Olisinpa tajunnut tämän lasta nimetessä -vinkkiketju muille
Jaetaan vinkkejä muille sen perusteella, mitä on havaittu oman lapsen nimeämisen kohdalla.
Annoimme lapsellemme ikäluokassaan melko yleisen nimen, joka päättyy konsonanttiin. Nimi on tyyliä Alvar. Emme ajatelleet, että nimen kanssa olisi mitään hankaluuksia, kun nimi on sen verran yleinen.
Harmittaa, kun emme etukäteen tajunneet, kuinka usein ihmiset lisäävät i-kirjaimen nimen loppuun. Kaikki sanovat Alvari. Argh.
Kommentit (1611)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä sitä valitettavasti voi etukäteen ennustaa, mistä nimistää tulee oman ikäpolvensa jormat, yrjöt, keijot, urpot, jonnet ja veetit... Mistä sitä tietää, vaikka kymmenen vuoden päästä hoetaan, että noelit ei muista tai darrassa lentää kerttu koko päivän.
Tutkittu juttu on, että Veetien jälkeen tulee "Einot ei muista".
Eino on ihan pappanimi
Ei enää. Kouluikäisillä todella yleinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sukunimi on etunimen kaltainen (esim. Kaija, Taimi, Olli), kannattaa antaa lapselle pidempi etunimi. Silloin ihmisten ei aina tarvitse arpoa kumpi on etunimi ja kumpi sukunimi, esimerkiksi Eveliina Kaija, Katariina Taimi, Valtteri Olli.
Tai sitten sama etu ja suku nimi. Olli Olli. Taimi Taimi, Kaija Kaija. Ei tule sekaannuksia ja menee aina oikein.
Ainakin ennen nimilaki kielsi sen.
"Muita huonoja nimiä mitä tulee mieleen on Annamari > vammamari, Toivo, Aivo (ala-asteella oli vuotta vanhempi poika joka todellakin oli nimeltään Aivo)"
Aivo on virolainen nimi, jolla ei ole samaa merkitystä kuin suomen kielessä.
Onko ihan pakko antaa kakaroille ihan kamalia nimiä onneksi noita rajoitetaan. Ettei anneta Jumala rao muuta vastaavaa
Vierailija kirjoitti:
Mikä nimi on kiva ja kaunis vauvalla, toimiiko sitten ihan oikealla henkilöllä? Esim nimi Eden tai Phoenix. Onko tuolla nimellä luonteva esitellä itsensä tai että muut suomessa osaisivat luontevasti kutsua tuolla nimellä? Kauniita nimiä kyllä, mutta toimiiko sitten "käytännössä".
"Hei, olen Peenix"
Vierailija kirjoitti:
Annoimme lapselle nimeksi Raisa. Hänellä on nyt sekä r- että s-vika.
Onneksi on puheterapeutit! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä nimi on kiva ja kaunis vauvalla, toimiiko sitten ihan oikealla henkilöllä? Esim nimi Eden tai Phoenix. Onko tuolla nimellä luonteva esitellä itsensä tai että muut suomessa osaisivat luontevasti kutsua tuolla nimellä? Kauniita nimiä kyllä, mutta toimiiko sitten "käytännössä".
"Hei, olen Peenix"
=DDDD
Ei saa olla kaksiosaista nimeä väliviivalla. Koska sähköpostiosoite, voi olla vaikea/pitkä/väärinymmärryksiä.
Poikamme on Onni, neuvolassa täti sanoi meille että Onnen vanhemmat.. eipä haittaa..
Vierailija kirjoitti:
Googlaa nimi etukäteen ja selvitä, mitä se merkitsee. Olen muutamankin kerran törmännyt vannoutuneisiin ateistiperheisiin, jotka jaksavat kuuluttaa vihaavansa kaikkea kirkkoon liittyvää. Sitten lastensa nimet on todella raamatullisia, luokkaa Matteus ja Mirjam. Sitten jos asiaa heille ihmettelee, niin sanovat etteivät tienneet nimien merkitystä.
Eivätköhän Matteus ja Mirjam olleet sen ajan nimiä, josta Raamattu kertoo. Eivät sinänsä uskontoon liittyviä.
Vierailija kirjoitti:
Aika hullua on sekin, että annetaan lapselle lyhyt naseva nimi ja sitten se saa paljon pidemmän lempinimen jota kaikki käyttää. Esimerkkinä Ari - Arska, Kai - Kaitsu.
No kyllä yksi- ja kolmetavuiset nimet useimmiten väännetään kaksitavuisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle selvisi vasta hiljattain, että lapseni nimi on Raamatusta. En ollenkaan tiennyt. Henkilö on vielä Raamatussa vähän sellainen pahis, että uskovaiset tuskin nimeä lapsilleen kauheasti antavat. Minulle ihan sama, olen uskonnoton, mutta kauhean monet nimet esiintyvät Raamatussa tai ovat muunnoksia Raamatun nimistä. Lapseni nimi on edelleen kiva.
Iisebel? Delila? Peninna? Salome?
Vai onko se Susanna tai Kain/Kai? V.m. surmasi veljensä, koska oli kateellinen tälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös "etunimi+sukunimi" yhdistelmän yleisyyttä kannattaa miettiä. Onko nykyaikana hyvä, että nimi on niin yksilöllinen että kaikki nimellä tehdyt google-haut antaa ko. henkilöön liittyviä tuloksia vai olisiko parempi olla useita kaimoja, jolloin hakutuloksissa hukkuu massaan. Itselläni harvinainen nimi ja ahdistaa, että minut on niin helppo googlata. En edes ole itse juurikaan somessa tms. mutta silti erilaista nettimateriaalia kertyy ihan jo työnkin kautta.
Sekin riippuu ammatista. Itselleni on vain etua siitä, että ei ole montaa kaimaa, ja nimeni on helppo googlettaa. Ja somehaun näkyvyyttä pystyy itse säätämään (eikä siellä ole pakko olla omalla nimellä). Plus tulevaisuudessa voi koko netti- ja hakusysteemi olla jotain ihan muuta.
Sukulainen harmitteli nimeä, jonka hän puoliso olivat antaneet lapselleen. Aikuisena jälkeläinen on kirjoittanut artikeleita tiedejulkaisuihin. Hänen nimensä on kuitenkin niin tavallinen, että hänet sekoitetaan usein toiseen samannimiseen, joka kirjoittaa samasta aiheesta.
Amos. Hän julisti Herran päivää, joka merkitsi kuolemaa, tuomiota ja tuhoa, mutta toisaalta myös mahdollisuutta kääntymykseen.
Vierailija kirjoitti:
...Savon murteen viäntämisen sääntöjä oppineena...Saana (Suana)...
Suana kuulostaa kivalta. Kutsuttaisiinkohan häntä myös Saanaksi?
:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Hei, olen Peenix"
Lausutaan fiinix, kuten feenix-lintu. Onko Suomessa ihmisiä jotka eivät tiedä että ph lausutaan f? Epäilen.
Suvussamme lähes kaikkien nimessä R. Niimpä siis lapselle myös. Mutta hänen oli vaikea oppia tuo äänne. Se ei ollut helppoa, onneksi toinen nimi ilman ärrää. Eli nimeen ei kannata laittaa R tai S kirjaimia.
Kun pojan nimi on Vesa, hänen kaverinsa soittaa ovikelloa ja sanoo paikallisella murteella: "Tulin hakemaan Vessaa."
Tuntuu että oli nimi mikä tahansa niin lopulta se on muiden suussa kuitenkin Emppu, Ansku, Jassu, Suski, Kata, Santtu, Allu, Valtsu, Henkka, Osku jne. Ei voi voittaa.