Inhoan Suomalaisuuttani :<
Siinähän se. Inhoan sitä että olen suomalainen. En ole ylpeä tästä maasta ollenkaan. Johtuuko tämä siitä että olen viimeaikoina kiinnittänyt huomiota uutisiin ja muihin keskusteluihin. Verorahoista valitetaan koko ajan. Kaikki jotka eivät osallistu tähän omaisuuden kerryttämiseen rahan kiilto silmissä ovat arvottomia vapaamatkustajia. Toisaalta ne jolla on lopulta vapaus käyttää näitä rahoja käyttävät ne kaikkeen pelleilyyn, kuten tämä alkoholi mainonta-juttu. Olen jopa harkinnut tekeväni sukututkimusta jos löytäisin edes jonkun toisen maan haaran itsestäni niin minun ei tarvitse kutsua itseäni suomalaiseksi. Sen toisen maan ei tietenkään tarvitse olla mikään taivas maan päällä, mutta olin teini-ikäisenä erittäin isänmaallinen ja kannoin suomalaisuutta ylpeydellä. Sen sijaan olen myöhemmin sairaana ja heikkona päätynyt luukulta toiselta eikä kukaan ole lopulta ottanut vastuuta mistään vaikka lupauksia on tehty. Olen aina jäänyt yksin tässä hienossa hyvinvointivaltiossa. Byrokratiaa ja papereita joka puolella. Koen että minun luottamukseni on petetty. Muutenkin ihmiset ampuvat kilpaa toistensa jalkoihin. En halua sanoa olevani suomalainen, koska en halua edustaa sitä Suomea mikä se on tänään. Kokeeko kukaan vastaavaa irrallisuutta tai ajatuksia?
Kommentit (141)
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 00:30"]
"Sen sijaan olen myöhemmin sairaana ja heikkona päätynyt luukulta toiselta eikä kukaan ole lopulta ottanut vastuuta mistään vaikka lupauksia on tehty. Olen aina jäänyt yksin tässä hienossa hyvinvointivaltiossa."
Ongelma tuossa on se että eipä sinua huoli mikään muukaan maa maailmassa vaivoinesi kaikkinesi. On tämä vaan brutaali maailma )-:
[/quote]
Tsik tsk. Minä olin syrjäytynyt nuori. Sen jälkeen kun vuosien ajan luin silloin tällöin uutisista että meidät syrjäytyneet nuoret otettiin huomioon(tai ongelma myönnettiin) niin oletin että minulle löytyy tukiverkosto johon voin nojautua, koska perhepiirissäni ei sitä ollut. Oletin siis että meitä nuoria pidettiin tärkeinä ja kaikkien niiden puheiden jälkeen meille olisi tarjolla tukea ja apua elämän aloittamiseen jos emme saa sitä muulta lähipiiriltä. Uskaltauduin kurottamaan kohti apua, mutta ainoa mikä minua odotti oli pudotus vielä syvempään onkaloon. En minä täydellisyyttä odota vaan lupausten pitämistä (nuorille tarkoitetusta avusta). AP
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 17:04"]
Suomalaiset on todella itsekkäitä ja ahneita, mutta et tainnut kiinnittää huomiota siihen, ennen kuin jouduit itse heikkoon asemaan? Muistan itse katselleeni lapsena Uutisia, joissa näytettiin, kun somaleita tuli Suomeen ja vihaisia suomi-ukkoja, jotka huutelivat heille ja käyttäytyivät hyökkäävästi. Ja radiosta "ne vie meidän verorahat/työpaikat" ja "sossut maksaa niille mersuja"-jankutukset.
Siinä rokkidokumentissa Ruotsin suomalainen sanoi suomalaisia itsekkääksi kansaksi, joista moni on itse aikanaan lähtenyt paremman elintason perässä Ruotsiin. Ja siellä ainakin vielä 2000-luvun alussa toimeentulotukiasiakkaista 20% oli Suomen kansalaisia.
