Käydään usein erään kaverin kanssa yhdessä kaupassa (kimppakyyti) ja tämä kaveri on nyt taloudellisissa vaikeuksissa, silti ostaa niin tyhmi...
Hän ei seuraa kilohintaa, ostaa hetken mielijohteesta, vieroksuu laputettuja tuotteita, ostaa valmiiksi leikattuja tai tuunattuna ateriakippoja/salaatteja, ostaa tiettyjä kalliita merkkejä jne. En viitsi aikuista ihmistä alkaa opastamaan, mutta oma 18 vuotias ymmärtää talouden päälle enemmän kuin tämä kaveri. Kuitenkin hän kertoo rahahuolistaan avoimesti ja mielelläni otan hänet kyytiin mukaan kun käyn kaupassa, helpottaakseni hänen elämää, mutta voi pojat että se rahan tuhlaaminen ruokakauppaan ihmetyttää.
Oletteko te huomanneet/oppineet kuinka tiukassa rahatilanteessa kannattaa toimia ja mitä kannattaa ostaa, vai ostatteko edelleen kalliita tuttuja tuotteita ja kärvistelette kassalla?
Harmi, että talousasioiden hallinta ei kuulu opetussuunnitelmaan, jokaisen vanhemman vastuulle jää opettaa omat lapset ja nuoret kuluttamaan järkevästi.
Kommentit (710)
Vierailija kirjoitti:
Mun kaverilla on myös joka kauppareissulla ostoksissa kaljaa ja sitten pihistellään lasten kunnon ruoista eikä näe asialla mitään yhteyttä. Kerran vielä sain jostain rahaa niin että tulin maininneesi siitä hänelle kun jotain kuulumisia nyt vaihdettiin, kaveri heitti mukamas läpällä että "kyllä tännekin sitä rahaa voi antaa" - siis wtf että ryhtyisin hänen kaljankiskontaa sponsoroimaan kun ovat niin vähävaraisia?
Jos mulla ois lapsia niin ostaisin viinaa litrakaupalla ja lapsille ei ikinä yhtään mitään, vihaan kakaroita 😡 ärsyttävät ovat
Olen köyhä ja elämäni on muutenkin kaikkea muuta kuin ruusuilla tanssimista. Tiedän, että fiksuinta olisi ostaa vain halvinta xtran kuraa ja elää puurolla, mutta silloin luopuisin siitä vähäisestäkin nautinnosta mitä hyvistä raaka-aineista valmistettu ruoka tuo elämääni. En tietenkään voi ostaa aina kalleinta ja parasta, mutta en voi myöskään kuvitella eläväni aina vain sen mukaan mikä on muiden mielestä järkevintä. Elämäntilanteeni ei tule koskaan muuttumaan tästä paremmaksi pysyvän työkyvyttömyyden takia, joten muutamien kymppien säästäminen kuukaudessa ei johtaisi mihinkään suureen onneen. Törsään rahani siihen mikä saa sillä hetkellä elämän tuntumaan hieman siedettävämmältä.
Aamen! Ehkä tuleva hintojen nousu pakottaa ihmiset harkitsemaan ostotottumuksiaan…
Vierailija kirjoitti:
On tutkittu, että köyhyys "tyhmentää" ja heikentää harkintantakykyä. Kun ihmisellä on rahahuolista aiheutuvaa stressiä ja elämä tuntuu selviytymistaistelulta päivästä toiseen, eivät voimavarat riitä tulevaisuuden suunnitteluun. Haetaan nopeaa nautintoa päihteistä, otetaan pikavippejä, tehdään impulsiivisia ostoksia.
Ilmiötä on kuvattu esimerkiksi tässä kolumnissa:
https://www.hs.fi/tiede/art-2000002674802.html?share=056d5914ab5b1f4119…
Hyvä näkökulma. Jos ei ole aina varaa siihen kalliiseen salaattiin, niin varmasti houkuttelee ostaa se silloin kun mahdollisuus kerran on. "Nyt pitää nauttia kun kerrankin pystyy". Jos ökysalaatin voisi ostaa vaikka joka päivä, niin yhtäkkiä ei olekaan niin tärkeää saada sitä. Silloin ei ole yhtään väliä ostaako vai jättääkö sen ostamatta, kun aina voi muuttaa mielensä.
Toisin sanoen köyhäily on hauskaa tasan niin pitkään kuin se on oma valinta. Pakon edessä taas tuntuu loogisemmalta poimia luksuksen murut silloin kun vain voi, vaikka harmillisesti tuossa sahaa omaan jalkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on myös yksi tuollainen kaveri. Joskus valittelee rahapulaa tai sitä miten ei jää tarpeeksi säästöön, mutta ruokakaupassa koriin tippuu viikonloppuostoksiksi ihan muuten vain just ne viiden euron oliivit, kympin luksusmakkarat, monta pulloa viiniä, monta 3-4 eur kilohinnan juustoa, peuranlihaa, tuoretta rapua, hetken mielijohteen sous vide-kone. Ovat ihania ihmisiä, mutta heidän kanssaan en ruokakauppaan yhteisille ostoksille uskalla.
Itse syön 130 eur/kk budjetilla enkä usein raaski edes ostaa juustoa tai lihaa. Joku 3,65 eur maksava haisujuusto tai 39,90 eur/kilo liha saa sydämen hyppäämään kurkkuun vaikka ei edes omaan ostoskoriini ehtisi :D
Siis mistä muka saa juustoa noin halvalla?
Vierailija kirjoitti:
Olen köyhä ja elämäni on muutenkin kaikkea muuta kuin ruusuilla tanssimista. Tiedän, että fiksuinta olisi ostaa vain halvinta xtran kuraa ja elää puurolla, mutta silloin luopuisin siitä vähäisestäkin nautinnosta mitä hyvistä raaka-aineista valmistettu ruoka tuo elämääni. En tietenkään voi ostaa aina kalleinta ja parasta, mutta en voi myöskään kuvitella eläväni aina vain sen mukaan mikä on muiden mielestä järkevintä. Elämäntilanteeni ei tule koskaan muuttumaan tästä paremmaksi pysyvän työkyvyttömyyden takia, joten muutamien kymppien säästäminen kuukaudessa ei johtaisi mihinkään suureen onneen. Törsään rahani siihen mikä saa sillä hetkellä elämän tuntumaan hieman siedettävämmältä.
Ai että fiksuinta olisi ostaa kuraa ja elää puurolla?? Et taida olla ihan fiksu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalielämässäni elän järkevästi, teen kausiraaka-aineista ja katson kilohintaa. Voin elää halvalla.
Mutta kun nt olen joutunut työttömäksi ja rahaa on vähän, ja sekin tulee pikkupikkutipoissa, en enää pystykkään tuohon. Kilohintojen ja punalappuisten köyttö vaatii, että ostaa isoja paketteja kerralla ja pystyy laittamaan niistä ruokaa heti. Sillä tavalla voi kyllä saada kympilla viisi ateriaa ja jokainen nistä maksaa vain kaksi euroa - mutta pitäisi olla se kymppi, jonka voisi sijoittaa kerralla. Mulla on käytössä vain kaksi ja puoli euroa, enkä saa enempää ennen kuin huomenna. Mun on siis pakko ostaa kilohinnaltaan kallis einesateria.
Ja elämä on täynnä samankaltaisia juttuja, tilaisuuksia, jotka näen, mutta joita en vaan pysty hyödyntämään.
Ei kai sun 2,5 eurolla kannata ostaa mitään kallista einesateriaa. Tuolla rahalla saat aineet jo johonkin kunnolliseen ruokaan, josta voit pakastaa osan ja käyttää ne muutamat seuraavat eurot taas hankkiaksesi jotakin, mitä tarvitset ruoanlaitossa. Tai tee vaikka kattilallinen keittoa. 2,5 eurolla saa varmaan jo jonkun nakkikeiton aikaiseksi. Siitäkin riittää jo useammalle päivälle. Tai joku perunalaatikko. Perunoita, halvin tonnikalapurkki ja kerma. Sekin mahtuu jo 2,5 euron budjettiin ja riittää seuraavallekin päivälle.
Vuosituhat on vaihtunut, tonnikala on kallista. Kaupanpäälle tönkkösuola. Eli toosio typerä ostos järkevälle.
Minulla oli nuorena tuommoinen avopuoliso.
Oli ihan kamalaa kun rahat olivat vähissä ja yksi osti sisäfilettä ja punaviiniä päivälliseksi. Kovasti yritin tehdä meille edullisempia ruokia ja mies valitti "kunnon lihan" puuttumista. Oltiin opiskelijoita ja elettiin opintotuen varassa. Tulot olivat todella pienet.
Kaljaa, limsaa, tupakkaa ja herkkuja sen piti silti saada useana päivänä viikossa.
Kaiken huippu oli se kun hän haukkui minun vanhempani vastuuntunnottomiksi kun he eivät alkaneet rahoittamaan hänen herkutteluaan ja kaljan kittaamistaan.
- Käytiin keskustelu siitä mitä vastuuntunnoton tarkoittaa. Hänen mielestään se tarkoittaa varakasta ihmistä joka ei anna rahaa köyhemmille.
Oli meillä muitakin ongelmia kuin erilaiset rahankäyttötavat.
Onneksi oli avo niin ero onnistui helposti.
Monet ihmiset on talousasioissa yllättävän kujalla. Muistan itse 30 vuoden takaa luokkakaverini perheen, jossa äiti joutui laman myötä työttömäksi, ja oli juuri otettu iso asuntolaina jättikorolla, joten tiukkaa oli. Silti ostoskärryyn lapattiin mm. 2 desilitran Mövenpick-jäätelöitä, siis useita kappaleita samaa makua kerralla. Ihmettelin jo tuolloin teininä, miksi ei olisi voinut ostaa edes litran pakettia, jos nyt ylipäätään tuota ylihinnoiteltua jäätelöä halusi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no,sanonpa vaan,yksinasujana. On halvempaa ostaa vaikka valmiiksi siivutettua juustoa,kuin isoa könttää. Ei jää hukkaan mitään. Samoin valmis salaattipussi,ei jää roskia roskiin. No kalja toki,en juo itse,siihen en sano mitään. Mutta sma noi punalappuset. Ei yksiasuja voi kauheasti niitäkään ostaa,ei ne kestä pakastaa. Ainakaan kauaa siis.
Esim kaali on halpaa,mutta kun se painaa 5kiloa yksi kaali,ei jaksa vetää viittä päivää kaalia!
Miten ihmeessä sulla jää juustosta hukkaan, jos ostat palana etkä siivutettuna?
Salaatti on kallista ja ravintoarvo on nolla, joten eihän sitä kannata edes ostaa.
no eihän juustoa voi vetää palatolkulla! Joku tolkku pitää olla! Mitä sitten jos ei salaatteja! Lihaa,hyi,en syö.
Vegaanit voivat ostaa papuja, jotka ovat superhalpoja ja terveellisiä.
Paljon halvempia kuin kananmunat itse asiassa.
Ja siis kyllä ei-vegaanitkin voivat ostaa papuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no,sanonpa vaan,yksinasujana. On halvempaa ostaa vaikka valmiiksi siivutettua juustoa,kuin isoa könttää. Ei jää hukkaan mitään. Samoin valmis salaattipussi,ei jää roskia roskiin. No kalja toki,en juo itse,siihen en sano mitään. Mutta sma noi punalappuset. Ei yksiasuja voi kauheasti niitäkään ostaa,ei ne kestä pakastaa. Ainakaan kauaa siis.
Esim kaali on halpaa,mutta kun se painaa 5kiloa yksi kaali,ei jaksa vetää viittä päivää kaalia!
Nuija oot.
Myös yksinasuja ja voin ostaa mitä tahansa kilomääriä.
Suurimman osan voi pakastaa suoraan ja melkein kaiken esikäsiteltynä ja/tai ruuaksi valmistettuna.
Paljonko pakastin maksaa, voi googlata? Minulla ei ollut opiskelija-asunnossa pakastinta ja eikä sellainen olisi ahtaaseen asuntoon edes mahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalielämässäni elän järkevästi, teen kausiraaka-aineista ja katson kilohintaa. Voin elää halvalla.
