta siinäpä se.
[/quote]
Ei muuta kuin Viroon vaan. Sairastu siellä sitten vaikka syöpään ja kuolema tulee olemaan tuskainen. Suomi rules4ever!
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 23:59"]
Mä tykkäisin paljon enemmän suomesta jos kaikki olisi suvaitsevaisia ja ihmisiä eri kulttuureista olisi monta miljoonaa enemmän. Enemmän ihmisiä kun ruotsissa. Ilmapiiri ei olis niin ahdistava ja sen ahdistavuuden tekee ne jotka ei hyväksy erilaisia ihmisiä. Miljoona kertaa kansainvälisempi suomi ja täällä viihtyis kaikki paljon paremmin.
[/quote]
Mikset lähde ulkomaille itse?
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 16:29"][quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 16:21"]
Mua hävettää suomalaisuudessa kaikki nolot jutut. Joidenkin vaatteet, saunominen, pahanmakuiset ruuat, se että joku hiihtää, ihan pimeät toisten tappamiset, junttimusiikki tyyliin popeda yms, puhumattomuus, joidenkin rumuus ja mauton tyyli, suomalaiset tuotteet jotka vaan on ihan hirveitä aina, kaikki junttius. Kansainvälisistä suomalaisista mä tykkään kaikista ja ne erottaa tyyliltään. Suomen kielikin hävettää se on niin ruma kieli ja oltaisiin vaan puhuttu ruotsia niin olis itsetuntokin ja tunnelma ihan toinen.
[/quote]
Vuoden vitsi! Tai sitten olet ehkä aika nuori?
[/quote]
Tästä olen itse asiassa samaa mieltä. Mielestäni olisi mukavaa jos suomenkieliset olisivat aikoinaan siirtyneet ruotsin kieleen. Toisaalta ruotsin kieli kauniimmalta, toisaalta suomalaiset ymmärtäisivät äidinkielensä perusteella myös norjaa ja tanskaa ja jossain määrin islantia ja hollantia. Kun itse osaan ruotsia on suuri rikkaus että voi lukea myös norjalaisia ja tanskalaisia nettisivuja, ja Hollannissakin ymmärtää paljon hollanninkielistä tekstiä.
"Sen sijaan olen myöhemmin sairaana ja heikkona päätynyt luukulta toiselta eikä kukaan ole lopulta ottanut vastuuta mistään vaikka lupauksia on tehty. Olen aina jäänyt yksin tässä hienossa hyvinvointivaltiossa."
Ongelma tuossa on se että eipä sinua huoli mikään muukaan maa maailmassa vaivoinesi kaikkinesi. On tämä vaan brutaali maailma )-:
Suomi ja suomalaiset, Euroopan surkein kansakunta. Tulisipa se Euroopan liitovaltio ja hävittäisi Suomen maailmankartalta.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 00:26"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 00:20"]
[/quote]
Ei muuta kuin Viroon vaan. Sairastu siellä sitten vaikka syöpään ja kuolema tulee olemaan tuskainen. Suomi rules4ever!
[/quote]
Asun kyllä jo muualla, tosin en Virossa. Kuolemaa en toivo kenellekään.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 00:14"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 23:30"]Ei yhtään jaksaisi tuota tekoisänmaallista paskaa ja feikkiä kannustusta tyyliin "me suomalaiset ollaan hyviä", johon ei sanoja itsekään usko. Ei se vaatimattomuus ja "heikko itsetunto" niin paha oo verrattuna teennäiseen muka-ylpeyteen. Ja unohtakaa jo sota ylpeyden aiheena, on niitä muutkin maat taistelleet, Suomessa se on joku ylpeyden aihe. [/quote] Oli se kumminkin melkomoinen suoritus, kun pieni Suomi rökitti suurta ja mahtavaa Neuvostoliittoa. Nykypäivän suomalaiset ei venäjää vastaan pärjäis.
