Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laihduttajien (lihavien) merkillisimmät ruokaan liittyvät uskomukset

Vierailija
08.01.2015 |

Mitä olen pitkään seurannut lihavia, jotka yrittävät vuodesta toiseen laihduttaa, niin kaikilla heillä on aivan todella merkillisiä uskomuksia mitä ruokaan laihduttamiseen tulee.

Ensinnäkin ruokailutavat. Lounaalla puputetaan vaikka raejuustoa, riisikakkua tai rahkaa, mutta kahvin kanssa kelpaa usein pulla tai jokin muu "pieni poikkeus".

Toinen merkillinen asia on ruokailurytmi. Aika moni väittää syövänsä salaattia ja noudattavansa terveellistä ateriarytmiä. Tämä ei näytä mitenkään toteutuvan arjessa vaan aterioita jätetään väliin. Aika on jokin syy, miksei olla ehditty syödä. Usein oikein ylpeillään sillä, ettei olla syöty mitään. Kilot kuitenkin kertovat omaa karua kieltään. Rutiinit perseellään.

Laihduttavat ruoka-aineet. Olen huomannut, että aika monelle tulee joku ihme "buumi". Syön pelkkää rahkaa. Pussikeitot laihduttavat. Vaihdoin makeiset kiloon banaaneja. Olen karkkilakossa. Nutraan viikon. Vaihdan pitsat ja mäkkärit Subiin! EI NÄIN. Syökää terveellistä arkiruokaa, älkää menkö mihinkään pikaruokalaan. Pikaruokalat ovat siitä salakavalia, että jos sinne menee kerran, niin varmasti keksii aina jonkin hyvän tekosyynn mennä sinne. Ja lihavathan ovat tunnetusti mestareita keskimään tekosyitä. Mikään lakko tai dieetti ei myöskään laihduta pysyvästi, jos sitä ei aio noudattaa loppuelämää.

Sairaususkovaisuus. En voi lenkkeillä koska nivelet ovat kipeät. Olen yksinhuoltaja, niin en voi mennä salille. Verikokeissa ei näy mitään, mutta minulla on eräs sairaus, joka lihottaa, mutta jota lääkärit eivät myönnä. Kyllä. Joskus sairaus ja stressi nostavat painoa. Useimmat sairaudet ovat kuitekin hoidettavissa, ja aina ei pidä etsiä tekosyytä lihavuudelle jostain ulkopuolisesta tekijästä. Kun myöntää omat heikkoutensa, voi painonpudotuskin onnistua.

Mitkä ovat mielenkiintoisimmat kuulemasi laihdutusmyytit?

Kommentit (112)

Vierailija
101/112 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 21:59"]Aina valitetaan sittä, että hoikat voivat syödä herkkuja. Siihen voi tietysti liittyä geenit yms , mutta suurin syy varmaan on että hoikat liikkuvat ja vaikka joskus söisivätkin herkkuja heidän perusruokansa on lautasmallin mukainen. Myös aterioiden väliin jättäminen on vain tyhmää. Esimerkiksi aamupala käynnistää ruumiin aineenvaihdunnan joten se ruoka mitä sisään mätät myös palaa pois. Ja pienet valinnat vaikuttavat. Valitse kaupassa flora äläkä sitä voimariinia, syö ruisleipää äläkä paahtoleipää, laita tomaattia äläkä juustoa. Aina valitetaan että laihduttaminen on hirveen vaikeeta yms , mutta se kaipaa vain itsekuria ja ruokailutottumusten muuttamista.
[/quote]

Jos laihduttaminen on niin helppoa, miksi niin monet ovat lihavia? Ohjeesi ovat varmasti suurimmalle osalle tuttuja. Itse en ole koskaan syönyt vehnäleipää, sen sijaan kasviksia aina runsaasti.
Minulla on sen verran itsekuria, että jos voisin olla kokonaan syömättä, olisin jo hoikka. Valitettavasti ravintoa on pakko saada. Oikeasti, lihavuus ei kerro lihavan henkisistä ominaisuuksista mitään. Minulla on itsekuria riittänyt FT:n papereihin ja moneen muuhunkin asiaan elämässäni. En ole yhtään huonompi ihminen sen takia, että minulla on paino-ongelma.
Kiitos ap:lle taas yhdestä läskiviha-aloituksesta. Normaalipainon sisällä laihduttajia ja "ikuisia laihduttajiakin" on olemassa, mutta eihän tässä mitään laihdutusmyyttejä haluttu käsitellä, vaan päivitellä läskien tyhmyyttä.

Vierailija
102/112 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geenit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/112 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 22:07"]

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 21:06"]

Oudoimpaan törmäsin kiloklubin keskustelupalstalla, joku oli tänne linkittänyt sen ketjun. Joku söi tonnikalat öljyineen kaikkineen salaatin joukossa, siitä sai muka hyviä rasvoja.

[/quote]

Ja se joku oli ihan oikeassa. Toki ne öljyt pitää laskea kaloreihin mukaan.