Mutta kun nt olen joutunut työttömäksi ja rahaa on vähän, ja sekin tulee pikkupikkutipoissa, en enää pystykkään tuohon. Kilohintojen ja punalappuisten köyttö vaatii, että ostaa isoja paketteja kerralla ja pystyy laittamaan niistä ruokaa heti. Sillä tavalla voi kyllä saada kympilla viisi ateriaa ja jokainen nistä maksaa vain kaksi euroa - mutta pitäisi olla se kymppi, jonka voisi sijoittaa kerralla. Mulla on käytössä vain kaksi ja puoli euroa, enkä saa enempää ennen kuin huomenna. Mun on siis pakko ostaa kilohinnaltaan kallis einesateria.
Ja elämä on täynnä samankaltaisia juttuja, tilaisuuksia, jotka näen, mutta joita en vaan pysty hyödyntämään.
Sillä rahalla voit ostaa kananmunia, ravintorikasta ruokaa ja riittää useammaksi kuin yhdeksi ateriaksi.
Olen vegaani, urpo
Kaikki vegaanit ovat urpoja. Menee elämänlaatu, terveys ja rahat.
Here we go!
Vierailija kirjoitti:
Kananmunassa on kaikkia muita ihmisen tarvitsemia ravintoaineita paitsi c-vitamiinia. Pavut eivät kyllä pääse ravintosisällössä lähellekkään kananmunia. Rahan laittaminen papuihin on silkkaa rahantuhlausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että fiksuinta olisi ostaa kuraa ja elää puurolla?? Et taida olla ihan fiksu.
Nämä on niitä hienoja neuvoja joita köyhille ladellaan, että osta vain halvinta, ja syö puuroa kun se on halpaa ja pitää nälän poissa. Ei kukaan oikeesti kuvittele noiden olevan ravinnon kannalta fiksuja vaihtoehtoja, mutta ei neuvojat välitäkään köyhien terveydestä. Ainoastaan rahankäyttöön puututaan ja kauhistellaan jos keittojuureksista ja kasvisliemestä tehty keitto ei kelpaa päivän ainoaksi lämpimäksi ruoaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kananmunassa on kaikkia muita ihmisen tarvitsemia ravintoaineita paitsi c-vitamiinia. Pavut eivät kyllä pääse ravintosisällössä lähellekkään kananmunia. Rahan laittaminen papuihin on silkkaa rahantuhlausta.
No kukaan ei väittänytkään papuja täysipainoisemmaksi ravinnoksi kuin kananmuna, mutta kyllä ne vegaanille on parhaasta päästä valintoja.
Ja kaikille ne on terveellinen, edullinen lisä monipuoliseen ravintoon.
Jos on edes vitosen budjetti, voi ostaa SEKÄ kananmunia ETTÄ papuja, gasp!
Joku täällä siis oikeasti VIHAA papuja? :D
Ei siinä mitään, elä sinä ilman papuja. Se ei tee pavuista mitenkään huonoa ruokaa.
Esimerkiksi kaikkeen hiilarihöttöön verrattuna pavut ovat silkkaa priimaa ihan kenelle tahansa. Niitä voi laittaa liharuoan sekaankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuija oot.
Myös yksinasuja ja voin ostaa mitä tahansa kilomääriä.
Suurimman osan voi pakastaa suoraan ja melkein kaiken esikäsiteltynä ja/tai ruuaksi valmistettuna.
Paljonko pakastin maksaa, voi googlata? Minulla ei ollut opiskelija-asunnossa pakastinta ja eikä sellainen olisi ahtaaseen asuntoon edes mahtunut.
Kantopalkalla saa remontoijilta ja muuttajilta täysin käyttökelpoisia pakastimia. Vonkvink ;-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä sulla jää juustosta hukkaan, jos ostat palana etkä siivutettuna?
Salaatti on kallista ja ravintoarvo on nolla, joten eihän sitä kannata edes ostaa.
no eihän juustoa voi vetää palatolkulla! Joku tolkku pitää olla! Mitä sitten jos ei salaatteja! Lihaa,hyi,en syö.
Et kai sä niitä siivujakaan kerralla syö. Hyvää ravintoahan juusto on, parempaa ravinnoltaan kuin salaatti.
Kyllä on taas ketju täynnä erinomaisia ihmisiä.