Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapurit ei auttaneet itkevää 4-vuotiasta pihalla

Vierailija
11.01.2015 |

Lapsi tulee itkien pihalta sisälle, kun ulkona olevat AIKUISET naapurit eivät suostu auttamaan apua pyytävää lasta. Omille lapsilleen avaavat ulkovälinevaraston ja auttavat pulkan ulos, mutta 4-vuotiaalle ei. Tuntuu kurjalta, kun oma lapsi on selvästi toisille vastenmielinen ja ei-toivottu. Joskus huomaan ikkunasta heidän lähtevän sisälle, kun lapseni tulee pihalle. Eivät tajua minun näkevän. Suututtaa ja harmittaa lapsen puolesta, mutten osaa oikein sanoa naapureille tunteistani :(

Kommentit (192)

Vierailija
101/192 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ohis mutta meidän kulmilla on pph joka mielellään "antoi" hoitolastensa tulla kesäaikaan minun ja lapseni leikkeihin mukaan nurmelle ja puiden keskelle vaikka heillä  sääntönä kuului olevan että vaan leikkipuiston sora-alueella saa olla....pph ei itse ilmeisesti jaksanut kävellä muutamaa metriä nurmikolle mutta ei rajoittanut hoidokkiensa änkeämistä minun ja lapseni seuraan. Riippumatta siitä oliko hänellä edes kunnon katsekontaktia vahdittaviinsa. Kun oma lapseni aloitti päivähoidon, en valinnut perhepäivähoitoa vaan yksityisen...

Tämä ei tietenkään ollut yleistys, on varmasti todella hyviäkin perhepäivähoitajia. 

Vierailija
102/192 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiain on niin erilaisia, jotkut on pienestä pitäen kasvaneet hyvin järkeviksi ja itsenöisiksi ja jotkut sitten taas ei. Muistan kun olin tyttäreni kanssa Turkissa niin hän käövi yksin hakemassa itselleen hampurilaisen lähibaarista, tyttö oli 4v. Kotimaassa hän kävi yksi  lähikaupassa ja kioskilla, ei ois tullut mieleenkään etteikö pärjää. Lääkärillä hän kävi yksin 8v ikäisestäalkaen. Jos jokin asia piti toimittaa niin luotin asian toimittamisessa enemmän häneen kuin EXääni joka sentään oli aikuinen mies. 

Toki joku olisi voinut ajaa tytön yli, kaapata autoonsa tms tms, mutta yhtä hyvin tuo kaikki voi sattua minkäikäiselle vain. Kyllä lasta varjella pitää mutta hänelle pitää antaa myös vastuuta jos hänn näyttää että sen pystyy kantamaan. Myönnä, että tytärtäni ihmettelivät niin naapurit, opettajat kuin sukulaisetkin koska hän on aina ollut niin toimielias, mutta uskon silti että joku muukin lapsi voi olla sellainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/192 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 19:37"]

No eikö sitten voisi ystävällisesti selittää nelivuotiaalle, että mä en saa antaa sulle teidän pulkkaa, mennäänpä yhdessä kysymään äitiäsi apuun.

Tää mua häiritsee suomalaisissa ihan valtavasti. Että miksi ei ymmärretä kohdata toista tunnetasolla ja vastata niihin tarpeisiin, vaikka ei voitaisikaan tehdä niinkuin toinen haluaa? Vai onko tämä ääliöiden palsta?

[/quote]

Olen samaa mieltä. Meidän pihalla häivytään heti toiseen nurkkaan, kun toinen lapsi (vanhemman kanssa) tulee paikalle. Kerhoissa eivät juurikaan puhu toisten lapsille, eivät vanhemmillekaan tosin.

Eipähän täällä puhuta tuntemattomille aikuisillekaan mitään, vaan ollaan kuin toinen olisi näkymätön. Huonoa käytöstä se on, eikä mitään suomalaista kohteliaisuutta muka rauhaan jättämällä.

