Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käydään usein erään kaverin kanssa yhdessä kaupassa (kimppakyyti) ja tämä kaveri on nyt taloudellisissa vaikeuksissa, silti ostaa niin tyhmi...

Vierailija
30.10.2021 |

Hän ei seuraa kilohintaa, ostaa hetken mielijohteesta, vieroksuu laputettuja tuotteita, ostaa valmiiksi leikattuja tai tuunattuna ateriakippoja/salaatteja, ostaa tiettyjä kalliita merkkejä jne. En viitsi aikuista ihmistä alkaa opastamaan, mutta oma 18 vuotias ymmärtää talouden päälle enemmän kuin tämä kaveri. Kuitenkin hän kertoo rahahuolistaan avoimesti ja mielelläni otan hänet kyytiin mukaan kun käyn kaupassa, helpottaakseni hänen elämää, mutta voi pojat että se rahan tuhlaaminen ruokakauppaan ihmetyttää.
Oletteko te huomanneet/oppineet kuinka tiukassa rahatilanteessa kannattaa toimia ja mitä kannattaa ostaa, vai ostatteko edelleen kalliita tuttuja tuotteita ja kärvistelette kassalla?

Harmi, että talousasioiden hallinta ei kuulu opetussuunnitelmaan, jokaisen vanhemman vastuulle jää opettaa omat lapset ja nuoret kuluttamaan järkevästi.

Kommentit (710)

Vierailija
41/710 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen köyhä ja elämäni on muutenkin kaikkea muuta kuin ruusuilla tanssimista. Tiedän, että fiksuinta olisi ostaa vain halvinta xtran kuraa ja elää puurolla, mutta silloin luopuisin siitä vähäisestäkin nautinnosta mitä hyvistä raaka-aineista valmistettu ruoka tuo elämääni. En tietenkään voi ostaa aina kalleinta ja parasta, mutta en voi myöskään kuvitella eläväni aina vain sen mukaan mikä on muiden mielestä järkevintä. Elämäntilanteeni ei tule koskaan muuttumaan tästä paremmaksi pysyvän työkyvyttömyyden takia, joten muutamien kymppien säästäminen kuukaudessa ei johtaisi mihinkään suureen onneen. Törsään rahani siihen mikä saa sillä hetkellä elämän tuntumaan hieman siedettävämmältä.

Helppo ratkaisu. Prismahan pärjää xtrakurallaa n vertailuissa.

Siirry nliittiin, laatu moitteetonta hinta kuin xtralla

Vierailija
42/710 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku täällä siis oikeasti VIHAA papuja? :D

Ei siinä mitään, elä sinä ilman papuja. Se ei tee pavuista mitenkään huonoa ruokaa.

Esimerkiksi kaikkeen hiilarihöttöön verrattuna pavut ovat silkkaa priimaa ihan kenelle tahansa. Niitä voi laittaa liharuoan sekaankin.

Oletkohan sinä päästäsi ihan terve? Missä sinä näet papuvihaa? Sinulle kerrottiin ihan faktana että kananmunassa on kaikkia ihmisen tarvitsemia ravintoaineita paitsi c-vitamiinia. Pavuissa ei ole lähellekkään niin hyvää ravintosisältöä eivätkä ne ole mitään priimaa ravintoa kenellekään. Silti sinä vain jatkat tuota typerää jankkaamistasi :D 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/710 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaanit voivat ostaa papuja, jotka ovat superhalpoja ja terveellisiä.

Paljon halvempia kuin kananmunat itse asiassa.

Ja siis kyllä ei-vegaanitkin voivat ostaa papuja.

Kananmunassa on kaikkia muita ihmisen tarvitsemia ravintoaineita paitsi c-vitamiinia. Pavut eivät kyllä pääse ravintosisällössä lähellekkään kananmunia. Rahan laittaminen papuihin on silkkaa rahantuhlausta.

Ai pahempaa rahantuhlausta kuin ostaa vegaanina kanamunia, joita ei söisi? Hmm...

Vierailija
44/710 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä mitään, elä sinä ilman papuja. Se ei tee pavuista mitenkään huonoa ruokaa.

Esimerkiksi kaikkeen hiilarihöttöön verrattuna pavut ovat silkkaa priimaa ihan kenelle tahansa. Niitä voi laittaa liharuoan sekaankin.

