Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olisinpa tajunnut tämän lasta nimetessä -vinkkiketju muille

Vierailija
03.11.2021 |

Jaetaan vinkkejä muille sen perusteella, mitä on havaittu oman lapsen nimeämisen kohdalla.

Annoimme lapsellemme ikäluokassaan melko yleisen nimen, joka päättyy konsonanttiin. Nimi on tyyliä Alvar. Emme ajatelleet, että nimen kanssa olisi mitään hankaluuksia, kun nimi on sen verran yleinen.

Harmittaa, kun emme etukäteen tajunneet, kuinka usein ihmiset lisäävät i-kirjaimen nimen loppuun. Kaikki sanovat Alvari. Argh.

Kommentit (1691)

Vierailija
1681/1691 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti Luukas- nimisellä ei ole A-kirjaimella alkava sukunimi

Luukas A = luukasa

Suosittu Tilda- nimi on kaunis, mutta mielestäni ihan liian lähellä dildo-sanaa (ja valitettavasti se mielleyhtymä nimestä helposti itselleni tulee)

Joten sen vuoksi en voisi antaa Tilda-nimeä omalle lapselle tai edes lemmikille.

Muistakaan testata kaikenlaiset nimenkäännökset ja muunnokset

No sehän onkin lyhennelmä nimestä Matilda. Ihan hyvin voi antaa. Ani harva noita miettii. Ja, koulussa väännellään jokaista nimeä ehkä kuitenkin.

Vierailija
1682/1691 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlaa nimi etukäteen ja selvitä, mitä se merkitsee. Olen muutamankin kerran törmännyt vannoutuneisiin ateistiperheisiin, jotka jaksavat kuuluttaa vihaavansa kaikkea kirkkoon liittyvää. Sitten lastensa nimet on todella raamatullisia, luokkaa Matteus ja Mirjam. Sitten jos asiaa heille ihmettelee, niin sanovat etteivät tienneet nimien merkitystä.

kannattaa googlata siitäkin näkökulmasta, merkitseekö nimi jollain vieraalla kielellä jotain. mietittiin yhtä nimeä tytölle, mutta tarkoitti eräällä hyvin yleisellä kielellä erästä haukkumasanaa. jäi tuo nimi käyttämättä, kun matkustellaan melko paljon.

Itse kohottelin kulmia, kun tuttavaperhe antoi tyttärelleen nimen Fanny. Eivät ole kovin kielitaitoisia. En viitsinyt kysyä, ovatko kuulleet, mitä esim. Briteissä tuosta nimestä tuumitaan.

Fanny on erittäin kaunis nimi. Sitä ei mikään brittien keksimä merkitys muuta. 

John tarkoittaa käymälää, mutta mitä sitten.

En ymmärrä alamaista miettimistä, mitä jossain ajatellaan nimestä. Oma tyttöni olisi voinut olla Fanny.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1683/1691 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on vaikeaa lausua nimi Heini oikein? Tai kuulla se muuksi nimeksi; Heidi, Eini, Heino? Kaikki ihan erilaisilta kuulostavia nimiä. Jotkin toki tahallaan sanoo. Nimeni on siis Heini. 

Saksassa Heini on miehen nimi, lyhennetty muoto Heinrich-nimestä. Se äännetään haini ja tarkoittaa "herra talossa" tai "johtaja" ("Führer"). Sitä käytetään myös yleisnimenä merkityksessä "tyyppi" tms., "ein komischer Heini" on "omituinen tyyppi".

Vierailija
1684/1691 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä anna isän nimetä tyttölasta. Varmasti ex-hellun tai ihastuksen nimeä laittamassa .

Vierailija
1685/1691 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlaa nimi etukäteen ja selvitä, mitä se merkitsee. Olen muutamankin kerran törmännyt vannoutuneisiin ateistiperheisiin, jotka jaksavat kuuluttaa vihaavansa kaikkea kirkkoon liittyvää. Sitten lastensa nimet on todella raamatullisia, luokkaa Matteus ja Mirjam. Sitten jos asiaa heille ihmettelee, niin sanovat etteivät tienneet nimien merkitystä.

kannattaa googlata siitäkin näkökulmasta, merkitseekö nimi jollain vieraalla kielellä jotain. mietittiin yhtä nimeä tytölle, mutta tarkoitti eräällä hyvin yleisellä kielellä erästä haukkumasanaa. jäi tuo nimi käyttämättä, kun matkustellaan melko paljon.

Itse kohottelin kulmia, kun tuttavaperhe antoi tyttärelleen nimen Fanny. Eivät ole kovin kielitaitoisia. En viitsinyt kysyä, ovatko kuulleet, mitä esim. Briteissä tuosta nimestä tuumitaan.

Fanny on erittäin kaunis nimi. Sitä ei mikään brittien keksimä merkitys muuta. 

John tarkoittaa käymälää, mutta mitä sitten.

En ymmärrä alamaista miettimistä, mitä jossain ajatellaan nimestä. Oma tyttöni olisi voinut olla Fanny.

Se on jon ei John. Se käymälä meinaan.

Vierailija
1686/1691 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellisintä on että Yrjö ja Örkki menevät lävitse maistraatissa.