Vierailija
104/192 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap oli ilmeisesti vauva.fi -palstalla sen sijaan että olisi ollut lapsensa kanssa ulkona. Ja palstalle piti tulla heti takaisin valittamaan kun lapsi itkee. Jäikö kenties itkemään vielä siinäkin vaiheessa kun ap:n oli pakko saada avautua tästä epäyhteisöllisestä vääryydestä joka häntä on kohdannut. 

Vierailija
105/192 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hullua touhua täällä! Asun itse rivarissa Helsingissä ihan ok alueella. Minulle ei tulisi mieleenikään päästää omaa rauhallista ja omatoimista 4-vuotiastani pihalle yksin. Jo se, että kipaisen sisältä hakemassa kuivat hanskat tms. on mielestäni ihan rajalla ollakseen ok. Ja pihalta meille ja takaisin menee alle minuutti. En todellakaan oleta muiden aikuisten katsovan lapseni perään. Itse olin 80-luvulla pihalla yhtiön muiden lasten kanssa. Siitä on kuitenkin 30 vuota ja maailma on aika paljon muuttunut tuosta ajasta. Miksi ottaisin riskin että lapselleni sattuu jotain? Miksi ottaisin riskin että joku hänet siitä ottaa mukaansa? Se perustelu ettei koskaan ole mitään sattunut, ei tarkoita sitä ettei jotain voisi sattua. Jo se että ap:n lapsi tulee kotiin itkien, tarkoittaa sitä että tässä järjestelyssä on jotain pielessä. Itkun pitäisi kertoa ap:lle että hän ei tee oikein, eikö?

Vierailija
106/192 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 00:48"]

Lapsiain on niin erilaisia, jotkut on pienestä pitäen kasvaneet hyvin järkeviksi ja itsenöisiksi ja jotkut sitten taas ei. Muistan kun olin tyttäreni kanssa Turkissa niin hän käövi yksin hakemassa itselleen hampurilaisen lähibaarista, tyttö oli 4v. Kotimaassa hän kävi yksi  lähikaupassa ja kioskilla, ei ois tullut mieleenkään etteikö pärjää. Lääkärillä hän kävi yksin 8v ikäisestäalkaen. Jos jokin asia piti toimittaa niin luotin asian toimittamisessa enemmän häneen kuin EXääni joka sentään oli aikuinen mies. 

Toki joku olisi voinut ajaa tytön yli, kaapata autoonsa tms tms, mutta yhtä hyvin tuo kaikki voi sattua minkäikäiselle vain. Kyllä lasta varjella pitää mutta hänelle pitää antaa myös vastuuta jos hänn näyttää että sen pystyy kantamaan. Myönnä, että tytärtäni ihmettelivät niin naapurit, opettajat kuin sukulaisetkin koska hän on aina ollut niin toimielias, mutta uskon silti että joku muukin lapsi voi olla sellainen.

[/quote]VASTUUTA??? VASTUUTA 4-vuotiaalle lapselle Turkissa??? Kas kun et laittanut vielä lappua kaulaan että "saa viedä". TÄYSIN KÄSITTÄMÄTÖNTÄ TOIMINTAA. Ja hei, 8v on jo vähän eri juttu, vieläpä kotiympyröissä, johan sen ikäinen kulkee kouluunkin. Kovasti kyllä ihmettelen mikä on niin v**n tärkeää että lapsen voi laittaa ulkomailla yksin hakemaan ruokaa? Ja millä kielellä lapsesi siellä pärjää? Etkä edes  lääkärille ehdi? Töistäkin saa kyllä vapaata sen verran. Vai hotellissa ja himassako makailet kaiket päivät kun lapsesi yrittää opetella selviytymistaitoja. Muistelehan vaan madeleine McCannin tapausta. eikä edes ollut yksikseen liikkeellä vaan nukkui hotellissa. 

SINÄ olet aikuinen ja sinulla on aikuisen vastuut ja velvollisuudet. Nyt kasaat lapsesi harteille sen aikuisuuden ja itse otat rennosti. 

Vierailija
107/192 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän naapuri tekisi  sun lapsesta ls-ilmoituksen valvonnan ja ohjauksen puutteesta. Toki lasta voi auttaa jos on sen ikäinen että pärjää yksin ulkona ja apu on satunnaista esim. Alk. 6v. 4v. ei kuulu olla yksin pihalla ja jos ei siellä pärjää edes yksin niin on lasu ilmoituksen aika.

Vierailija
108/192 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisit naapurisi ainut mitä tekisin olisi ilmoitus heitteellejätöstä

Vierailija
109/192 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 23:42"][quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 23:07"][quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 22:49"][quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 19:39"]Meidänkin pihassa asui aiemmin perhe jonka kaksi lasta oli aina keskenään pihalla. Itse olen pph joten joka päivä tiettyyn aikaan tuossa pihalla. Jostain syystä nämä lapset tuli juuri samaan aikaan pihalle :). Yleensä olivat jotain vailla, anna vauhtia, laita lahje tai hiha tai räkä vuotaa yms. Alkuun heitä autoinkin ja sitten aloin sanomaan, että käypäs pyytämässä isiltä tai äidiltä apua. Ja siis ihan periaatteessa. Vaikka pieniä juttuja nuo olivatkin niin minulla on siellä pihalla 4 virallisesti minun vastuullani olevaa lasta ja hoidan nykyisin vain heidän tarpeensa. Lapset yrittivät seurata perässä jopa leikkipuistoon ja kun sanoin, että ette voi lähteä ilman vanhempia niin oli kuulemma lupa minun mukaan lähteä, olivat kuulemma äidiltä luvan kysyneet :D. Aika napakasti joutui sanomaan että jäivät matkasta, kotiin sitten lähtivät itkien. Onkohan se äitikin tänne sitten kirjoitellut miten heidännpihassa asuu kauhean vihainen pph :O.
[/quote]

Ei kai tuon ikäiset ymmärrä mitää. Valita aikuisille äläkä lapsille. Tämä mua kyrsii suomalaisissa että lasketaan vihat VIATTOMIEN lasten päälle eikä heidän vanhempien. Ihan "periaatteessa" olisit keskustellut äidin kanssa. Varmaan muistavat sut kylmänä kalkkunana, enkä ihmettele.

Ihan kuin olisi jotenkin maksullista välittää lähimmäistä tai olla edes ystävällinen tai hoitaa edes aikuisten kesken aikuisten asiat eikä olla "periaatteellinen" ja tyly lapsille.
[/quote]

Miten se pph menee jollekin äidille / isälle juttelemaan kesken työpäivän? Kun näiden lasten vanhemmat eivät ilmeisestikään siinä pihalla olleet. Niiden hoitolasten kanssa vai? Silloin hoitolapsilta jää puistokäynnit väliin. Kyllä mä ymmärrän, että tuossa tilanteessa joutuu sille lapselle sanomaan, ettei voi lähteä mukaan. Siitähän se soppa olisi syntynyt, jos pph olisi napannut naapurin lapsen puistoon mukaan, ilmoittamatta tämän vanhemmille.

(en siis ole tuo pph, mutta ymmärrän hänen toimintaansa)
[/quote]

Eikö se samassa pihassa asu. Et on kai niitä muitakin päiviä olemassa kuin työpäivä ja muitakin aikoja kuin juuri kello 8-16
[/quote]

Luetun ymmärtäminen, TUOSSA TILANTEESSA ei pysty hoitamaan asiaa vanhempien kanssa. Ja näyttää siltä, että ei se puhe mene kuitenkaan vanhemmille perille...

Vierailija
110/192 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 00:48"]

[/quote]

Näinhän se on. Jos yksi lapsi sattuu kuolemaan onnettomuudessa, näitä rakkauden hedelmiä saa helposti lisää. Joten luonto karsii ja näin kai sen pitää olla. Jos yksi menehtyy, niin voihan sitä sattua vaikka mitä. Lisää saa aina helposti.

