Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laihduttajien (lihavien) merkillisimmät ruokaan liittyvät uskomukset

Vierailija
08.01.2015 |

Mitä olen pitkään seurannut lihavia, jotka yrittävät vuodesta toiseen laihduttaa, niin kaikilla heillä on aivan todella merkillisiä uskomuksia mitä ruokaan laihduttamiseen tulee.

Ensinnäkin ruokailutavat. Lounaalla puputetaan vaikka raejuustoa, riisikakkua tai rahkaa, mutta kahvin kanssa kelpaa usein pulla tai jokin muu "pieni poikkeus".

Toinen merkillinen asia on ruokailurytmi. Aika moni väittää syövänsä salaattia ja noudattavansa terveellistä ateriarytmiä. Tämä ei näytä mitenkään toteutuvan arjessa vaan aterioita jätetään väliin. Aika on jokin syy, miksei olla ehditty syödä. Usein oikein ylpeillään sillä, ettei olla syöty mitään. Kilot kuitenkin kertovat omaa karua kieltään. Rutiinit perseellään.

Laihduttavat ruoka-aineet. Olen huomannut, että aika monelle tulee joku ihme "buumi". Syön pelkkää rahkaa. Pussikeitot laihduttavat. Vaihdoin makeiset kiloon banaaneja. Olen karkkilakossa. Nutraan viikon. Vaihdan pitsat ja mäkkärit Subiin! EI NÄIN. Syökää terveellistä arkiruokaa, älkää menkö mihinkään pikaruokalaan. Pikaruokalat ovat siitä salakavalia, että jos sinne menee kerran, niin varmasti keksii aina jonkin hyvän tekosyynn mennä sinne. Ja lihavathan ovat tunnetusti mestareita keskimään tekosyitä. Mikään lakko tai dieetti ei myöskään laihduta pysyvästi, jos sitä ei aio noudattaa loppuelämää.

Sairaususkovaisuus. En voi lenkkeillä koska nivelet ovat kipeät. Olen yksinhuoltaja, niin en voi mennä salille. Verikokeissa ei näy mitään, mutta minulla on eräs sairaus, joka lihottaa, mutta jota lääkärit eivät myönnä. Kyllä. Joskus sairaus ja stressi nostavat painoa. Useimmat sairaudet ovat kuitekin hoidettavissa, ja aina ei pidä etsiä tekosyytä lihavuudelle jostain ulkopuolisesta tekijästä. Kun myöntää omat heikkoutensa, voi painonpudotuskin onnistua.

Mitkä ovat mielenkiintoisimmat kuulemasi laihdutusmyytit?

Kommentit (112)

Vierailija
81/112 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos paino junnaa paikallaan viikon tai kaksi ollaan heti säästöliekillä (öö tai sit oot vaan syöny liikaa?) Tai on syönyt pop cornia edellisenä iltana ja +500g seuraavana aamuna vaa'alla niin ollaan heti säästöliekillä. Helvetti mä vihaan tuota säästöliekki - selitystä. -_-

Vierailija
82/112 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 21:13"]

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 21:04"]Minä myönnän noista pari. Olen sortunut useamman kerran muka helppoon pikatiehen laihtua kuten paastoon tai nutraukseen. Ja ainahan ne on päätyneet siihen, että kun kuuri loppuu niin mässätään senkin edestä, kun kaikki vaistot käskee tankkaamaan seuraavan nälänhädän varalta. Käytän myös yksinhuoltajuutta syynä olla menemättä salille. En kyllä ymmärrä miten se on tekosyy. Olen kahden alle kouluikäisen täyspäivätyössä käyvä totaaliyksinhuoltaja, jolla ei ole asuinpaikkakunnalla minkäänlaisia tukiverkkoja. En kyllä ymmärrä mitenkään miten voisin johonkin salille työpäivän jälkeen lähteä. [/quote] Monella salilla on lapsiparkki, kaupungeissa ainakin.

[/quote]

Usein se pointti onkin se, että haluaako oikeasti asettaa sen kuntoilun lasten kanssa vietetyn ajan edelle. Kuntosalitreeni vie kuitenkin illasta aikaa, ja jos sitä suunnilleen suoraan päiväkodista lähdetään lapsiparkkiin, onhan siinä se rauhallinen, yhteinen kotiaika melko vähissä. Kuntosalitreeniäkin olisi kuitenkin ihan kiva päästä tekemään useamman kerran viikossa, edes kahdesti, ja joka tapauksessa säännöllisesti.