Vierailija
1687/1691 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En suosittele laittamaan samaa nimeä kuin ystävälläsi on, vaikka olisitte miten hyviä ystäviä. Tilanne voi nimittäin olla kiusallinen sille ystävälle, ja ystävyytenne voi muutenkin päättyä ja mennä huonoksi jossain vaiheessa. En tajua miksi joka antaa kaverin nimen lapselle, vaikka olisikin kiva nimi. En itsekään tykkäisi. Toisena nimenä kyllä, sitähän ei käytetä paljon.

Täysin naurettavaa, jos joku pahastuu siitä, että ystävän lapsi saa saman nimen kuin itsellä on. Kyllä minä tunnen useita muitakin saman nimisiä ihmisiä kuin ystäväni ovat ja ei se juuri tietyn ystävän nimi ole hänelle pelkästään varattu. Itseasiassa mulla on saman nimisiä ystäviäkin keskenään ja mullakin on sama nimi kuin parilla ystävälläni.

En ymmärrä.

Vaikka miksipä kunnon mielensäpahoittaja ei pahoittaisi mieltään täysin turhasta. Siihen riittää vaikka se, että ystävä laittaa lapselleen saman nimen kuin omalla lapsella on.

Vierailija
1688/1691 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka nimi Mirjam liittyy uskontoon, mihin uskontoon?

Joku raamatun henkilö, juutalainen ? Tulee mieleen Marionin laulama Mirjamin valssi. Se on kaunis kappale. 

Vierailija
1689/1691 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Söpöilynimet jostain tutusta sadusta tai laulusta.  Suloiselle  pikkuvauvalle saattaa varmasti houkutella antaa nimi tyyliin Kamomilla, Rosmariina, Justiina , Peppiina, Petronella jne, mutta pari aikuista  tuttua tämän tapaisella nimellä varustettuna inhoaa omaa etunimeään.  Kukaan ei ota vakavasti ja nimet tuovat liikaa tietynlaisia mielikuviaö. Molemmat ovat vaihtaneet etunimensä perus Maria - tyyppiseen nimeen, jota esiintyy kaikissa ikäluokissa. Itse olen karsastanut aina ulkoista olemusta kuvaavia nimiä kuten Sirja, Sorja, Siru, Virve, Varpu, Virpi jne. Olisi nimittäin ihan hirveää olla itse esim. Virva, koska olen ollut koko elämäni enemmän tai vähemmän ylipainoinen ja väritykseltäkin hyvin suomalaisen valju. Virva kun minusta kuvaa siroa ja keijukaismaista ihmistä, jolla kirkkaat piirteet ja vaalea tukka. Näin nyt niinkuin esimerkkinä. 

olipa tosiaan kaameaa kuunnella kun uusien ylioppilaiden nimiä lueteltiin: oli jos jonkinlaista pikkulapsen Fantasia-satunimeä, tyyliin Serafiinaa, jne. Oli noloa katsoa kun nämä sitten joutuu kaiken kansan edessä kulkemaan eteen lavalle kun äidin hetkessä keksimä satunimi luetaan kovalla äänellä kaikille! Kas kun ei naurunremakkaa kuulunut...Varmasti korvia punoitti. Miettikää nyt vähän. se vaavi pitäisi kantaa sitä vielä kun haluaa olla joku vakavastiotettava vaikka korkeimman oikeuden tuomari,

Serafiina on hieno ja hyvin vanha nimi, ei mikään "fantasianimi" vaikka toki monelle tuttu Philip Pullmanin kirjoista. Serafit ovat abrahamilaisissa uskonnoissa taivaallisten olentojen hierarkiassa korkeimmalla. Erään käännöksen mukaan 'serafim' tarkoittaa 'syyttäjää'. Joten itse asiassa se olisi aika sopiva nimi KKO:n tuomarille. Mielestäni kaikkein hankalimpia nimiä ovat yhdistelmät, joissa on hyvin yleinen etu- ja sukunimi, tyyliin "Ville Virtanen" tai "Juha Jokinen". On sitten kokonimikaimoja useampiakin.

Vierailija
1690/1691 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka nimi Mirjam liittyy uskontoon, mihin uskontoon?

Joku raamatun henkilö, juutalainen ? Tulee mieleen Marionin laulama Mirjamin valssi. Se on kaunis kappale. 

2. Moos. 14:20 Naisprofeetta Mirjam, Aaronin sisar, otti käteensä rummun, ja kaikki naiset seurasivat häntä tanssien ja rumpua lyöden.

Vierailija
1691/1691 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pähkäilen itse luontonimien kanssa, kun haluaisin vähän erikoisemman nimen, mutta kuitenkin sellaisen jolla on merkitys. Vaihtoehtoja on vaan niin monia. Sukunimi tyyliin Pesonen. 

Mitä mieltä näistä nimistä? Mikä olisi kiva ja mitä välttäisitte? 

Aamu

Kaarna, Kaisla, Kanerva, Kielo, Kuisma 

Onerva, Orvokki 

Paju, Pulmu, Pälvi (onko liian samanlainen kuin Päivi?)

Raita 

Sade, Säde

Usva 

Valo, Vuokko 

Onerva, Raita ja Vuokko ovat kauneimmat.