Oletkohan sinä päästäsi ihan terve? Missä sinä näet papuvihaa? Sinulle kerrottiin ihan faktana että kananmunassa on kaikkia ihmisen tarvitsemia ravintoaineita paitsi c-vitamiinia. Pavuissa ei ole lähellekkään niin hyvää ravintosisältöä eivätkä ne ole mitään priimaa ravintoa kenellekään. Silti sinä vain jatkat tuota typerää jankkaamistasi :D 

Olen eri, mutta tämä iloisen ystävällinen kommentti ihan kutsuu laittamaan tämän linkin. :D

https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/lukuisia-terveyshyotyja-ota-…

Vierailija
45/710 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaalielämässäni elän järkevästi, teen kausiraaka-aineista ja katson kilohintaa. Voin elää halvalla.

Mutta kun nt olen joutunut työttömäksi ja rahaa on vähän, ja sekin tulee pikkupikkutipoissa, en enää pystykkään tuohon. Kilohintojen ja punalappuisten köyttö vaatii, että ostaa isoja paketteja kerralla ja pystyy laittamaan niistä ruokaa heti. Sillä tavalla voi kyllä saada kympilla viisi ateriaa ja jokainen nistä maksaa vain kaksi euroa - mutta pitäisi olla se kymppi, jonka voisi sijoittaa kerralla. Mulla on käytössä vain kaksi ja puoli euroa, enkä saa enempää ennen kuin huomenna. Mun on siis pakko ostaa kilohinnaltaan kallis einesateria.

Ja elämä on täynnä samankaltaisia juttuja, tilaisuuksia, jotka näen, mutta joita en vaan pysty hyödyntämään.

Jos minulla on käytössäni ruokaan rahaa 2,50 e, ostan sillä rahalla mieluummin vaikka linssejä ja tomaattimurskaa, ja teen niistä ison kattilallisen linssikeittoa. Järjetöntä tuhlata vähiä rahojaan einesaterioihin.

Vierailija
46/710 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kananmunassa on kaikkia muita ihmisen tarvitsemia ravintoaineita paitsi c-vitamiinia. Pavut eivät kyllä pääse ravintosisällössä lähellekkään kananmunia. Rahan laittaminen papuihin on silkkaa rahantuhlausta.

Ai pahempaa rahantuhlausta kuin ostaa vegaanina kanamunia, joita ei söisi? Hmm...

Tuo osoittaa vaan vegaanien typeryyden. Sen sijaan että söisi ravintorikkaita kanamunia, vegaani pupeltaa suhteellisen ravintoköyhiä papuja :DDDDDD

Vierailija
47/710 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Munat ovat ällöttäviä. Ne haisee todella kuvottavalle. Lisäksi niiden tuottaminen on pahinta eläinrääkkäystä.

Vierailija
48/710 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen köyhä ja elämäni on muutenkin kaikkea muuta kuin ruusuilla tanssimista. Tiedän, että fiksuinta olisi ostaa vain halvinta xtran kuraa ja elää puurolla, mutta silloin luopuisin siitä vähäisestäkin nautinnosta mitä hyvistä raaka-aineista valmistettu ruoka tuo elämääni. En tietenkään voi ostaa aina kalleinta ja parasta, mutta en voi myöskään kuvitella eläväni aina vain sen mukaan mikä on muiden mielestä järkevintä. Elämäntilanteeni ei tule koskaan muuttumaan tästä paremmaksi pysyvän työkyvyttömyyden takia, joten muutamien kymppien säästäminen kuukaudessa ei johtaisi mihinkään suureen onneen. Törsään rahani siihen mikä saa sillä hetkellä elämän tuntumaan hieman siedettävämmältä.

Minäkin olen työkyvyttömyyseläkkeellä.

Sijoitan joka kuukausi 30 € rahastoon.

Viimeksi kun katsoin miten rahastolla menee, oli siellä yli 8000 €. Se on minulle iso raha. Olin hyvin yllättynyt ja iloinen rahaston tilanteesta.

Törsään kyllä arjessakin, mutta niin pienissä asioissa, että ne eivät kaada taloutta.

Ostan esimerkiksi kilohinnaltaan kallista suklaata pienen palan ja jätän sen suuren kilohinnaltaan edullisen suklaan ostamatta. Kertaostoksena se pieni kalliin kilohinnan suklaa on edullisempi kuin suuri pienen kilohinnan suklaa.

En halua säästää syömällä pahaa suklaata. Mieluummin syön patempaa vähemmän ja harvemmin.

Vierailija
49/710 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväosaiset taas naukuu.

Vierailija
50/710 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä jaksa

Vierailija
51/710 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo osoittaa vaan vegaanien typeryyden. Sen sijaan että söisi ravintorikkaita kanamunia, vegaani pupeltaa suhteellisen ravintoköyhiä papuja :DDDDDD

Ettet sittenkin olisi itse kaappivegaani, kun sulla on noin vahvoja mielipiteitä heistä.