-just tein kaalitonnikala salaatin ja öljyineen tietysti-

[/quote]

Se on ihan vaan pelkkää jäteöljyä siellä joukossa, ei ne mitään hyvää öljyä sinne todellakaan laita. Mieluummin suosisin esimerkiks kunnollista laadukasta oliiviöljyä, kuin sitä minkä joukossa ne tonnikalat lilluu.

Vierailija
104/112 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 21:19"]

Totuushan on, että noilla pussikeittokuureilla painonpudottaminen on lähinnä motivaattori ylipainoiselle. Kun paino lähtee laskemaan, sitä ei halua takaisin. Pitkällä aikavälillä ne eivät missään nimessä ole hyvä tapa laihduttaa, mutta lyhyet 1-4 viikon kuurit ovat varmasti hyvä tapa aloittaa.

Paras syy, jonka olen kuullut järkyttävään mättämiseen, on lapset - "lasten kanssa on niin rankkaa, että iltaisin tekee mieli vain syödä, laihdutan sitten kun lapset on isoja.."

[/quote]

Hmmh, no mulla lapset on se syy (monien mielestä tekosyy?) että olen nyt ylipainoinen. :) Tykkään syödä ruokaa, paljon, mutta tykkään kyllä myös liikkua. Ennen lapsia harrastin kunnon hikiliikuntaa keskimäärin kolmesti viikossa, tähän hyötyliikunta päälle. Olin ihan timmissä kunnossa silloin.

Sitten tulin raskaaksi - ja raskausajan riskien vuoksi olin kuukausia liikkumiskiellossa. Kun kaksoset sitten syntyivät, elämänrytmi meni aivan uusiksi ja "oma elämä" jäi sivuun pitkäksi aikaa. Kun palasin työelämään, tein tietoisen päätöksen viettää illan vähäset tunnit lasten kanssa omien harrastusten sijaan.

En ole saanut mahdutettua itsestä huota pitämistä tähän yhtälöön mukaan, vaikka välillä olen (laiskahkosti) yrittänyt. Olen siis tavallaan tietoisesti valinnut ylipainon kun olen päättänyt luopua liikuntaharrastuksistani - ja olen ollut tyytyväinen valintaani. :)

Lapset eivät vieläkään ole kovin isoja, mutta elämä on kuitenkin helpottunut jo huomattavasti sitten vauva- ja taaperoajan. Nyt pystyn jo kuuntelemaan paremmin omaa kehoani, syömään ja liikkumaan ihan omista lähtökohdistani ilman että se tuntuisi olevan lapsilta pois. Aika mahtavaa! Ekaa kertaa elämässäni olen myös aloittanut tavoitteellisen painon pudottamisen. :)

Vierailija
105/112 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
106/112 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
107/112 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
108/112 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihtuminen on 80% ruokavaliosta kiinni, loput liikunnasta. Kukaan ei tarvi salilla käyntiä laihtuakseen (vaikka muutoin se olisi hyväksi terveydelle)

Vierailija
109/112 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Off topic, mutta ainakin itselläni on ongelma siinä, että 2-v lapsen luota ei vaan raaski työpäivän jälkeen lähteä kuntoilemaan. Ilta jää niin lyhyeksi ja se yhteinen aika. Itsellä ei onneksi tarvetta laihduttaa, mut olishan se kuntoilu niin kivaa.

Vierailija
110/112 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 22:41"]

Laihtuminen on 80% ruokavaliosta kiinni, loput liikunnasta. Kukaan ei tarvi salilla käyntiä laihtuakseen (vaikka muutoin se olisi hyväksi terveydelle)

[/quote]

joo mutta kyllä se kiinteä läski paremmalta näyttää kuik löllö... Että vaikka paino ei tipukkaan, niin paikat ei hölly. Tuohon mainitsemaasi "ei se liikunta kuitenkaan mitään auta" sortuu nykyään myös moni.

Vierailija
111/112 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että ruokavaliolla ei ole niin väliä, pelkkä liikunta riittää laihdutukseen. Ja liikunta on harvoin mitään Suurin pudottaja - tasoista kunnon treeniä, vaan muutama kävelylenkki viikossa. Lenkin jälkeen voikin sitten palkita itsensä herkuilla ja kohta ihmetellään miksei paino putoa.

Vierailija
112/112 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 22:47"]

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 22:41"]

[/quote]

joo mutta kyllä se kiinteä läski paremmalta näyttää kuik löllö... Että vaikka paino ei tipukkaan, niin paikat ei hölly. Tuohon mainitsemaasi "ei se liikunta kuitenkaan mitään auta" sortuu nykyään myös moni.

[/quote]

Kyllä sieltä ihan timmi vartalo läskien alta kuoriutuu kun ei syö kuin sika. Myös kotona voi tehdä lihaskuntoharjoittelua vaikka lasten kanssa tai illalla tv:tä katsellessa, jos se liikunta on niin tärkeää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän