Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käydään usein erään kaverin kanssa yhdessä kaupassa (kimppakyyti) ja tämä kaveri on nyt taloudellisissa vaikeuksissa, silti ostaa niin tyhmi...

Vierailija
30.10.2021 |

Hän ei seuraa kilohintaa, ostaa hetken mielijohteesta, vieroksuu laputettuja tuotteita, ostaa valmiiksi leikattuja tai tuunattuna ateriakippoja/salaatteja, ostaa tiettyjä kalliita merkkejä jne. En viitsi aikuista ihmistä alkaa opastamaan, mutta oma 18 vuotias ymmärtää talouden päälle enemmän kuin tämä kaveri. Kuitenkin hän kertoo rahahuolistaan avoimesti ja mielelläni otan hänet kyytiin mukaan kun käyn kaupassa, helpottaakseni hänen elämää, mutta voi pojat että se rahan tuhlaaminen ruokakauppaan ihmetyttää.
Oletteko te huomanneet/oppineet kuinka tiukassa rahatilanteessa kannattaa toimia ja mitä kannattaa ostaa, vai ostatteko edelleen kalliita tuttuja tuotteita ja kärvistelette kassalla?

Harmi, että talousasioiden hallinta ei kuulu opetussuunnitelmaan, jokaisen vanhemman vastuulle jää opettaa omat lapset ja nuoret kuluttamaan järkevästi.

Kommentit (710)

Vierailija
381/710 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanonpa minäkin tähän 'gluteenittomia "tuotteita" ei ole pakko syödä' oman kantani. Kyseisen älynväläyksen kirjoittaja ei ole tainnut ajatella missä kaikissa "tuotteissa" on viljaa. Esim. makaronilaatikko. Ostapa siihen gluteenittomia makaroneja. Tai jos tarvitset korppujauhoja. Teepä gluteeniton lasagne. Leivo gluteenittomasti.

Keliakiaa sairastavalle lapselle aika kurjaa, jos ei ikinä saa pitsaa eikä synttärikakkua, koska "ei niitä gluteenittomia tuotteita ole mikään pakko syödä".

Gluteeniton lasagne tulee kun korvaa pastan kesäkurpitsalla.

Mä syön lasagnea ehkä 1- 2x/ vuosi. Ostan niitä gluteenittomia lasagnelevyjä. Ei maistu oikealta lasgnelta toi kesäkuråitsaversio.

Ei niin, maistuu paremmalta.

Vierailija
382/710 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää varta vasten viedä kauppaan ihminen jonka kuuluisi säästää eikä kuluttaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/710 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa aikaisemmin jo joku korosti kotivaran merkitystä. Itselläni ei onneksi nykyisin ole rahahuolia, mutta entisessä elämässä oli ajanjaksoja jolloin raha oli todella tiukalla. Itseäni on auttanut kotoa opittu tapa siitä, että kaapista löytyy aina kotivara. Siksi ostinkin aita opintutuen/työttömyyskorvauksen tullessa tilille useamman pussin halvinta makaronia, tomaattimurskaa, tonnikalaa, pakastekasvissuikaleita, pitkään säilyvää pestoa, halvinta mysliä, vehnäjauhoja, kaurahiuteleita, sipulia, puuroriisiä, pari purkkia pitkään säilyvää maitoa ja kermaa ym. halpaa perusruoka

Rahojen loppuessa oli hyvä tehdä iso annos pastakastiketta kasvissuikaleista/tonnikalasta ja syödä sitä muutama päivä makaronin kanssa. Riisipuurolla mentiiiin myös hyvinkin pari päivää. Jos sattui vaikka tulemaan vieraita, sai paistaa letut kermavaahdon kanssa jne. Myslistä sai halvimman jogurtin kanssa vaihtelua, jos kaurapuuro alkoi maistua puulta. Jos tilillä oli muutama lantti, voi kaupasta ostaa vaikka kaksi omenaa tai tomaattia. Tavoitteenani oli se, että kotoa löytyisi aina joitain syötävää.