Itse tunnen myötätuntoa niitä suomalaisia kohtaan, jotka eivät Ruotsissa pärjänneet, koska kokivat itsensä ulkopuolisiksi ja toisen luokan kansalaisiksi. Suomen suomalaisten tapa kohdella esim somaleja herättää itsessäni vastenmielisyyttä. Ulkomaalaistaustaisille ei pk-seudun ulkopuolella haluta antaa töitä, ja sitten saadaan valittaa, kuinka ulkomaalaiset eivät "halua" tehdä töitä. T : puoliksi israelilainen
[/quote]
Täyttä paskaa. Arvaappa tekevätkö he töitä edes kotimaassaan? Työn pitäisi vielä olla hyvinpalkattua 70 älykkyysosamäärällä.
Arvaatkos kuule miten itsellesi kävisi juutalaisena kun muslimit ottaisivat vallan?!
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 17:25"]
Te jotka hehkutatte sitä että Suomi on kaikilla mittareilla yksi maailman parhaista maista elää, ette tajua sitä että näin ei todellakaan enää kauaa ole. Se että asiat ovat maassamme "hyvin" on pelkkää velalla luotua silmänlumetta. Kreikkakin oli ihan hyvä maa niin kauan kuin sitä velkaa sai. Suomen BKT on vuodesta 2000 kasvanut yhteensä 18 % ja samaan aikaan velan määrä Suomen kansantaloudessa on kasvanut 450 %. Siis 450 %:n velkamäärän lisäyksellä on saatu aikaan 18 %:n talouskasvu! Mitä tuo toteutunut kasvu olisikaan ilman tuota velanottoa? -50 %? Sitten kun Suomi lähivuosina ajautuu Kreikan tilaan, joudumme totuttelemaan tuohon velkakorjattuun elintasoon, ja takaan että silloin täällä ei enää kellään ole kivaa.
Suomessa on myös koettu jyrkin teollisuustuotannon romahdus koko maailmassa ja maailmanhistoria tuntee vain yhden tapauksen, jolloin jonkun maan vienti on romahtanut pahemmin kuin Suomen vuodesta 2007 lähtien. Tästä elintasosta ja hyvinvointivaltiosta ei ole pian mitään enää jäljellä, eikä mene montaakaan vuotta kun Suomessa nähdään sellaista köyhyyttä jota ei ole nähty sitten sota-ajan.
Samaan aikaan kun Suomi on taantunut yhdessä muun Länsi-Euroopan kanssa, on näissä teidän parjaamissanne kehitysmaissa, joihin tykkäätte Suomea verrata, nähty ennennäkemätön kasvubuumi. Esim. Afrikan kymmenen suurimman talouden yhteenlaskettu BKT on vuosituhannen vaihteesta kymmenkertaistunut. Siis kasvanut 900 % samalla kuin Suomi on kasvanut 18 %! Myös Aasiassa on useita talouksia joiden kasvu on ollut huikeaa. On totta että elintasoero esim. Suomen ja Vietnamin välillä on vieläkin hurja, mutta vielä hurjempi on se vauhti, jolla se ero kavenee. Ei tarvitse olla ruudinkeksijä tajutakseen että jos näissä kehitysmaissa talouskasvu jatkuu tällaisena ja Suomi jatkaa taantumistaan, niin osat vaihtuvat muutamassa vuosikymmenessä. Suomella ei lähitulevaisuudessa ole tiedossa mitään muuta kuin kurjistumista, ja jos saisin nyt valita mihin maahan syntyisin nyt vuonna 2015, olisi Suomi kyllä listalla ihan häntäpäässä.
[/quote]
Yritän aina sanoa kaikille, ettei nykyinen verotus toimi mutta mitä tapahtuukaan: saan huudot niskaani ja minut haukutaan kapitalistipaskaksi.
Pointti oli siis se, että monet nillittävät Suomea paskavaltioksi koska eivät saa tarpeeksi ilmaista rahaa sossustaeivätkä veronmaksajien kunnioitusta (miksiköhän ei?). Sitten kun sanon, että oikeasti Suomen ongelmat johtuvat liiasta verotuksesta ja rahan syytämisestä joka paikkaan, niin sekään ei kelpaa eikä heiltä saisi ottaa rahaa pois. MITÄ SIIS PITÄISI TEHDÄ? Jos haukutte Suomea paskaksi valtioksi, niin ehdottakaa jotain muutosta älkääkä vain valittako kuin typerät kakarat.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 16:10"]
Sen sijaan olen myöhemmin sairaana ja heikkona päätynyt luukulta toiselta eikä kukaan ole lopulta ottanut vastuuta mistään vaikka lupauksia on tehty. Olen aina jäänyt yksin tässä hienossa hyvinvointivaltiossa. Byrokratiaa ja papereita joka puolella.
[/quote]
Oletko itse ottanut vastuuta itsestäsi ja tekemisistäsi?
Olet tervemennyt johonkin toiseen maahan, jossa byrokratia on vähäisempää ja tuilla oleilu helpompaa. Ole kiltti ja tule sitten postaamaan, missä maassa asut.
Te jotka hehkutatte sitä että Suomi on kaikilla mittareilla yksi maailman parhaista maista elää, ette tajua sitä että näin ei todellakaan enää kauaa ole. Se että asiat ovat maassamme "hyvin" on pelkkää velalla luotua silmänlumetta. Kreikkakin oli ihan hyvä maa niin kauan kuin sitä velkaa sai. Suomen BKT on vuodesta 2000 kasvanut yhteensä 18 % ja samaan aikaan velan määrä Suomen kansantaloudessa on kasvanut 450 %. Siis 450 %:n velkamäärän lisäyksellä on saatu aikaan 18 %:n talouskasvu! Mitä tuo toteutunut kasvu olisikaan ilman tuota velanottoa? -50 %? Sitten kun Suomi lähivuosina ajautuu Kreikan tilaan, joudumme totuttelemaan tuohon velkakorjattuun elintasoon, ja takaan että silloin täällä ei enää kellään ole kivaa.
Suomessa on myös koettu jyrkin teollisuustuotannon romahdus koko maailmassa ja maailmanhistoria tuntee vain yhden tapauksen, jolloin jonkun maan vienti on romahtanut pahemmin kuin Suomen vuodesta 2007 lähtien. Tästä elintasosta ja hyvinvointivaltiosta ei ole pian mitään enää jäljellä, eikä mene montaakaan vuotta kun Suomessa nähdään sellaista köyhyyttä jota ei ole nähty sitten sota-ajan.
Samaan aikaan kun Suomi on taantunut yhdessä muun Länsi-Euroopan kanssa, on näissä teidän parjaamissanne kehitysmaissa, joihin tykkäätte Suomea verrata, nähty ennennäkemätön kasvubuumi. Esim. Afrikan kymmenen suurimman talouden yhteenlaskettu BKT on vuosituhannen vaihteesta kymmenkertaistunut. Siis kasvanut 900 % samalla kuin Suomi on kasvanut 18 %! Myös Aasiassa on useita talouksia joiden kasvu on ollut huikeaa. On totta että elintasoero esim. Suomen ja Vietnamin välillä on vieläkin hurja, mutta vielä hurjempi on se vauhti, jolla se ero kavenee. Ei tarvitse olla ruudinkeksijä tajutakseen että jos näissä kehitysmaissa talouskasvu jatkuu tällaisena ja Suomi jatkaa taantumistaan, niin osat vaihtuvat muutamassa vuosikymmenessä. Suomella ei lähitulevaisuudessa ole tiedossa mitään muuta kuin kurjistumista, ja jos saisin nyt valita mihin maahan syntyisin nyt vuonna 2015, olisi Suomi kyllä listalla ihan häntäpäässä.
[/quote]
Höpö, höpö ;-) Totta on, että velkaa on tullut lisää hullujen ideoitten takia..mamut, kreikka jne..
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 17:32"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 17:29"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 16:54"]
mä en ymmärrä, miksei omasta maastaan saa olla tykkäämättä? ja pitääkö sille löytyä aina poliittiset selitykset ja perustella asia niin, että yritettäisiin saada muutkin samalle kannalle.
joidenkin on vain vaikea ymmärtää, että se mitä sana " koti" tarkoittaa monelle, ei ole sama toisille. Itse en koe olevani "kotona" suomessa.
ja sitten tähän tulee niitä, muuta sitten vittuun täältä- kommentteja. Kyllä, muuttaisin heti jos olisi mahdollisuus ja voisin ottaa perheeni mukaan, mutta en vielä ainakaan pysty kuvittelemaan elämää ilman tukiverkostoa.