Vierailija
111/192 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 22:10"]Ap, halojatahalloo?
[/quote]

Palasin lukemaan ketjua.
Ei mitään kommentoitavaa. Täällä on hysteeristä ja ilkeämielistä väkeä.

Ap

Vierailija
112/192 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 4,5 on ollut puoli tuntia yksin rivitalon pihalla muutamia kertoja. leikkipaikka on heti vieressä ja asutaan perällä eikä ole vaaraa autoista tai muista. Mummolassa on 3 vuotiaanakin ollut aika vapaasti pihalla kesällä eikä koskaan ole lähtenyt pois pihasta. Nyt talvella en anna olla yhtään yksin ettei liukastu tai jos jotain nyt tapahtuisi ja lähtisi kävelemään, ei ainakaan jäätyisi ulos. Tunnen lapseni hyvin ja tiedän ettei lähde mihinkään. Jos joku muu on pihassa en anna olla yksin ettei lähde toisen yllyttämänä. Ikkunasta nään ulos ja käyn välillä katsomassa. Syy tähän on että pikkusisko nukkuu päiväunet ja vanhempi tylsistyy ja pyytää päästä ulos. Talvella on saanut olla vaan aidatulla takapihalla, kesällä kun on 5, annan vapaasti mennä ja tulla. Jos 7 vuotiaana pitäisi yksin kouluunkin kävellä, ei tämä musta kovin aikaista ole. 

Meillä asuu naapurissa kaksi samanikäistä sisarusta jotka laskevat pulkalla jyrkistä mäistä heti ovensa vieressä. Äiti näkee ikkunasta, mutta silti en sitä kyllä ymmärrä. Meidän neuvolan oppaassa luki että 4 vuotias voi harjoitella lyhyitä aikoja ulkoilemista yksin. Riippuu tosin lapsesta tosi paljon.

Aapee on kyllä provo...ei muiden kuulu toisten lapsista huolehtia.

Vierailija
113/192 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 4v saa ulkoilla rivarin omalla pienellä takapihalla "yksin" (olen ikkunan toisella puolella koko ajan), mutta tuolta pläntiltä ei saa lähteä mihinkään. Pyytää luvan kun haluaa tulla sisään ja silloin saa kävellä etuoven puolelle (on tästä ihan innoissaan kun on niin "iso" jo :)), päätyasunto ja ikkunat joka seinällä joista seuraan tuonkin pienen matkan. Ehkä 5-6v saa mennä jo leikkipihallekin itsenäisesti jos kehittyy siihen mennessä mielestäni tarpeeksi. Nyt on vielä niin pieni etten päästä muiden mukaan leikkimään keskenään, 4v ei vielä täysin ymmärrä kaikkia vaaroja eikä tiedä mitä eri tilanteissa tulisi tehdä jos jotain tapahtuu jne. joten valvomatta ei voi jättää. Pari kaveria on jopa minua pitänyt hysteerisenä vaikka mielestäni varsinkin tämän palstan lukijana en kyllä ole lähelläkään sitä :D moni ei antaisi liekaa tämänkään vertaa. Kaikki tietysti lähtee lapsesta ja tämän kehityksestä.
Tiedän erään 4v:n joka vaikuttaa kyllä kehitykseltään vanhemmalta (on "aina" vaikuttanut, sanoisin että nyt juurikin 5-6v:lta) ja joka on pienemmässä kylässä ulkoillut rivitaloyhtiön leikkipihalla yksin. Tiedän, että pärjää paljon paremmin kuin omani ja on tosi fiksu mutta silti aika hurja ajatella ja että muutaman vuoden sisään itsekin pitäisi silloin tällöin päästää tuota omaa lasta (ihan normaali kehitykseltään toki) välillä pois silmistään :) vaatii kyllä rohkeutta ja luottamusta. Aion kyllä tehdä kaikkeni, että tuo sujuisi mahdollisimman turvallisesti.
Joka tapauksessa ap:lle sanoisin että 4v on vielä niin pieni kehityksestään huolimatta, että kun itse asut ja olet noinkin korkealla kerrostalossa niin ei ole oikein päästää häntä yksin pihalle. Piha on liian kaukana kun ajattelee, että jos jotain tapahtuisikin.

Vierailija
114/192 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuntuu typerältä vastata, kun joku koko ajan vääntelee mun sanomisia ja huutaa provoa. Mun lapseni ei ole KOKO AIKA ulkona. Myös minä käyn ulkoilemassa hänen kanssa, mutta saa olla itsekseen OMALLA PIHALLA. Pitäisikö mun mennä päiväkotiinkin vahtimaan, kun kerta sävellystyö vie huomioni lapsesta..? Lapsi oli PÄIVÄKODISSA kun tein biisiä. Enkä asu paskalla alueella, vaan todella siistillä ja mukavalla, rauhassa lähellä keskustaa. Vaikka ihan sama mitä sanon, se väännetään kuitenkin joksikin muuksi. Ja kyllä, autan naapurin lapsia, jos he pyytävät joskus apua. Siitäkin huolimatta, ettei heidän äitinsä sitä tee toisille. Ap"

Päiväkodissa ei yksikään lapsi ole ilman aikuisen valvontaa ulkona. Ei missään olosuhteissa, vaikka alue on aidattu ja lukittu. Kuuntelitko sunnuntain uutisia, jossa 6-vuotias lapsi kuoli, kun lumiauraaja epähuomiossa peruutti lapsen päälle. Pieni lapsi ei ymmärrä välimatkoja, kun se ei onnistu aina edes aikuiselta. Ja miten jokin sävellystyö liittyy keskusteluun, sillä jokaisella lapsella on oikeus turvalliseen lapsuuteen ja leikkiin ja jos sinulta menee 20 min. 7-krs:sta niin siinä ajassa ehtii tapahtua vaikka mitä eli olet jättänyt lapsesi heitteille.

Voit kysyä asiaa viranomaisilta esim. lastensuojelusta tai poliisista,kun et millään voi ymmärtää lapsesi heitteellejättöä ja vaarannat jopa lapsesi turvallisuuden ja jopa hengen. 

Vierailija
115/192 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 23:17"]Luetunymmärtämisen ongelmiako? Lastako tässä muka syyllistetään..???

[/quote]

Eikö tällä puhuta ÄNKRÄMISESTÄ, TAAKASTA, PUHUTA TYLYSTI sille LAPSELLE...

Muistan omasta lapsuudesta muutaman tuollaisen hapoaman pihlajanmarjan syöneet näköisen ja kuuloisen (usein juuri naisia), jotka saattoivat joillekin LAPSILLE nyrpistellä nenäänsä ja puhua ikävään sävyyn. Ikään kuin olisivat vihanneet niitä. Ihmettelin ja näin kuinka toinen aina meni noloksi vaikka hän ei ollut tehnyt lapsena mitään väärää. Näitä valitettavasti löytyy vieläkin. Ja on sen verran sikiävää sorttia, joten tulee löytymään myöhemminkin.

Vierailija
116/192 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 23:17"]Luetunymmärtämisen ongelmiako? Lastako tässä muka syyllistetään..???

[/quote]

Sulla on tunneälyn kanssa ongelmia.

Vierailija
117/192 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 23:07"][quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 22:49"][quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 19:39"]Meidänkin pihassa asui aiemmin perhe jonka kaksi lasta oli aina keskenään pihalla. Itse olen pph joten joka päivä tiettyyn aikaan tuossa pihalla. Jostain syystä nämä lapset tuli juuri samaan aikaan pihalle :). Yleensä olivat jotain vailla, anna vauhtia, laita lahje tai hiha tai räkä vuotaa yms. Alkuun heitä autoinkin ja sitten aloin sanomaan, että käypäs pyytämässä isiltä tai äidiltä apua. Ja siis ihan periaatteessa. Vaikka pieniä juttuja nuo olivatkin niin minulla on siellä pihalla 4 virallisesti minun vastuullani olevaa lasta ja hoidan nykyisin vain heidän tarpeensa. Lapset yrittivät seurata perässä jopa leikkipuistoon ja kun sanoin, että ette voi lähteä ilman vanhempia niin oli kuulemma lupa minun mukaan lähteä, olivat kuulemma äidiltä luvan kysyneet :D. Aika napakasti joutui sanomaan että jäivät matkasta, kotiin sitten lähtivät itkien. Onkohan se äitikin tänne sitten kirjoitellut miten heidännpihassa asuu kauhean vihainen pph :O.
[/quote]

