Olisinpa tajunnut tämän lasta nimetessä -vinkkiketju muille
Jaetaan vinkkejä muille sen perusteella, mitä on havaittu oman lapsen nimeämisen kohdalla.
Annoimme lapsellemme ikäluokassaan melko yleisen nimen, joka päättyy konsonanttiin. Nimi on tyyliä Alvar. Emme ajatelleet, että nimen kanssa olisi mitään hankaluuksia, kun nimi on sen verran yleinen.
Harmittaa, kun emme etukäteen tajunneet, kuinka usein ihmiset lisäävät i-kirjaimen nimen loppuun. Kaikki sanovat Alvari. Argh.
Kommentit (1611)
Minulla on siskontyttö nimeltään Sofia, miehellä veljentytär nimeltään Ann-Sofie ja siskontytär nimeltään Sophie. Että näin mielikuvituksellista porukkaa. Boomer-ikäinen äitini kutsuu lapsiparkoja nimellä Sohvi.
Nimeni on yksinkertaisesti Leena. Silti joudun suomenruotsalaisella paikkakunnalla selittämään vähintään kerran kuussa, etten ole Lena. Mistä vain nimestä voi tulla ongelma, myös arkisesta ja tavallisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annoimme lapselle nimeksi Raisa. Hänellä on nyt sekä r- että s-vika.
Aija on hieno nimi.
Aijaa.
Vierailija kirjoitti:
R ja L on vaikeita. kannattaa ottaa kansainvälinen nimi (eli englanninkielinen) tyyli Raleigh tai Gwyneth.
Tai Chloe, söpölle tyttövauvalle.
Aika hullua on sekin, että annetaan lapselle lyhyt naseva nimi ja sitten se saa paljon pidemmän lempinimen jota kaikki käyttää. Esimerkkinä Ari - Arska, Kai - Kaitsu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikista pitkistä (ja monista lyhyistäkin) nimistä väännetään joku lempinimi. Jos kuvittelet, että Benjamin tai Sebastian olisi tuolla nimellä esim. koulussa, niin kyllä se on joku Benkku tai Sebbe muille.
T. Äiti, joka antoi ihanan pitkän nimen ja kukaan muu kuin me vanhemmat ei sitä käytetä...
Tuota justiinsa pelkään. Meillä on Aleksanteri ja jos olisin halunnut Aleksin tai vastaavan, olisin nimennyt pojan Aleksiksi. Mutta sellaista se on eikä varmaan ole sellaista ihmistä, jolla ei olisi lempinimeä oli se sitten väännetty etu- tai sukunimestä.
Minä haluaisin tuoda tähän vielä sellaisen (lohdullisen?) näkökulman, että lempinimet ovat - etenkin Suomen ulkopuolella - toverillisuuden, rakkauden ja hellyyden osoituksia.
Otetaan vaikka nyt tuo Aleksanteri, venäjäksi Aleksandr. Itänaapurissamme nimen perusmuotoa käytetään vain virallisissa yhteyksissä, muussa tapauksissa Aleksandr on aina Saša, Sanja tai Šura. On mahdollista että hänellä on ensimmäisen ja toisenkin lempinimen lisäksi jokin kolmas väännös, jota esimerkiksi vain äiti, vaimo tai lapsenlapsi saa käyttää. Jos taas joku lähipiiriin kuuluva alkaisikin taas käyttää etunimeä koko pituudessaan, ovat välit silloin vähintäänkin viileät, elleivät vihamieliset.
Lattarimaissa puolestaan tuskin keneenkään läheiseen viitataan tämän nimellä, vaan lempinimi on usein pahimmasta ulkoisesta epävarmuustekijästä tai traumasta johdettu. Vähänkään tummaihoisempi on El Negro. Hiemankaan aasialaisperäisen näköinen on El Chino. Lapsuudessaan pyöreä ollut on La Gorda. Ja niin edelleen.
Nimimerkillä minunkin lapsellani on pitkä ja kaunis nimi, jota kukaan ei kylläkään käytä :D
g88 kirjoitti:
Tarkistakaa että nimen eri osat sopivat toistensa perään... tai yhdistäkää vaikka pahimmassa tapauksissa ne kaksi etunimeä jos kuulostaa töksähtävältä muuten. ei uskoisi että tämäkin on ongelma, mutta oma (entinen) nimeni kokonaisuuden sopivuus oli luokkaa
"Elli Anni Tani"
ei siis nimet sointunut yhtään keskenään ja tuntui että jokainen nimi olisi ollut lyhyt lause..
Impi Ellen Anna 🤭
Olikohan joku jo kirjoittanut vastaavasta: Savon murteen viäntämisen sääntöjä oppineena aikanani päätin, että lasteni nimet eivät automaattisesti muuntuisi äänteellisesti savolaisten uussukulaisteni suussa kuten ystäviensä vastaavat nimet. Näin ollen tavutyypit etenkin perinteisissä nimissä kuten Eeva (Ieva) ja Leena (Liena), Paavo (Puavo), Saana (Suana), Laura (Laara) ja Hilkka (Hilikka) suljin vaihtoehdoista pois. Ainoastaan toiseksi viimeisen tavun painotusvariantti on jäänyt murteellisesti yhden lapseni kolmitavuiseen nimeen (tyyliin Elina -> Eliina), mutta se ei muuta äänteiden järjestystä ja näin haittaakaan. :)
Ei noi mene koskaan oikein, Työkaveri antoi tytölleen nimen Juulia (kun se kuitenkin sanotaan noin, niin sitten kirjoitusasukin on sama), mutta joutuu aina selittämään, että kahdella uu:lla.
Veljen vaimo oli todella tarkka, että "Meidän lapsen nimi on XXX, ja häntä pitää sitten sillä tavalla myös kutsua, eikä saa käyttää lempinimeä". No likka sitten 18 täytettyään vaihtoi itselleen viralliseksi nimekseen kavereiden hänestä käyttämän lempinimen.
Mun nimi on pitkä ja omana aikanaan erikoinen. Nykyään jo yhdellä suht tunnetulla laulajalla on sama, mutta kukaan. Siis KUKAAN, ei edes opettajat, osanneet kirjoittaa sitä oikein lapsuudessani. Ja yliopistossa jouduin vastaamaan luennoilla enemmän, koska luin kirjallisuutta, ja useat professorit olivat nimilistaa lukiessaan, että oi onpa veikeä nimi. Jäin siis mieleen, vaikka en olisi halunnut. Niin että vinkkinä, tyttölapselle helppo, helposti kirjoitettava, mielellään näinä aikoina myös kansainvälinen nimi eikä mitään erikoisia. Esim. Anna on aivan hyvä.
Minulle selvisi vasta hiljattain, että lapseni nimi on Raamatusta. En ollenkaan tiennyt. Henkilö on vielä Raamatussa vähän sellainen pahis, että uskovaiset tuskin nimeä lapsilleen kauheasti antavat. Minulle ihan sama, olen uskonnoton, mutta kauhean monet nimet esiintyvät Raamatussa tai ovat muunnoksia Raamatun nimistä. Lapseni nimi on edelleen kiva.
Valitsin lapselleni nimen joka päättyy s-kirjaimeen, tyyliä Tuomas. Tyttö kylläkin mutta niin. Itseäni hiukan häiritsee, että se taipuu Tuomaksen, se tuntuu jotenkin työläältä että tulee noita ylimääräisiä kirjaimia, vrt. Liisa - Liisan.
No, minkäs teet
Ja sukunimi alkaa myös s:llä, ei mikään paras valinta siksikään mutta olin jo päättänyt että tämä nimi se on oltava.
Vierailija kirjoitti:
Minulle selvisi vasta hiljattain, että lapseni nimi on Raamatusta. En ollenkaan tiennyt. Henkilö on vielä Raamatussa vähän sellainen pahis, että uskovaiset tuskin nimeä lapsilleen kauheasti antavat. Minulle ihan sama, olen uskonnoton, mutta kauhean monet nimet esiintyvät Raamatussa tai ovat muunnoksia Raamatun nimistä. Lapseni nimi on edelleen kiva.
Iisebel? Delila? Peninna? Salome?
Elias Tapani + eläin (Orava, Karhu, Susi sukunimellä huono yhdistelmä!)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iisebel? Delila? Peninna? Salome?
Heh, ei mikään noista. Ei kovin tunnettu hahmo, kun en itsekään ollut hänestä koskaan kuullut, nimi yhdistyi aivan muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Uolevi p*llun nuolevi.
...ja siihen kenties kuolevi.
Valitkaa pervoin ystävänne jonka tunnette, ja kertokaa hänelle mitä nimeä olette lapselle ajatelleet. Jos hän ei saa väännettyä siitä jotain kaameaa sananmuunnosta tai riimiä, niin silloin on hyvä nimi.
Viola on alttoviulu.
Kaunis nimi ja kaunisääninen soitin.
Vierailija kirjoitti:
Barabbas?
Nina...kysytään:yhdellä vai kahdella iillä?
Liisa-Maria..kysytään: Liisa yhdellä vai kahdella iillä? Väliviivalla vai ilman? Maria iillä vai jiillä?