Olen itsekin samassa tilanteessa, eli totaaliyhäri. Olen töissä tavallisesti neljään saakka, ja kotona lasten kanssa ollaan puolen viiden jälkeen. Olisi ihan eri juttu, jos olisi se isä tai vaikka mummo, jonka kanssa lapset jäisivät kotiin, kun minä menen salille, kuin että he lähtisivät vielä pois kotoa jonkun vieraan vahdittavaksi. En myöskään innostu siitä, että palkkaisin jonkun hoitajan kotiin säännöllisesti. Epäsäännöllisesti sitä tulee väkisinkin tehtyä aina silloin tällöin, mutta en haluaisi sitä vakituiseksi systeemiksi. Niinpä sitten heiluttelen kotona Pikkukakkosen aikana kahvakuulaa ja pelaan xboxilla Fittness evolvedia, kun lapset ovat nukkumassa. On sekin tyhjää parempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/112 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ennemmin olen vähän isokokoinen (=merkittävästi ylipainoinen) ja nautin elämästä, kuin salaattia naama norsunvitulla puputtava laiheliini"

Lihavuus ja elämästä nauttiminen rinnastetaan toisiinsa ja kaikki laihat ovat kovia kaloreista nipottavia himoliikkujia, jotka eivät ikinä syö mitään hyvää. 

Vierailija
84/112 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki salaatti on laihdutusruokaa. Makaronisalaatista lähtien...

Vierailija
85/112 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kyllä varmasti yleisin luulo, että laihat syövät vain pahaa ruokaa naama norsunvitulla. Laihanahan nimenomaan voi syödä kaikenlaista, koska elimistö toimii ja kompensoi pienet ylikalorit. Pitää tuntea vain omat rahansa.

Vierailija
86/112 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 21:31"]

"Ennemmin olen vähän isokokoinen (=merkittävästi ylipainoinen) ja nautin elämästä, kuin salaattia naama norsunvitulla puputtava laiheliini"

Lihavuus ja elämästä nauttiminen rinnastetaan toisiinsa ja kaikki laihat ovat kovia kaloreista nipottavia himoliikkujia, jotka eivät ikinä syö mitään hyvää. 

[/quote]

Se on joillekin ylipainoisille kova paikka, että joku hoikka syö suklaata tai muuta hyvää ja on silti hoikka :)

Vierailija
87/112 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ovat ikävä kyllä omiani, BMI ennen 35, nyt 24.

Syön nämä herkut tästä äkkiä pois niin huomenna uuden elämän aloittaessa ne eivät ole kiusana. -> Elämänmuutos ei alkanutkaan huomenna, kaupasta tuli uudet herkut mukaan jotka piti äkkiä syödä pois jne.

Syömisellä voi hoitaa tylsän tai epämiellyttävän elämänvaiheen aiheuttamia kielteisiä tunteita.

On hyvä syödä joka päivä vähän sokerisia herkkuja, että ruokavalio ei ole liian rajoittava. -> Minulle se ei sovi, kolme pöivää sokerin syömisen jälkeen menee kärvistellessä, sitten taas helpottaa. Herkkuja ei ole pakko syödä, joskust toki voi.

On epäreilua, kun jotkut hoikat voivat herkutella mielinmäärin ja minä en. En koskaan voi onnistua. -> En seuraa 24/7 hoikkien syömistä. Voin pitää tarkkaa kirjaa vain omistani. Laihdun sitä vauhtia kun laihdun, ainakaan en liho,

Vierailija
88/112 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että jos laiha/hoikka ihminen syö esim. täytekakkua, lihava ihminen voi syödä sitä myös hyvällä omalla tunnolla ja lihomatta. Entinen ylipainoinen työkaverini yritti kerran saada minut syömään täytekakkua, vaikken halunnut X(

Vierailija
89/112 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki nämä ruokavaliot joissa muka jotain tiettyä ruoka-ainetta välttämällä laihtuu, gluteeniton, hiilariton, mikälieton. Kokonaiskalorimäärä kuitenkin ratkaisee. Ja karmeimpia on ne dieetit, joissa vain laihtuminen merkitsee, vaik ois kuinka epäterveellistä, näkkileipäkuurit tms.

Vierailija
90/112 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan aina läskivihaajista sellaisen kuvitelman,että he juovat vitusti viinaa ja tulevat alkkisperheestä. Eikö olekkin mukavaa katsella perhettä,joka nauttii heseateriaa ja sinä katsot siinä vieressä ja muistat,ettei alkoholisti vanhempasi ole koskaan sua mihinkään vienyt. Vituttaako? Nami nami.

Vierailija
91/112 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina valitetaan sittä, että hoikat voivat syödä herkkuja. Siihen voi tietysti liittyä geenit yms , mutta suurin syy varmaan on että hoikat liikkuvat ja vaikka joskus söisivätkin herkkuja heidän perusruokansa on lautasmallin mukainen. Myös aterioiden väliin jättäminen on vain tyhmää. Esimerkiksi aamupala käynnistää ruumiin aineenvaihdunnan joten se ruoka mitä sisään mätät myös palaa pois. Ja pienet valinnat vaikuttavat. Valitse kaupassa flora äläkä sitä voimariinia, syö ruisleipää äläkä paahtoleipää, laita tomaattia äläkä juustoa. Aina valitetaan että laihduttaminen on hirveen vaikeeta yms , mutta se kaipaa vain itsekuria ja ruokailutottumusten muuttamista.