Nykyisin olen hyvätuloinen, mutta ei se arkiruoka nykyisinkään ole aina tuon kummempaa ja kotivara on käytössä edelleen. Monesti se on tullut tarpeeseen, jos esim. Me vanhemmat tai koko perhe ollaan oltu sairaina.

Vierailija
384/710 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää varta vasten viedä kauppaan ihminen jonka kuuluisi säästää eikä kuluttaa?

Kyllä sen säästäjänkin tarvitsee ostaa joskus ruokaa, hygieniatarvikkeita ym.

Vierailija
385/710 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surullista on se kuinka jotkut vanhemmat jättävät omat lapsensa suorastaan heitteille tässä asiassa. Onko kyse jostain tabusta vai mistä, että tuota järkevää kuluttamista ei opeteta? Onko vaikea myöntää itselleen että minulla ei ole varaa valmissalaattiin ja hienostelukahveihin? Minulla ei ole varaa, sillä minulla on vielä velkaa. Ei ole vaikea myöntää, eikä se alenna arvoani.

Tuo Kari Aihisen ohjelma kyllä sai ihmettelemään, kun nuori mies ei osannut leipää leikata. Miten voi lapsi päästä kotoaan maailmalle ilman edes alkeellisia ruuanlaittotaitoja. Kun ei se oikeasti ole vaikeata.

Ihan samaa ihmettelin minäkin. Mitä oli nuori mies mahtanut tehdä koulun köksäntunneilla, kun leivän leikkaaminenkaan ei meinannut onnistua? Kuitenkin ihan sympaattisen ja fiksun oloinen kaveri muuten.

Vierailija
386/710 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä päätin puolittaa kauppalaskuni ja onnistuin siinä. Ennen meni nelihenkisessä perheessämme kuussa 500€ ruokaan ja taloustarvikkeisiin, nyt selviämme alle 250€ kk. Lapset on teinejä ja koirakin löytyy. Ei se mahdotonta ole.

Hienoa! Minullakin sama tavoite. Nelihenkinen perhe ja ruokaan mennyt 400-500€/kk. Pidin sitäki jo pienenä summana. Nyt talous tiukilla ja ruokabudjetti jatkossa 200 e/kk. Lidl ja Fiksuruoka meidän ostospaikat.

Miten saa 250 € riittämään neljälle kuukaudeksi? Teemme itse kaikki ruoat, syömme puuroa ja lähinnä kasvisruokaa, munia ja kalaa. Silti menee 50 € viikossa per lärvi. Voiko noin pienellä budjetilla saada terveellistä ruokaa? En kysy tätä ilkkuakseni ja jeesustellakseni, vaan kuulen mielelläni, jos teillä on hyviä vinkkejä ruokakulujen pienentämiseen. Fiksuruoasta tilaan joskus itsekin, mutta niiden tarjonta on valitettavasti karkki-sipsipainotteista, ja niitä emme syö ollenkaan.

Vierailija
387/710 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on juuri tuollainen. Aina ostetaan ns. brändituotetta, ei koskaan kaupan omaa halpismerkkiä tai laputettuja juttuja. Kaljaan ja viiniin menee kans jumalattomat määrät rahaa. Ja varsinkin jos on tulossa joku kylään niin ostetaan vielä hienompaa ja parempaa ja paljon. Joskus puhui, että nyt loppuu ruokahävikki tässä talossa ja mitä vielä. Jarkuvasti saa tyhjentää jääkaapista vanhaksi menneitä ruokia, koska kaupassa käydessään ostaa aina kaikkea muutakin, kun ei kehtaa ostaa vaan sitä kaljaa mitä oikeasti lähtee hakemaan. Ja hänellä ei siis ole pienet tulot ja jatkuvasti itkee miten rahat on loppu. Ihan hyvin selviäisi jos vaan haluaisi, mutta on liian ylpeä ja laput silmillä tai jotain.

