Käydään usein erään kaverin kanssa yhdessä kaupassa (kimppakyyti) ja tämä kaveri on nyt taloudellisissa vaikeuksissa, silti ostaa niin tyhmi...
Hän ei seuraa kilohintaa, ostaa hetken mielijohteesta, vieroksuu laputettuja tuotteita, ostaa valmiiksi leikattuja tai tuunattuna ateriakippoja/salaatteja, ostaa tiettyjä kalliita merkkejä jne. En viitsi aikuista ihmistä alkaa opastamaan, mutta oma 18 vuotias ymmärtää talouden päälle enemmän kuin tämä kaveri. Kuitenkin hän kertoo rahahuolistaan avoimesti ja mielelläni otan hänet kyytiin mukaan kun käyn kaupassa, helpottaakseni hänen elämää, mutta voi pojat että se rahan tuhlaaminen ruokakauppaan ihmetyttää.
Oletteko te huomanneet/oppineet kuinka tiukassa rahatilanteessa kannattaa toimia ja mitä kannattaa ostaa, vai ostatteko edelleen kalliita tuttuja tuotteita ja kärvistelette kassalla?
Harmi, että talousasioiden hallinta ei kuulu opetussuunnitelmaan, jokaisen vanhemman vastuulle jää opettaa omat lapset ja nuoret kuluttamaan järkevästi.
Kommentit (710)
Tuo on ihan tyypillisestä käytöstä vähävaraisten keskuudessa. Halutaan päästä helpolla niin ei viitsi nähdä vaivaa hintojen seurannassa tai käydä paikassa, josta samat tuotteet saa edullisemmin. Ostetaan lehtiä, tupakkaa, karkkia ja muuta hetken mielijohteesta. Puhumattakaan siitä että kokattaisiin itse. On muka kallista. Syödään ravintoköyhää eineshöttöä. Eräs tuttava joka on aina peeaa ei katso ollenkaan bensan hintoja tankatessaan ja muutenkin käy aina autolla joka paikassa vaikka kaupat ym olisi kävelymatkan päässä. Sitten vaan valittaa koko ajan rahapulaa ja jättää esim. asuntolainan lyhennykset maksamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahapulassa en osta kasviksia, hedelmiä, jogurttia, valmisruokia, jne.
Ostan esim. jauhelihaa, perunaa, makaronia, puuroa, leipää, margariiniä ja jotakin leivän päälle.
Hui. Toivottavasti sulla on kaapissa edes monivitamiini sitten?
Tai sitten toivottavasti kyse ei ole pitkistä jaksoista kerrallaan. Muuten sulle tulee keripukki tms.
Niin tai perunassa kai on C-vitamiinia? Sehän entisaikojen suomalaiset kai keripukilta pelasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku täällä siis oikeasti VIHAA papuja? :D
Ei siinä mitään, elä sinä ilman papuja. Se ei tee pavuista mitenkään huonoa ruokaa.
Esimerkiksi kaikkeen hiilarihöttöön verrattuna pavut ovat silkkaa priimaa ihan kenelle tahansa. Niitä voi laittaa liharuoan sekaankin.
Oletkohan sinä päästäsi ihan terve? Missä sinä näet papuvihaa? Sinulle kerrottiin ihan faktana että kananmunassa on kaikkia ihmisen tarvitsemia ravintoaineita paitsi c-vitamiinia. Pavuissa ei ole lähellekkään niin hyvää ravintosisältöä eivätkä ne ole mitään priimaa ravintoa kenellekään. Silti sinä vain jatkat tuota typerää jankkaamistasi :D
Olen eri, mutta tämä iloisen ystävällinen kommentti ihan kutsuu laittamaan tämän linkin. :D
https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/lukuisia-terveyshyotyja-ota-…
Finelistä olisit nähnyt ihan oikeat ravntoarvot. Ilman mainontaa ja ylistystä.
Mitä jos mä en ole vegaani ja syön jo päivässä täysipainoiset proteiinit ihan sekasyöjän lähteistä, joihin kuuluvat kananmunat?
Saanko silloin halutessani syödä MYÖS papuja, vai tuleeko tämän palstan naurajat nauramaan minun ikkunani taakse? Jos en saa syödä papuja, saanko syödä edes linssejä?
