Naapurit ei auttaneet itkevää 4-vuotiasta pihalla
Lapsi tulee itkien pihalta sisälle, kun ulkona olevat AIKUISET naapurit eivät suostu auttamaan apua pyytävää lasta. Omille lapsilleen avaavat ulkovälinevaraston ja auttavat pulkan ulos, mutta 4-vuotiaalle ei. Tuntuu kurjalta, kun oma lapsi on selvästi toisille vastenmielinen ja ei-toivottu. Joskus huomaan ikkunasta heidän lähtevän sisälle, kun lapseni tulee pihalle. Eivät tajua minun näkevän. Suututtaa ja harmittaa lapsen puolesta, mutten osaa oikein sanoa naapureille tunteistani :(
Kommentit (192)
Meidänkin pihassa asui aiemmin perhe jonka kaksi lasta oli aina keskenään pihalla. Itse olen pph joten joka päivä tiettyyn aikaan tuossa pihalla. Jostain syystä nämä lapset tuli juuri samaan aikaan pihalle :). Yleensä olivat jotain vailla, anna vauhtia, laita lahje tai hiha tai räkä vuotaa yms. Alkuun heitä autoinkin ja sitten aloin sanomaan, että käypäs pyytämässä isiltä tai äidiltä apua. Ja siis ihan periaatteessa. Vaikka pieniä juttuja nuo olivatkin niin minulla on siellä pihalla 4 virallisesti minun vastuullani olevaa lasta ja hoidan nykyisin vain heidän tarpeensa. Lapset yrittivät seurata perässä jopa leikkipuistoon ja kun sanoin, että ette voi lähteä ilman vanhempia niin oli kuulemma lupa minun mukaan lähteä, olivat kuulemma äidiltä luvan kysyneet :D. Aika napakasti joutui sanomaan että jäivät matkasta, kotiin sitten lähtivät itkien. Onkohan se äitikin tänne sitten kirjoitellut miten heidännpihassa asuu kauhean vihainen pph :O.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 19:39"][quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 19:37"]No eikö sitten voisi ystävällisesti selittää nelivuotiaalle, että mä en saa antaa sulle teidän pulkkaa, mennäänpä yhdessä kysymään äitiäsi apuun.
[/quote]Eikö tuokin ole jo sitä lapsen vahtimista?
[/quote]
Jep. En minä ainakaan ala hyysäämään muiden lapsia, hoitakoot itse.
heh, "autetaan" 4 v:lle pulkka kouraan ja annetaan sen painua mäkeä laskemaan ilman valvontaa. Joopajoo.
En uskaltaisi antaa ilman vanhempien lupaa mitään varastosta. sanoisin, kyllä nätisti, että kysyy omilta vanhemmiltaan. Tietysti ärsyttäisi, jos lapsi on ohjeistettu, että naapurit auttaa. Auttaisin toki loukkantumis tapauksesa tms. Toivoisin myös ettei omille lapsilleni anneta varastosta mitään tietämättäni.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 19:40"]heh, "autetaan" 4 v:lle pulkka kouraan ja annetaan sen painua mäkeä laskemaan ilman valvontaa. Joopajoo.
[/quote]Sitten se laskee mäntyä päin yksinään ja se on toki sitten auttajan vika. Hirveä virhehän se olisi mennä se pulkka antamaan!
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 19:38"]
Missä on niin turvallista, että voi laittaa oman 4-vuotiaan ulos YKSIN ja vielä pulkkamäkeen? En tekis noin pahimman vihamiehenkään lapselle. =(
[/quote] Meillä olis. Siitä huolimatta olin nelivuotiaana kanssa tänään pihalla.
Kyllä sinua käytetään äkkiä hyväksi jos vaan sallit sen.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 19:38"]
Missä on niin turvallista, että voi laittaa oman 4-vuotiaan ulos YKSIN ja vielä pulkkamäkeen? En tekis noin pahimman vihamiehenkään lapselle. =(
[/quote]
Meillä on niin turvallista, omakotitalo haja-asutusalueella, aidattu piha. 3,5-vuotias ulkoilee usein yksin, tietysti annan hänelle varastosta ne tavarat mitkä ei ole jatkuvasti pihalla.
Mielellään ajattelisin, että provo. Mutta onhan näitä. Miksiköhän lähtevät sisälle? Ehkä siksi, kun näkevät, että taas se naapuri lähettää lapsensa meidän vahdittavaksi? Toivottavasti ap on provo. Mutta en tiedä onko, kun tällaisia oikeasti on.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 19:39"]
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 19:37"]No eikö sitten voisi ystävällisesti selittää nelivuotiaalle, että mä en saa antaa sulle teidän pulkkaa, mennäänpä yhdessä kysymään äitiäsi apuun. [/quote]Eikö tuokin ole jo sitä lapsen vahtimista?
[/quote]
No voitko sä sitten jättää sen heitteille, jos olet kerran aidosti sitä mieltä, että nelivuotiaan paikka ei ole yksin ulkona? Siinähän voi sanoa äiteelle painavan sanansa, kun mennään soittamaan ovikelloa. Helkkari teidän kanssa. Luulin että kaksplussalla on hölmöä porukkaa, mutta ne taisikin tulla tänne hunnilaumaa pakoon?
a) 4-v paikka ei ole yksin kerrostalo/rivaripihalla
b) minäkään en antaisi varastosta pulkkaa yksinäiselle pikkulapselle, koska en voi tietää onko hänellä lupaa siihen-pulkkailukin voi olla vaarallista.
Ihan ohiksena, kyllä mun 4-v poika ainakin sai ulkona olla kavereidensa kanssa ihan vapaasti enkä mennyt vahtimaan. Poika halusi siinä iässä jo pyöräillä pitkin metsiä, kiipeillä ym ym, eli ei mikään hiekkalaatikkotapaus. En mä siinä vauhdissa olisi perässä pysynyt. Kaverit oli pääosin jokusen vuoden vanhempia, yksi poika tais olla saman ikäinen. Sitten jos pidemmän ajan oli poissa niin etten ikkunastakaan nähnyt niin kävin etsimässä.
Ottamatta ap:n tapaukseen kantaa, niin 80-luvun alussa Helsinkiläisessä kerrostalolähiössä viiletettiin kyllä 4-vuotiaina parhaan kaverin kanssa (ja joskus yksinkin) pitkin talojen pihoja ja hyvin pärjättiin. Välillä kiljuttiin kuorossa ikkunoiden alla vuorotellen kun tuli asiaa (meidän perhe asui 2. kerroksessa ja kaverin 8. kerroksessa missä oli jo vähän haastetta) että "ÄITII TUU IKKUUNAAAN, TÄÄLLÄ HUUTAA LEENU JA LIINU!" :)
Välillä kaatuiltiin ja tuli naarmuja sekä mustelmia, ja aina niihin sai äidiltä avun, halauksen ja puhallukset, laastarit ym., kun kävi ikkunan alla huutamassa (meillä oli vielä rapun ovet niin jäykät ettei pienenä saatu niitä auki). Oli ihan yleinen tapa tuolloin antaa lasten leikkiä pihalla, eikä mitään traumoja ole jäänyt, päinvastoin. Muistan todella paljon niistä ajoista vaikka olen ollut vasta 3-4 -vuotias (sen jälkeen muutettiin pois).
En nyt menisi lyttäämään ap:ta vaikka ajat ovatkin muuttuneet - ei se nelivuotias ihan niin pieni ole kuin moni tuntuu kuvittelevan. Riippuu tietenkin lapsesta, mutta luulen että omatoimisuuteni on osittain peräisin näiltä ajoilta, kun sain omaa vastuuta touhuta ja keksiä tekemistä. Itsestäni ei tuntunut lainkaan turvattomalta, tai siltä että olisin liian pieni olemaan yksin pihalla - ei olisi tullut mieleenkään poistua piha-alueelta, mennä parkkipaikalle tms. Toki äitikin välillä oli mukana, mutta ei läheskään aina.
Viime kesänä kerroin tällä palstalla, että en päästä 6 v.tytärtäni ulos ilman valvontaa, niin johan ropisi miinuspeukkua!!
Tuntuu typerältä vastata, kun joku koko ajan vääntelee mun sanomisia ja huutaa provoa.
Mun lapseni ei ole KOKO AIKAA ulkona. Myös minä käyn ulkoilemassa hänen kanssa, mutta saa olla itsekseen OMALLA PIHALLA. Pitäisikö mun mennä päiväkotiinkin vahtimaan, kun kerta sävellystyö vie huomioni lapsesta..? Lapsi oli PÄIVÄKODISSA kun tein biisiä. Enkä asu paskalla alueella, vaan todella siistillä ja mukavalla, rauhassa lähellä keskustaa.
Vaikka ihan sama mitä sanon, se väännetään kuitenkin joksikin muuksi. Ja kyllä, autan naapurin lapsia, jos he pyytävät joskus apua. Siitäkin huolimatta, ettei heidän äitinsä sitä tee toisille.
Ap
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 22:00"]Tuntuu typerältä vastata, kun joku koko ajan vääntelee mun sanomisia ja huutaa provoa.
Mun lapseni ei ole KOKO AIKAA ulkona. Myös minä käyn ulkoilemassa hänen kanssa, mutta saa olla itsekseen OMALLA PIHALLA. Pitäisikö mun mennä päiväkotiinkin vahtimaan, kun kerta sävellystyö vie huomioni lapsesta..? Lapsi oli PÄIVÄKODISSA kun tein biisiä. Enkä asu paskalla alueella, vaan todella siistillä ja mukavalla, rauhassa lähellä keskustaa.
Vaikka ihan sama mitä sanon, se väännetään kuitenkin joksikin muuksi. Ja kyllä, autan naapurin lapsia, jos he pyytävät joskus apua. Siitäkin huolimatta, ettei heidän äitinsä sitä tee toisille.
Ap
[/quote]
No päiväkodissa heistä huolehtii ne tädit...
Tää on Suomi-jörö ja vihaista porukka. Vihavat lapsia kylläkiin, vihavat koiria kissoja miehia ja vaimoja.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 19:37"]No eikö sitten voisi ystävällisesti selittää nelivuotiaalle, että mä en saa antaa sulle teidän pulkkaa, mennäänpä yhdessä kysymään äitiäsi apuun.
[/quote]Eikö tuokin ole jo sitä lapsen vahtimista?