Naapurit ei auttaneet itkevää 4-vuotiasta pihalla
Lapsi tulee itkien pihalta sisälle, kun ulkona olevat AIKUISET naapurit eivät suostu auttamaan apua pyytävää lasta. Omille lapsilleen avaavat ulkovälinevaraston ja auttavat pulkan ulos, mutta 4-vuotiaalle ei. Tuntuu kurjalta, kun oma lapsi on selvästi toisille vastenmielinen ja ei-toivottu. Joskus huomaan ikkunasta heidän lähtevän sisälle, kun lapseni tulee pihalle. Eivät tajua minun näkevän. Suututtaa ja harmittaa lapsen puolesta, mutten osaa oikein sanoa naapureille tunteistani :(
Kommentit (192)
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 23:28"][quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 23:27"][quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 22:49"]
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 19:39"]Meidänkin pihassa asui aiemmin perhe jonka kaksi lasta oli aina keskenään pihalla. Itse olen pph joten joka päivä tiettyyn aikaan tuossa pihalla. Jostain syystä nämä lapset tuli juuri samaan aikaan pihalle :). Yleensä olivat jotain vailla, anna vauhtia, laita lahje tai hiha tai räkä vuotaa yms. Alkuun heitä autoinkin ja sitten aloin sanomaan, että käypäs pyytämässä isiltä tai äidiltä apua. Ja siis ihan periaatteessa. Vaikka pieniä juttuja nuo olivatkin niin minulla on siellä pihalla 4 virallisesti minun vastuullani olevaa lasta ja hoidan nykyisin vain heidän tarpeensa. Lapset yrittivät seurata perässä jopa leikkipuistoon ja kun sanoin, että ette voi lähteä ilman vanhempia niin oli kuulemma lupa minun mukaan lähteä, olivat kuulemma äidiltä luvan kysyneet :D. Aika napakasti joutui sanomaan että jäivät matkasta, kotiin sitten lähtivät itkien. Onkohan se äitikin tänne sitten kirjoitellut miten heidännpihassa asuu kauhean vihainen pph :O. [/quote] Ei kai tuon ikäiset ymmärrä mitää. Valita aikuisille äläkä lapsille. Tämä mua kyrsii suomalaisissa että lasketaan vihat VIATTOMIEN lasten päälle eikä heidän vanhempien. Ihan "periaatteessa" olisit keskustellut äidin kanssa. Varmaan muistavat sut kylmänä kalkkunana, enkä ihmettele. Ihan kuin olisi jotenkin maksullista välittää lähimmäistä tai olla edes ystävällinen tai hoitaa edes aikuisten kesken aikuisten asiat eikä olla "periaatteellinen" ja tyly lapsille.
[/quote]
Sama tyyppikö täällä kommentoi, kun fontti erilainen...
Ymmärrän pph:ta hyvin tässä. Ihan ihmeellisiä vanhempia maailma täynnä!
[/quote]
Mobiilissa lainatessa tulee tuo fontti, ei tarkoita samaa kirjoittajaa... Ohis
[/quote]
Tyhmiähän nuo on muutenkin. Näköjään :D
Miksi sä kiroilet ja nimittelet ?olisi parempi ettet neuvo ketään kun susta ei siihen ole.mene käymään joku käytös koulu et opit kirjoittamaan tai sanomaan yhtään mitään.mistä kukaan teistä kirjoittajista tietää minkälainen tilanne tällä kirjoittajalla on.Ei kannata tuomita ketään ..varsinkaan jos ei tiedä asiasta kaikkea.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 23:31"]Itse leikin neljävuotiaana 90-luvun puolivälin aikaan kerrostalomme pihalla ja huusin äidilleni avoimesta parvekkeenovesta sisään jos oli asiaa tai muuta hämminkiä. Voi lapsuuden nostalgiaa. Tuolloin oli tavanomaista törmätä samalla pihalla muihin nelivuotiaisiin jotka myös rääkyivät äitiään parvekkeelle tarvittaessa :D
[/quote]
Juu. ÄITIIII TUUU IKKUNAAAN TÄÄÄLLÄ HUUTAAA TIINAAA :)
Jos on hylättyjä lapsia ulkona itsekseen niin soitan aina hätäkeskukseen jotta voidaan tehdä lastensuojeluilmoitus.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 19:44"][quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 19:38"]
Missä on niin turvallista, että voi laittaa oman 4-vuotiaan ulos YKSIN ja vielä pulkkamäkeen? En tekis noin pahimman vihamiehenkään lapselle. =(
[/quote]
Meillä on niin turvallista, omakotitalo haja-asutusalueella, aidattu piha. 3,5-vuotias ulkoilee usein yksin, tietysti annan hänelle varastosta ne tavarat mitkä ei ole jatkuvasti pihalla.
[/quote]
Ei voi olla totta? Oletko oikeasti äiti?
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 23:42"][quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 22:56"]
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:00"]Tulipa paha mieli teidän kommenteista. Mun lapsi on fiksu ja itsenäinen ikäisekseen ja siksi pystyy ulkoilemaan itsekseen pihalla. Meillä on keittiön ikkuna pihaan päin, joten voin tarvittaessa seurata, mitä pihalla tapahtuu. Kyse ei todellakaan ole mistään isoista asioista, vaan siitä, että pieni lapsi pyytää apua eikä aikuinen sitä suostu juuri tälle kyseiselle lapselle antamaan, kaikille muille lapsille kylläkin. Ja kyllä, naapurit hoitavat pihalla toistensa lapsia, mutta minun lapseni on ilmeisesti aina se, joka on liikaa. Ehkä olen sokeasti luottanut ihmistwn hyväntahtoisuuteen ja auttamishaluun, kun ei tullut mieleenkään, että "hoidattaisin lapseni heillä" kuten joku täällä asian muotoilikin. Jos naapurit kokisivat näin, toivoisin heidän sanovan siitä minulle eikä kostavan sitä lapselle. Tuntuu pahalta, että neljävuotias tulee kotiin ITKIEN, kun tajuaa itsekin olevansa ei-toivottu leikkimään pihalle :( itse autan kaikkia ikää katsomatta. Kaikki aikuiset eivät kai ajattele samalla tavalla. ap [/quote] No idiottien laumahan täällä on. Ja niitä on satoja näköjään.
[/quote]
niin , jos suhteet menee niin, että 100 on eri mieltä kuin ap ja ap:n kanssa samoilla linjoilla on 3, saattaisin ap:na ruveta miettimään, että olenkohan mä nyt ihan oikeassa asiani kanssa... kaikkihan me oltais säveltäjiä, tutkijoita, suuryritysten johtajia ja sitä rataa, jollei olis sellaisia arjen pikku velvollisuuksia kuten lastenhoito...
Moraalinsa ja prioriteettinsa jokaisella, niitä väheksymättä. Meilläkin käy hienon omakotitalon uraperheen lapsi iltapäivisin, kun ei uskalla olla yksinään kotona. Täällä mä sille keittelen kaakaot ja olen läsnä samalla kuin omilleni. Tajuan kyllä että on idioottia olla ilmainen päiväkerho tällaisille perheille, ei ne sitä arvosta tai ymmärrä. Mutta mä olen valinnut mun lapset, olisin voinut valita paljon muutakin, kyse ei ole siitä, ettenkö osaisi muuta kuin seistä kuralätäkössä. Nämä ovat todellisia arvovalintoja joka pv, joka kerta kun ei jaksa mennä pulkkailemaan oman lapsensa kanssa, vaan ajattelee, että se on jonkun alempiarvoisen naapurin Pirkon tehtävä.
[/quote]
Tai sitten vaan tuollaiset lapsille ikävään sävyyn puhuvat paukapäät vaan osallistuu keskusteluun.
Miksi pistät lapsesi muiden vahdittavaksi?
Ovat ehkä kyllästyneet vahtimaan yksin ulkona olevaa pientä?
Laitat siis 4-vuotiaan yksin pihalle ja oletat, että naapurit katsovat hänen peräänsä...
Mikset itse mene 4-vuotiaasi anssa ulos?
Mistä ne olisi voineet tietää onko sun penskalla lupa mennä varastoon? Ei muiden lapsia päästetä yhteisiin tiloihin ilman aikuisia. Missä SINÄ olit kun lapsesi oli yksin pihalla?!
Miksi 4-vuotias on ulkona ilman valvontaa? Kai tämä on provo?
Oletko tyhmä?!? En jumalauta minäkään vahtisi naapurin nelivuotiasta. Painu itse mukaan pihalle tonttu.
Pitäisikö sinun tai miehesi olla lapsesi kanssa siellä pihalla?
Mä en uskalla auttaa toisten lapsia, entä jos se lapsen autettu pulkka unohtuukin ulos yöksi ja rikotaan tai varastetaan. Sinä olet ensimmäisenä vaatimassa naapurilta korvauksia kun ovat olleet ottamassa teidän tavaroita ulos varastosta. Minä sanon vieraille lapsille että oma isä tai äiti auttaa
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 19:32"]Mistä ne olisi voineet tietää onko sun penskalla lupa mennä varastoon? Ei muiden lapsia päästetä yhteisiin tiloihin ilman aikuisia. Missä SINÄ olit kun lapsesi oli yksin pihalla?!
[/quote]Ilmeisesti nauttimassa elämästänsä sillä aikaa, kun muut hoitaa työt....
Siis oikeestikko laitat 4 vuotiaan yksin ulos. HALOO
No eikö sitten voisi ystävällisesti selittää nelivuotiaalle, että mä en saa antaa sulle teidän pulkkaa, mennäänpä yhdessä kysymään äitiäsi apuun.
Tää mua häiritsee suomalaisissa ihan valtavasti. Että miksi ei ymmärretä kohdata toista tunnetasolla ja vastata niihin tarpeisiin, vaikka ei voitaisikaan tehdä niinkuin toinen haluaa? Vai onko tämä ääliöiden palsta?
Missä on niin turvallista, että voi laittaa oman 4-vuotiaan ulos YKSIN ja vielä pulkkamäkeen? En tekis noin pahimman vihamiehenkään lapselle. =(
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 23:38"]
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 23:17"]Luetunymmärtämisen ongelmiako? Lastako tässä muka syyllistetään..??? [/quote] Eikö tällä puhuta ÄNKRÄMISESTÄ, TAAKASTA, PUHUTA TYLYSTI sille LAPSELLE... Muistan omasta lapsuudesta muutaman tuollaisen hapoaman pihlajanmarjan syöneet näköisen ja kuuloisen (usein juuri naisia), jotka saattoivat joillekin LAPSILLE nyrpistellä nenäänsä ja puhua ikävään sävyyn. Ikään kuin olisivat vihanneet niitä. Ihmettelin ja näin kuinka toinen aina meni noloksi vaikka hän ei ollut tehnyt lapsena mitään väärää. Näitä valitettavasti löytyy vieläkin. Ja on sen verran sikiävää sorttia, joten tulee löytymään myöhemminkin.
[/quote]
Ihan totta, ei ole lapsen vika jos äiti laittaa ulos ilman vahtimista.