Laihduttajien (lihavien) merkillisimmät ruokaan liittyvät uskomukset
Mitä olen pitkään seurannut lihavia, jotka yrittävät vuodesta toiseen laihduttaa, niin kaikilla heillä on aivan todella merkillisiä uskomuksia mitä ruokaan laihduttamiseen tulee.
Ensinnäkin ruokailutavat. Lounaalla puputetaan vaikka raejuustoa, riisikakkua tai rahkaa, mutta kahvin kanssa kelpaa usein pulla tai jokin muu "pieni poikkeus".
Toinen merkillinen asia on ruokailurytmi. Aika moni väittää syövänsä salaattia ja noudattavansa terveellistä ateriarytmiä. Tämä ei näytä mitenkään toteutuvan arjessa vaan aterioita jätetään väliin. Aika on jokin syy, miksei olla ehditty syödä. Usein oikein ylpeillään sillä, ettei olla syöty mitään. Kilot kuitenkin kertovat omaa karua kieltään. Rutiinit perseellään.
Laihduttavat ruoka-aineet. Olen huomannut, että aika monelle tulee joku ihme "buumi". Syön pelkkää rahkaa. Pussikeitot laihduttavat. Vaihdoin makeiset kiloon banaaneja. Olen karkkilakossa. Nutraan viikon. Vaihdan pitsat ja mäkkärit Subiin! EI NÄIN. Syökää terveellistä arkiruokaa, älkää menkö mihinkään pikaruokalaan. Pikaruokalat ovat siitä salakavalia, että jos sinne menee kerran, niin varmasti keksii aina jonkin hyvän tekosyynn mennä sinne. Ja lihavathan ovat tunnetusti mestareita keskimään tekosyitä. Mikään lakko tai dieetti ei myöskään laihduta pysyvästi, jos sitä ei aio noudattaa loppuelämää.
Sairaususkovaisuus. En voi lenkkeillä koska nivelet ovat kipeät. Olen yksinhuoltaja, niin en voi mennä salille. Verikokeissa ei näy mitään, mutta minulla on eräs sairaus, joka lihottaa, mutta jota lääkärit eivät myönnä. Kyllä. Joskus sairaus ja stressi nostavat painoa. Useimmat sairaudet ovat kuitekin hoidettavissa, ja aina ei pidä etsiä tekosyytä lihavuudelle jostain ulkopuolisesta tekijästä. Kun myöntää omat heikkoutensa, voi painonpudotuskin onnistua.
Mitkä ovat mielenkiintoisimmat kuulemasi laihdutusmyytit?
Kommentit (112)
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 22:29"] Oikeasti, lihavuus ei kerro lihavan henkisistä ominaisuuksista mitään.
[/quote]
Totta. Siis kyllähän monet suurmiehet ovat suuria myös fyysisesti eli lihavia ja vastaavasti monet hullut ovat laihoja.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 21:31"]
"Ennemmin olen vähän isokokoinen (=merkittävästi ylipainoinen) ja nautin elämästä, kuin salaattia naama norsunvitulla puputtava laiheliini"
Lihavuus ja elämästä nauttiminen rinnastetaan toisiinsa ja kaikki laihat ovat kovia kaloreista nipottavia himoliikkujia, jotka eivät ikinä syö mitään hyvää.
[/quote]
työskentelen vakituisena sijaisena ja just oli parin työkaverin kanssa puhetta kun vanhainkodissa on 2 osastoa, jossa toisella suurin osa hoitajista on yli 40 vuotiaita, pullukoita. tunnelma osastolla on mukava, palautetta annetaan ja kiitetään, tervehditään ja ylensäkin puhtutaan kuin ihmiselle. asukkaista kohdellaan arvostavasti. sinne on mukava mennä tekeen keikkaa.
toisella osastolla hoitajat on hieman nuorempia, yli 30 vuotiaita kuitenkin. hoikkia ja treenaa kovasti. kukaan ei halua mennä sinne, tunnelma on tympeä, koskaan ei saa positiivista palautetta, kaikesta valitetaan, asukkaat on vaan riesa
sattumaa?
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 22:31"]
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 22:07"]
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 21:06"]
Oudoimpaan törmäsin kiloklubin keskustelupalstalla, joku oli tänne linkittänyt sen ketjun. Joku söi tonnikalat öljyineen kaikkineen salaatin joukossa, siitä sai muka hyviä rasvoja.
[/quote]
Ja se joku oli ihan oikeassa. Toki ne öljyt pitää laskea kaloreihin mukaan.
-just tein kaalitonnikala salaatin ja öljyineen tietysti-
[/quote]
Se on ihan vaan pelkkää jäteöljyä siellä joukossa, ei ne mitään hyvää öljyä sinne todellakaan laita. Mieluummin suosisin esimerkiks kunnollista laadukasta oliiviöljyä, kuin sitä minkä joukossa ne tonnikalat lilluu.
[/quote]
No ei se nyt mitään jäteöljyä sentään ole. Häpeä nyt vähän, kun maailmassa on sentään nälänhätääkin. Parempi on aina parempaa, mutta ei se tonnikalaöljy nyt mitään vaarallista ole. Edustat nyt näitä lauhduttajien luulemuksia, mistä tässä puhutaan.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 22:43"]
Off topic, mutta ainakin itselläni on ongelma siinä, että 2-v lapsen luota ei vaan raaski työpäivän jälkeen lähteä kuntoilemaan. Ilta jää niin lyhyeksi ja se yhteinen aika. Itsellä ei onneksi tarvetta laihduttaa, mut olishan se kuntoilu niin kivaa.
[/quote]
Oletko yh vai onko miestä? Minä tein lasten ollessa niin, että kun he menivät 19.30-20 nukkumaan, mies jäi kotiin ja minä lähdin läheiselle salille. Oli auki klo 22: een, hyvin ehti treenata. Toinen vaihtoehto olisi ollut jäädä sohvalle katsomaan telkkaria ja tietysti olisi tullut naposteltua. Toimi oikein hyvin.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 23:04"]
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 21:31"]
"Ennemmin olen vähän isokokoinen (=merkittävästi ylipainoinen) ja nautin elämästä, kuin salaattia naama norsunvitulla puputtava laiheliini"
Lihavuus ja elämästä nauttiminen rinnastetaan toisiinsa ja kaikki laihat ovat kovia kaloreista nipottavia himoliikkujia, jotka eivät ikinä syö mitään hyvää.
[/quote]
työskentelen vakituisena sijaisena ja just oli parin työkaverin kanssa puhetta kun vanhainkodissa on 2 osastoa, jossa toisella suurin osa hoitajista on yli 40 vuotiaita, pullukoita. tunnelma osastolla on mukava, palautetta annetaan ja kiitetään, tervehditään ja ylensäkin puhtutaan kuin ihmiselle. asukkaista kohdellaan arvostavasti. sinne on mukava mennä tekeen keikkaa.
toisella osastolla hoitajat on hieman nuorempia, yli 30 vuotiaita kuitenkin. hoikkia ja treenaa kovasti. kukaan ei halua mennä sinne, tunnelma on tympeä, koskaan ei saa positiivista palautetta, kaikesta valitetaan, asukkaat on vaan riesa
sattumaa?
[/quote]
Taitaa vanha viisaus pitää paikkansa: lihavat on lepposia.
Kun ei tarvitse nipottaa syömisestä ja liikunnasta, vaan osaa nauttia hyvästä ruoasta, niin viihtyy ja osaa olla toisillekin mukava.
Työpaikan lihavat laihduttajat eivät ikinä syö kunnon lounasta. Sääliksi käy heitä pussikeittoineen ja hapankorppuineen, söisivät vaan kunnon lounaan (laadukasta proteiinia ja paljon salaattia) ruokalassa niin nälkä pysyisi poissa.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 21:13"]
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 21:04"]Minä myönnän noista pari. Olen sortunut useamman kerran muka helppoon pikatiehen laihtua kuten paastoon tai nutraukseen. Ja ainahan ne on päätyneet siihen, että kun kuuri loppuu niin mässätään senkin edestä, kun kaikki vaistot käskee tankkaamaan seuraavan nälänhädän varalta. Käytän myös yksinhuoltajuutta syynä olla menemättä salille. En kyllä ymmärrä miten se on tekosyy. Olen kahden alle kouluikäisen täyspäivätyössä käyvä totaaliyksinhuoltaja, jolla ei ole asuinpaikkakunnalla minkäänlaisia tukiverkkoja. En kyllä ymmärrä mitenkään miten voisin johonkin salille työpäivän jälkeen lähteä. [/quote] Monella salilla on lapsiparkki, kaupungeissa ainakin.
[/quote] Ei ole niillä halvoilla saleilla, joihin yh:lla on varaa.
Kun laihduttaa, voi kyllä syödä herkkujakin. Jos puolittaa sen kakun niin siinä ei ole kuin puolet kaloreista! Ja sitten voi syödä tuplasti!
(Tämä oli Pikku Britanniasta, mutta tuli mieleen vain)
Minä myönnän noista pari. Olen sortunut useamman kerran muka helppoon pikatiehen laihtua kuten paastoon tai nutraukseen. Ja ainahan ne on päätyneet siihen, että kun kuuri loppuu niin mässätään senkin edestä, kun kaikki vaistot käskee tankkaamaan seuraavan nälänhädän varalta.
Käytän myös yksinhuoltajuutta syynä olla menemättä salille. En kyllä ymmärrä miten se on tekosyy. Olen kahden alle kouluikäisen täyspäivätyössä käyvä totaaliyksinhuoltaja, jolla ei ole asuinpaikkakunnalla minkäänlaisia tukiverkkoja. En kyllä ymmärrä mitenkään miten voisin johonkin salille työpäivän jälkeen lähteä.
Oudoimpaan törmäsin kiloklubin keskustelupalstalla, joku oli tänne linkittänyt sen ketjun. Joku söi tonnikalat öljyineen kaikkineen salaatin joukossa, siitä sai muka hyviä rasvoja.
Onneksi en laihduta vaan olen iloinen LÄSKI! :-)
[/quote] Linkkiä?
[/quote]
Eihän tuossa mitään vikaa ole. Minä tein laihduttaessani noin ja ihan hyvin laihduin.
Kuvitelma siitä, että normaalipainoinen \ hoikka ihminen ei syö rasvaista tai sokerista ruokaa, vaan joko syödään hyvää ja ollaan lihavia tai ollaan laihoja (!) ja kieltäydytään kaikesta hyvästä.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 21:04"]Minä myönnän noista pari. Olen sortunut useamman kerran muka helppoon pikatiehen laihtua kuten paastoon tai nutraukseen. Ja ainahan ne on päätyneet siihen, että kun kuuri loppuu niin mässätään senkin edestä, kun kaikki vaistot käskee tankkaamaan seuraavan nälänhädän varalta.
Käytän myös yksinhuoltajuutta syynä olla menemättä salille. En kyllä ymmärrä miten se on tekosyy. Olen kahden alle kouluikäisen täyspäivätyössä käyvä totaaliyksinhuoltaja, jolla ei ole asuinpaikkakunnalla minkäänlaisia tukiverkkoja. En kyllä ymmärrä mitenkään miten voisin johonkin salille työpäivän jälkeen lähteä.
[/quote]
Monella salilla on lapsiparkki, kaupungeissa ainakin.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 21:12"]
[/quote]
Eihän tuossa mitään vikaa ole. Minä tein laihduttaessani noin ja ihan hyvin laihduin.
[/quote]
Se tonnikalapurkkien öljy ei ole mitään parasta mahdollista..
Totuushan on, että noilla pussikeittokuureilla painonpudottaminen on lähinnä motivaattori ylipainoiselle. Kun paino lähtee laskemaan, sitä ei halua takaisin. Pitkällä aikavälillä ne eivät missään nimessä ole hyvä tapa laihduttaa, mutta lyhyet 1-4 viikon kuurit ovat varmasti hyvä tapa aloittaa.
Paras syy, jonka olen kuullut järkyttävään mättämiseen, on lapset - "lasten kanssa on niin rankkaa, että iltaisin tekee mieli vain syödä, laihdutan sitten kun lapset on isoja.."
Työkaveri: "en ymmärrä miten irtokarkit lihottaa, kun eihän niitä syödä vaan niitä imeskellään".
Hänen kotonaan ei syödä viinirypäleitä, koska niissä on niin kamalasti kaloreita.
Sinä totaali yh. Voisiko lasten kanssa mennä ulkoilemaan ja liikkumaan perheenä vai löytyykö tähänkin tekosyy? Itse opin liikunnalliset arvot nimenomaan vanhemmiltani ja olen onnellinen, ettei lapsuuteni kodin "perheaika" ollut äidin tai isän lempi tv-ohjelman seuraaminen.