Vierailija
388/710 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanonpa minäkin tähän 'gluteenittomia "tuotteita" ei ole pakko syödä' oman kantani. Kyseisen älynväläyksen kirjoittaja ei ole tainnut ajatella missä kaikissa "tuotteissa" on viljaa. Esim. makaronilaatikko. Ostapa siihen gluteenittomia makaroneja. Tai jos tarvitset korppujauhoja. Teepä gluteeniton lasagne. Leivo gluteenittomasti.

Keliakiaa sairastavalle lapselle aika kurjaa, jos ei ikinä saa pitsaa eikä synttärikakkua, koska "ei niitä gluteenittomia tuotteita ole mikään pakko syödä".

Heippa. Keliaakikkokin haluaa joskus syödä ihan pastaa. Olen yrittänyt itse leipoa gluteenitonta leipää, mutta kun tykkään vaan hapanleivästä, niin ei onnistu. Ostan kaupasta valmista sen, minkä syön leipää= 2 viipaletta/ päivä. Myös gluteenittomat viljatuotteet kalliita, esim kaurahiutaleet maksaa 2x, mitä normaalit.

Aivan. Minä myös haluan joskus syödä ihan pastasta tehtyä lasagnea tai makaronilaatikkoa. Leivän kanssa sama juttu, että tykkään vain hapanleivästä. Joskus teen itse gluteenittomia sämpylöitä. Ja silloin tällöin leivon jotain makeaa, mustikkapiirakan tai kääretortun. Aamuisin tykkään syödä kaurapuuroa marjojen kanssa.

Onkohan nämä, jotka sanoo että gluteenittomia tuotteita ei ole pakko syödä, lopettaneet itse kaiken viljatuotteiden syönnin..

T: keliaakikko

Vierailija
389/710 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talousasioiden hallintaa opetetaan pakollisesti kaikille 7.luokalla kotitaloudessa ja 9.luokalla yhteiskuntaopissa. Se vaan kun sitä ei opeteta osoittavasti sanoen että tässä opetellaan miten hoidat omia raha-asioita aikuisena niin aloittajakaan ei ymmärrä niitä koulussa opetetun.

Vierailija
390/710 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no,sanonpa vaan,yksinasujana. On halvempaa ostaa vaikka valmiiksi siivutettua juustoa,kuin isoa könttää. Ei jää hukkaan mitään. Samoin valmis salaattipussi,ei jää roskia roskiin. No kalja toki,en juo itse,siihen en sano mitään. Mutta sma noi punalappuset. Ei yksiasuja voi kauheasti niitäkään ostaa,ei ne kestä pakastaa. Ainakaan kauaa siis.

Esim kaali on halpaa,mutta kun se painaa 5kiloa yksi kaali,ei jaksa vetää viittä päivää kaalia!

Nuija oot.

Myös yksinasuja ja voin ostaa mitä tahansa kilomääriä.

Suurimman osan voi pakastaa suoraan ja melkein kaiken esikäsiteltynä ja/tai ruuaksi valmistettuna.

Paljonko pakastin maksaa, voi googlata? Minulla ei ollut opiskelija-asunnossa pakastinta ja eikä sellainen olisi ahtaaseen asuntoon edes mahtunut.

Tarjouksessa on usein 99 €. Mahtuu pieneenkin asuntoon, leveys ja syvyys noin 50 cm.

Käytettyjä on Torissa ollut kympillä-kahdella. Ei oo rahasta kiinni.

Vierailija
391/710 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä päätin puolittaa kauppalaskuni ja onnistuin siinä. Ennen meni nelihenkisessä perheessämme kuussa 500€ ruokaan ja taloustarvikkeisiin, nyt selviämme alle 250€ kk. Lapset on teinejä ja koirakin löytyy. Ei se mahdotonta ole.