Vierailija
52/710 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaveri, joka tekee ruokaostoksensa fiiliksellä. Ja koska hän kärsii masennuksesta, fiilis on yleensä se, että ostaa kaikkea valmiina. Voimavarat eivät riitä päivittäiseen ruuanlaittoon. Olen joskus auttanut häntä ostamalla hänelle pariksi viikoksi elintarvikkeita, joista hän voi valmistaa itselleen terveellistä ja monipuolista ruokaa. Ottaisi kuitenkin avun mieluummin rahana ja ostaisi kaikkea valmisruokaa. Ymmärrän häntä, mutta en anna rahaa. 

Vierailija
53/710 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta tämä iloisen ystävällinen kommentti ihan kutsuu laittamaan tämän linkin. :D

Finelistä olisit nähnyt ihan oikeat ravntoarvot. Ilman mainontaa ja ylistystä.

Vierailija
54/710 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun käly otti lainaa että voi ostaa pradan saappaat.

Vierailija
55/710 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun shoppailu on niin ihanaa

Se on ihanaa. Minusta siis, ei tietenkään kaikista. Minusta on ihanaa kuljeskella kaupassa ja poimia kärryihin luomuruokaa, kiinnostavia uutuuksia ja erikoisia juttuja. Joskus ostan 3 euron raakasuklaapatukan vaikka Fazerin suklaapatukka maksaa alle euron. Ostan tiskiltä pienen palan juustoa viidellä eurolla vaikka arkijuusto maksaa 4 euroa kilo.

Tuhlaan rahaa ruokaan ja muuhun, mutta sen vuoksi nykyään teen niin että laitan heti palkkapäivänä tietyn summan säästötilille ja loput rahat voin käyttää tai olla käyttämättä. Joskus tili on lähes tyhjänä viikko ennen seuraavaa palkkapäivää, joskus siellä on vielä muutama satanen.

Mitä on "arkijuusto"? Onko se sitä kaameaa Oltermannia? 

Vierailija
56/710 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos mä en ole vegaani ja syön jo päivässä täysipainoiset proteiinit ihan sekasyöjän lähteistä, joihin kuuluvat kananmunat?

Saanko silloin halutessani syödä MYÖS papuja, vai tuleeko tämän palstan naurajat nauramaan minun ikkunani taakse? Jos en saa syödä papuja, saanko syödä edes linssejä?

Vierailija
57/710 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis: papujen mainonnassa varmaan muutes liikkuukin isot rahat. :D

Vierailija
58/710 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no,sanonpa vaan,yksinasujana. On halvempaa ostaa vaikka valmiiksi siivutettua juustoa,kuin isoa könttää. Ei jää hukkaan mitään. Samoin valmis salaattipussi,ei jää roskia roskiin. No kalja toki,en juo itse,siihen en sano mitään. Mutta sma noi punalappuset. Ei yksiasuja voi kauheasti niitäkään ostaa,ei ne kestä pakastaa. Ainakaan kauaa siis.

Esim kaali on halpaa,mutta kun se painaa 5kiloa yksi kaali,ei jaksa vetää viittä päivää kaalia!

Tässä nyt meni niin moni asia pieleen ettei tosikaan. Kaalista voi tehdä kaalilaatikkoa/keittoa ja syödä sitä pari päivää, loput voi pakastaa. Iso köntti juustoa, leikkaa puoliksi ja toisen puolen voi vaikka raasraa pakkaseen. Punalapputuotteista nyt puhumattakaan.

T. Yksinasuva

Vierailija
59/710 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahapulassa en osta kasviksia, hedelmiä, jogurttia, valmisruokia, jne.

Ostan esim. jauhelihaa, perunaa, makaronia, puuroa, leipää, margariiniä ja jotakin leivän päälle.

Vierailija
60/710 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen työkyvyttömyyseläkkeellä.

Sijoitan joka kuukausi 30 € rahastoon.

Viimeksi kun katsoin miten rahastolla menee, oli siellä yli 8000 €. Se on minulle iso raha. Olin hyvin yllättynyt ja iloinen rahaston tilanteesta.

Törsään kyllä arjessakin, mutta niin pienissä asioissa, että ne eivät kaada taloutta.

Ostan esimerkiksi kilohinnaltaan kallista suklaata pienen palan ja jätän sen suuren kilohinnaltaan edullisen suklaan ostamatta. Kertaostoksena se pieni kalliin kilohinnan suklaa on edullisempi kuin suuri pienen kilohinnan suklaa.

En halua säästää syömällä pahaa suklaata. Mieluummin syön patempaa vähemmän ja harvemmin.

Saanko udella millaisella summalla aloitit sijoittamisen ja milloin että olet päässyt tuohon tilanteeseen kuukausittaisella 30eurolla?