Naapurit ei auttaneet itkevää 4-vuotiasta pihalla
Lapsi tulee itkien pihalta sisälle, kun ulkona olevat AIKUISET naapurit eivät suostu auttamaan apua pyytävää lasta. Omille lapsilleen avaavat ulkovälinevaraston ja auttavat pulkan ulos, mutta 4-vuotiaalle ei. Tuntuu kurjalta, kun oma lapsi on selvästi toisille vastenmielinen ja ei-toivottu. Joskus huomaan ikkunasta heidän lähtevän sisälle, kun lapseni tulee pihalle. Eivät tajua minun näkevän. Suututtaa ja harmittaa lapsen puolesta, mutten osaa oikein sanoa naapureille tunteistani :(
Kommentit (192)
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:02"]Ja en ole provo. Olen ehkä ollut naiivi yhteisöllisyyden suhteen.
ap
[/quote]
Oletko itse myös vastavuoroisesti yhteisöllinen ja vahdit / autat kaikkia pihan lapsia vuorostasi. Yhteisöllisyys ei toimi yhteen suuntaan. Kyllä muutkin varmasti voisivat siivota, laittaa ruokaa tms sisällä lapsen/lasten leikkiessä ulkona, mutta valitsevat olla pihalla valvomassa ja lastensa seurassa.
Ei, kun sinun ap olisi alunperin pitänyt mennä 4-vuotiaasi kanssa alas varastolle. Kuinka laiska voi ihminen olla? No onneksi tämä on provo :)
Vastaa siis kysymyksiin:
Oletko vahtinut muiden perheiden lapsia? "Uskon yhteisöllisyyteen"
Meneekö lapsesi yksin ulos, silloin kun ei ole muita? "Hänessä ei ole mitään vahdittavaa"
Ap täällä taas!
Joku ihmetteli, miksen vastaa kysymyksiin ja syytti provoksi.
Siitä yksinkertaisesta syystä, etten ole ehtinyt. Olen hoitanut lastani, vienyt ja hakenut päikkyyn, tehnyt runoja/biisejä, käynyt kaupassa jne. On ollut paha mieli siitä, miten sanomisiani on vääristelty.
Ajatus lapsen ulkoilussa on ollut, että hän pärjää itse ja tulee sisälle sanomaan, jos ei pärjää. En ole laskenut naapureiden varaan mitään sen enempää kuin kukaan muukaan, mutta jos vanhus pyytää teiltä apua saadakseen maitopurkin hyllyltä, kieltäydyttekö auttamasta? Olisiko lapsen pitänyt oikeasti tulla seitsemänteen kerrokseen pyytämään pulkkaa, odottaa minun pukeutumistani ja tulla sitten ulos takaisin, jotta ojennan pulkan JONKA VIERESSÄ NAAPURIN NAINEN ON SEISONUT KOKO AJAN? Minulta aikaa olisi mennyt noin 20 minuuttia, naapurilta puoli minuuttia. Ja jos joku minusta tekisi lasun, olisi se verorahojen haaskausta. Päikystäkin hoitajat ovat todistaneet, että lapseni on vilkas ja omatoiminen. Keksii kyllä keinot, jos joutuu uuden tilanteen eteen.
Enkä sanonut myöskään missään vaiheessa, että asuisin kaukana pihasta. Sanoin asuvani ylimmässä kerroksessa. Kerrostalossa kaikki asunnot ovat yhtä kaukana pihasta. Ja edelleen näen keittiöstä pihalle.
Rakkaudella AP
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 20:53"]
Ap täällä taas! Joku ihmetteli, miksen vastaa kysymyksiin ja syytti provoksi. Siitä yksinkertaisesta syystä, etten ole ehtinyt. Olen hoitanut lastani, vienyt ja hakenut päikkyyn, tehnyt runoja/biisejä, käynyt kaupassa jne. On ollut paha mieli siitä, miten sanomisiani on vääristelty. Ajatus lapsen ulkoilussa on ollut, että hän pärjää itse ja tulee sisälle sanomaan, jos ei pärjää. En ole laskenut naapureiden varaan mitään sen enempää kuin kukaan muukaan, mutta jos vanhus pyytää teiltä apua saadakseen maitopurkin hyllyltä, kieltäydyttekö auttamasta? Olisiko lapsen pitänyt oikeasti tulla seitsemänteen kerrokseen pyytämään pulkkaa, odottaa minun pukeutumistani ja tulla sitten ulos takaisin, jotta ojennan pulkan JONKA VIERESSÄ NAAPURIN NAINEN ON SEISONUT KOKO AJAN? Minulta aikaa olisi mennyt noin 20 minuuttia, naapurilta puoli minuuttia. Ja jos joku minusta tekisi lasun, olisi se verorahojen haaskausta. Päikystäkin hoitajat ovat todistaneet, että lapseni on vilkas ja omatoiminen. Keksii kyllä keinot, jos joutuu uuden tilanteen eteen. Enkä sanonut myöskään missään vaiheessa, että asuisin kaukana pihasta. Sanoin asuvani ylimmässä kerroksessa. Kerrostalossa kaikki asunnot ovat yhtä kaukana pihasta. Ja edelleen näen keittiöstä pihalle. Rakkaudella AP
[/quote]
Jos sinulta kestää 20 minuuttia päästä pihalle, niin et sinä kovin lähellä silloin ole.