Täällä nauretaan noille vegaanipelleille, jotka eivät osaa lukea edes finelistä elintarvikkeiden ravintosisältöjä, vaan sylki suusta roiskuen tuputtavat papuja kananmunien sijaan ja loukkaantuvat, kun heidän virheellisiä väittämiään oikaistaan.
Exä oli vähän samanlainen. Toki söi terveellisesti ja osti lapselleen vain laatutuotteita, mutta oli osamaksujen ja holtittoman muun kuluttamisen takia aina rahat loppu. Ruokaakin meni paljon roskiin, kun ei ollut oikein suunnitelmallisuutta ja sellaista perinteisen keittiön perinnettä, missä ainekset hyödynnetään niiden mukaan mitä on eikä juuri sillä hetkellä halua. Kun yritin neuvoa ruoan kanssa ja hieman rahankäytössä muutenkin, niin siitä tuli vain riitaa. Enkä itsekään ole pihein tai järkevin kuluttaja, mutta en nyt aivan holtitonkaan.
Ihanaa, kun täällä ollaan heti pihtaamassa ruuasta, vaikka voisi pihtailla vaatteista, meikeistä, halpatuontikrääsästä yms. Mutta tottakai ruoasta pihtaillaan. Ja joo, saan kyllä rahaa osakkeisiin, vaikka ostankin välillä kotimaista takuumureaa naudanlihaa ja käytän muuten kotimaisia elintarvikkeita mahdollisimman paljon.
Vierailija kirjoitti:
On tutkittu, että köyhyys "tyhmentää" ja heikentää harkintantakykyä. Kun ihmisellä on rahahuolista aiheutuvaa stressiä ja elämä tuntuu selviytymistaistelulta päivästä toiseen, eivät voimavarat riitä tulevaisuuden suunnitteluun. Haetaan nopeaa nautintoa päihteistä, otetaan pikavippejä, tehdään impulsiivisia ostoksia.
Ilmiötä on kuvattu esimerkiksi tässä kolumnissa:
https://www.hs.fi/tiede/art-2000002674802.html?share=056d5914ab5b1f4119…
Mulla helpotti tämä ongelma heti kun sain töitä. Alkoholiongelmakin helpotti kun raskaalta työltä ei jaksa juoda edes viikonloppuna, ehkä muutaman viikon välein sitten tms.
Mutta kun ihmetellään köyhiä joiden tarvitsee käydä ruokajonossa niin ei siinä työttömän tylsyydessä jaksa kuin tiettyyn pisteeseen asti huolehtia asioista.
Asioista kertyy äkkiä katastrofeja, esim. rikkoontuneen vaatteen tilalle ei löydä välttämättä kirpparillakaan mitään. Kunnon takkiin menee uutena satanen. Asioille ei pääse välttämättä lähelle vaan pitää maksaa matkustuksesta.
On voinut kertyä laskuja ja velkoja, ne täytyy maksaa, kaikki maksaa...lopulta sitä antaa jollain tasolla periksi vaikka vuokra, laskut yms. jotkut elintarvikkeet olisi maksettu, mutta silti menee vaikeaksi, pohjalla kun on tietty toivottomuus jota en usko, että voi korjata muu kuin tulevaisuudennäkymien korjaantuminen tai sitten täysi hyväksyntä inhottavalle tilanteelle (olen työtön/sairas/köyhä enkä tälle muuta nyt voi).
Moni jolla on asiat paremmin löytää syytä haukkua, mutta köyhä joka tuhlaa rahaa suruttoman näköisesti ei voi hyvin ja tarvitsee apua. Taloustieto peruskoulussa olisi silti erittäin hyvä oppiaine jonka ohessa voisi opettaa vaikka työelämän perustietoa sopimusten osalta sekä sitä miten yhteiskunnassa asiat yleensäkin toimivat. Yhteiskuntaoppi on olemassa, mutta ei täysin vastaa tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no,sanonpa vaan,yksinasujana. On halvempaa ostaa vaikka valmiiksi siivutettua juustoa,kuin isoa könttää. Ei jää hukkaan mitään. Samoin valmis salaattipussi,ei jää roskia roskiin. No kalja toki,en juo itse,siihen en sano mitään. Mutta sma noi punalappuset. Ei yksiasuja voi kauheasti niitäkään ostaa,ei ne kestä pakastaa. Ainakaan kauaa siis.
Esim kaali on halpaa,mutta kun se painaa 5kiloa yksi kaali,ei jaksa vetää viittä päivää kaalia!
