Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pupulandian uusin asiapostaus "Bloggaaja vie työpaikkasi?"

Vierailija
13.01.2015 |

Mitä mieltä olitte Pupulandian uusimmasta asiapostauksesta, eli "Bloggaaja vie työpaikkasi?"?

Teksti oli oodi sille, kuinka tutkinto on aivan toisarvoinen, ja hyvät tyypit saa aina töitä. Kehotettiin myös aloittamaan blogi, koska se on parasta mainosta tulevalle työnantajalle. Näin kärjistettynä.

Olen samaa mieltä siitä, että kateus ei vie eteenpäin ja muiden menetys ei ole minulta pois, mutta oli jotenkin aikuiselta ihmiseltä todella naiivi ja omaa napaa tuijottava kirjoitus. Koko ajan korostettiin vain sitä kuinka blogin pitäminen näyttää ihmisen olevan pitkäjänteinen, ahkera, ja kaikella tapaa upea ja osaava työntekijä. Korostettiin myös todella paljon sitä miten HYVÄ TYYPPI saa työn eikä esimerkiksi vaadittavan koulutuksen käynyt. 

Kommenteissa oli hyvin paljon "mahtava kirjoitus" lässytystä. Ne muutamat ketkä kyseenalaistivat Jennin sanat, saivat todella nirppanokkaiset vastaukset teksteilleen vaikka mielestäni useimmat puhuivat asiaa. 

Linkkaan tähän kirjoituksen vaikka luulen, että keskusteluni lähtee täältä lentoon hyvin nopeasti kunhan bloggaaja itse näkee vauvan liikenteen lähteenä:

http://www.lily.fi/blogit/pupulandia/bloggaaja-vie-tyopaikkasi

Kommentit (179)

Vierailija
81/179 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puppulandia! Ihme roskaan sitä aikuiset ihmiset aikaansa tuhlaavatkin. Eikä tuollakaan ole edes lapsia. Mitä sekään on muka saanut aikaan elämässään?

Vierailija
82/179 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 10:54"]

[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 10:39"]

Hyviä pointteja siitä että työhaastattelussa vähänkään fiksu ja sosiaalinen osaa todellakin sanoa oikeat asiat, esittää hyvää tyyppiä ja vakuttaa työnantaja. Jos työntekijä paljastuukin keskiverroksi töiden tekemisessä, on firmalle kalliimpaa ja vaivalloisempaa rekrytä TAAS uusi tyyppi. Silloin muut korjailevat tämän hyvän tyypin virheitä ja ilmapiiri kiristyy. Kokemusta on, monestakin paikasta.

Olen itse 25 vuotias, eli tätä laiskaa, kaikki mulle heti nyt - sukupolvea. On todella harmillista, että koulutusta ei tunnuta arvostavan, koska kuvitellaan että hyväveli-verkostolla pärjää lopun elämäänsä. Töitä saadaan kavereiden kautta ja nauravaisuus merkkaa enemmän kuin ahkeruus. Oma lehmä ei ole ojassa, koska olen ahkera, pidetty työkaveri - ja esimiesasemassa. Ärsyttää vain katsella muita saman sukupolven sosiaalisenmediannuoria, jotka eivät ole valmiita tekemään töitä menestymisen eteen vaan odotetaan, että kyllä laaja sosiaalinen verkosto ja ihastuttava luonne riittää.

[/quote]

Minun mielestäni koulutus on taas yliarvostettua. Luovilla aloilla tulee vahvasti esiin juuri se, että osaaminen ei todellakaan ole kiinni tutkinnoista. Kyllä se itse työn jälki puhuu puolestaan.

