Pitääkö koko perheen muuttaa ruokailutottumuksia
kun perheen lapsen seurustelukaveri ei voi syödä perheen tekemää ruokaa? Ja tämä kaveri on meillä jokaisena viikonloppuna koko viikonlopun, eli aika monta ruokailua.
Siis olen tottunut tekemään esim jauhelihakastikkeen niin, että laitan siihen ketsuppia aika reippaasti. Hyvää tulee. No nyt on sitten selvinnyt, että lapsen kaveri ei voi tätä syödä.
Samaten moneen muuhun ruokaan tulee tomaattia jossakin muodossa. Kuulema ei voi syödä.
Hmm, mitäs nyt sitten?
Pitääkö meidän muiden alkaa opetella syömään tomaatitonta ruokaa? Vai teenkö kaksi ruokaa joka kerta? Vai miten tää homma menee?
Saatiin tästä iso riita aikaiseksi jo perjantaina. Vieläkin on vähä viileet tunnelmat. Ja olen huomannut, että oma lapseni on tämän kaverinsa puolella, siis äitiänsä vastaan tässä asiassa.
Kommentit (129)
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 09:38"]Käsittämätöntä jääräilyä ap:lta, jos ei voi tai osaa tehdä tomaatitonta ruokaa parina päivänä viikossa. Vai oliko tämä provo? Olen itse tomaattiallerginen, ja ap:n iloksi ja inspiraatioksi voisin vaikkapa listata parin viime päivän syömiseni: porkkana-inkiväärikeitto korianteriöljyllä, halloumi-persikkasalaatti, kermainen lohikeitto, punajuuri-vuohenjuustosalaatti, mustapapupihvit ja uunijuurekset, lämminsavulohipasta...
[/quote]
Ai että pitäisi moisia hienosto ruokia tehdä tälle herrantertulle? Meillä tehdään kotona perusruokia ja mikäli jollakin teinin vieraalla on allergia tai ei maistu niin kotiin voi aina mennä syömään.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 08:52"]
Tässä ei ole mitään tekemistä anoppi miniä asettelun kanssa vaan siitä että TALOSSA TALON TAVALLA. Ja jos ei kelpaa niin lapsen seurustelukumppanilla on oma koti jossa tehdään ruokaa
[/quote]Tässä oli kyse allergiasta, ei kelpaamisesta.
Tässä pätee taas vanha sanonta, että asiat ovat juuri niin vaikeita kuin niistä tekee. Sitä voi riidellä ja valittaa, tai sitten mennä helpoimman kautta ja huomioida allergisen hyvinkin yksinkertaisilla keinoilla.
Allergia on kyllä sellainen syy, etten sen takia nillittäisi yhtään, vaan kokkaisin ruokaa, jota allerginenkin voi syödä. Tai pyytäisin häntä mukaan ruoantekoon. Onko nuorella joku erityinen syy (asuu kaukana, ei niin hyvät kotiolot) olla kaikki viikonloput juuri teillä? Käykö oma lapsesi seurustelukumppanin luona ollenkaan?
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 09:42"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 09:38"]Käsittämätöntä jääräilyä ap:lta, jos ei voi tai osaa tehdä tomaatitonta ruokaa parina päivänä viikossa. Vai oliko tämä provo? Olen itse tomaattiallerginen, ja ap:n iloksi ja inspiraatioksi voisin vaikkapa listata parin viime päivän syömiseni: porkkana-inkiväärikeitto korianteriöljyllä, halloumi-persikkasalaatti, kermainen lohikeitto, punajuuri-vuohenjuustosalaatti, mustapapupihvit ja uunijuurekset, lämminsavulohipasta... [/quote] Ai että pitäisi moisia hienosto ruokia tehdä tälle herrantertulle? Meillä tehdään kotona perusruokia ja mikäli jollakin teinin vieraalla on allergia tai ei maistu niin kotiin voi aina mennä syömään.
[/quote]
Eiköhän tämä kommentti paljastanut ap:n provoksi, jos siis hänen kirjoittamansa oli. Jos ei, niin käy kyllä sääliksi miniää.
- Tomaattiallerginen
Tavallisia kotiruokia ilman tomaattia:
Kinkkukiusaus, uunilohi, karjalanpaisti, makkarakastike, kanaa ja riisiä, pasta carbonara, kalakeitto, porsaan uunifile ja uunijuurekset. Luulen kyllä että tomaattia suurempi juttu on tää arvostus- ja arvovaltakysymys.