[/quote]
Ei Venäjä ottanut tosissaan koko sotaa, toisen maailmansodan aikana oli paljon tärkeämpiä asioita kuin Suomi. Halutessaan Venäjä olisi Suomen häviämän sodan jälkeen voinut ottaa koko maan rajojensa sisään. Tämä on objektiivinen totuus, sankarimyytti pelkkää kansallisromantiikkaa.
Arvostaan kantaasi itse pidän hyvänä asiana sitä että on hyvin vointi yhteiskunta mutta en ymmärrä sitä että ihmiset pitävät kaikkea itsestään selvänä opiskelee ilmaiseksi jos ei huvita käydä töissä ei käydä ja niin päin pois mutta itse olen sitä mieltä että yhteiskunta on liian lepsu ei kannata yrittää kun kaiken saa ilmaiseksi ongelma on siinä että kohta kukaan ei yritä ja sitten on pakko kaikkien yrittää kun muuten ei selviä
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 17:47"]
Muutin Suomesta 80-luvulla ja olen siitä lähtien ollut kansainvälisessä työssä ja matkustanut ympäri maailmaa. Omituisin paikka maailmassa on kyllä Suomi, ihan selvästi. Joka kerta siellä käydessä tulee viimeistään viikon sisällä se tunne että ei jumalauta näitä suomalaisia.
[/quote]
Mäkin olen asunut kauan ulkomailla, eri maissa. Olen mielelläni suomalainen, ja ylpeänä kerron synnyinmaani, jos joku kysyy. Suomalaisiin suhtaudutaan pääsääntöisesti positiivisesti. Itselleni on tärkeää myös se, ettemme me ole valloittaneet maita, emmekä toisaalta muuttaneet sosiaaliturvan perässä slummiuttamaan muita länsimaita. Jos nyt miettii moniakin maita, niin meidän ei tarvitse anteeksipyydellä.
Koulusta sen verran, että tuetaankohan nykyään Suomen kouluissa lahjakkaitakin lapsia. Suomi menestyy kyllä koulun tasa-arvoisuudessa hyvin, ja heikompia tuetaan, mutta jäi vähän sellainen kuva, että lahjakkaat lapset jäisivät oman onnensa nojaan. Jos näin yhä on, niin siinä kehityskohde talouden ja työmarkkinoiden lisäksi.
Olen asunut vuosikausia Suomen ulkopuolella ja olen ylpeästi suomalainen. Ainoastaan ja vain Suomessa koko kansa niputetaan samaan nippuun. Ihminen on ensisijaisesti yksilö, toiseksi omien tekemistensä summa jasen jälkeen perheen ja sukunsa jäsen, jossain kaukaa tulee kansalaisuus. En edusta mitään yhteistä suomalaista rintamaa enkä juuri keskustele suomalaisuudesta eikä kukaan kysy mitään ilmastoa lukuunottamatta.
Mutta. Mä olen onnellinen että olen pois Suomesta. Siellä käydessä huomaa että se on eristäytynyt paikka enkä siellä asuessani olisi koskaan kuvitellut näkeväni sitä neukkulana mutta nyt täytyy sanoa että sellaiselta se näyttää. Rujoja, ilmeettömiä ja huonostikäyttäytyviä ihmisiä, kalseat kaupungit (rakastin ennen Helsinkiä, nykyään kun sinne tulen se tuntuu pieneltä ja masentavalta kylältä. Tunnen pakokauhua lukiessani suomalaisia uutisia ja siellä tehdyistä päätöksistä. Silti se pakokauhu ja muu on osoitus siitä että välitän.
Mä olen suomalainen. Aina. Enkä häpeä itseäni tai inhoa. Ehkä se on se itsevarmuus jonka olen imenyt maailmalta.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 03:33"]
Tunnen pakokauhua lukiessani suomalaisia uutisia ja siellä tehdyistä päätöksistä. Silti se pakokauhu ja muu on osoitus siitä että välitän.