Miten ihmeessä sulla jää juustosta hukkaan, jos ostat palana etkä siivutettuna?
Salaatti on kallista ja ravintoarvo on nolla, joten eihän sitä kannata edes ostaa.
Eri mutta yksinasuja minäkin.
Kokonainen isompi juustopala ehtii mennä huonoksi, kuivua tai homehtua ennenkuin sen ehtii syömään loppuun. Yksinasuvana harvemmin tulee ostettua myöskään leipää, koska niitäkään ei ehdi syömään. Eli silloin joskus kun sattuu se leipähimo niin ostaa muutamat käntynpalat paistopisteestä ja sen määrän juustoa mitä niihin saa uppoamaan.
Nuo valmissalaatit kanssa, ne on usein sekoituksia missä on monenlaisia kasviksia, se on taas niin ja näin kannattaako kaikki ostaa erikseen jos ei just seuraavina päivinä ehdi hyödyntämään. Itse harvemmin ostan valmissekoituksia kun salaatit/vihannekset on muutenkin mitä enimmäkseen syön, mutta tilanteissa joissa ei ole järkevää ostaa kassillista rehuja tuo valmispussi toimii ihan hyvin hätäratkaisuna.
Vierailija
</p>
<p>Mitä jos mä en ole vegaani ja syön jo päivässä täysipainoiset proteiinit ihan sekasyöjän lähteistä, joihin kuuluvat kananmunat?
</p>
<p>Saanko silloin halutessani syödä MYÖS papuja, vai tuleeko tämän palstan naurajat nauramaan minun ikkunani taakse? Jos en saa syödä papuja, saanko syödä edes linssejä?[/quote kirjoitti:Täällä nauretaan noille vegaanipelleille, jotka eivät osaa lukea edes finelistä elintarvikkeiden ravintosisältöjä, vaan sylki suusta roiskuen tuputtavat papuja kananmunien sijaan ja loukkaantuvat, kun heidän virheellisiä väittämiään oikaistaan.
Haluan sulle nyt kertoa, että minä olen se, joka otti alun perin pavut puheeksi ja minä en ole vegaani.
Pavut ovat taloustietoiselle sekasyöjälle vettä, vehnäjauhoa tai porkkanaraastetta huomattavasti ravinteikkaampi tapa jatkaa liharuokia. Koska kulutustottumusketjussahan tässä ollaan. Peace out. :)
Kun on jatkuvasti vähissä varoissa niin sitä piristystä tai mitä lie haetaan just ruokakaupasta. Sitä selittää itselleen että se on tavallaan sallitumpaa ostaa nyt vaikka kallista juustoa kun jotain oikeasti tarpeellista. Kun se 5e juustosta ei tunnu niin pahalta kun joku 100e kertaostos vaikka kokonaisuudessaan se sama raha hupenee just jossain ruokakaupassa.
En nyt osaa selittää tarkemmin mutta veikkaan että moni samassa tilanteessa saa kiinni mitä tarkoitan.
Järkeväähän tuo ei tietenkään ole ja moni sen itsekin tiedostaa mutta ihmiset ei aina toimi järkevästi.
Mutta ihmettelen kyllä miksi toisten rahankäyttö aiheuttaa aina taivastelua? Jokainen käyttää rahansa miten käyttää, toiset järkevästi ja toiset ei, mutta ei se muille kuulu.
Kaverisi on suurissa taloudelleisessa vaikeuksissa, mutta sitä "et viitsi aikuista ihmistä alkaa opastamaan". Onhan se tietenkin ikävä homma, mutta ihmetyttä kyllä jos ei viitsi edes ystävälliesti yrittää kertoa asioista tuossa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no,sanonpa vaan,yksinasujana. On halvempaa ostaa vaikka valmiiksi siivutettua juustoa,kuin isoa könttää. Ei jää hukkaan mitään. Samoin valmis salaattipussi,ei jää roskia roskiin. No kalja toki,en juo itse,siihen en sano mitään. Mutta sma noi punalappuset. Ei yksiasuja voi kauheasti niitäkään ostaa,ei ne kestä pakastaa. Ainakaan kauaa siis.
Esim kaali on halpaa,mutta kun se painaa 5kiloa yksi kaali,ei jaksa vetää viittä päivää kaalia!
Salaatti on kallista ja ravintoarvo on nolla, joten eihän sitä kannata edes ostaa.
