Pitääkö koko perheen muuttaa ruokailutottumuksia
kun perheen lapsen seurustelukaveri ei voi syödä perheen tekemää ruokaa? Ja tämä kaveri on meillä jokaisena viikonloppuna koko viikonlopun, eli aika monta ruokailua.
Siis olen tottunut tekemään esim jauhelihakastikkeen niin, että laitan siihen ketsuppia aika reippaasti. Hyvää tulee. No nyt on sitten selvinnyt, että lapsen kaveri ei voi tätä syödä.
Samaten moneen muuhun ruokaan tulee tomaattia jossakin muodossa. Kuulema ei voi syödä.
Hmm, mitäs nyt sitten?
Pitääkö meidän muiden alkaa opetella syömään tomaatitonta ruokaa? Vai teenkö kaksi ruokaa joka kerta? Vai miten tää homma menee?
Saatiin tästä iso riita aikaiseksi jo perjantaina. Vieläkin on vähä viileet tunnelmat. Ja olen huomannut, että oma lapseni on tämän kaverinsa puolella, siis äitiänsä vastaan tässä asiassa.
Kommentit (129)
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 09:02"]
Miksi pitäisi olla velvollisuus ruokkia teinin partneri/kaveri varsinkin jos teillä viettävät enemmän aikaa. Ainakin meillä se olisi iso menoerä ruokaan lisää kun pitäisi pitää muidenkin lapsia ruoassa. Eri asia on ruokkia silloin tällöin kun joka viikonloppu jne. Ei meillä ruokittu kavereita ja kumppaneita nuorena eikä sitä tehty kaverienkaan perheissä ja hyvin pärjättiin. Ei tarvitse olla niin toisissa kiinni ettei voi sen aikaa olla erossa että molemmat syö kotonaan ja viettää sen hetken sen oman perheen kesken
[/quote]
Meillä on viikolla ja viikonloppuna 3-4 kertaa lapsella kavereita kylässä (vl yötä) ja aina on ruokittu. Onhan se iso kuluerä ja joskus haasteellista kun ruokaa on juuri omalle porukalle mutta sitten vaan jaetaan tasan kaikille. Ei tulisi mieleenkään pitää nälässä. Samoin jos meidän lapsemme on kavereillaan syö aina siellä.
Nuoriso mukaan ruoanlaittoon ja suunnitteluun, ei kai ap mikään piika ole? Ja välillä nuoripari voi syödä itse tekemiään ruokia ja käydä myös toisen kotona syömässä.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 09:42"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 09:38"]Käsittämätöntä jääräilyä ap:lta, jos ei voi tai osaa tehdä tomaatitonta ruokaa parina päivänä viikossa. Vai oliko tämä provo? Olen itse tomaattiallerginen, ja ap:n iloksi ja inspiraatioksi voisin vaikkapa listata parin viime päivän syömiseni: porkkana-inkiväärikeitto korianteriöljyllä, halloumi-persikkasalaatti, kermainen lohikeitto, punajuuri-vuohenjuustosalaatti, mustapapupihvit ja uunijuurekset, lämminsavulohipasta... [/quote] Ai että pitäisi moisia hienosto ruokia tehdä tälle herrantertulle? Meillä tehdään kotona perusruokia ja mikäli jollakin teinin vieraalla on allergia tai ei maistu niin kotiin voi aina mennä syömään.
[/quote]
Noihan on ihan tavallista ruokaa?? Kuten nekin mitä nro 15 luetteli. Mitäs teillä sitten syödään -ketsuppiin tehtyä jauhelihakastiketta aina??
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 11:09"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 11:04"][quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 10:48"] Nuorena meillä laitettiin kaverit ja poikaystävät ja tyttöystävät kotiin siksi aikaa kun syötiin paitsi spesiaali tapauksissa. Päivällinen oli meillä se aika kun perhe kerääntyy yhteen. Se nuori parikin pärjää sen tunnin pari mitä syöminen ja matkustaminen kotiin ja takaisin vie ilman sitä kumppania. Jos ei niin ehkä pitäisi nuori viedä hoitoon kun ei ole moinen tervettä [/quote] Jaa, meillä kaverit ja seurustelukumppanit on myös osa perhettä ja heidän kanssaan halutaan viettää aikaa. Siksi kumppanit ovat aina tervetulleita meidän päivällisille ja lounaille. Eivät lasten kumppanit ole meidän perheessä mitään ulkopuolisia tai heittopusseja, jota fiiliksen mukaan potkitaan pois kotoa. [/quote] Ostatteko te vaatteet jne niille kavereille ja kumppaneille kans? Ja maksat te terveyskulut jne jne? Ai ette? No miksi jos kerta perhettä ollaan! Ei meilläkään niitä fiiliksen mukaan heitellä mutta ruoka aika on meillä pyhitetty sille perheelle eikä muka perheelle. Se raha mikä siinä säästyy taas auttaa minua hankkimaan niille omille lapsille mitä ne tarvitsee. Äkkiä siinä menee paljon rahaa kun siinä on joka viikonloppu ja välillä viikollakin yksi ylimääräinen suu ruokittavana
[/quote]
Meillä on jo 3/4 lapsista muuttanut omilleen ja on kumppanit, perheet ja näiden suvut. Kyllä me silti ruokimme heidät (jopa sitä sukuakin) muutaman kerran kuukaudessa ihan siitä ilosta että tapaamme heitä ja saamme olla yhdessä. Porukalla laitetaan ruokaa ja nautitaan tuntikausia.
Ei oikein voi rinnastaa siihen että maksaisi vaatteet tai terveydenhuollon.... Tai voihan sitä mennä hammaslääkäriin mukaan jos se käy sosiaalisesta tapahtumasta;)
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 12:01"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 11:52"]Seurusteleeko teidän teinit aina naapurin lasten kanssa, kun niin moni ehdottaa ratkaisuksi, että kipaisee kotiin syömään? Minun teiniaikojen poikaystävä asui mielestäni lähellä, mutta väliä oli silti puolen tunnin ajomatka. Alkuaikoina minulla ei ollut edes ajokorttia, joten olisiko kannattavin vaihtoehto todella ollut, että poika olisi ajanut tunnin viedäkseen minut kotiin päivälliselle ja toisen tunnin hakeakseen takaisin? Aika paljon edullisempaa jo ruokkia se ylimääräinen suu! Olin vielä "hankala" enkä aatteellisista/tottumuksellisista syistä syönyt punaista lihaa. Tiesin hyvin poikaystävän vanhempien pyöritelleen silmiään tästä kuullessaan, mutta eivät koskaan näyttäneet sitä minulle, aina oli joko mieleistäni ruokaa tai sitten erikseen esim lohimedaljonki jos muille oli pihvit. Ja todella arvostin tätä! Ja arvostan edelleen, siitä teinipojasta tuli vuosia myöhemmin aviomieheni ja välit appivanhempiin on läheiset. [/quote] Nykysin nuorilla on bussikortit. Jos esim yhteen suuntaan menee 30 min niin ehtii puolessatoista tunnissa käydä syömässä kotona. Sillä aikaa ehtii omat syödä kotona. Meillä kesäisin nuoret polkee kyseisiä matkoja pyörällä ihan vaan syödäkseen kotona. Saavat liikuntaa kun kaverien kanssa monesti istutaan pelaamassa jne muuten. Enkä valitusta ole koskaan kuullut.
[/quote]
Kaikki ei asu kaupungissa, missä on jatkuvat bussiyhteydet. Täällä missä minä asun, ei viikonloppuisin edes kulje busseja.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 13:07"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 09:38"]Käsittämätöntä jääräilyä ap:lta, jos ei voi tai osaa tehdä tomaatitonta ruokaa parina päivänä viikossa. Vai oliko tämä provo? Olen itse tomaattiallerginen, ja ap:n iloksi ja inspiraatioksi voisin vaikkapa listata parin viime päivän syömiseni: porkkana-inkiväärikeitto korianteriöljyllä, halloumi-persikkasalaatti, kermainen lohikeitto, punajuuri-vuohenjuustosalaatti, mustapapupihvit ja uunijuurekset, lämminsavulohipasta... [/quote] Ai että pitäisi moisia hienosto ruokia tehdä tälle herrantertulle? Meillä tehdään kotona perusruokia ja mikäli jollakin teinin vieraalla on allergia tai ei maistu niin kotiin voi aina mennä syömään.
[/quote]
Noihan on ihan tavallista ruokaa?? Kuten nekin mitä nro 15 luetteli. Mitäs teillä sitten syödään -ketsuppiin tehtyä jauhelihakastiketta aina??
[/quote]
Ihan tavallisia ruokia nuo oli, mutta ap:n perhe on varmasti saanut päättötodistuksensa elämänkoulusta, eikä siksi osaa tehdä mitään muuta, kuin valmiseineksistä kasattuja "perusruokia". Ikävää, että tälläinen valkoinen roskasakki on ensimmäisenä lisääntymässä.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 13:20"]
[/quote]
[/quote]
Ihan tavallisia ruokia nuo oli, mutta ap:n perhe on varmasti saanut päättötodistuksensa elämänkoulusta, eikä siksi osaa tehdä mitään muuta, kuin valmiseineksistä kasattuja "perusruokia". Ikävää, että tälläinen valkoinen roskasakki on ensimmäisenä lisääntymässä.
[/quote]
Aijoo, unohdin että pussikastikkeen lämmittäminen ja ketsupilla maustaminen on tämän päivän gurmeeta;D Olet täysin oikeassa, sääli!!
Onneksi omat lapset osaavat arvostaa (ja tehdä) oikeaa ruokaa...
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 13:36"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 13:20"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Aijoo, unohdin että pussikastikkeen lämmittäminen ja ketsupilla maustaminen on tämän päivän gurmeeta;D Olet täysin oikeassa, sääli!!
Onneksi omat lapset osaavat arvostaa (ja tehdä) oikeaa ruokaa...
[/quote]
Yllätyin muutenkin aikoinani siitä, että aikuiset ihmiset eivät osaa tehdä oikeastaan mitään ruokaa itse. Vielä nykyaikanakin, kun netistä saa ohjeet mihin vain. Ei pitäisi olla mahdotonta. Varsinkin Suomessa syödään muutenkin todella mauttomia ruokia, eikä ainakaan vanhempi väki osaa (tai halua) arvostaa mitään "eksoottista". Läskisoosi, tai ei mitään.
Ap:n perhe vaikuttaa elämänkoululaisilta, kun valmiseineksistä tehdään ruokaa ja siltä tomaatilta "ei voi välttyä".