[/quote]
Sama juttu. Olen usein huolissani siitä, miten Suomella menee, ja mihin suuntaan on menossa.
toinen ulkosuomalainen
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 03:33"]
Ihminen on ensisijaisesti yksilö, toiseksi omien tekemistensä summa jasen jälkeen perheen ja sukunsa jäsen, jossain kaukaa tulee kansalaisuus. En edusta mitään yhteistä suomalaista rintamaa enkä juuri keskustele suomalaisuudesta eikä kukaan kysy mitään ilmastoa lukuunottamatta.
[/quote]
Piti tätäkin kommentoida. Integroituna yhteiskuntaan ei tosiaan ole väliä, mistä maasta on. Jos suomalaisen tutun uhoilusta ja alkonkäytöstä ei pidetty, ja lennätettiin kesken työprojektin pois, en ajattele että kauheaa, nyt suomalainen teki noin. Samassa suhteessa niitä tapahtuu muillakin. Edustamme itseämme ensisijassa.
edellinen
Viisi vuotta sitten olin se valittava parikymppinen, jonka mielesta Suomi on ihan paska maa. Sen sijaan etta olisin jatkanut valitusta, paatin tehda asialle jotain ja lahtea. Mielipiteeni Suomesta on muuttunut naiden muutaman vuoden aikana, tai ehka ennemminkin olen kasvanut ihmisena. Suomeen en enaa palaisi asumaan, koska elamani ja perheeni on nyt taalla. Siita huolimatta haluan lapsieni oppivan suomenkielen ja kulttuurin, koska se on osa minua ja olen erittain ylpea siita.
Minuakin huolestuttaa Suomen kohtalo. Ei perinteinen hyvinvointivaltio voi jatkaa kulkuaan. Ongelma on se, että ennen fattan asiakkaana oloa pidettiin nolona, jopa häpeällisenä. Nykyään ollaan sitä mieltä kun ei yhteiskunta maksa tarpeeksi. Perheet on useassa sukupolvessa fattan asiakkaita eikä aikomustakaan olla yhteiskunnalle hyödyksi.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 09:11"]
Mä en haluaisi hävetä ja inhota suomalaisuuttani, mutta teen niin silti. Minä olen sekä ulkoisesti että mielenlaadultani oikein semmoinen perinteinen suomalainen. Muodoton pallonaama, maantienväriset hiukset, pitkä selkä ja lyhyet jalat, lyhyt mutta rotevaa "hyvä työihminen"-tekoa. Luonteeltani olen juro, hiljainen ja sosiaalisissa tilanteissa arka, sekä pessimisti. Inhoan näitä piirteitä itsessäni, ja haluaisin olla ihan erilainen, ja siksi ärsyttää nämä piirteet muissakin.
[/quote]
Ymmärrän hyvin tuskasi ja aistin kirjoituksessasi kiperän katkeruuden. Miksi juuri minut luotiin sellaiseksi etten sovi muualle kuin navettaan tai sikalaan? Missä on luomakunnan oikeus? Niin se vain on että suomalaispiirteisiin ei muu auta kuin kirurgin veitsi. Onneksi sellaiseen on helposti varoja jos ymmärtää asua ja tienata Suomen ulkopuolella.
Miksi te ihmiset, jotka haukutte suomalaisia annatte muiden vaikuttaa siihen mitä itsestänne ajattelette? Ja jos te olette suomalaisia, niin itseänne haukutte sitten myös. Vai ketkä ovat niitä "muita suomalaisia"?
Jos joku on juntti, niin en kyllä ota siitä mitään vastuuta itselleni, vaikka kansallisuutemme olisi sama. Huvittaa tuommoiset kommentit, että olisin kyllä niin iloinen ja ystävällinen ja ihana, mutta kun nämä muut suomalaiset estää sen, niin pakko sitten olla ihan persenaama;)