Sairaanhoitajan tai lääkärin ammattiin tuskin koskaan valitaan työntekijää, jolla ei ole työhön vaadittavaa koulutusta, oli luonne kuinka hurmaava tahansa. Mutta siinä ei ole mitään väärää, jos tehtävään valitaan pätevien hakijoiden joukosta sen, jonka kuvittelee tulevansa parhaiten toimeen muiden työntekijöiden ja potilaiden kanssa. Sehän on erittäin järkevää. Toisaalta itse niin julkisen, kuin yksityisenkin terveydenhuollon asiakkaana on tullut todettua, että luonne ei selkeästikään ole useissa tapauksissa ollut se valintaan vaikuttava tekijä, toisaalta ei se osaaminenkaan. Voi tietenkin olla, että kusipää-sairaanhoitaja tai vastaanottovirkailija on ollut haastattelussa erityisen hurmaava, mutta sitä on vaikea haastattelijan tietää etukäteen. On kuitenkin aina varmempi veto palkata haastattelutilanteessa miellyttävältä vaikuttava ihminen, kuin se, joka vaikuttaa jo alunperin vittumaiselta.

[/quote]

On itsestäänselvyys, että lääkärin paikkaa ei saa hyvä tyyppi ilman koulutusta. Turha sellaista edes kirjoittaa.

Ja tietenkään VITTUMAISTA tyyppiä ei palkata jos voidaan palkata kiva, tiimiin sopiva tyyppi. Bloggaajan kirjoitus nyt vana korosti sitä että koulutusta ei tarvita, koska hyville tyypeille riittää töitä. Entäs sitten kun on 10 koulutettua hakijaa ja yksi nauravainen, ihastuttava, koulunsa kesken jättänyt. Noista 10 koulutetusta varmasti JOKU sopii tiimiin, lisäksi hänellä on koulutus. Luonteen ei pitäisi koskaan mennä koulutuksen edelle. Työhaastattelussa voi helosti valehdella, ja suurinosa varmana osaa sanoa mitä työnantaja haluaa kuulla. Jos tahallasi menet työhaastatteluun vittuilemaan niin et kyllä sitä työtä ansaitsekaan, oli mitkä tahansa paperit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/179 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä Jennin kanssa. Joitain töitä oppii vain tekemällä. Toisekseen samalla myös tutustuu oikeisiin ihmisiin, moni työ on myös ihmisten kanssa toimeen tulemista.

Kun nykyisin kaikilla pitää  olla joku koulutus, unohdetaan, että on ollut se aika, jolloin ihmiset ovat työllistyneet ihan samalla tavalla kuin nuo bloggaritkin. Esimerkiksi Rita Tainola tai Heta Hyttinen.

Vierailija
84/179 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 20:37"]

Puppulandia! Ihme roskaan sitä aikuiset ihmiset aikaansa tuhlaavatkin. Eikä tuollakaan ole edes lapsia. Mitä sekään on muka saanut aikaan elämässään?

[/quote]

Oma kommenttisi on roska niin kauan, kunnes avaat ja perustelet edellistä.

Vierailija
85/179 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä aliarvioida suhteiden merkitystä työpaikan saannissa. Luultavasti erittäinkin tärkeää.

Nykyisin erilaisia bloggaajia, kolumnisteja ja kommentaattoreita tulvii ovista ja ikkunoista, joten tämäkin "etu" alkaa olla inflaation kärsinyt. Liika on liikaa joka alalla.

Vierailija
86/179 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 20:37"]

[/quote]

No kirjoittaa meikeistään ja mielipiteistään työkseen. Gradu tekemättä mutta muuten käynyt yliopiston. Kaikki nyt tätä tavoittelemaan. Lapsia ei tarvitse tehdä jotta olisi tehnyt elämällään jotain mutta blogi on tylsä kun ei ole muuta elämää, joten ei ole mitään mistä kirjoittaa. 

Vierailija
87/179 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahahhaa, vai on tutkinto toisarvoinen. No, pitäkööt harhaluulonsa. 

Vierailija
88/179 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 10:47"]

Edelleenkin kysyn sinulta, että missä kukaan on väittänyt, että ketään valittaisiin työhön pelkän luonteen perusteella? Missä olet kyseisen ilmiön havainnut?