Eri mutta yksinasuja minäkin.
Kokonainen isompi juustopala ehtii mennä huonoksi, kuivua tai homehtua ennenkuin sen ehtii syömään loppuun. Yksinasuvana harvemmin tulee ostettua myöskään leipää, koska niitäkään ei ehdi syömään. Eli silloin joskus kun sattuu se leipähimo niin ostaa muutamat käntynpalat paistopisteestä ja sen määrän juustoa mitä niihin saa uppoamaan.Nuo valmissalaatit kanssa, ne on usein sekoituksia missä on monenlaisia kasviksia, se on taas niin ja näin kannattaako kaikki ostaa erikseen jos ei just seuraavina päivinä ehdi hyödyntämään. Itse harvemmin ostan valmissekoituksia kun salaatit/vihannekset on muutenkin mitä enimmäkseen syön, mutta tilanteissa joissa ei ole järkevää ostaa kassillista rehuja tuo valmispussi toimii ihan hyvin hätäratkaisuna.
Itse laskin että valmissalaatti on usein halvempi kuin ostaa kaikki erikseen. Esim. valmis kreikkalainen on huomattavasti halvempi kuin ostaa kaikki erikseen. Jo feta maksaa yksinään sen 2-3e, valmiin salaatin saa 4e:lla. Isommalle porukalle tietysti halvempaa ostaa kaikki erikseen ja tehdä itse.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, kun täällä ollaan heti pihtaamassa ruuasta, vaikka voisi pihtailla vaatteista, meikeistä, halpatuontikrääsästä yms. Mutta tottakai ruoasta pihtaillaan. Ja joo, saan kyllä rahaa osakkeisiin, vaikka ostankin välillä kotimaista takuumureaa naudanlihaa ja käytän muuten kotimaisia elintarvikkeita mahdollisimman paljon.
En käytä meikkiä. Ostan joskus vaatteita. Kirpputorilta, en kaupasta. En osta mitään krääsää. Ostan halvinta ruokaa. Raha menee elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
On tutkittu, että köyhyys "tyhmentää" ja heikentää harkintantakykyä. Kun ihmisellä on rahahuolista aiheutuvaa stressiä ja elämä tuntuu selviytymistaistelulta päivästä toiseen, eivät voimavarat riitä tulevaisuuden suunnitteluun. Haetaan nopeaa nautintoa päihteistä, otetaan pikavippejä, tehdään impulsiivisia ostoksia.
Ilmiötä on kuvattu esimerkiksi tässä kolumnissa:
https://www.hs.fi/tiede/art-2000002674802.html?share=056d5914ab5b1f4119…
Höpö höpö, toi ei ole mikään tutkimus, pelkkä mielipide.
Enemmistö opiskelijoista, jotka on tosi köyhiä, ei ryhdy pikavippaavaksi narkiksi vain siksi, että rahat on loppu.
Osa ihmisistä on aina köyhiä, tuloista riippumatta kaikki menee eikä riitäkään. Uusavuttomuutta.
Kuten ne einekset masentuneella, eikö se tajua että huono syöminen masentaa kenet tahansa. Jos on jo masentunut, pitäisi syödä tosi terveellisesti. Mikä onnistuu halvalla, kun viitsii nähdä vähän vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahapulassa en osta kasviksia, hedelmiä, jogurttia, valmisruokia, jne.
Ostan esim. jauhelihaa, perunaa, makaronia, puuroa, leipää, margariiniä ja jotakin leivän päälle.
Tai sitten toivottavasti kyse ei ole pitkistä jaksoista kerrallaan. Muuten sulle tulee keripukki tms.
Ei ole monivitamiinia. Raha ei riitä koko kuukaudeksi. N. viikko menee näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalielämässäni elän järkevästi, teen kausiraaka-aineista ja katson kilohintaa. Voin elää halvalla.
Mutta kun nt olen joutunut työttömäksi ja rahaa on vähän, ja sekin tulee pikkupikkutipoissa, en enää pystykkään tuohon. Kilohintojen ja punalappuisten köyttö vaatii, että ostaa isoja paketteja kerralla ja pystyy laittamaan niistä ruokaa heti. Sillä tavalla voi kyllä saada kympilla viisi ateriaa ja jokainen nistä maksaa vain kaksi euroa - mutta pitäisi olla se kymppi, jonka voisi sijoittaa kerralla. Mulla on käytössä vain kaksi ja puoli euroa, enkä saa enempää ennen kuin huomenna. Mun on siis pakko ostaa kilohinnaltaan kallis einesateria.