Vierailija
92/112 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laihdutin 27 kiloa sillä että aloin syödä useammin ja laskin kalorit. Läskiksi tulee juuri sillä että ei syö kunnolla ja sitten on kauhea nälkä ja ahmii älyttömiä määriä ja sen jälkeen on vielä sellainen olo että olisi voinut syödä enemmänkin ja nyt varmaan laihtuu kun jäi nälkä.

Eiköhän useimmat laihdutukset pilata liialla kiirellä, eli asetetaan epärealistinen tavoite ja syödään ihan liian vähän ja sehän ei voi tehdä mitään muuta kuin epäonnistua.

Vierailija
93/112 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minä haluan nauttia elämästä ja hyvästä ruoasta enkä syödä vaan jotain salaattia loppuelämääni". Jep, kaikki laihduttaneet/hoikat syövät vain ja ainoastaan salaattia....

Vierailija
94/112 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

150cm pitkä ja 85kg painava nainen voi syödä saman verran kuin 185 cm pitkä ja 85 kg painava mies, koska molemmilla on oikeus syödä sama määrä ruokaa.

Vierailija
95/112 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 21:41"]

Tuo on kyllä varmasti yleisin luulo, että laihat syövät vain pahaa ruokaa naama norsunvitulla. Laihanahan nimenomaan voi syödä kaikenlaista, koska elimistö toimii ja kompensoi pienet ylikalorit. Pitää tuntea vain omat rahansa.

[/quote]

Tämä on harhaluulo - ei toimi kuin vain nuorilla ihmisillä. Vanhemmiten laihakin joutuu vahtimaan syömisiään.

Vierailija
96/112 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 21:06"]

Oudoimpaan törmäsin kiloklubin keskustelupalstalla, joku oli tänne linkittänyt sen ketjun. Joku söi tonnikalat öljyineen kaikkineen salaatin joukossa, siitä sai muka hyviä rasvoja.

[/quote]

Ja se joku oli ihan oikeassa. Toki ne öljyt pitää laskea kaloreihin mukaan.

-just tein kaalitonnikala salaatin ja öljyineen tietysti-

Vierailija
97/112 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 21:15"]

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 21:12"]

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 21:06"]

Oudoimpaan törmäsin kiloklubin keskustelupalstalla, joku oli tänne linkittänyt sen ketjun. Joku söi tonnikalat öljyineen kaikkineen salaatin joukossa, siitä sai muka hyviä rasvoja.

[/quote]

Eihän tuossa mitään vikaa ole. Minä tein laihduttaessani noin ja ihan hyvin laihduin.

[/quote]

Se tonnikalapurkkien öljy ei ole mitään parasta mahdollista..

[/quote]

No on se parempaa kuin joku sian läski. Taitaa olla yleensä vettä ja auringokukkaöljyä.

Vierailija
98/112 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 21:13"]

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 21:04"]Minä myönnän noista pari. Olen sortunut useamman kerran muka helppoon pikatiehen laihtua kuten paastoon tai nutraukseen. Ja ainahan ne on päätyneet siihen, että kun kuuri loppuu niin mässätään senkin edestä, kun kaikki vaistot käskee tankkaamaan seuraavan nälänhädän varalta. Käytän myös yksinhuoltajuutta syynä olla menemättä salille. En kyllä ymmärrä miten se on tekosyy. Olen kahden alle kouluikäisen täyspäivätyössä käyvä totaaliyksinhuoltaja, jolla ei ole asuinpaikkakunnalla minkäänlaisia tukiverkkoja. En kyllä ymmärrä mitenkään miten voisin johonkin salille työpäivän jälkeen lähteä. [/quote] Monella salilla on lapsiparkki, kaupungeissa ainakin.

[/quote]

just sitähän ne lapset pitkän hoitopäivän jälkeen tarvitsevat:lapsiparkkia.

Tämä on tilanne, jossa äiti päättää toimiko omista itsekkäistä(vaikkakin terveellisistä) syistä vai ajatteleeko lasten parasta.

Vierailija
99/112 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 21:31"]

[/quote]

No minä katsoisin että noin sanovat puhuvat itsestään. Eli he kärsisivät naama norsunvitulla syöden pelkkää salaatinlehteä, banaania, pussikeittoa ja sitä raejuustoa, jos yrittäisivät pysyä hoikkina.

Minä en ymmärrä kuinka monella se ratkaisu on se banaani, tai yleensä hedelmät. Ikinä ei näe laihdutuskuurilaista vetämässä kaaleja ja porkkanaa, niitähän saa syödä kilokaupalla, luulisi näläntunteen lähtevät toisin kuin jollain vellikuurilla. Pottujakin saa noiden lisäksi vetää päivässä paljon.

Vierailija
100/112 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän