Pupulandian uusin asiapostaus "Bloggaaja vie työpaikkasi?"
Mitä mieltä olitte Pupulandian uusimmasta asiapostauksesta, eli "Bloggaaja vie työpaikkasi?"?
Teksti oli oodi sille, kuinka tutkinto on aivan toisarvoinen, ja hyvät tyypit saa aina töitä. Kehotettiin myös aloittamaan blogi, koska se on parasta mainosta tulevalle työnantajalle. Näin kärjistettynä.
Olen samaa mieltä siitä, että kateus ei vie eteenpäin ja muiden menetys ei ole minulta pois, mutta oli jotenkin aikuiselta ihmiseltä todella naiivi ja omaa napaa tuijottava kirjoitus. Koko ajan korostettiin vain sitä kuinka blogin pitäminen näyttää ihmisen olevan pitkäjänteinen, ahkera, ja kaikella tapaa upea ja osaava työntekijä. Korostettiin myös todella paljon sitä miten HYVÄ TYYPPI saa työn eikä esimerkiksi vaadittavan koulutuksen käynyt.
Kommenteissa oli hyvin paljon "mahtava kirjoitus" lässytystä. Ne muutamat ketkä kyseenalaistivat Jennin sanat, saivat todella nirppanokkaiset vastaukset teksteilleen vaikka mielestäni useimmat puhuivat asiaa.
Linkkaan tähän kirjoituksen vaikka luulen, että keskusteluni lähtee täältä lentoon hyvin nopeasti kunhan bloggaaja itse näkee vauvan liikenteen lähteenä:
http://www.lily.fi/blogit/pupulandia/bloggaaja-vie-tyopaikkasi
Kommentit (179)
Minusta bloggaajalla on turhan kärkevä tapa kommentoida kriittisiin kommentteihin. Siis kriittisiin, koska eipä tuossa asiattomia kommentteja ollut. En ole muuten pupulandiaa lukenut, kommentoin vain tätä nimenomaista tekstiä.
Mutta itse asiasta: näkökulma on positiivinen bloggarin kannalta ja sisältää tietysti hyviä pointteja, mutta tässä unohdetaan yksi kääntöpuoli. Minusta on iso ongelma, että virka täytetään ohi pätevän hakijan. Tässä ehkä vähän jäykkä esimerkki, mutta menkööt:
Talossa avautuu virka, johon haetaan pätevää ja kokenutta alan X osaajaa vaikkapa päällikön tehtäviin. Talossa olisi jo henkilö, joka on niittänyt kokemusta, koulutus on kohdillaan ja ilmaisee halunsa edetä urallaan. Hänet ohitetaan, ja virkaan palkataan alemman koulutuksen tai pahimmillaan täysin eri koulutusta oleva henkilö, ns. "hyvä tyyppi". Tämä on epäreilu kuvio, ei välttämättä lainkaan tämän "hyvän tyypin" syy, mutta valintaperusteen tässä tapauksessa voisi vahvasti kyseenalaistaa.
Tietenkin työpaikkailmoituskin kertoo paljon. Jos tarkoitus ei ole painottaa virallisen koulutuksen merkitystä, niin tuskinpa mitään ongelmaa, enkä osaa ottaa kantaa mainittujen bloggareiden valintaan. Minä näen ongelmana sen, että tarkasti määriteltyyn työpaikkailmoitukseen valitaankin tyystin toisenlainen henkilö ohi kriteerit täyttävien työnhakijoiden. Luonnollisesti silloin itse työntekijänä kyseenalaistaa, miksi henkilö on palkattu, millä ansioin ja miten hän ohitti vaikkapa samassa talossa kauan työskennelleen, pätevän työntekijän.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 20:44"]
Mua ärsyttää tuossa ajattelumaailmassa juurikin se, että täytyy olla esillä ollakseen jotain. Mä en halua jakaa elämääni internetissä. En halua, että minut tunnustetaan kadulla. Haluan yksityisyydensuojaa. Haluan uskoa, että ilman itsensä ja oman elämänsä esittelyäkin on yhä mahdollista saada töitä median ja viestinnän alalla.
[/quote]
Varmasti, mut kyllähän mediatalotkin hyödyntää sitä toimittajiensa tunnettuutta. Ei se merkityksetöntä ole.
Miten todistaa työnantajalle olevansa "hyvä tyyppi", kun ei ikärasismin takia (olen yli 40) pääse koskaan edes haastatteluun hyvyttään esittelemään? Työkokemusta on melkein 20 vuotta ja koulutustakin löytyy. Kiitos edellisen työpaikan ainakin kymmenensien YT-neuvottelujen siirryin "ei-niin-hyvien-tyyppien" joukkoon, kun en ole vuodessa uutta työtä saanut. Blogia en kirjoita, koska en ole valmis jakamaan itseäni koko maailmalle, vaan olen yksityinen ihminen.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 20:54"]
Minusta bloggaajalla on turhan kärkevä tapa kommentoida kriittisiin kommentteihin. Siis kriittisiin, koska eipä tuossa asiattomia kommentteja ollut. En ole muuten pupulandiaa lukenut, kommentoin vain tätä nimenomaista tekstiä.
Mutta itse asiasta: näkökulma on positiivinen bloggarin kannalta ja sisältää tietysti hyviä pointteja, mutta tässä unohdetaan yksi kääntöpuoli. Minusta on iso ongelma, että virka täytetään ohi pätevän hakijan. Tässä ehkä vähän jäykkä esimerkki, mutta menkööt:
Talossa avautuu virka, johon haetaan pätevää ja kokenutta alan X osaajaa vaikkapa päällikön tehtäviin. Talossa olisi jo henkilö, joka on niittänyt kokemusta, koulutus on kohdillaan ja ilmaisee halunsa edetä urallaan. Hänet ohitetaan, ja virkaan palkataan alemman koulutuksen tai pahimmillaan täysin eri koulutusta oleva henkilö, ns. "hyvä tyyppi". Tämä on epäreilu kuvio, ei välttämättä lainkaan tämän "hyvän tyypin" syy, mutta valintaperusteen tässä tapauksessa voisi vahvasti kyseenalaistaa.
Tietenkin työpaikkailmoituskin kertoo paljon. Jos tarkoitus ei ole painottaa virallisen koulutuksen merkitystä, niin tuskinpa mitään ongelmaa, enkä osaa ottaa kantaa mainittujen bloggareiden valintaan. Minä näen ongelmana sen, että tarkasti määriteltyyn työpaikkailmoitukseen valitaankin tyystin toisenlainen henkilö ohi kriteerit täyttävien työnhakijoiden. Luonnollisesti silloin itse työntekijänä kyseenalaistaa, miksi henkilö on palkattu, millä ansioin ja miten hän ohitti vaikkapa samassa talossa kauan työskennelleen, pätevän työntekijän.
[/quote]
Todela kärkkäästi ja nenää pitkin vastattu kritisoiviin kommentteihin joissa kyseenalaistettiin bloggaajan teksti. Teksti oli todella yksipuolinen joten ihan turha suuttua kun joku mainitsee asian toisenkin laidan. Kun joku ilmoitti lopettavansa lukemisen niin vastasi että "tervemenoa:)". Siinäpä asiallinen aikuinen nainen.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 20:57"]Miten todistaa työnantajalle olevansa "hyvä tyyppi", kun ei ikärasismin takia (olen yli 40) pääse koskaan edes haastatteluun hyvyttään esittelemään? Työkokemusta on melkein 20 vuotta ja koulutustakin löytyy. Kiitos edellisen työpaikan ainakin kymmenensien YT-neuvottelujen siirryin "ei-niin-hyvien-tyyppien" joukkoon, kun en ole vuodessa uutta työtä saanut. Blogia en kirjoita, koska en ole valmis jakamaan itseäni koko maailmalle, vaan olen yksityinen ihminen.
[/quote]
Älä laita hakemukseen ikää?
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 20:57"]
Miten todistaa työnantajalle olevansa "hyvä tyyppi", kun ei ikärasismin takia (olen yli 40) pääse koskaan edes haastatteluun hyvyttään esittelemään? Työkokemusta on melkein 20 vuotta ja koulutustakin löytyy. Kiitos edellisen työpaikan ainakin kymmenensien YT-neuvottelujen siirryin "ei-niin-hyvien-tyyppien" joukkoon, kun en ole vuodessa uutta työtä saanut. Blogia en kirjoita, koska en ole valmis jakamaan itseäni koko maailmalle, vaan olen yksityinen ihminen.
[/quote]
Se todistetaan sillä että on oikeat kaverit joita tapaa juuri oikeissa kissanristiäisissä Etelä-Helsingissä
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 20:58"]
Todela kärkkäästi ja nenää pitkin vastattu kritisoiviin kommentteihin joissa kyseenalaistettiin bloggaajan teksti. Teksti oli todella yksipuolinen joten ihan turha suuttua kun joku mainitsee asian toisenkin laidan. Kun joku ilmoitti lopettavansa lukemisen niin vastasi että "tervemenoa:)". Siinäpä asiallinen aikuinen nainen.
[/quote]
No mutta mitä muuta voi odottaa, jos 31-vuotias bloggaja kertoo omassa esittelytekstissäänkin olevansa "tyttönen"? Ei ainakaan sitä aikuisuutta.