Ja elämä on täynnä samankaltaisia juttuja, tilaisuuksia, jotka näen, mutta joita en vaan pysty hyödyntämään.
Ei kai sun 2,5 eurolla kannata ostaa mitään kallista einesateriaa. Tuolla rahalla saat aineet jo johonkin kunnolliseen ruokaan, josta voit pakastaa osan ja käyttää ne muutamat seuraavat eurot taas hankkiaksesi jotakin, mitä tarvitset ruoanlaitossa. Tai tee vaikka kattilallinen keittoa. 2,5 eurolla saa varmaan jo jonkun nakkikeiton aikaiseksi. Siitäkin riittää jo useammalle päivälle. Tai joku perunalaatikko. Perunoita, halvin tonnikalapurkki ja kerma. Sekin mahtuu jo 2,5 euron budjettiin ja riittää seuraavallekin päivälle.
Vuosituhat on vaihtunut, tonnikala on kallista. Kaupanpäälle tönkkösuola. Eli toosio typerä ostos järkevälle.
Lidlistä tonnikalapalat vedessä (valutettu paino 150 g) 1,44€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ostetaan nykyään vaan siivitettuja juustoja. Ne ei kyllä ole niin paljoa höylättävää juustoa kalliimpia että kenenkään talous siihen kaatuisi. Kilohinnassa ei ole suurta eroa. Viipaleet menee kaikki. Höylättävästä menee yleensä se loppu roskiin kun homehtuu. Kukaan ei viitsi höylätä sitä loppua ja juusto jää käyttämättä. Eikä tarvita raastettakaan mihinkään niin vähää että loppua kukaan raastaisi. Niinpä ne siivutetut tulee meillä halvemmaksi. Ostetaan Arki siivuja.
Välillä toki ostan ison juuston jos on vaikka punalamppu ja ilta-ale. Silloin se monesti raastetaan ja tehdään vaikka pitsaa.
Salaatin ostan samasta syystä valmiina salaattisekoituksena. Niin usein on jäänyt hävikkiin se yksittäinen salaatinloppu. Toki sitäkin välillä ostan jos tarjouksessa. Se sekoitus mitä ostan maksaa alle 2 euroa. (Rucolaa ym) Saman verran melkein maksaa se ruukku.
Valitsen usein myös kilohinnalta kalliimpaa mutta pienemmissä erissä myytäviä juttuja. Miksi ostan ison säkin jotakin vain siksi että on halvempi kilohinta? Jos tiedän että kaappiin jää loppu pyörimään niin älytöntä. Monesti myös hinta on halvempi vaikka onkin kalliimpi kilohinta kun ostaa vaan sen verran mitä tarvitsee. Pyrin ostamaan vaan tarpeeseen ja silloin ei tule hävikkiä niin paljoa.
Mekin ollaan 6 hengen talous mutta hävikkiä tulee kun ei mekään määräänsä enempää syödä.
Jätä sinä salaatit kauppaan jos et käytä. Me käytetään leivän päälle ja salaattipohjiin. Eikä se nyt kyllä kovin kallistakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija
</p>
<p>Mitä jos mä en ole vegaani ja syön jo päivässä täysipainoiset proteiinit ihan sekasyöjän lähteistä, joihin kuuluvat kananmunat?
</p>
<p>Saanko silloin halutessani syödä MYÖS papuja, vai tuleeko tämän palstan naurajat nauramaan minun ikkunani taakse? Jos en saa syödä papuja, saanko syödä edes linssejä?[/quote kirjoitti:Täällä nauretaan noille vegaanipelleille, jotka eivät osaa lukea edes finelistä elintarvikkeiden ravintosisältöjä, vaan sylki suusta roiskuen tuputtavat papuja kananmunien sijaan ja loukkaantuvat, kun heidän virheellisiä väittämiään oikaistaan.
Haluan sulle nyt kertoa, että minä olen se, joka otti alun perin pavut puheeksi ja minä en ole vegaani.