Hienoa! Minullakin sama tavoite. Nelihenkinen perhe ja ruokaan mennyt 400-500€/kk. Pidin sitäki jo pienenä summana. Nyt talous tiukilla ja ruokabudjetti jatkossa 200 e/kk. Lidl ja Fiksuruoka meidän ostospaikat.

Miten saa 250 € riittämään neljälle kuukaudeksi? Teemme itse kaikki ruoat, syömme puuroa ja lähinnä kasvisruokaa, munia ja kalaa. Silti menee 50 € viikossa per lärvi. Voiko noin pienellä budjetilla saada terveellistä ruokaa? En kysy tätä ilkkuakseni ja jeesustellakseni, vaan kuulen mielelläni, jos teillä on hyviä vinkkejä ruokakulujen pienentämiseen. Fiksuruoasta tilaan joskus itsekin, mutta niiden tarjonta on valitettavasti karkki-sipsipainotteista, ja niitä emme syö ollenkaan.

Käyttäkö ilta-alessa? Satasen ruokakorista ilta-alessa maksaa vain 40.

Vierailija
392/710 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joistakin ruokatuotteista pakko ottaa se kalliimpi vaihtoehto, mutta yritän aina ottaa sen halvemman.

Vierailija
393/710 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talousasioiden hallintaa opetetaan pakollisesti kaikille 7.luokalla kotitaloudessa ja 9.luokalla yhteiskuntaopissa. Se vaan kun sitä ei opeteta osoittavasti sanoen että tässä opetellaan miten hoidat omia raha-asioita aikuisena niin aloittajakaan ei ymmärrä niitä koulussa opetetun.

Jos ihmiset/oppilaat ei edes tajua mitä heille opetetaan, niin silloin on kyllä jotain pahasti pielessä opetuksessa.

Vierailija
394/710 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no,sanonpa vaan,yksinasujana. On halvempaa ostaa vaikka valmiiksi siivutettua juustoa,kuin isoa könttää. Ei jää hukkaan mitään. Samoin valmis salaattipussi,ei jää roskia roskiin. No kalja toki,en juo itse,siihen en sano mitään. Mutta sma noi punalappuset. Ei yksiasuja voi kauheasti niitäkään ostaa,ei ne kestä pakastaa. Ainakaan kauaa siis.

Esim kaali on halpaa,mutta kun se painaa 5kiloa yksi kaali,ei jaksa vetää viittä päivää kaalia!

Miten ihmeessä sulla jää juustosta hukkaan, jos ostat palana etkä siivutettuna?

Salaatti on kallista ja ravintoarvo on nolla, joten eihän sitä kannata edes ostaa.

Ainahan siitä menee hukkaan viimeiset puoli senttiä jota ei pysty höyläämään. Yksin myös menekki on pienempää kuin isolla perheellä: halvimmat kilon köntti juustoa on jo alkanut homehtua

Vierailija
395/710 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heippa. Keliaakikkokin haluaa joskus syödä ihan pastaa. Olen yrittänyt itse leipoa gluteenitonta leipää, mutta kun tykkään vaan hapanleivästä, niin ei onnistu. Ostan kaupasta valmista sen, minkä syön leipää= 2 viipaletta/ päivä. Myös gluteenittomat viljatuotteet kalliita, esim kaurahiutaleet maksaa 2x, mitä normaalit.

Aivan. Minä myös haluan joskus syödä ihan pastasta tehtyä lasagnea tai makaronilaatikkoa. Leivän kanssa sama juttu, että tykkään vain hapanleivästä. Joskus teen itse gluteenittomia sämpylöitä. Ja silloin tällöin leivon jotain makeaa, mustikkapiirakan tai kääretortun. Aamuisin tykkään syödä kaurapuuroa marjojen kanssa.

Onkohan nämä, jotka sanoo että gluteenittomia tuotteita ei ole pakko syödä, lopettaneet itse kaiken viljatuotteiden syönnin..