[/quote]
Joko muutat tai sitten jäät ikiajoiksi vinkumaan ja valittamaan meidän muiden kiusaksi - eikö ole aika rasittavaa pyöritellä tuollaisia ajatuksia jatkuvasti? Jos et "voi" muuttaa niin älä sitten kitise. Luultavasti kyse on pikemminkin siitä, ettet halua tarpeeksi kovasti muuttoa. Minulla on monia tuttuja, jotka ovat muuttaneet yksin ulkomaille joko kouluun tai töihin. Yksi Ruotsiin, toinen Ranskaan, kolman jenkkilään ja neljäs Saksan. Et tietenkään voi muuttaa koko verkostoasi mukanasi vaan sinun on myös rakennettava uusi sellainen. Jos et pysty siihen niin lakkaa kiusaamasta itseäsi muuttoajatuksilla.
[/quote]
Minun mielestäni kritiikki pitäisi ottaa luottamuksen osoituksena. Maa (tai ihminen) joka ei pysty ottamaan kritiikkiä vastaan ei myöskään pysty kehittymään. Kritisoija näin ollen näkee että esim. tässä maassa on potentiaalia eikä se ole täysin toivoton tapaus.
[/quote]
Kritiikki taas on täysin eri asia kuin kitistä "Suomi on paska junttimaa, voisinpa muuttaa pois"
[/quote]
Puhut nyt väärille ihmisille. Siis: ne jotka valittavat, että Suomi on paska paikka eivät usko mitään perusteluja, eivät ole koskaan matkustaneet ja muodostavat kuvansa muista maista tekkarin perusteella. Kun heille sitten yrittää selittää esim. sitä, että Suomessa on maailman paras koulu, niin sitten sinun kaltaisesi ennustajat hyökkäävät väliin jauhamaan Kreikasta. Suomessa on tehty virheitä mutta myös helvetin moni asia oikein, emmekä voi ennustaa tulevaisuutta täydellisesti
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 17:33"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 17:02"]
Parantuisi jos miehet vaihdettaisiin fiksumpiin ja sivistyneempiin! Tää on mielestäni se ongelma. No ehkä miehemme ovat olleet käyttökelpoisia sota-aikaan mutta uutta verta tarvittaisiin kyllä.
[/quote]
Ja se sota on jälleen tulossa. Arvaappa olisiko Venäjälle pelotetta afrikkalaisista, tai vaikka kosovon albaaneista? Valitettavasti ainoat miestyypit, johon teillä on saumat.
[/quote]
Auts, osui luuseria vyön alle kun naiset haluaisikin tasokkaampaa ;) t. amerikkalaisen miehen suomalainen tyttöystävä
Muutin Suomesta 80-luvulla ja olen siitä lähtien ollut kansainvälisessä työssä ja matkustanut ympäri maailmaa. Omituisin paikka maailmassa on kyllä Suomi, ihan selvästi. Joka kerta siellä käydessä tulee viimeistään viikon sisällä se tunne että ei jumalauta näitä suomalaisia.
Mun mielestä pahinta Suomessa on se ihmisten rumuus ja lisääntyvä lihavuus. Tosi hirveetä eikä ole millään meikkaamisella korjattavisa kun geenit on mitkä on. Just joku tutkimus kertoi että on erityinen suomalaisgeeni joka kasvattaa möykkyjä kasvoihin joista tulee sitten liikkumattomat ja vahamaiset. Just tällaisia suomalaiset on.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 17:44"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 17:33"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 17:02"]
Parantuisi jos miehet vaihdettaisiin fiksumpiin ja sivistyneempiin! Tää on mielestäni se ongelma. No ehkä miehemme ovat olleet käyttökelpoisia sota-aikaan mutta uutta verta tarvittaisiin kyllä.
[/quote]
Ja se sota on jälleen tulossa. Arvaappa olisiko Venäjälle pelotetta afrikkalaisista, tai vaikka kosovon albaaneista? Valitettavasti ainoat miestyypit, johon teillä on saumat.
[/quote]
Auts, osui luuseria vyön alle kun naiset haluaisikin tasokkaampaa ;) t. amerikkalaisen miehen suomalainen tyttöystävä
[/quote]
Hänhän on neekeri...
Tosta voi selailla..dorkat
http://www.chilloutpoint.com/featured/60-most-failed-countries-of-the-world-postcards-from-hell.html
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 17:39"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 16:10"]
Sen sijaan olen myöhemmin sairaana ja heikkona päätynyt luukulta toiselta eikä kukaan ole lopulta ottanut vastuuta mistään vaikka lupauksia on tehty. Olen aina jäänyt yksin tässä hienossa hyvinvointivaltiossa. Byrokratiaa ja papereita joka puolella.
[/quote]
Oletko itse ottanut vastuuta itsestäsi ja tekemisistäsi?
Olet tervemennyt johonkin toiseen maahan, jossa byrokratia on vähäisempää ja tuilla oleilu helpompaa. Ole kiltti ja tule sitten postaamaan, missä maassa asut.
[/quote]
Minä olen mutta muut eivät ole. Tai siis minä "luotin" siihen että asiat rullaa silloin kun minä tarvitsen eniten yhteiskuntamme palveluksia. Mutta toistaiseksi tämä on ollut siirapissa kävelyä. Eli myönnän että olen syyllinen siihen että Luotin liikaa meidän järjestelmäämme. Olin kuullut niin paljon hyvää siitä että annoin sille vähän liikaakin vastuuta hyvinvoinnistani. Ja se ei kyennyt vastaamaan siihen.ap
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 17:50"]
Mun mielestä pahinta Suomessa on se ihmisten rumuus ja lisääntyvä lihavuus. Tosi hirveetä eikä ole millään meikkaamisella korjattavisa kun geenit on mitkä on. Just joku tutkimus kertoi että on erityinen suomalaisgeeni joka kasvattaa möykkyjä kasvoihin joista tulee sitten liikkumattomat ja vahamaiset. Just tällaisia suomalaiset on.
[/quote]
Niin totta! Ihan hirveää! Onneksi omat geenini ovat Ruotsista.
Huvittaa muuten tämä epävarmojen suomalaisten jenkki-ihailu. Yleensähän nämä "fiksuimmat" amerikkalaiset pitävät kotimaataan junttiuden pesänä, ja jos löytyy esim. eurooppalaisia sukujuuria, niin niitä pitää sitten oikein erikseen korostaa. Oikeasti viisas ihminen onneksi tajuaa ettei synnyinmaalleen mitään voi joten turha sitä on hävetä.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 18:02"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 17:50"]
[/quote]
Niin totta! Ihan hirveää! Onneksi omat geenini ovat Ruotsista.
[/quote]
Maa joka on tekemässä itsemurhaa. Suomessa se tehdään onneksi vain itselle.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 16:29"][quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 16:21"]
Mua hävettää suomalaisuudessa kaikki nolot jutut. Joidenkin vaatteet, saunominen, pahanmakuiset ruuat, se että joku hiihtää, ihan pimeät toisten tappamiset, junttimusiikki tyyliin popeda yms, puhumattomuus, joidenkin rumuus ja mauton tyyli, suomalaiset tuotteet jotka vaan on ihan hirveitä aina, kaikki junttius. Kansainvälisistä suomalaisista mä tykkään kaikista ja ne erottaa tyyliltään. Suomen kielikin hävettää se on niin ruma kieli ja oltaisiin vaan puhuttu ruotsia niin olis itsetuntokin ja tunnelma ihan toinen.
[/quote]
Vuoden vitsi! Tai sitten olet ehkä aika nuori?
[/quote]
Suomen kieli on kyllä todella ruma. En ollenkaan ymmärrä miten monet jaksavat sanoa, että suomi on niin kaunis kieli. Makuasioitahan nämä ovat, omaan korvaani norja ja ruotsi ovat paljon kauniimpia. Suomalaisilla myös yleensä on aivan karmea aksentti puhuessaan vieraita kieliä. Muuten Suomi on kyllä ihan ok maa, kieli vain on ruma.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 16:21"]
Mua hävettää suomalaisuudessa kaikki nolot jutut. Joidenkin vaatteet, saunominen, pahanmakuiset ruuat, se että joku hiihtää, ihan pimeät toisten tappamiset, junttimusiikki tyyliin popeda yms, puhumattomuus, joidenkin rumuus ja mauton tyyli, suomalaiset tuotteet jotka vaan on ihan hirveitä aina, kaikki junttius. Kansainvälisistä suomalaisista mä tykkään kaikista ja ne erottaa tyyliltään. Suomen kielikin hävettää se on niin ruma kieli ja oltaisiin vaan puhuttu ruotsia niin olis itsetuntokin ja tunnelma ihan toinen.
[/quote]Sulla on se huono itsetunto!!!! Hävettää kaikki mikä on omaa ja muilla on kaikki paremmin;) Mikään ei ole niin ihanaa kuin kunnon SUOMALAINEN SAUNA ja mielellään ranta lähellä josta pulahtaa uimaan.Jes, siitä saa olla niiiiin ylpeä. Ja hiihtäminen: kaunis luminen metsä, aurinkoinen kevätpäivä. Voiko olla parempaa kuin hiihtäminen hiljaisessa metsässä? Suomessa on paljon hyvää ja ihanaa. Ja suuri osa ihmisistä on liiankin puheliaita. Ja mitä siihen ihmisten rumuuteen tulee: JOKA maassa on "rumia" ihmisiä. Toki kauneus on katsojan silmissä. Ja joillekin jopa muut asiat ihmisessä merkkaavat enemmän kuin ulkonäkö:D
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 18:15"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 16:29"][quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 16:21"] Mua hävettää suomalaisuudessa kaikki nolot jutut. Joidenkin vaatteet, saunominen, pahanmakuiset ruuat, se että joku hiihtää, ihan pimeät toisten tappamiset, junttimusiikki tyyliin popeda yms, puhumattomuus, joidenkin rumuus ja mauton tyyli, suomalaiset tuotteet jotka vaan on ihan hirveitä aina, kaikki junttius. Kansainvälisistä suomalaisista mä tykkään kaikista ja ne erottaa tyyliltään. Suomen kielikin hävettää se on niin ruma kieli ja oltaisiin vaan puhuttu ruotsia niin olis itsetuntokin ja tunnelma ihan toinen. [/quote] Vuoden vitsi! Tai sitten olet ehkä aika nuori? [/quote] Suomen kieli on kyllä todella ruma. En ollenkaan ymmärrä miten monet jaksavat sanoa, että suomi on niin kaunis kieli. Makuasioitahan nämä ovat, omaan korvaani norja ja ruotsi ovat paljon kauniimpia. Suomalaisilla myös yleensä on aivan karmea aksentti puhuessaan vieraita kieliä. Muuten Suomi on kyllä ihan ok maa, kieli vain on ruma.
[/quote]
Tarkoitit varmaan, että Suomi on kyllä ihan hirveä maa ja kielikin on ruma?
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 23:59"]Mä tykkäisin paljon enemmän suomesta jos kaikki olisi suvaitsevaisia ja ihmisiä eri kulttuureista olisi monta miljoonaa enemmän. Enemmän ihmisiä kun ruotsissa. Ilmapiiri ei olis niin ahdistava ja sen ahdistavuuden tekee ne jotka ei hyväksy erilaisia ihmisiä. Miljoona kertaa kansainvälisempi suomi ja täällä viihtyis kaikki paljon paremmin.
[/quote]
Minäkin kyllä kaipaisin kansainvälisyyttä, nimittäin niin että tänne muuttaisi ihmisiä vaikka Englannista, Saksasta, Hollannista... Miettikää kuinka hauska olisi jos Helsingissä olisi vaikka saksalaisten suosima asuinalue, jossa ostoskeskuksessa olisi saksalaisia kauppoja. Kun nyt Helsingissä on somalien suosima asuinalue, ja ostoskeskuksessa joku islamilainen rukoushuone.