En tiedä yhtään ihmistä, joka olisi valittu työhönsä pelkkään luonteen perusteella. Osaan kuitenkin kuvitella esimerkiksi monen ystäväni kohdalla, että heidän reippautensa ja positiivisuutensa ovat olleet osasyinä siihen, miksi juuri heidät on palkattu muiden lukuisten yhtä pätevien hakijoiden joukosta. Voin tietenkin olla väärässä, mutta jos asetun itse haastattelijan asemaan, niin haluaisin ehdottomasti palkata työntekijän, joka sopii tehtävään niin osaamisen, kuin luonteensakin perusteella.

Miksi on väärin palkata henkilö, joka osaamisensa lisäksi vaikuttaa hyvältä tyypiltä? Sulkeeko "hyvätyyppiys" sinun mielestäsi automaattisesti pois sen vaihtoehdon, että henkilö olisi myös erittäin pätevä kyseiseen tehtävään?

[/quote]

Se että sinä et tiedä, ei kumoa koko ilmiötä. Olen havainnut tämän omassa lähipiirissäni ja seurannut sivusta, ja ongelmana on toistuvasti se, että akuuttiin avuntarpeeseen palkataan ihminen, jolla ei ole alan koulutusta, on suorittanut vaadittavasta koulutuksesta lähinnä muutaman hassun koulutuksen, ei välttämättä edes osaamista ja joka on kaikkea muuta kuin avuksi työyhteisölle. Nämä ihmiset, jotka odottivat työtaakkansa kevenemistä, pettyivät. Tietenkin voi olla, että kokemukseni ovat aivan minimaalisen pieni hiukkanen hienosti toimivassa kokonaisuudessa, mutta valitettavasti minä en niin usko. Miksi muuten olisi edes luotu termiä "hyväveli-verkosto"?

Kommentissani ilmaisin selvästi, että näen ongelmana sen, että pelkkä luonne ajaa räikeästi ammatillisen osaamisen edelle. Olen myös ilmaissut, että en näe mitään ongelmaa siinä, että tasavertaisista hakijoista valitaan luonteeltaan sopivin. En myöskään väitä kenenkään - etenkään kenenkään bloggaajan - inttäneen mitään päinvastaista, vaan otan ainoastaan kantaa ilmiöön hyvä tyyppi -termin takana. 

En näe enää tarvetta inttää tästä samasta asiasta.

Vierailija
89/179 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 20:39"]

Olen samaa mieltä Jennin kanssa. Joitain töitä oppii vain tekemällä. Toisekseen samalla myös tutustuu oikeisiin ihmisiin, moni työ on myös ihmisten kanssa toimeen tulemista.

Kun nykyisin kaikilla pitää  olla joku koulutus, unohdetaan, että on ollut se aika, jolloin ihmiset ovat työllistyneet ihan samalla tavalla kuin nuo bloggaritkin. Esimerkiksi Rita Tainola tai Heta Hyttinen.

[/quote]

No mutta tämä oli ennen. Tämä sukupolvi alkaa jäädä eläkkeelle. Nyt on niin paljon hyviä ja verkostoituneita sosiaalimedia tyyppejä, että kyllä mun mielestä kertoo pitkäjänteisyydestä käydä koulu loppuun. Monilla jää gradut roikkumaan kun työelämä vie mennessään. Mun mielestä kertoo paljon enemmän se että tietää minne haluaa opiskelemaan, pääsee sinne kaikkien halukkaiden joukosta, sen lisäksi hakeutuu haluamalleen alalle töihin ja aktiivisesti hakee töitä! Ei siinä vaiheessa pitäisi meikeistä kirjoittelevan "hyvän tyypin" mennä ohi sillä varjolla että koulutus nyt vaan on joku turha lappunen. 

Vierailija
90/179 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 11:16"]

Ei pidä aliarvioida suhteiden merkitystä työpaikan saannissa. Luultavasti erittäinkin tärkeää.

Nykyisin erilaisia bloggaajia, kolumnisteja ja kommentaattoreita tulvii ovista ja ikkunoista, joten tämäkin "etu" alkaa olla inflaation kärsinyt. Liika on liikaa joka alalla.

[/quote]

Esimiesasemassa voisin kuvitella suhteista olevan hyötyöä siinä, että joku tietää sinun olevan osaava, ahkera ja pitkäjänteinen, näin bloggaajan sanoja käyttääkseni. En koskaan palkkaisi ystävää töihin vain siksi, että hän on kiva, meillä olisi kivaa töissä ja elämä olisi niin helppoa. Jos epäilen ystäväni olevan koulutukseltaan tai taidoiltaan yhtään väärä henkilö hommaan niin en palkkaisi. Jos taas tietäisin varmana ystäväni olevan koulutukselta, taidoilta ja luonteelta hommaan sopiva tyyppi, niin varmasti haastattelisin muiden joukossa ja pitäisin mielessä, että tämän tyypin sanaan voi luottaa. En silti toimisi niin vastuuttomasti, että vain omien tietojeni perusteella palkkaisin ystävän hommaan. Saman rekrytointiprosessin hän saisi käydä läpi, jotta kuulisin mitä hänellä on hakijana sanottavaa ja voitaisiin jutella ihan siitä työstä ja mitä odotuksia kummallakin on. Mutta joo siinä ystävä olisi hyötynyt suhteista että pääsi kauttani haastatteluun, koska on samaan aikaan hyvä työntekijä ja hyvä tyyppi.

Vierailija
91/179 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää tuossa ajattelumaailmassa juurikin se, että täytyy olla esillä ollakseen jotain. Mä en halua jakaa elämääni internetissä. En halua, että minut tunnustetaan kadulla. Haluan yksityisyydensuojaa. Haluan uskoa, että ilman itsensä ja oman elämänsä esittelyäkin on yhä mahdollista saada töitä median ja viestinnän alalla.

Vierailija
92/179 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 10:54"]

[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 10:39"]

Hyviä pointteja siitä että työhaastattelussa vähänkään fiksu ja sosiaalinen osaa todellakin sanoa oikeat asiat, esittää hyvää tyyppiä ja vakuttaa työnantaja. Jos työntekijä paljastuukin keskiverroksi töiden tekemisessä, on firmalle kalliimpaa ja vaivalloisempaa rekrytä TAAS uusi tyyppi. Silloin muut korjailevat tämän hyvän tyypin virheitä ja ilmapiiri kiristyy. Kokemusta on, monestakin paikasta.

Olen itse 25 vuotias, eli tätä laiskaa, kaikki mulle heti nyt - sukupolvea. On todella harmillista, että koulutusta ei tunnuta arvostavan, koska kuvitellaan että hyväveli-verkostolla pärjää lopun elämäänsä. Töitä saadaan kavereiden kautta ja nauravaisuus merkkaa enemmän kuin ahkeruus. Oma lehmä ei ole ojassa, koska olen ahkera, pidetty työkaveri - ja esimiesasemassa. Ärsyttää vain katsella muita saman sukupolven sosiaalisenmediannuoria, jotka eivät ole valmiita tekemään töitä menestymisen eteen vaan odotetaan, että kyllä laaja sosiaalinen verkosto ja ihastuttava luonne riittää.

[/quote]

Minun mielestäni koulutus on taas yliarvostettua. Luovilla aloilla tulee vahvasti esiin juuri se, että osaaminen ei todellakaan ole kiinni tutkinnoista. Kyllä se itse työn jälki puhuu puolestaan.

Sairaanhoitajan tai lääkärin ammattiin tuskin koskaan valitaan työntekijää, jolla ei ole työhön vaadittavaa koulutusta, oli luonne kuinka hurmaava tahansa. Mutta siinä ei ole mitään väärää, jos tehtävään valitaan pätevien hakijoiden joukosta sen, jonka kuvittelee tulevansa parhaiten toimeen muiden työntekijöiden ja potilaiden kanssa. Sehän on erittäin järkevää. Toisaalta itse niin julkisen, kuin yksityisenkin terveydenhuollon asiakkaana on tullut todettua, että luonne ei selkeästikään ole useissa tapauksissa ollut se valintaan vaikuttava tekijä, toisaalta ei se osaaminenkaan. Voi tietenkin olla, että kusipää-sairaanhoitaja tai vastaanottovirkailija on ollut haastattelussa erityisen hurmaava, mutta sitä on vaikea haastattelijan tietää etukäteen. On kuitenkin aina varmempi veto palkata haastattelutilanteessa miellyttävältä vaikuttava ihminen, kuin se, joka vaikuttaa jo alunperin vittumaiselta.

[/quote]

Osaaminen ei ole luovilla aloilla kiinni koulutuksesta, mutta kyllä se osaaminen pitää jotenkin pystyä konkreettisesti osoittamaan. Ei riitä, että on puhelias, ihastuttava persoona. Tai ei ainakaan pitäisi riittää, ellei etsitä esimerkiksi juontajaa.

Auttaako siinä sitten blogin pitäminen ihanasta elämästään luovalla alalla, sitä en tiedä. Kumpi olisi esimerkiksi graafiselle suunnittelijalle tärkeämpää, vahva portfolio vai blogi joka luo graafisen suunnittelijan elämän ympärille tietynlaista mystiikkaa, vaikkapa vähän Stellan tyyliin?

(Puhumattakaan nyt tietysti siitä, miten pieni osa maailman tarpeellisista työpaikoista on luovia.)

Vierailija
93/179 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni hieman nauratti motto "hyville tyypeille löytyy aina töitä". Eli kääntäen jos et saa töitä sen sadannen hakemuksen jälkeen niin et ole hyvä tyyppi. ;) Joo, oikeasti kysymys ei ole siitä oletko hyvä tyyppi vaan siitä, että sulla ei ole suhteita. Itse en ole ollenkaan muoti/lifestyle/hömppä alalla enkä lue blogeja, naisten lehtiä joskus. Ja täytyy kyllä sanoa, että lehtiä lukiessa huomaa milloin jutun on kirjoittanut joku wannabe toimittaja. Kaikki on jotenkin niin ihkua jne. Mutta jos ihmisellä homma on hanskassa ilman muodollista koulutusta ja sitä ei lakisääteisesti vaadita, niin asiahan on työnantajan päätettävissä, mitä he hakevat ja siltä puolen ok. Huvittaa vaan tämä nykyinen blogivouhotus. Kun se oikea elämä ei tapahdu verkossa.

Vierailija
94/179 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 20:44"]

Mua ärsyttää tuossa ajattelumaailmassa juurikin se, että täytyy olla esillä ollakseen jotain. Mä en halua jakaa elämääni internetissä. En halua, että minut tunnustetaan kadulla. Haluan yksityisyydensuojaa. Haluan uskoa, että ilman itsensä ja oman elämänsä esittelyäkin on yhä mahdollista saada töitä median ja viestinnän alalla.

[/quote]

Jep! Haluaisin uskoa että niillä hyvillä papereilla pääsee haastatteluun jossa voi sitten näyttää sen halun ja luonteen. Eikö niin että sut on arvosteltu valmiiksi ennen kuin edes täytät hakemuksen. Tai että sua ei kutsuta haastatteluun koska jollain on blogin takia suhteita ja ne vie työt ennen kuin paikka edes aukeaa. 

Vierailija
95/179 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läpi paistaa harmitus että blogistin oma gradu jäi muutamaa kymmentä sivua vajaaks ja kesken

Vierailija
96/179 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 20:40"]

Ahahhaa, vai on tutkinto toisarvoinen. No, pitäkööt harhaluulonsa. 

[/quote]

Ei kai se välttämättä toisarvoinen ole, mutta muistan itsekin kun aikoinaan hain opiskelukaverinikaverini kanssa samaan paikkaan töihin. Hänellä oli korkeampi keskiarvo ja enemmän opintopisteitä, mutta minulla enemmän puheenlahjoja joten lopulta minut palkattiin sinne töihin suoraan haastattelusta. Verkostoituminen ja sosiaaliset taidot painaa työnhaussa paljon, bloggaaminenkin on eräänlaista verkostoitumista...

Ps. Hommasin sieltä paikasta muuten tälle kaverillekin työpaikan myöhemmin!

Vierailija
97/179 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkinto on toisarvoinen vain niiden mielestä, jotka eivät sitä tutkintoa tai tutkintoaan vastaavaa työtä ole onnistuneet saamaan. Mun alalla esimerkiksi naurettaisi työhaastattelusta ulos, jos sinne menisi sönköttämään että ei mulla mitäön tutkintoa ole mutta blogi on ja oon hei hyvä tyyppi! Yleensäkin se "hyvä tyyppiys" auttaa sellaisilla aloilla joissa tutkintoa ei tarvita: puhelinmyyjien, jäätelömyyjien, kahvilatarjoilijoiden ja lintsin laitteenpyörittäjien työpaikkailmoituksissa etsitään hyvää tyyppiä. Esim. Mun alalla etsitään osaavaa, kouluttautunutta ja rautaista ammattilaista. Se, oletko hyvä tyyppi vai et on kokemuksesi varjossa ihan toisarvoista.

Vierailija
98/179 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 20:47"]

Läpi paistaa harmitus että blogistin oma gradu jäi muutamaa kymmentä sivua vajaaks ja kesken

[/quote]

No eihän se haittaa kun bloggaus on niin hyvä työ ja hän on siinä niin hyvä ja ahkera ja pitkäjänteinen että ilman koulutustakin pärjää :)

Vierailija
99/179 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jaariti jaarin taas tuota Jenniä. Ja Nata on huono esimerkki, koska "hyvän tyypin" lisäksi Natalla on tutkinto ja työkokemusta, samoin Stellakin on oman alansa työkokemusta ihan riittämiin. Blogin kautta voi toki saada suhteita, mutta hyvänä tyyppinä oleminen ja oman lärvin tunnettuus ei kaikkiin hommiin riitä. Yrittääkö hän pedata itselleen jotain duunia vai mistä nyt tuulee?

Vierailija
100/179 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 20:49"]

Tutkinto on toisarvoinen vain niiden mielestä, jotka eivät sitä tutkintoa tai tutkintoaan vastaavaa työtä ole onnistuneet saamaan. Mun alalla esimerkiksi naurettaisi työhaastattelusta ulos, jos sinne menisi sönköttämään että ei mulla mitäön tutkintoa ole mutta blogi on ja oon hei hyvä tyyppi! Yleensäkin se "hyvä tyyppiys" auttaa sellaisilla aloilla joissa tutkintoa ei tarvita: puhelinmyyjien, jäätelömyyjien, kahvilatarjoilijoiden ja lintsin laitteenpyörittäjien työpaikkailmoituksissa etsitään hyvää tyyppiä. Esim. Mun alalla etsitään osaavaa, kouluttautunutta ja rautaista ammattilaista. Se, oletko hyvä tyyppi vai et on kokemuksesi varjossa ihan toisarvoista.

[/quote]

Jep, omalla alallani ei olisi mitään saumaa saada töitä ilman vastaavaa koulutusta, vaikka olisit kenen lapsi tai vaikka itse presidentti rakastaisi sun blogia. Siltikin ärsyttää Tälläinen lässytys vaikka tämä asia ei edes päde minuun itseeni. Voisin kuvitella että jos olisin esim viestintää tai muuta alaa opiskeleva tai tekevä niin ärsyttäisi vielä sata kertaa enemmän. Silloin kun kaikki hakijat ovat kouluttamattomia tai kenelläkään ei ole vastaavaa työtä, on helppo palkata se kivoin tyyppi kenen kanssa kemiat kohtaa. Mutta ei kukaan palkkaa "hyvää tyyppiä" joka ei hoida hommiaan tai tiedä asioista tarpeeksi.