Pavut ovat taloustietoiselle sekasyöjälle vettä, vehnäjauhoa tai porkkanaraastetta huomattavasti ravinteikkaampi tapa jatkaa liharuokia. Koska kulutustottumusketjussahan tässä ollaan. Peace out. :)
Täällä myös eri, joka edellisen kanssa samaa mieltä. Pavuilla olen jatkanut todella montaa arkiruokaa (niin myös muuten porkkanaraasteella) ja olen saanut tuotteisiin lisää kuitua ja papujen tapauksessa lisäksi esim. kasviperäistä proteiinia.
Valitettavasti nykypäivän ongelma on, että harva osaa tehdä enää ruokaa, harvalla tuntuu olevan aikaa ja osalla ei ole motivaatiota. Ruuanlaitto vaatii tavallaan paljon ennakkotietoa ja ymmärrystä eri raaka-aineiden käsittelemisestä. Jos lapsuudenkodissa ei ole tehty aktiivisesti ruokaa, niin en oikein tiedä milloin sitä oppisi. Kotitalouttakin on nykyään niin vähän koulussa, eikä se ole opettajien syy.
Tässäkin toimii 80 % sääntö, jos sen verran käyttää rahaa ruokaan järkevästi (ja se ei aina tarkoita puuroa ja Xtraa!), saa loput 20 % tuhlattua vaikka siihen kaljaan, ja se mahtuu budjettiin. Neuvojat neuvovat ääripäätä ja neuvottavat usein edustavat toista ääripäätä.
Muistelenpa minäkin taivastelleeni mielessäni naapurin ostokäyttäytymistä, kun ensin päivät pitkät vingutaan rahapulaa (itsekin olin köyhä), ja sitten kun mennään yhdessä kauppaan, ostaa uuden (tarpeettoman) bodyn vauvalle ja kasvonaamion (kalliin) itselleen, ruokakoria en edes kuikuillut. Tekee mieli sanoa, että älä turhaan sitten valita.
Ja kyllä, pavut ovat hyvää ruokaa kenelle vain, jolle ne maistuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ostetaan nykyään vaan siivitettuja juustoja. Ne ei kyllä ole niin paljoa höylättävää juustoa kalliimpia että kenenkään talous siihen kaatuisi. Kilohinnassa ei ole suurta eroa. Viipaleet menee kaikki. Höylättävästä menee yleensä se loppu roskiin kun homehtuu. Kukaan ei viitsi höylätä sitä loppua ja juusto jää käyttämättä. Eikä tarvita raastettakaan mihinkään niin vähää että loppua kukaan raastaisi. Niinpä ne siivutetut tulee meillä halvemmaksi. Ostetaan Arki siivuja.
Välillä toki ostan ison juuston jos on vaikka punalamppu ja ilta-ale. Silloin se monesti raastetaan ja tehdään vaikka pitsaa.Salaatin ostan samasta syystä valmiina salaattisekoituksena. Niin usein on jäänyt hävikkiin se yksittäinen salaatinloppu. Toki sitäkin välillä ostan jos tarjouksessa. Se sekoitus mitä ostan maksaa alle 2 euroa. (Rucolaa ym) Saman verran melkein maksaa se ruukku.
Valitsen usein myös kilohinnalta kalliimpaa mutta pienemmissä erissä myytäviä juttuja. Miksi ostan ison säkin jotakin vain siksi että on halvempi kilohinta? Jos tiedän että kaappiin jää loppu pyörimään niin älytöntä. Monesti myös hinta on halvempi vaikka onkin kalliimpi kilohinta kun ostaa vaan sen verran mitä tarvitsee. Pyrin ostamaan vaan tarpeeseen ja silloin ei tule hävikkiä niin paljoa.
Mekin ollaan 6 hengen talous mutta hävikkiä tulee kun ei mekään määräänsä enempää syödä.Jätä sinä salaatit kauppaan jos et käytä. Me käytetään leivän päälle ja salaattipohjiin. Eikä se nyt kyllä kovin kallistakaan ole.
Onpa ihmeellistä, että juustopalojen jämät heitetään roskikseen. Niistä saa esim. erittäin hyvän maun munakkaaseen tai juustokeiton tai mausteeksi kastikkeisiin. Itsellä rasia jääkaapissa johon juustojämät ja ne hyödynnetään kaikki, eivät ole ikinä homehtuneet. Olen yksinasuva leski eikä ikinä tule ruokahävikkiä, vaikka ei nuukasti tarvitse elääkään. Syötävää ruokaa jonka olen ostanut, en roskikseen heitä.