Voiko pahvitölkin, jossa on irtoamaton muovikorkki, laittaa pahvinkeräykseen?
Kommentit (20)
Pahvitölkeissä (jugurtti, erikoismaidot jne.) ei ole muovikorkkia. Jos luet pienet präntit purkin kyljestä, siellä lukee, että korkki on kasvipohjainen.
Olen ap ja täysin voimaton minulla on lihas dystrofia eli en jaksa edes repiä korkkia irti.
Vierailija kirjoitti:
Pahvitölkeissä (jugurtti, erikoismaidot jne.) ei ole muovikorkkia. Jos luet pienet präntit purkin kyljestä, siellä lukee, että korkki on kasvipohjainen.
Valhe. Muovia se on.
De är fina förpackningar som innehåller plast, aluminium, cellulosa och mera plast. En mardröm att återvinna.
Noi menee kartonkikeräykseen. Korkkia ei tarvitse irroittaa.
Se mihin jäätteesen jokin kuuluu, on nykyisin merkattu elintarvike pakkaukseen.
Vain k-vammaiset ja muuten tollot, eivät viitsi tätä pakkauksista katsoa.
Vierailija kirjoitti:
Olen ap ja täysin voimaton minulla on lihas dystrofia eli en jaksa edes repiä korkkia irti.
Ymmärrän. Osta silloin yksittäispakkattuja jogurtteja, ja muita vastaavia tuotteita..
Vanhuksille ja heikkovoimaisille on myös myytävänä useita erilaisia apuvälineitä:
pullojen, säiykepurkkien ja erilaisten pakkausten avaamiseen.
Niitä voi tilata esimerkiksi Netin Apuväline kaupasta, tai Netin Seniori kaupasta.
Itselleni lapset ovat tilanneet, noista kaupoista erinomaisia apuvälineitä:
Liukueste sukista, suurennuslasiin, purknavajiin ja suihkujakariin.
Suosittelen lämpimästi !
molemmat kuuluu sekajätteeseen, ku ikinä herää epäilys niin sinne vaan
Ne ainekset mitä yleensä muovissa sisällä on, liukenee äärimmäisen hitaasti. Ei käytännössä voi olla akuutin toksista.
Jos olisi, se näkyisi elimistössä ihan eri tavalla. Yleisessä myynnissä olevia varsinkaan elintarviketuotteita ei saa myöskään pinnoittaa ihan millä tahansa. En pitäisi muovipullosta juomista turvattomana.
Vierailija kirjoitti:
Joissain on kasvipohjaisesta materiaalista tehty korkki, mutta ei todellakaan kaikissa!
Entä ne mehutölkit, joissa on alumiinia sisällä? Mihin ne pitää laittaa? Niissä on kanssa se muovikorkki?
Vierailija kirjoitti:
Entä ne mehutölkit, joissa on alumiinia sisällä? Mihin ne pitää laittaa? Niissä on kanssa se muovikorkki?
Alumiini pitää kuoria irti ja laittaa metallinkeräykseen, korkki muoviin ja loppu kartokiin.
Purkin kyljessä lukee: "Poista korkki ja kierrätä se muovinkeräykseen. Kierrätä pakkaus kartonkikeräykseen". Esimerkissä Marli Natur mehu.
Itse viskaan kaikki tölkit sellaisenaan sekajätteeseen, jos on irtoamaton korkki. Ennen kierrätin pahvin sekaan. Jotain mennyt pahasti pieleen tässä uudistuksessa.
Voi. Ja kyllä sen korkin saa repimällä siitä irti jos haluaa.