Ei kai tuon ikäiset ymmärrä mitää. Valita aikuisille äläkä lapsille. Tämä mua kyrsii suomalaisissa että lasketaan vihat VIATTOMIEN lasten päälle eikä heidän vanhempien. Ihan "periaatteessa" olisit keskustellut äidin kanssa. Varmaan muistavat sut kylmänä kalkkunana, enkä ihmettele.

Ihan kuin olisi jotenkin maksullista välittää lähimmäistä tai olla edes ystävällinen tai hoitaa edes aikuisten kesken aikuisten asiat eikä olla "periaatteellinen" ja tyly lapsille.
[/quote]

Miten se pph menee jollekin äidille / isälle juttelemaan kesken työpäivän? Kun näiden lasten vanhemmat eivät ilmeisestikään siinä pihalla olleet. Niiden hoitolasten kanssa vai? Silloin hoitolapsilta jää puistokäynnit väliin. Kyllä mä ymmärrän, että tuossa tilanteessa joutuu sille lapselle sanomaan, ettei voi lähteä mukaan. Siitähän se soppa olisi syntynyt, jos pph olisi napannut naapurin lapsen puistoon mukaan, ilmoittamatta tämän vanhemmille.

(en siis ole tuo pph, mutta ymmärrän hänen toimintaansa)
[/quote]

Eikö se samassa pihassa asu. Et on kai niitä muitakin päiviä olemassa kuin työpäivä ja muitakin aikoja kuin juuri kello 8-16

Vierailija
118/192 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 22:56"]

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:00"]Tulipa paha mieli teidän kommenteista. Mun lapsi on fiksu ja itsenäinen ikäisekseen ja siksi pystyy ulkoilemaan itsekseen pihalla. Meillä on keittiön ikkuna pihaan päin, joten voin tarvittaessa seurata, mitä pihalla tapahtuu. Kyse ei todellakaan ole mistään isoista asioista, vaan siitä, että pieni lapsi pyytää apua eikä aikuinen sitä suostu juuri tälle kyseiselle lapselle antamaan, kaikille muille lapsille kylläkin. Ja kyllä, naapurit hoitavat pihalla toistensa lapsia, mutta minun lapseni on ilmeisesti aina se, joka on liikaa. Ehkä olen sokeasti luottanut ihmistwn hyväntahtoisuuteen ja auttamishaluun, kun ei tullut mieleenkään, että "hoidattaisin lapseni heillä" kuten joku täällä asian muotoilikin. Jos naapurit kokisivat näin, toivoisin heidän sanovan siitä minulle eikä kostavan sitä lapselle.   Tuntuu pahalta, että neljävuotias tulee kotiin ITKIEN, kun tajuaa itsekin olevansa ei-toivottu leikkimään pihalle :( itse autan kaikkia ikää katsomatta. Kaikki aikuiset eivät kai ajattele samalla tavalla.   ap [/quote] No idiottien laumahan täällä on. Ja niitä on satoja näköjään.

[/quote]

niin , jos suhteet menee niin, että 100 on eri mieltä kuin ap ja ap:n kanssa samoilla linjoilla on 3, saattaisin ap:na ruveta miettimään, että olenkohan mä nyt ihan oikeassa asiani kanssa... kaikkihan me oltais säveltäjiä, tutkijoita, suuryritysten johtajia ja sitä rataa, jollei olis sellaisia arjen pikku velvollisuuksia kuten lastenhoito... 

Moraalinsa ja prioriteettinsa jokaisella, niitä väheksymättä. Meilläkin käy hienon omakotitalon uraperheen lapsi iltapäivisin, kun ei uskalla olla yksinään kotona. Täällä mä sille keittelen kaakaot ja olen läsnä samalla kuin omilleni. Tajuan kyllä että on idioottia olla ilmainen päiväkerho tällaisille perheille, ei ne sitä arvosta tai ymmärrä. Mutta mä olen valinnut mun lapset, olisin voinut valita paljon muutakin, kyse ei ole siitä, ettenkö osaisi muuta kuin seistä kuralätäkössä. Nämä ovat todellisia arvovalintoja joka pv, joka kerta kun ei jaksa mennä pulkkailemaan oman lapsensa kanssa, vaan ajattelee, että se on jonkun alempiarvoisen naapurin Pirkon tehtävä. 

Vierailija
119/192 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 23:27"][quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 22:49"]

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 19:39"]Meidänkin pihassa asui aiemmin perhe jonka kaksi lasta oli aina keskenään pihalla. Itse olen pph joten joka päivä tiettyyn aikaan tuossa pihalla. Jostain syystä nämä lapset tuli juuri samaan aikaan pihalle :). Yleensä olivat jotain vailla, anna vauhtia, laita lahje tai hiha tai räkä vuotaa yms. Alkuun heitä autoinkin ja sitten aloin sanomaan, että käypäs pyytämässä isiltä tai äidiltä apua. Ja siis ihan periaatteessa. Vaikka pieniä juttuja nuo olivatkin niin minulla on siellä pihalla 4 virallisesti minun vastuullani olevaa lasta ja hoidan nykyisin vain heidän tarpeensa. Lapset yrittivät seurata perässä jopa leikkipuistoon ja kun sanoin, että ette voi lähteä ilman vanhempia niin oli kuulemma lupa minun mukaan lähteä, olivat kuulemma äidiltä luvan kysyneet :D. Aika napakasti joutui sanomaan että jäivät matkasta, kotiin sitten lähtivät itkien. Onkohan se äitikin tänne sitten kirjoitellut miten heidännpihassa asuu kauhean vihainen pph :O. [/quote] Ei kai tuon ikäiset ymmärrä mitää. Valita aikuisille äläkä lapsille. Tämä mua kyrsii suomalaisissa että lasketaan vihat VIATTOMIEN lasten päälle eikä heidän vanhempien. Ihan "periaatteessa" olisit keskustellut äidin kanssa. Varmaan muistavat sut kylmänä kalkkunana, enkä ihmettele. Ihan kuin olisi jotenkin maksullista välittää lähimmäistä tai olla edes ystävällinen tai hoitaa edes aikuisten kesken aikuisten asiat eikä olla "periaatteellinen" ja tyly lapsille.

[/quote]

Sama tyyppikö täällä kommentoi, kun fontti erilainen...

Ymmärrän pph:ta hyvin tässä. Ihan ihmeellisiä vanhempia maailma täynnä!
[/quote]

Niin olette todella ihmeellisiä. Vihata lasta.

Ja en ole sama. Fonttistalkkeri.

Vierailija
120/192 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 23:27"]Mä en auta vieraita mukuloita jos ulkoilevat pihalla yksin vaan sanon että kipaiseppa kotiin ja hae äitisi tai isäsi. Olen itse ulkona oman erityislapseni kanssa joka on jo teini. En jaksa enkä halua huolehtiaa muiden lapsista vaan se on lapsen vanhenpien homma ja jos eivät sitä tee niin tapauskohtaisesti mietin miten toimin. 

Yleensä se auttamattomuus on juuri sitä hatähuutoa että missä on vanhenpasi? Entä jos antaisin sen pulkan ja lapsi laskisi sillä auton alle?? 4v. ei ole fiksu vaan täysin harkintakyvytön jolle voi sattua mitä vaan!
[/quote]

Tuo kylmyys paistaa tänne asti. Hyvä sinä ja vielä ylpeäkin siitä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme