Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käydään usein erään kaverin kanssa yhdessä kaupassa (kimppakyyti) ja tämä kaveri on nyt taloudellisissa vaikeuksissa, silti ostaa niin tyhmi...

Vierailija
30.10.2021 |

Hän ei seuraa kilohintaa, ostaa hetken mielijohteesta, vieroksuu laputettuja tuotteita, ostaa valmiiksi leikattuja tai tuunattuna ateriakippoja/salaatteja, ostaa tiettyjä kalliita merkkejä jne. En viitsi aikuista ihmistä alkaa opastamaan, mutta oma 18 vuotias ymmärtää talouden päälle enemmän kuin tämä kaveri. Kuitenkin hän kertoo rahahuolistaan avoimesti ja mielelläni otan hänet kyytiin mukaan kun käyn kaupassa, helpottaakseni hänen elämää, mutta voi pojat että se rahan tuhlaaminen ruokakauppaan ihmetyttää.
Oletteko te huomanneet/oppineet kuinka tiukassa rahatilanteessa kannattaa toimia ja mitä kannattaa ostaa, vai ostatteko edelleen kalliita tuttuja tuotteita ja kärvistelette kassalla?

Harmi, että talousasioiden hallinta ei kuulu opetussuunnitelmaan, jokaisen vanhemman vastuulle jää opettaa omat lapset ja nuoret kuluttamaan järkevästi.

Kommentit (710)

Vierailija
701/710 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai tuohon aletuotteidenkin ostoon saa rahaa palamaan turhaan?

No ei kai ihan jokaista alelappua tarvitse ostaa? Mutta ne mitä ostaa, pitää huolen että ovat laputettuja.

Vierailija
702/710 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

se että käytät kaveriasi kaupassa, ... hän saa ostaa mitä haluaa! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/710 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

se että käytät kaveriasi kaupassa, ... hän saa ostaa mitä haluaa! 

Juu, niin saa. Ja täällä saa keskustella esim siitä, että toisilla ei ole mitään hajua rahan käytöstä. Deal with it.

Vierailija
704/710 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ennen sellainen tuhlaaja, nykyään minimalisti. Ihmisiin huonosti tarttuu ulkopuolisten opit. Se pitää itse kokea ja oppia. Valitettavasti usein kantapään kautta.

Vierailija
705/710 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on rahasta hiukankin tiukkaa, ensi pitää lopettaa kaljan juonti kokonaan. Tupakasta puhumattakaan.

Vierailija
706/710 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten valmisruoka ja yogurtti estää keripukin verrattuna listan kunnollisiin ruoka-aineisiin. Makaroninkin voi laittaa sinne kiellettyjen listaan. Täysin tyhjää ravintoa.

Vierailija
707/710 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä pitää ostaa feta ja maksaa koko aterian hinta yhteen nokareeseen. Salaateissa on se virheellinen ajatus,  että joka päivä pitää syödä viittä lajia vihannesta. Syö yhtä lajia yhtenä päivänä ja toista toisena.  

Vierailija
708/710 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapsiperheen ainoa juustonsyöjä. Ja köyhä. En voi ostaa palajuustoa, koska isompi pala menee kovaksi tai kerää valkoista hometta. Pienemmästä palasta on mielestäni mahdotonta leikata siten, ettei lopuksi ole reunat ja kaareva pohja jäljellä. Koska en käytä juustoa kuin leivän päällä, loppu menee hukkaan. Joten valmiiksi leikattu tulee minulle edullisimmaksi, olkoon kilohinta mitä on. Arkijuusto on parasta ja sitä saa usein tarjouksesta. 

Allekirjoitan myös tuon, että usein on kaupassa eurobudjetti kerrallaan. Jos ostan ne viisi tarjousateriaa tai kanasuikalepakettia kympillä, ei meillä sitten muuta syödäkään. Ei lisuketta, ei maitotuotteita, ei hedelmiä. Asia, joita varakkaampien tuntuu olevan mahdoton ymmärtää.

Vierailija
709/710 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaan näin että kun olen köyhäillyt melkein kuukauden niin sitten kun saan vähän rahaa niin tulee hölmöiltyä. Ostan jotain ekstraa itselleni ja nautin. Se on täysin ymmärrettävää kun on kituuttanut huonoilla ruuilla monta viikkoa. Ehkä jopa ymmärrän ystävääsi. Eri asia jos jatkuvasti ostaa luksustuotteita. Sitten kun rahat hupenee niin on pakko ostaa punalapputuotteita.

Vierailija
710/710 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotitaloustunneilla pitäisi opettaa tuota taloudellista ostamista ja ruuan valmistamista. Konkreettisesti esimerkit, miten koostumukseltaan suunnilleen samaan ateriaan voi laittaa paljon rahaa tai vähemmän rahaa. Kilohinta todellakin tärkein. "Naposteluporkkanoiden" ja tavallisten ero, kokonaisen ananaksen ( vaikka osa hukkaan) ja valmiiksi kuoritun ja paloitellun ananaksen ero. Ruisleipäkin voi maksaa alle 3€ tai 10€/kg, jauhot 1.50/kg. Ulkomaiset omenat voi maksaa 65c/kg tai 4€/kg. Broilerfile + pasta voi olla 1.50c/annos itse tehtynä, valmisruokana 4€ ja vieläpä vähemmän lihaa sisältäen. Linssit kypsänä pahvitölkissä vs. itse kattilallinen kypsennettynä (15 min.) Merkitön vaniljajäätelö 1.30/l vs. Kolmen kaverin, Aino tms. Jne... Jne...