Suomen sairas "työkokeilu"-systeemi jatkaa ihmisten hyväksikäyttöä, taas uusi esimerkki IS:ssä
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006350123.html
TÄLLÄ hetkellä Marisan hartain toive on saada vihdoin työpaikka ja omaa palkkaa. Hän on ahkera ihminen ja valmis tekemään monenlaisia töitä, mutta ei voi käsittää, miksi joutuu vain kulkemaan palkattomista 3–6 kuukauden työkokeiluista toiseen.
– Tällä hetkellä olen työttömänä, mutta työvalmentajani sanoi, että varmaan tammikuussa on taas uusi kokeilu. Tylsää tällaiset kokeilut, hän huokaa.
Thaimaasta hän ikävöi kaikkein eniten juuri työtä.
– Siellä oli helppoa saada työtä, ja palkkaakin maksettiin aina heti. Thaimaassa ei mitään työkokeilua, täällä vain kokeilua.
Kommentit (293)
Työllisyystilanne Suomessa on kyllä aivan järjetön. Miten tähän tilanteeseen on päädytty?
Työhän oli ennen normaalin elämän ehdoton edellytys. Maailma on mennyt ihan hulluksi.
Saa kyllä olla tosi kärsivällinen ja hyväntahtoinen ihminen, jos on 6kk palkattomalla ja sitten tämä "valmentaja" ehdottaa heti perään toista samanlaista, ja suostuu siihen. Aivan sairasta touhua! Millaisia nilkkejä siellä oikein näitä järkkäilee?
Mikä tuon naisen koulutus on? Helpompi saada töitä, kun osaa kielen ja on opiskellut ammatin.
Tärkein neuvo ap:lle onkin se, että pitäköön huolen siitä, että te-toimistossa ei työllistymissuunnitelmaan kirjoiteta mitään sellaista mitä ei halua.
Voi vaikka riidellä asiasta, mutta työllistymissuunnitelma on tehtävä yhteistyössä, ja virkailijat yrittää vain harhauttaa ja laitella sinne mitä vaan työkokeilua ja sitten pyytää pokkana allekirjoituksia, vaikka se suunnitelma pitää asiakkaan itsekin olla tekemässä.
Karensseja voi tulla, mutta työllistymissuunnitelma ei ole sellainen paperi jota viranomainen noin vain sanelee, se lukee laissakin että yhteistyössä tehtävä. Ylimääräiset tekstit vaan pois ja toteaa että niitä ei oltu tehty yhteistyössä ja se siitä.
Riitelyä tulee varmasti ja paljon, mutta on myös uskallettava päättää mitä itse haluaa tehdä, vaikka silläkin uhalla että joutuisi karensseja ja muita sietämään.
Eiköhän tuo ole työkokeilussa kielen oppimisen takia.
Vierailija kirjoitti:
Tärkein neuvo ap:lle onkin se, että pitäköön huolen siitä, että te-toimistossa ei työllistymissuunnitelmaan kirjoiteta mitään sellaista mitä ei halua.
Voi vaikka riidellä asiasta, mutta työllistymissuunnitelma on tehtävä yhteistyössä, ja virkailijat yrittää vain harhauttaa ja laitella sinne mitä vaan työkokeilua ja sitten pyytää pokkana allekirjoituksia, vaikka se suunnitelma pitää asiakkaan itsekin olla tekemässä.
Karensseja voi tulla, mutta työllistymissuunnitelma ei ole sellainen paperi jota viranomainen noin vain sanelee, se lukee laissakin että yhteistyössä tehtävä. Ylimääräiset tekstit vaan pois ja toteaa että niitä ei oltu tehty yhteistyössä ja se siitä.
Riitelyä tulee varmasti ja paljon, mutta on myös uskallettava päättää mitä itse haluaa tehdä, vaikka silläkin uhalla että joutuisi karensseja ja muita sietämään.
Työllistymissuunnitelmaan kirjatuista asioista saa 9e/pv lisätukea. Mutta ei se tarkoita, että jos joku asia ei olisi kirjattuna suunnitelmaan, niin sinne ei tarvitse mennä. Kyllä pitää eli kun kutsu käy, niin menet tai saat karenssia eikä silloin auta mitään se, onko asia suunnitelmassa vai ei.
On työkokeilusta ihan hyötyäkin monille. Vaikka siitä ei saa kuin hivenen enemmän rahaa kuin normaalista työttömänä olosta, niin siinä voi kuitenkin nähdä millaisia jonkun tietyn alan työt ovat, siitä saa työkokemusta ja myös säännöllistä tekemistä itselleen.
Thaimaassa on kohtuullisempi palkkataso, joten työnantajien kannattaa palkata ihmisiä myös vaikka tarve ei olisi valtava tai työntekijän tuottavuus huippuluokkaa.
Sama tilanne oli myös Suomessa ennen. Vielä 80-luvulla ja jopa 90-luvun alussa työkkäristä sai työtön itselleen ihan oikeita töitä.
Itse olen mieluummin lyhyissä työkokeiluissa, koska se on helvetisti kannattavampaa kuin olla puuduttavissa täyspäiväisissä paskatöissä, joista käteen ei jää käytännössä yhtään sen enenmpää - tai jos jää niin se on melkein yksi lysti se satanen tai pari kun vertaa siihen miten paljon vapaa-aikaa on vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä asiakkaan kanssa voidaan sopia koulutukseen hakemisesta, mutta työkkärin virkailija voi päättää ilman asiakasta, että työkokeilu on ajankohtainen ennen sitä. Jos ei mene kokeiluun (jota ei ole suunnitelmassa), saa karenssin.
Olin työkokeilussa firmassa, jonka johtaja keikkuu maakuntamme verolistojen kärjessä vuodesta toiseen. Harmitteli mulle että: "Meidän firmassa on niin tiukka taloudellinen tilanne ettei me voida maksaa harjoittelijoille palkkaa eikä myöskään palkata heitä harjoittelun jälkeen" Kuitenkin palkkasi sinne meidän "kokeilijoiden" ohi omia kavereitaan. Kyseisen firman vientipäällikkö on taustaltaan Novian puhelinmyyjä ja sitten siellä keikkuu joku kehitysjohtaja joka on joku SSAB:n ex-metallimies. En oikeasti tiedä mikä hänen työnkuvansa oli, istui koko ajan kahvihuoneessa tai nuokkui muiden työpisteillä mölisemässä niitä näitä.
Asiakastiedosta kun katsoo ko. firman tiedot niin tekee aivan törkeän suurta voittoa.
Vierailija kirjoitti:
Thaimaassa on kohtuullisempi palkkataso, joten työnantajien kannattaa palkata ihmisiä myös vaikka tarve ei olisi valtava tai työntekijän tuottavuus huippuluokkaa.
Sama tilanne oli myös Suomessa ennen. Vielä 80-luvulla ja jopa 90-luvun alussa työkkäristä sai työtön itselleen ihan oikeita töitä.
T: kokoomus
Vierailija kirjoitti:
On työkokeilusta ihan hyötyäkin monille. Vaikka siitä ei saa kuin hivenen enemmän rahaa kuin normaalista työttömänä olosta, niin siinä voi kuitenkin nähdä millaisia jonkun tietyn alan työt ovat, siitä saa työkokemusta ja myös säännöllistä tekemistä itselleen.
Niistä on varmasti hyötyä, siis työnantajille, jotka saavat tällä tavalla lähes ilmaista työvoimaa.
Vierailija kirjoitti:
Olin työkokeilussa firmassa, jonka johtaja keikkuu maakuntamme verolistojen kärjessä vuodesta toiseen. Harmitteli mulle että: "Meidän firmassa on niin tiukka taloudellinen tilanne ettei me voida maksaa harjoittelijoille palkkaa eikä myöskään palkata heitä harjoittelun jälkeen" Kuitenkin palkkasi sinne meidän "kokeilijoiden" ohi omia kavereitaan. Kyseisen firman vientipäällikkö on taustaltaan Novian puhelinmyyjä ja sitten siellä keikkuu joku kehitysjohtaja joka on joku SSAB:n ex-metallimies. En oikeasti tiedä mikä hänen työnkuvansa oli, istui koko ajan kahvihuoneessa tai nuokkui muiden työpisteillä mölisemässä niitä näitä.
Asiakastiedosta kun katsoo ko. firman tiedot niin tekee aivan törkeän suurta voittoa.
Hah niin muistin että myyntipäällikkö oli taustaltaan teollisuuslaborantti ja markkinointipäällikkö luokanopettaja. Vituttais jos ei naurattais. Minä, työkokeilija, olin markkinoinnin KTM.
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilun jälkeen ei ole tarkoitus työllistyä siihen yritykseen. Työkokeilussa ollaan tutustumassa alaan tai ammattiin tai selvittämässä, mitä osaamista tarvitaan, että voi palata työelämään esim. hoitovapaan jälkeen. Miksi työkokeilijat luulevat, että se on palkaton koeaika?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah niin muistin että myyntipäällikkö oli taustaltaan teollisuuslaborantti ja markkinointipäällikkö luokanopettaja. Vituttais jos ei naurattais. Minä, työkokeilija, olin markkinoinnin KTM.
Tekisikö ne voittoa, jos olisit siellä töissä?
Vierailija kirjoitti:
Ei helkkari. Anna vinkki firman nimestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei helkkari. Anna vinkki firman nimestä.
Alkaa C:llä, Pohjois-Pohjanmaalla. En uskalla paljastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niistä on varmasti hyötyä, siis työnantajille, jotka saavat tällä tavalla lähes ilmaista työvoimaa.
Sinun mielestäsi työtön ei siis hyödy mistään seuraavista asioista mitenkään:
- työkokemuksen saanti
- uuteen alaan tutustuminen
- tekemistä, järjestystä ja sosiaalisia suhteita päivään?
Vai miten viestisi pitäisi oikein tulkita?
Näin se kieli muuttuu. Ennen tuota kutsuttiin orjuudeksi.