Lapsi kai kulkee hissillä? Eikös niissä ole IKÄRAJA? Alle 12-vuotiaat eivät saa käyttää hissiä yksin.
Runot ja biisit ovat tietenkin tähdellisempiä kuin se että puet päällesi, menet lapsesi kanssa ulos, valvot häntä ja olet itse vastuussa jälkikasvustasi. Hitostako naapuri voi tietää saako lapselle antaa pulkkaa? Ja jos pulkan kanssa olisi jotain sattunut, kenen syy olisi ollut? No naapurin kun antoi pulkan....
Ei taida olla langat ihan kunnolla käsissä ap:lla. 20 minuutissa lapsi ehtii heittää vaikka henkensä. Helvetin vastuuton olet. Kun tuo itsenäinen lapsesi on kymmenen, hän kulkeekin jo illat kaupungilla kun on niin "itsenäinen". Sitä saa mitä tilaa. Murrosiässä sulla ei ole enää mitään otetta lapseesi. Turha parkua siinä vaiheessa lasta kertomaan missä on, minne menee ja milloin tulee.
nimim. samanikäisen ja kahden häntä vanhemman äiti
Pikkulapset kaatuilevat, liukastuvat, tippuvat kiipeilytelineistä jne. jatkuvasti. Aika inhottavaa nelivuotiaalle, kun ei ole ketään nostamassa pystyyn tai puhaltamassa pipiin kun jotain pientä käy. Isoihin saappaisiin on pikkuinen joutunut, kun on itsekseen selvittävä ja "keinot keksittävä", kun joutuu uusiin tilanteisiin.
Sitten taas, kun käykin jotain vähän isompaa ja lapsi tulee itkien ja verta vuotavana kotiin... tai katsot ikkunasta, että siellä se istuu maassa eikä pääse ylös. Viet lääkäriin tikattavaksi tai lastoitettavaksi (melkein jokainen lapsi saa joskus tikkejä tai liimataan haava, ei mikään erikoinen skenaario). Lääkäri kysyy, mitä tapahtui, etkä edes tiedä. Vastaatko lääkärille, että "jaa, en ole ihan varma kun olin itse sisällä kirjoittamassa runoja, mutta luulen että kaatui pulkalla kun tuo mäki on vähän jäinen"? Totta kai lääkäri tekisi tuolloin lastensuojeluilmoituksen, ihan niin kuin pitääkin.
Tekisin lastensuojeluilmoituksen ap:sta välittömästi. Oletettavasti odotat että PÄIVÄKODISSA lasta kuitenkin vahditaan ja hänen kanssaan ollaan? Mutta sinun ei tarvi. Oletko kertonut päiväkodin henkilökunnalle että lapsesi saa haahuilla ulkona yksin kun sinä käyt välillä vilkaisemassa ikkunasta ulos - kerrostalon seiskakerroksesta.....? Tuskinpa olet. Kokeile; voit yllättyä siitä mikä heidän - kin kantansa on.
Miksi jotkut menevät näin paskaan provoon? :) Ihmettelen suuresti tätä jankkaamista.
Omakotitalossa ikkunan alla voisi nelivuotiaan, ehkä juuri ja juuri rauhallisessa rivitaloyhtiössä. Mutta ei helvetissä 7. kerroksessa! Sulla on oltava näköyhteys lapseen koko ajan, koko ajan! Ap, sinä et ole kykenevä äidiksi, jos et näe asiassa mitään outoa. Eikä 7.kerroksisia yleensä ole hiljaisilla alueilla. Sehän on vain pieni kenttä, mihin kerrostalon 7. kerroksesta voi lapsen nähdä. Ap, sulla ei ole riittävää vastuuntuntoa äidiksi ja vielä pahoitat mielesi. Tuo on törkeä heittelejättö ja ihme, jos sinusta ei ole ilmoitusta vielä tehty. Tuossa on tapaus, missä on aihe. Ap ei ymmärrä olevansa vastuuton, vaikka se päin naamaa sanotaan, joten on hän on todella vastuuton.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 21:29"]
Miksi jotkut menevät näin paskaan provoon? :) Ihmettelen suuresti tätä jankkaamista.
[/quote]
Pakkohan tämä on provo olla. Kyllä tuosta olisi ls-ilmoitus ajat sitten tehty ja lapsi otettu huostaan. Tai sitten asuu jossain tosi pahojen sossupummien alueella.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 21:31"]
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 21:29"]
[/quote]
Pakkohan tämä on provo olla. Kyllä tuosta olisi ls-ilmoitus ajat sitten tehty ja lapsi otettu huostaan. Tai sitten asuu jossain tosi pahojen sossupummien alueella.
[/quote]
provo tai ei, meidän naapuritalossa asui tällainen perhe, 3-4-vuotiaana tyttö oleskeli ulkona yksinään päivät pitkät... tosin eivät asuneet missään yläkerroksissa, vaan maan tasalla. Ikkunoistaan eivät nähneet hönkäsen pölähtävää. Välillä tyttö äityi aggressiiviseksi ja potki ja löi pihan toisia lapsia, kun menin tästä asiasta vähän juttelemaan oli rouva vihaisena vastassa että hänellä "ei ole aikaa päivät pitkät pihalla päivystää". Kenelläpä meistä olisi... huoh.