Pitääkö koko perheen muuttaa ruokailutottumuksia
kun perheen lapsen seurustelukaveri ei voi syödä perheen tekemää ruokaa? Ja tämä kaveri on meillä jokaisena viikonloppuna koko viikonlopun, eli aika monta ruokailua.
Siis olen tottunut tekemään esim jauhelihakastikkeen niin, että laitan siihen ketsuppia aika reippaasti. Hyvää tulee. No nyt on sitten selvinnyt, että lapsen kaveri ei voi tätä syödä.
Samaten moneen muuhun ruokaan tulee tomaattia jossakin muodossa. Kuulema ei voi syödä.
Hmm, mitäs nyt sitten?
Pitääkö meidän muiden alkaa opetella syömään tomaatitonta ruokaa? Vai teenkö kaksi ruokaa joka kerta? Vai miten tää homma menee?
Saatiin tästä iso riita aikaiseksi jo perjantaina. Vieläkin on vähä viileet tunnelmat. Ja olen huomannut, että oma lapseni on tämän kaverinsa puolella, siis äitiänsä vastaan tässä asiassa.
Kommentit (129)
Häh? Ei sun tartte tehdä sille ollenkaan ruokaa. Mua naurattaa jos tämä seurustelu kaveri olettaa olevansa automaattisesti mukana ruokailussa ja vain ilmoittaa ettei voi syödä tuota. Syököön kotonaan ja kun ruokailu koittaa, haet lapsesi syömään. Turhaan se sieltä tulee norkoilemaan ja et todellakaan tee sille mitään omia ruokia!
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 08:31"][quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 08:28"]
Miksi joka ruokaan yleensäkään pitää laittaa tomaattia? Koska sitä saa helposti purkista?
[/quote]
Ei vaan lähes jokaisessa valmiissa kastikepussissa on. Samaten mausteseoksissa, grillikastikkeissa jne sitä on.
[/quote]
Opettelee itse maustamaan, kaksi kärpästä yhdellä iskulla, kun jätät valmiit suolalla kyllästetyt lisäainemössöt pois. En mä laita tomaattia kovin moneen ruokaan?
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 08:28"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 08:25"]
Samaa mieltä kuin kakkonen.
Toisaalta - on olemassa satoja ruokia ilman tomaattia joten itselle ja omalle mielialalle helpointa olisi tehdä viikolla tomaattipitoista ja viikonloppuna sellaisia ruokia mihin tomaattia ei tule lainkaan. Näin ei joudu ajattelemaan että "uhrautuu" tämän takia.
Eli anoppi joustaa. Ja tekee kaikille sopivaa ruokaa viikonloppuna.
[/quote]
[/quote]
En sanoisi sitä joustamiseksi vaan ihan normaaliksi elintavaksi. Ihan samoin kuin hernekeittoa syödään aina ti tai to tavan vuoksi. Nyt vaan se tapa on tomaatittomat ruuat viikonlopun kohdalla. Hirveän vaikeaa? Meillä ehkä 2-3 ruokaa viikossa sisältää tomaattia joten ei ole mitenkään vaikeaa osuttaa niitä ma-pe välille esim ap:n tapauksessa.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 08:33"]
Aloittaja käyttää ilmaisua "ei voi syödä tomaattia", joten oletan että kyseessä nimenomaan on allergia. Mikäli näin on, niin olisi puhdasta vittuilua jättää tämä huomiotta. Helpoimmalla pääset kun teet koko köörille tomaatitonta ruokaa, seurustelukumppani ei voi ruokarajoitteelleen mitään. Olisi täysin eri asia jos kyse olisi asenteesta "hyi yök en syö."
[/quote]
Allergiasta tosiaan kyse.
Mutta on se vähän makuasiakin. Me on vuosikaudet syöty tomaattista ruokaa. Ja yht´äkkiä ilman sitä, ei se ruoka maistu samalta alkuunkaan.
No yritän nyt sitten tehdä tomaatitonta ruokaa. Näin jo perjantaina riidan päätteeksi sovittiin. Mutta on mulla kyllä vähän sellainen olo, että mä olen hävinnyt ja lapseni ja kaverinsa ovat voittaneet. Ja tää kaveri on onnelinen kun on saanut mahdollisen tulevan anoppinsa polvilleen. Helvetti ja mä olen yli 20v häntä vanhempi!!! Eniten harmittaa, että menetän oman lapseni arvostuksen.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 08:23"]
Lol kuinka vaikeaa on tehdä "erikoisruokavalioiselle" ruokaa, kun ruokarajoitteet on niinkin laajat kuin tomaatti :-D
[/quote]
Ehkä ap:n taloudessa ketsuppi on merkittävässä osassa ruokakolmiossa.
Miksi se teinin kumppani pitäis ruokkia? Voi ihan hyvin kotona käydä syömässä ne isot ruoat. Välipalat ja aamupalat jne voi syödä helposti ilman tomaattia. Eihän sitä muidenkaan lapsia ruokita koko viikonloppua.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 08:31"]
Miksi joka ruokaan yleensäkään pitää laittaa tomaattia? Koska sitä saa helposti purkista?
[/quote]
Ei vaan lähes jokaisessa valmiissa kastikepussissa on. Samaten mausteseoksissa, grillikastikkeissa jne sitä on.
[/quote]
No kuka helvetti sellaisia edes käyttää?? En ole ikinä tarvinnut ja kuitenkin 35 vuotta ruokkinut perheeni
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 08:39"]No ensimmäisenä pointsit nuorelle siitä että on mahdollisen tulevan puolisonsa puolella.
Se joka tekee ruokaa, päättää tietysti siitä että mitä tekee, eli tekee kaikille ruuan ilman tomaattia, vai tekeekö kaksi eri ruokaa vai tekeekö kuten ennenkiin ja tomaattirahoitteinen saa syödä mitä itse viitsii valmistaa.
Itse ainakin pyrkisin tekemään tomaatittomat ruuat silloin kun tämä nuoren kumppani on syömässä ja ehkä siirtäisi vastuuta ruuan valmistamisesta tälle nuorelle parille, niin saavat huomioidat omat ja muiden rajoitteet.
[/quote]
Pointsit siitä? Kuka kehtaa edes alkaa räyhäämään, että ruoassa on tomaattia kun on kylässä. Vaikka tyttö/poikaystävä siellä asuu, niin on kuitenkin vieras.
Joku muu asia taitaa hiertää. Koska esim. jauhelihakastike, voit ottaa seurustelukaverin annokseen erilleen, ja vasta sitten lisätä ketsuppia.
Sinuna miettisin miksi et halua huomioda lapsesi kaveria? Onko kentiäs niin nuoria ettet halua että seurustelevat. Vai onko niin että enemmän risoo kun on niin paljon hänen kanssaan, ja haluaisit olla ihan 'oman' perheen kanssa. Vai etkö jostain syystä pidä hänestä.
Oli syy mikä tahansa, jos haluat olla hyvä vanhempi olet ystävällinen lapsesi kavereille tai seurustelukumppanille. Voit pilata välisi lapseen tuollaisella hylkimisellä.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 08:40"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 08:33"]
Aloittaja käyttää ilmaisua "ei voi syödä tomaattia", joten oletan että kyseessä nimenomaan on allergia. Mikäli näin on, niin olisi puhdasta vittuilua jättää tämä huomiotta. Helpoimmalla pääset kun teet koko köörille tomaatitonta ruokaa, seurustelukumppani ei voi ruokarajoitteelleen mitään. Olisi täysin eri asia jos kyse olisi asenteesta "hyi yök en syö."
[/quote]
Allergiasta tosiaan kyse.
Mutta on se vähän makuasiakin. Me on vuosikaudet syöty tomaattista ruokaa. Ja yht´äkkiä ilman sitä, ei se ruoka maistu samalta alkuunkaan.
No yritän nyt sitten tehdä tomaatitonta ruokaa. Näin jo perjantaina riidan päätteeksi sovittiin. Mutta on mulla kyllä vähän sellainen olo, että mä olen hävinnyt ja lapseni ja kaverinsa ovat voittaneet. Ja tää kaveri on onnelinen kun on saanut mahdollisen tulevan anoppinsa polvilleen. Helvetti ja mä olen yli 20v häntä vanhempi!!! Eniten harmittaa, että menetän oman lapseni arvostuksen.
[/quote]
Menetät oman lapsesi arvostuksen jos heittäydyt hankalaksi ruokailun suhteen. Kuten sanoin, toinen ei voi rajoitteelleen mitään. On toki kurjaa jos olette koko sakki tottuneet ruokaan jossa on tomaattia, mutta onneksi ihminen on viisas ja mielikuvituksellinen olento, joka osaa ratkaista arkielämän pienet pulmat.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 08:31"]
[/quote]
[/quote]
Ehkä koko ruokavaliota kannattaa vähän miettiä, jos joka sapuskaan sisältyy joku valmiskastike. Eikö se ketsuppi maistu aika inhottavasti sieltä kastikkeesta läpikin.
No mutta, esim. kalaruokiin ei usein tule tomaattia. Jos haluaa kastiketta, voi tehdä vaalean kermakastikkeen. Ruskea kastikekin on hyvää kun tekee alusta asti, ilman ketsuppeja. Jos siis liharuokaa haluaa. Pataruokia voi tehdä helposti ilman tomaattia myös.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 08:39"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 08:31"][quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 08:28"] Miksi joka ruokaan yleensäkään pitää laittaa tomaattia? Koska sitä saa helposti purkista? [/quote] Ei vaan lähes jokaisessa valmiissa kastikepussissa on. Samaten mausteseoksissa, grillikastikkeissa jne sitä on. [/quote] Opettelee itse maustamaan, kaksi kärpästä yhdellä iskulla, kun jätät valmiit suolalla kyllästetyt lisäainemössöt pois. En mä laita tomaattia kovin moneen ruokaan?
[/quote]
Taitaa kyllä olla niin päin että ne omat kokkoukset kyllästetään suolalla ja tällaisen "mestarikokin" pitää valmiiseenkin soosiin lisätä suolaa kun ei muuten maistu miltään.
Minäkin tekisin tomaatitonta ruokaa. Allergioille ei vain voi mitään.
Veljeni vaimo on allerginen yli 10 vihannekselle, kasvikselle ja hedelmälle, on kasvissyöjä eikä halua syödä esim. kurkkua tai salaattia. Keksipä siinä sitten ruokaa hänelle viikonlopuksi! Olen ajat sitten jo luovuttanut ja laitan vain leipää häntä varten.
Ei tulisi mielen viereenkään tehdä tuossa tilanteessa viikonloppuisin tomaattiruokia. Jos palava himo niihin tulisi, niin myös vaihtoehtoruoka löytyisi.
Meillä syö viikonloppuisin usein, vähintään joka toisena, ruoka-aineallergisia sekä ihan nirsoja :-) Aina huolehdin, että on syömävieraillle sopivaa ja maistuvaa pöydässä. Pieni vaiva, isompi ilo tyytyväisistä syömäläisistä!
Pyydä kumppania tuomaan todiste että on oikeasti allerginen. Siinä tapauksessa voit harkita jätät tomaatin pois mutta jos ei ole moista todistaa niin luultavasti ei vain tykkää tomaatista ja jos ei kelpaa niin keksiköön itse mitä ja missä syö
Arvaan että kysessä on miniäkokelaan rajoitteet ja miniäähn pitää kyykyttää jo ihan periaatteen vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 08:46"]
Pyydä kumppania tuomaan todiste että on oikeasti allerginen. Siinä tapauksessa voit harkita jätät tomaatin pois mutta jos ei ole moista todistaa niin luultavasti ei vain tykkää tomaatista ja jos ei kelpaa niin keksiköön itse mitä ja missä syö
[/quote]
Toivottavasti seurustelukumppani tajuaa juosta karkuun kun vielä helposti pääsee.
Pystyn niin eläytymään ruokapöytäänne, kun ap huokailee naama norsunvitulla spaghettikastiketta syödessään että ei ole yhtään niin hyvää kuin tavallisesti kun ei saa käyttää ketsuppia ja mulkoilee lapsensa seurustelukumpppani ja ivallisesti kyselee että miltä maistuu.
No ensimmäisenä pointsit nuorelle siitä että on mahdollisen tulevan puolisonsa puolella.
Se joka tekee ruokaa, päättää tietysti siitä että mitä tekee, eli tekee kaikille ruuan ilman tomaattia, vai tekeekö kaksi eri ruokaa vai tekeekö kuten ennenkiin ja tomaattirahoitteinen saa syödä mitä itse viitsii valmistaa.
Itse ainakin pyrkisin tekemään tomaatittomat ruuat silloin kun tämä nuoren kumppani on syömässä ja ehkä siirtäisi vastuuta ruuan valmistamisesta tälle nuorelle parille, niin saavat huomioidat omat ja muiden rajoitteet.