Mä kyllä ymmärrän ton hyvä tyyppi jutun. Työelämän on tällä hetkellä niin suuressa murroksessa, että perinteinen tutkinto ei välttämättä itsessään tuo työpaikkaa. Itse työskentelen "kasvuyritysten"skenessä, ja siellä tosiaan ei tutkinto takaa työtä, vaan se että on osaava tyyppi joka hoitaa hommat kunnialla kotiin. En taa ymmärrä super kritisoitia
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 20:39"]
Olen samaa mieltä Jennin kanssa. Joitain töitä oppii vain tekemällä. Toisekseen samalla myös tutustuu oikeisiin ihmisiin, moni työ on myös ihmisten kanssa toimeen tulemista.
Kun nykyisin kaikilla pitää olla joku koulutus, unohdetaan, että on ollut se aika, jolloin ihmiset ovat työllistyneet ihan samalla tavalla kuin nuo bloggaritkin. Esimerkiksi Rita Tainola tai Heta Hyttinen.
[/quote]
Öö... Rita Tainola? Kaskun et omaa isoäitiäsi ottanut esimerkiksi. Eli maailma on vähän muuttunut noista ajoista.
Jenni on aina tuollainen ja sen mielipiteet aina just noin "hyvin" perusteltuja.
Suosittelen muillekin, että luette jotain järkevämpää, jos haluatte hyvin perusteltuja mielipiteitä.
Ja se on aina tuollainen kaikille, jotka ei ole samaa mieltä.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 21:05"]
Mä kyllä ymmärrän ton hyvä tyyppi jutun. Työelämän on tällä hetkellä niin suuressa murroksessa, että perinteinen tutkinto ei välttämättä itsessään tuo työpaikkaa. Itse työskentelen "kasvuyritysten"skenessä, ja siellä tosiaan ei tutkinto takaa työtä, vaan se että on osaava tyyppi joka hoitaa hommat kunnialla kotiin. En taa ymmärrä super kritisoitia
[/quote]
Ei kukaan sanonut että tutkinto ITSESSÄÄN toisi työn, mutta tutkinto ei ole turha. Bloggaaminen ei ole työnhaun kannalta fiksumpi ajan ja energian sijoitus kuin koulutus. "Hyvä tyyppiys" ei myöskään voi ITSESSÄÄN tuoda työtä. Kyllä jotain taitoa ja älliä pitää olla ja koulutus mittaa sitö.
Puuttuukohan multa joku blogivihageeni kun en löydä näistä blogiteksteistä sitä vihasiementä mistä valittaa. Joo olihan toi toki kirjoitettu ehkä osin lapsellisesti, tai sellainen siitä välittyi - mutta mitä sitten? Tottakai bloggaaja kirjoittaa tuollaisen tekstin henkilökohtaisesti ja tunteenpalolla, liittyyhän se vahvasti häneen itseensä. Joten aika vaikea olisi tuollaisesta tekstistä saada täysin persoonaton ja objektiivinen, ja miksi pitäisikään. Ja oikeassahan hän on, voihan jokainen perustaa sen blogin. Mielestäni perusteli tekstinsä ja mielipiteensä hyvin. Ja ketä me olemme arvioimaan mihin hän on elämässään päässyt tai saavuttanut, varmasti tarpeeksi kerta itse on tyytyväinen.
Huh, onneksi oman alani töitä ei voi tehdä ilman tutkintoa ja laillistamista...
Joo. Taidan perustaa blogin ja alkaa vaikka lääkäriksi. Olenhan hyvä, jollen ihan mahtava tyyppi!
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 21:06"]
Jenni on aina tuollainen ja sen mielipiteet aina just noin "hyvin" perusteltuja.
Suosittelen muillekin, että luette jotain järkevämpää, jos haluatte hyvin perusteltuja mielipiteitä.
Ja se on aina tuollainen kaikille, jotka ei ole samaa mieltä.
[/quote]
Alkaa tuntua että kaikki bloggaajat on nättejä mutta yksinkertaisia. Kuka jaksaa lukea perustelemattomia mielipiteitä, meikkivinkkejä ja päivän asuja viikosta ja vuodesta toiseen. Milloin aletaan ihailemaan fiksuja naisia jotka luovat uraa ja joilla on jotain mielenkiintoista ja syvällistä sanottavaa.... Tai ehkä heitä ei vaan nää julkisuudessa kun heillä ei ole blogeja.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 20:50"]
Voi jaariti jaarin taas tuota Jenniä. Ja Nata on huono esimerkki, koska "hyvän tyypin" lisäksi Natalla on tutkinto ja työkokemusta, samoin Stellakin on oman alansa työkokemusta ihan riittämiin. Blogin kautta voi toki saada suhteita, mutta hyvänä tyyppinä oleminen ja oman lärvin tunnettuus ei kaikkiin hommiin riitä. Yrittääkö hän pedata itselleen jotain duunia vai mistä nyt tuulee?
[/quote]
Natasta en tiedä mutta Stellan mainitseminen oli ihan turhaa, hänellä kun tosiaan on koulutus ja kokemusta siltä alalta. Aivan aiheeseen liittymätön.