Eikö nykyään ole hyvin tarjolla gluteenitontakin pastaa? Ainakin Rummolla näytti olevan useampaakin laatua. Arvokkaampia toki ovat kuin ne 25snt perusmakaronit.

Vierailija
396/710 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on mahdollista itse kasvattaa kasvikset, omenat, on marjapuskat pihalla ja sitten säilöä niistä talveksi, kerätä itse marjat ja sienet ja säilöä, sekä itse kalastaa ja vaikka pitää itse kanoja, niin varmaan voi syödä oikein hyvin ja terveellisesti hyvinkin pienellä rahalla. Mutta se edellyttää sitten sopivassa paikassa asumista. Se olisi kyllä ihanaa, saisi todella laadukasta ruokaa.

- eri

Vierailija
397/710 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö nykyään ole hyvin tarjolla gluteenitontakin pastaa? Ainakin Rummolla näytti olevan useampaakin laatua. Arvokkaampia toki ovat kuin ne 25snt perusmakaronit.

On toki gluteenittomia tuotteita, pastaa, leipää, jauhoja, jne.. Kalliimpia todellakin ovat ja siitä kai tämä keskustelu alkoikin. Johon joku sitten kommentoi, että eihän niitä ole pakko syödä. No ei olekaan, mutta keliaakikkona haluan joskus syödä sitä pastaa tai leipoa jotain niistä gluteenittomista jauhoista. Jotka ovat paljon kalliimpia kuin tavalliset vehnäjauhot.

Vierailija
398/710 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä sulla jää juustosta hukkaan, jos ostat palana etkä siivutettuna?

Salaatti on kallista ja ravintoarvo on nolla, joten eihän sitä kannata edes ostaa.

Ainahan siitä menee hukkaan viimeiset puoli senttiä jota ei pysty höyläämään. Yksin myös menekki on pienempää kuin isolla perheellä: halvimmat kilon köntti juustoa on jo alkanut homehtua

Sen lopun puoli senttiä voi vaikka rakastaa käyttää vaikka johonkin ruokaan. Juustoakin voi pakastaa. Ja mulla ainakaan ei ole juusto homehtunut jääkaapissa vaikka olisi siellä viikkotolkulla. En sitten tiedä johtuuko siitä, että mulla on aina tapana laittaa juustopussin sisälle talouspaperi imemään kosteutta...

Vierailija
399/710 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tutkittu, että köyhyys "tyhmentää" ja heikentää harkintantakykyä. Kun ihmisellä on rahahuolista aiheutuvaa stressiä ja elämä tuntuu selviytymistaistelulta päivästä toiseen, eivät voimavarat riitä tulevaisuuden suunnitteluun. Haetaan nopeaa nautintoa päihteistä, otetaan pikavippejä, tehdään impulsiivisia ostoksia.

Ilmiötä on kuvattu esimerkiksi tässä kolumnissa:

https://www.hs.fi/tiede/art-2000002674802.html?share=056d5914ab5b1f4119…

Höpö höpö, toi ei ole mikään tutkimus, pelkkä mielipide.

Enemmistö opiskelijoista, jotka on tosi köyhiä, ei ryhdy pikavippaavaksi narkiksi vain siksi, että rahat on loppu.

Osa ihmisistä on aina köyhiä, tuloista riippumatta kaikki menee eikä riitäkään. Uusavuttomuutta.

Kuten ne einekset masentuneella, eikö se tajua että huono syöminen masentaa kenet tahansa. Jos on jo masentunut, pitäisi syödä tosi terveellisesti. Mikä onnistuu halvalla, kun viitsii nähdä vähän vaivaa.

Opiskelija tietää, että taloustilanne tulee todennäköisesti parantumaan ajan myötä kun valmistuu. Toivo on se mikä erottaa opiskelijan syrjäytyneestä. Pelkkä rahan vähyys ei syrjäytä.

Masentunutkin voi tietää mikä on terveellistä syömistä, tietäähän yleensä sairaalloisen lihavakin muttei siltikään syö oikein.