Ketsuppia aika reippaasti jauhelihakastikkeeseen? Hyvää tulee? En usko.
En syö punaista lihaa ja minusta oli ihanaa ja huomaavaista kun teininä olin usein poikaystävällä kylässä ja tällöin aina vanhemmat tekivät ruuan kanasta tai kalasta. Eivät koskaan antaneet ymmärtää että se olisi ollut ongelma.
Saatanan punkero älä lörryytä sitä sokerista ketsuppia kaikkiin ruokiin! Kohta ootte sellasia läskiperseitä kaikki että hyi helvetti!!!
Vieras on tämän jo tajunnut ja yrittää vihjata teillekin että vähentäkää sitä sokerin syöntiä.
Eiköhän se seurustelusuhde kohta katkea ja ketsuppianoppi jää hauskaksi tarinaksi elämän varrella kohdatuista erikoistapauksista.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 08:41"]Pointsit siitä? Kuka kehtaa edes alkaa räyhäämään, että ruoassa on tomaattia kun on kylässä. Vaikka tyttö/poikaystävä siellä asuu, niin on kuitenkin vieras.
[/quote]
Hohhoijakkaa. Voisin kuvitella minkälaisen marttyyrikohtauksen oma äitini saisi, jos olisi tehnyt ruokaa ja sitten joku sanoisi että hän ei voi syödä sitä, koska siinä on tomaattia tai jotain muuta mille toinen on allerginen.
Jotku alergiat voivat olla vaarallisia tai aiheuttaa pahoja oireita, joten itse en söisi pelkästään siksi että kokki ei vedä hernettä nenään.
Mä nostan nyt riman. Minulla on keliakia. Kun menin ekaa kertaa anoppilaan, mieheni mainitsi asiasta. Keliakiatietous oli vielä silloin yli 15 vuotta sitten aika heikkoa. Olin sanonut, että voin tuoda omat eväät, kun olin siihen tottunut.
No, anoppini oli mennyt kirjastoon, kirjakauppaan ja tutun kauppiaan luokse ja oikein paneutunut asiaan. Hän oli ostanut kontaminaatiovaaran takia uudet kattilat (!!!!) ja tehnyt aivan mieletöntä ruokaa. Hän on eläkkeellä oleva tutkija ja päätti sitten sillä intensiteetillä hoitaa asian. En ole ikinä tuntenut oloani niin prinsessaksi kuin anopin luona silloin ja sitä on nyt jatkunut 15 vuotta.
Jos pystyn olemaan oman pojan tulevalle puolisolle edes puoliksi näin hyvä anoppi, olen onnistunut.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 08:52"]
Tässä ei ole mitään tekemistä anoppi miniä asettelun kanssa vaan siitä että TALOSSA TALON TAVALLA. Ja jos ei kelpaa niin lapsen seurustelukumppanilla on oma koti jossa tehdään ruokaa
[/quote]
Juu juu ja nyt ollaan anopin talossa ja miniän pitää nöyrtyä.
Ap, älä pilaa välejäsi lapseesi tällä asialla. Minun anoppini ilkeili jatkuvasti allergioistani, syömisistäni / syömättä jättämisistäni jne. Mies katkaisi sen takia välit vanhempiinsa. Jos välität lapsestasi kunnioitat myös hänen seurustelukumppaniaan.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 08:40"][quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 08:33"]
Aloittaja käyttää ilmaisua "ei voi syödä tomaattia", joten oletan että kyseessä nimenomaan on allergia. Mikäli näin on, niin olisi puhdasta vittuilua jättää tämä huomiotta. Helpoimmalla pääset kun teet koko köörille tomaatitonta ruokaa, seurustelukumppani ei voi ruokarajoitteelleen mitään. Olisi täysin eri asia jos kyse olisi asenteesta "hyi yök en syö."
[/quote]
Allergiasta tosiaan kyse.
Mutta on se vähän makuasiakin. Me on vuosikaudet syöty tomaattista ruokaa. Ja yht´äkkiä ilman sitä, ei se ruoka maistu samalta alkuunkaan.
No yritän nyt sitten tehdä tomaatitonta ruokaa. Näin jo perjantaina riidan päätteeksi sovittiin. Mutta on mulla kyllä vähän sellainen olo, että mä olen hävinnyt ja lapseni ja kaverinsa ovat voittaneet. Ja tää kaveri on onnelinen kun on saanut mahdollisen tulevan anoppinsa polvilleen. Helvetti ja mä olen yli 20v häntä vanhempi!!! Eniten harmittaa, että menetän oman lapseni arvostuksen.
[/quote]
Idiootti. Valtataisteluhan allergiasta kannattaa ja pitää järjestää. Mistä näitä painajaisemäntiä sikiää vielä tällä vuosituhannella?!
Mitä tekisitte tässä tilanteessa: Miehen siskon mies on itse diagnosoinut itselleen maitoallergan ja keliakian. Verikokeet otettu mutta niistä ei ole kumpaakaan löytynyt. Tähystyksessä ei ole käynyt. Tätä ruokavaliota on noudattanut nyt jo pari vuotta. Mua ei haittaa tarjota oikeanlaista ruokaa silloin kun nähdään,lähipiirissä on paljon eri ruoka-ainesllergioita joten olen tottunut siihen. Se mua nyppii,että tää tyyppi ei ole saanut vahvistusta allergioilleen koska ei ole uskaltanut mennä tähystykseen ja silti toitottaa suureen ääneen gluteiinitonta ruokavaliotaan. Vaimonsa vääntää tietenkin kaiken ruuan myös miehelle sopivaksi,mies itse ei tee keittiöhommia yhtään. Aika paljon on rahaakin palanut hukkaan näiden parin vuoden aikana,kun ei ole todistetta keliakiasta eikä ole tietenkään voinut saada korvauksia siitä. Joskus tekisi mieli sanoa,että tarjoan erityisruokaa vain niille joilla oikeasti on todistaa oikea tarve siihen,en muuten.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 10:30"]
Mitä tekisitte tässä tilanteessa: Miehen siskon mies on itse diagnosoinut itselleen maitoallergan ja keliakian. Verikokeet otettu mutta niistä ei ole kumpaakaan löytynyt. Tähystyksessä ei ole käynyt. Tätä ruokavaliota on noudattanut nyt jo pari vuotta. Mua ei haittaa tarjota oikeanlaista ruokaa silloin kun nähdään,lähipiirissä on paljon eri ruoka-ainesllergioita joten olen tottunut siihen. Se mua nyppii,että tää tyyppi ei ole saanut vahvistusta allergioilleen koska ei ole uskaltanut mennä tähystykseen ja silti toitottaa suureen ääneen gluteiinitonta ruokavaliotaan. Vaimonsa vääntää tietenkin kaiken ruuan myös miehelle sopivaksi,mies itse ei tee keittiöhommia yhtään. Aika paljon on rahaakin palanut hukkaan näiden parin vuoden aikana,kun ei ole todistetta keliakiasta eikä ole tietenkään voinut saada korvauksia siitä. Joskus tekisi mieli sanoa,että tarjoan erityisruokaa vain niille joilla oikeasti on todistaa oikea tarve siihen,en muuten.
[/quote]
Jos voi paremmin kun ei syö noita tuotteita, en alkaisi todisteita vaatia. Ei minullakaan ole soija-allergiasta diagnoosia, mutta en jaksa sitä hakea, kun sen välttely onnistuu ilmankin. Tiedän itsekin, että vatsa menee järkyttävän kipeäksi soijasta ja miksei sitä voi uskoa, kun itse sanon niin? Oma poikani on tutkitusti maidolle ja vehnälle allerginen, hänellä ne arvot olivat aika korkeat. Mutta ei hän saa siitä mitään rahaa, sillä allergian perusteella sitä tukea ei saa.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 10:29"][quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 08:52"]
[/quote]
Juu juu ja nyt ollaan anopin talossa ja miniän pitää nöyrtyä.
[/quote]
Joo se teinipojan tyttöystävähän on jo miniä....
Voi luoja. Ompa saatanan vaikeeta kokata tomaatitonta ruokaa.
Käsittämätöntä jääräilyä ap:lta, jos ei voi tai osaa tehdä tomaatitonta ruokaa parina päivänä viikossa. Vai oliko tämä provo? Olen itse tomaattiallerginen, ja ap:n iloksi ja inspiraatioksi voisin vaikkapa listata parin viime päivän syömiseni: porkkana-inkiväärikeitto korianteriöljyllä, halloumi-persikkasalaatti, kermainen lohikeitto, punajuuri-vuohenjuustosalaatti, mustapapupihvit ja uunijuurekset, lämminsavulohipasta...