Ilman psykologisia vaikutuksia maailma olisi täydellinen ja ihmiset siinä. Ei kukaan narkkaisi tai tekisi rikoksia ja jokainen söisi päivässä puoli kiloa salaattia. Maailma nyt ei vain toimi noin.

Jos toivon saa pelkällä opiskelun aloituksella, miksi maailmassa kaikki syrjäytyneet ei opiskele.

Samasta syystä kun syrjäytyneet eivät laita ruokaa, osaa käyttää pakastinta tai viitsi opetella. Liikaa vaivaa niiden mielestä.

Tämän päivän syrjäytynyt on eilisen opiskelija. Se että toivo on jo kerran menetetty muuttaa ihmisen suhtautumisen opintoihin. Vähän sama kuin menisi pettävän exän kanssa takaisin yhteen.

Höpö höpö. Moni hankkii toisen ja paremmin työllistävän ammatin, jos eka on valittu pieleen.

Ihan oma valinta lyödä kaikki läskiksi, ellei kaikki koko ajan mene kuten Strömsössä. Mulaanlukien raha-asiat. Osa vaan on laiskaa ja halutonta suunnittelemaan yhtään eteenpäin elämäänsä. Ei osata eikä viitsitä.

Ja entä jos se toinen ja kolmaskin valinta menee pieleen?

Valitettavasti on enenevissä määrin etuoikeus työllistyä ja saada tulot, joilla ei tarvitse elää kädestä suuhun. Yhteiskunta on opettanut ysärilamasta asti eli viimeiset 30 vuotta nuorille ettei heitä tarvita tai arvosteta, ja sen tulokset alkavat näkyä toden teolla nyt. Enkä nyt puhu niistä, joilla on ollut hyvä tukiverkko tai hyvä tuuri. Vaan niistä, joilla on liki nelikymppisenäkin alipalkattu pskaduuni/sosiaaliturva huolimatta hyvistä arvosanoista, korkeakoulutuksesta, 1-2 lisäammatista ja mahdollisesti jopa konkurssi velkoineen niskassa yrittämisen takia. Miksi heitä pitäisikään kiinnostaa ahkeruus, osaaminen tai vastuullinen rahankäyttö, kun ovat konkreettisesti oppineet ettei se kannata, vaan siitä saatetaan jopa rangaista? Kun laiskuuden&lokkeilun pahin seuraus on joko paheksunta tai pikainen nälkäkuolema, fiksu ihminen valitsee sen mieluummin.

Teollisuustöissä esim. konepajoilla on pula osaajista ja palkka on muutaman vuoden jälkeen 3k. Koulutus kestää pari vuotta ja työn perusteiden oppiminen normaalilahjaiselle toiset. Toki kaikista ei ole töitä tekemään, mutta kyllä se höpömaistereiden köyhyys on osin omaa valintaakin.

Muuten kiva, mutta et voi noin vain a) kävellä oppilaitokseen ja ilmoittaa kouluttautuvasi ammattiin x - ja b) tiedän henk.koht. miten RaTe-alalla toimitaan: Työntekijöitä kierrätetään ja ksetetaan niin paljon kuin kiinnijäämättä voi, tosiasiallisesti harva saa tuon 3k per kuukausi. Hyvä jos saat olla vuoden "vakituisessa työsuhteessa", mutta höpömaisterit toki uskoo ihmisiin, jotka valitsevat olla köyhiä ihan vain koska tykkäävät kurjuudesta...

Vierailija
400/710 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäkö ilta-alessa? Satasen ruokakorista ilta-alessa maksaa vain 40.

Missä tuollainen ilta-ale on? Mun pitäisi huomenna hakea muutaman päivän ruoat, eli leipää, maitoa, juustoa, kurkkua, tomaattia, tuoremehua, perunoita, lihaa, kermaa, mandariineja ja kasvisliemikuutioita. Ostaisin ne mielelläni 60 prosentin alesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän