Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käydään usein erään kaverin kanssa yhdessä kaupassa (kimppakyyti) ja tämä kaveri on nyt taloudellisissa vaikeuksissa, silti ostaa niin tyhmi...

Vierailija
30.10.2021 |

Hän ei seuraa kilohintaa, ostaa hetken mielijohteesta, vieroksuu laputettuja tuotteita, ostaa valmiiksi leikattuja tai tuunattuna ateriakippoja/salaatteja, ostaa tiettyjä kalliita merkkejä jne. En viitsi aikuista ihmistä alkaa opastamaan, mutta oma 18 vuotias ymmärtää talouden päälle enemmän kuin tämä kaveri. Kuitenkin hän kertoo rahahuolistaan avoimesti ja mielelläni otan hänet kyytiin mukaan kun käyn kaupassa, helpottaakseni hänen elämää, mutta voi pojat että se rahan tuhlaaminen ruokakauppaan ihmetyttää.
Oletteko te huomanneet/oppineet kuinka tiukassa rahatilanteessa kannattaa toimia ja mitä kannattaa ostaa, vai ostatteko edelleen kalliita tuttuja tuotteita ja kärvistelette kassalla?

Harmi, että talousasioiden hallinta ei kuulu opetussuunnitelmaan, jokaisen vanhemman vastuulle jää opettaa omat lapset ja nuoret kuluttamaan järkevästi.

Kommentit (710)

Vierailija
361/710 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää nämä alelaputettujen metsästäjät.

Syyt:

1) Laputettujen tuotteiden lähtöhinta on usein korkea. Siinä on syy minkä takia se on laputettu, kukaan ei ole ostanut.. ostaako sitten jotain sisäfilettä sen takia kun se on 60% alennuksessa? Halvemmalla saisi vaikka jauhelihaa..

2) Kenellä on aikaa ja voimia työssäkäyvänä ihmisenä etsiä jotain alelaputettuja tuotteita sieltä täältä? Jos jonkun löytää joskus jostain, niin hyvä, mutta ei se kenenkään taloutta pelasta.

Vierailija
362/710 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syy minkä takia ruokaostoksiin mulla menee rahaa niin hitto soikoon.. en tahdo lähteä millekään kerma-perunasipuli-jauheliha-laatikko linjalle.. loputon suo jossa vain alkaa vituttamaan pidemmän päälle.

Onhan se selvää että tuolla selviäisi edullisesti, mutta pitääkö Suomessa oikeasti työssäkäyvien ihmisten jotka kouluttautuneet hyvään työhön ja ammattiin syödä kuin joku köyhälistö jotta jotain saisi säästöönkin ?

Vai väitättekö te että lääkärit ja toimitusjohtajat syövät kerma-perunalaatikkoa harva se päivä ?

Väitän, että ainakin meillä syödään ihan hyvällä halulla laatikkojen lisäksi myös kermapeunoita ja jauhelihapihvejä (saa noista mainitsemistasi tarpeista, ei ole aina pakko tehdä laatikkoruokia). Lisäksi sieniä, juureksia, marjoja, kalaa, itse leivottua leipää…Ruuanlaittotaito ei ole koulutuksesta kiinni.

T. Yrittäjä&opettaja-pariskunta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/710 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä päätin puolittaa kauppalaskuni ja onnistuin siinä. Ennen meni nelihenkisessä perheessämme kuussa 500€ ruokaan ja taloustarvikkeisiin, nyt selviämme alle 250€ kk. Lapset on teinejä ja koirakin löytyy. Ei se mahdotonta ole.

Hienoa! Minullakin sama tavoite. Nelihenkinen perhe ja ruokaan mennyt 400-500€/kk. Pidin sitäki jo pienenä summana. Nyt talous tiukilla ja ruokabudjetti jatkossa 200 e/kk. Lidl ja Fiksuruoka meidän ostospaikat.

Vierailija
364/710 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet ihmiset on talousasioissa yllättävän kujalla. Muistan itse 30 vuoden takaa luokkakaverini perheen, jossa äiti joutui laman myötä työttömäksi, ja oli juuri otettu iso asuntolaina jättikorolla, joten tiukkaa oli. Silti ostoskärryyn lapattiin mm. 2 desilitran Mövenpick-jäätelöitä, siis useita kappaleita samaa makua kerralla. Ihmettelin jo tuolloin teininä, miksi ei olisi voinut ostaa edes litran pakettia, jos nyt ylipäätään tuota ylihinnoiteltua jäätelöä halusi. 

Olen asunut muissa pohjoismaissa ja katsoin siellä tosi-TV ohjelmaa jonka nimi oli Luksusfellen (fellen=ansa).  Tätä sarjaa tehdäänNorjassa, Ruotsissa ja Tanskassa. Oli kyllä opettavainen ohjelma ja opin paljon taloudenhoidosta vaikka en köyhä olekaan. Ajattelin että sama formaatti pitäisi saada Suomeen. Mutta uskon että yli varojen eläminen ja talouden "sössiminen" aiheuttaa ihmisissä niin paljon häpeää että ohjelmaan osallistujia olisi vaikea saada täällä Suomessa. Asiantuntijat puuttuivat kovalla kädellä kulutustottumuksiin, mm. ulkona syömiseen, noutoruokaan, tupakointiin, herkkujen syömiseen, kalliisiin vaatteisin, ulkomaanmatkoihin. ja kaikkeen mitä rahoitettiin kulutusluotoilla. Jotkut jotuivat luopumaan liian kalliista asunnosta tai autosta. Mutta yli varojen eläneet ihmiset saivat apua, mm. budjetin jossa otettiin huomioon tulot ja menot. Ja täytyy sanoa että ihmiset muuttuivat paljon onnellisemmiksi sen jälkeen kun he ottivat vastuuta omasta taloudenhoidostaan.

Suomessa on ollut vastaava tv- sarja, sen nimi oli Kukkaron Herraksi. Kirsi Salo juonsi ohjelmaa.

Vierailija
365/710 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no,sanonpa vaan,yksinasujana. On halvempaa ostaa vaikka valmiiksi siivutettua juustoa,kuin isoa könttää. Ei jää hukkaan mitään. Samoin valmis salaattipussi,ei jää roskia roskiin. No kalja toki,en juo itse,siihen en sano mitään. Mutta sma noi punalappuset. Ei yksiasuja voi kauheasti niitäkään ostaa,ei ne kestä pakastaa. Ainakaan kauaa siis.

Esim kaali on halpaa,mutta kun se painaa 5kiloa yksi kaali,ei jaksa vetää viittä päivää kaalia!

Nuija oot.

Myös yksinasuja ja voin ostaa mitä tahansa kilomääriä.

Suurimman osan voi pakastaa suoraan ja melkein kaiken esikäsiteltynä ja/tai ruuaksi valmistettuna.

Paljonko pakastin maksaa, voi googlata? Minulla ei ollut opiskelija-asunnossa pakastinta ja eikä sellainen olisi ahtaaseen asuntoon edes mahtunut.

Tarjouksessa on usein 99 €. Mahtuu pieneenkin asuntoon, leveys ja syvyys noin 50 cm.

Vierailija
366/710 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa vaan nyt on liian tyhmiä ymmärtämään, kuinka paljon parempaa elämä on, jos yhtään osaa budjetoida ja säästää.

Olkoot sitten aina köyhiä, oma valinta. Mutta eläkää yksin, älkää hankkiko lapsia tai eläimiä siihen kurjuuteen, mikä tulee kun ei osata.

Vierailija
367/710 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syyt:

1) Laputettujen tuotteiden lähtöhinta on usein korkea. Siinä on syy minkä takia se on laputettu, kukaan ei ole ostanut.. ostaako sitten jotain sisäfilettä sen takia kun se on 60% alennuksessa? Halvemmalla saisi vaikka jauhelihaa..

2) Kenellä on aikaa ja voimia työssäkäyvänä ihmisenä etsiä jotain alelaputettuja tuotteita sieltä täältä? Jos jonkun löytää joskus jostain, niin hyvä, mutta ei se kenenkään taloutta pelasta.

Samaa mieltä. Joskus tulee S-marketissa katsottua alelaputettuja mutta kerran olen tainnut jauhelihaa ostaa paketin. Siitä nyt vähän tuli alennusta, mutta vain -30% koska olin päivällä liikkeellä. Iltaisin en lähde ajamaan kilometrien päähän muutaman euron vuoksi. Ei niissä punalappuisissa yleensä ole mitään mitä minä syön.

Vierailija
368/710 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanonpa minäkin tähän 'gluteenittomia "tuotteita" ei ole pakko syödä' oman kantani. Kyseisen älynväläyksen kirjoittaja ei ole tainnut ajatella missä kaikissa "tuotteissa" on viljaa. Esim. makaronilaatikko. Ostapa siihen gluteenittomia makaroneja. Tai jos tarvitset korppujauhoja. Teepä gluteeniton lasagne. Leivo gluteenittomasti.

Keliakiaa sairastavalle lapselle aika kurjaa, jos ei ikinä saa pitsaa eikä synttärikakkua, koska "ei niitä gluteenittomia tuotteita ole mikään pakko syödä".

Gluteeniton lasagne tulee kun korvaa pastan kesäkurpitsalla.

Heippa. Keliaakikkokin haluaa joskus syödä ihan pastaa. Olen yrittänyt itse leipoa gluteenitonta leipää, mutta kun tykkään vaan hapanleivästä, niin ei onnistu. Ostan kaupasta valmista sen, minkä syön leipää= 2 viipaletta/ päivä. Myös gluteenittomat viljatuotteet kalliita, esim kaurahiutaleet maksaa 2x, mitä normaalit.

Vierailija
369/710 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullista on se kuinka jotkut vanhemmat jättävät omat lapsensa suorastaan heitteille tässä asiassa. Onko kyse jostain tabusta vai mistä, että tuota järkevää kuluttamista ei opeteta? Onko vaikea myöntää itselleen että minulla ei ole varaa valmissalaattiin ja hienostelukahveihin? Minulla ei ole varaa, sillä minulla on vielä velkaa. Ei ole vaikea myöntää, eikä se alenna arvoani.

Itse olen pakostakin tarjoustren ja punalappuisten metsästäjä. Kahdella aikuisella pojallani on suunnilleen samanlaiset tulot, mutta ovat kuluttajina erilaisia. Toinen vertailee tarkkaan kilohintoja ja ostaa tarjousruokia ja punalaputettuja, toinen ei juuri hintaa katso, vaan makuhermot ja terveellisyys ratkaisevat. Ei siis aina ratkaise kotikasvatuskaan, vaan on osittain luonnekysymys.

Vierailija
370/710 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanonpa minäkin tähän 'gluteenittomia "tuotteita" ei ole pakko syödä' oman kantani. Kyseisen älynväläyksen kirjoittaja ei ole tainnut ajatella missä kaikissa "tuotteissa" on viljaa. Esim. makaronilaatikko. Ostapa siihen gluteenittomia makaroneja. Tai jos tarvitset korppujauhoja. Teepä gluteeniton lasagne. Leivo gluteenittomasti.

Keliakiaa sairastavalle lapselle aika kurjaa, jos ei ikinä saa pitsaa eikä synttärikakkua, koska "ei niitä gluteenittomia tuotteita ole mikään pakko syödä".

Mä syön lasagnea ehkä 1- 2x/ vuosi. Ostan niitä gluteenittomia lasagnelevyjä. Ei maistu oikealta lasgnelta toi kesäkuråitsaversio.

Vierailija
371/710 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syy minkä takia ruokaostoksiin mulla menee rahaa niin hitto soikoon.. en tahdo lähteä millekään kerma-perunasipuli-jauheliha-laatikko linjalle.. loputon suo jossa vain alkaa vituttamaan pidemmän päälle.

Onhan se selvää että tuolla selviäisi edullisesti, mutta pitääkö Suomessa oikeasti työssäkäyvien ihmisten jotka kouluttautuneet hyvään työhön ja ammattiin syödä kuin joku köyhälistö jotta jotain saisi säästöönkin ?

Vai väitättekö te että lääkärit ja toimitusjohtajat syövät kerma-perunalaatikkoa harva se päivä ?

Pitää. Ihmiset on totuttaneet itsensä liian hyvään. Ja ihmiset syövät liikaa.

Eipä sitä kovin kummoista murkinaa tarvitse, että elää ja pysyy terveenä.

Minulle suurin säästö on tullut siitä että olen puolittanut ruokamäärän mitä syön. Hyvin pärjään vähemmälläkin. Totta tuo että ihmiset on totuttaneet itsensä isoihin ruoka-annoksiin ja moniin aterioihin päivässä. Herkkuihin menee kymppejä kuukaudessa, yhdellä ihmisellä.  Lisäksi katson tarkemmin mitä ostan ja syön kaiken mitä ostan, kuukaudessa ruokakulut noin 100€ (joskus alle joskus yli).

Vierailija
372/710 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näennäisen fiksut, mutta todellisuudessa usein toimimattomat säästöohjeet ovat kilohintojen vertailu ja punalapputuotteet.

Kilohintoja vertaillessa pitäisi huomioida myös pakkauskoon sopivuus. Tai jos enemmän ostamalla lisää myös kulutusta, niin halvempi kilohinta ei auta.

Punalapputuotteet ovat taas usein puhtaita heräteostoksia. Kallis valmissalaatti on edelleen kalliimpi kuin itsetehty, vaikka siitä ottaisi 30% pois. Toki, jos tuuri käy, niin voihan sieltä jotain itselle sopivaa halvalla löytää, mutta miksi mikään hyvä ja halpa jäisi myymättä?

Isoimmat säästöt tekee miettimällä mieluiten etukäteen, mitä sieltä kaupasta ostaa. Aiemmista ruumista voi päätellä kuinka hyvin mikäkin ruoka "riittää" ja siitä näkee todelliset kustannukset.

Varmasti jotkut pystyvät hyvään suunnitteluun ilman ostoslistaa, mutta väittäisin, että 80% kuluttajista ei siihen kykene. Siksi "erikoistarjoukset" ja "kaksi yhden hinnalla"

Höpöhöpö. Isoimmat säästöt syntyy silloin kun on valmis kuluttamaan ale-tuotteiden mukaan, eikä pidä omia kulutustottumuksiaan kiveenhakattuina. Jos tarjouksessa (-60%) on vaikka jauhelihaa, kinkkusuikaleilla ja kananmunia niin niiden ympärille rakennetaan se seuraava viikko. Ei niin että mennään kauppalistan kanssa kauppaan ja ostetaan täyteen hintaan niitä tuotteita mitä listassa lukee, koska ne ei just nyt ole alessa. Johan sen sanoo järkikin.

Samaa mieltä, kuin tuo aiempi kommentoija. Punalapputuotteista harvoin löytyy ainakaan täällä päin muuta, kuin sitä, mikä ei ole mennyt kaupaksi, koska A) kyseessä on jo valmiiksi niin korkean hintaluokan tuote, että alennuksen jälkeenkin hinta jää korkeaksi B) kyseessä on jokin tuote, joka on jotenkin outo käyttötarkoitukseltaan muutenkin. Jos nyt haluaisin vaikka alennuksesta ostaa perunasalaattia, en välttämättä halua sellaista, mikä on maustettu inkiväärillä, chilillä, currylla ja seassa on persikoita. 

Viimeksi ostin alesta (-60%) mm sika-nautajauhelihaa 700g hintaan 1,68€, maitoa 3,5l hintaan 1,5€, maustamattomia rahkoja 4 kpl hintaa yhdelle 250g purkille jäi 0,27€ siivutettua kermajuustoa

kilon hintaan 2,78€, broilerin koipipaloja 1.590 kg hintaan 2,38€, 2 litraa maustamatonta jugurttia yhteishintaan 0,78€, saunapalvi-leikkelettä 300g 1,42€ ja luomukuohukermaa 2dl hintaan 0,47€ ja isoja vapaan kananmunia 10 kpl 1,07€ sekä kirjolohifilettä 3 kpl 1,40€ kappale, että en tiedä mitä teet väärin tai miksi et osaa.

Täältä löytää kanssa ihan perusruokaa, etenkin jos on ajoissa paikalla. Päivämäärän mukaan ne niitä laputtavat eivätkä merkin.

Täältä ei löydä. Ilmeisesti riippuu alueesta? Meilläpäin kunnon perusruoka menee näköjään täydelläkin hinnalla kaupaksi, ja lappualeen jää vain marinadimoska ja einekset. No can do.

Sen marinadin voi huuhtoa pois.

Ohis

Vierailija
373/710 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju taas todistaa sen, että köyhällä ei saa olla mitään kivaa.

Vierailija
374/710 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovasti rummutetaan yksilön vapautta tehdä asioita, mutta vastuun ottaminen niistä ei taida olla yhtä kovassa huudossa. Järjenkäyttö taitaa usein edellyttää hyvää kasvatusta. Muuten kuva todellisesta maailmasta hämärtyy ja siten mielihalut voimistuvat aiheuttamaan lisää ongelmia. Monet pakenevat vastuuta päihteisiin ja siitä kierre alkaa, joka jatkuu vuosia, kymmeniä vuosia tai kuolemaan asti. Siksi virheistä oppiminenkin voi olla heikkoa. Rahaton kuukausi saattaisi opettaa joitakin elämään toisin, mutta ei ole aina niin. Onko kasvatuksen lisäksi syynä geenien rappeutuminen, jos tämä sama käyttäytyminen on jatkunut sukupolvesta toiseen? Miksi tuollainen ongelmia aiheuttava käytösmalli on alunperin syntynyt? Tosin luonnossa vain selviytymisellä on väliä. Siksi on olemassa kaiken maailman loisia, jotka elävät toisten kustannuksella.

Vierailija
375/710 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syyt:

Viimeksi ostin alesta (-60%) mm sika-nautajauhelihaa 700g hintaan 1,68€, maitoa 3,5l hintaan 1,5€, maustamattomia rahkoja 4 kpl hintaa yhdelle 250g purkille jäi 0,27€ siivutettua kermajuustoa

kilon hintaan 2,78€, broilerin koipipaloja 1.590 kg hintaan 2,38€, 2 litraa maustamatonta jugurttia yhteishintaan 0,78€, saunapalvi-leikkelettä 300g 1,42€ ja luomukuohukermaa 2dl hintaan 0,47€ ja isoja vapaan kananmunia 10 kpl 1,07€ sekä kirjolohifilettä 3 kpl 1,40€ kappale, että en tiedä mitä teet väärin tai miksi et osaa.

Vierailija
376/710 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät osaa hoitaa talouttaan. Mielestäni kouluissa tulisi opettaa alaluokilta asti aiheesta, koska suurin osa vanhemmista ei tuota osaa.

Itse opin säästämisen kantapään kautta. Kotona asiasta ei puhuttu. Valitettavasti synnyin nuorien ja ei niin asioita tiedostavien duunareiden lapseksi. Ehkä siitä syystä olen ehdoton siinä mielipiteessä, että lapsia ei tehdä, jos niihin ei ole varaa. Ei voi olettaa yhteiskunnan maksavan.

Eräs työkaverini on kertonut kuinka ei ole laittaa rahaa sivuun. Silti shoppailee merkkivaatteita ja tilaa lähes päivittäin ruokaa kotiin. Ei mitään järkeä. Jättäisi ruoat tilaamatta, niin saisi jo viikossa muutaman kympin säästöön. Ei aina voi elää omien mielihalujen mukaan.

Itselle säästäminen on vähän kuin harrastus. Nautin siitä. Laitan säästöön 100-300 € kuussa. Itseäni motivoi turvallisuuden tunne jonka saan ja tieto siitä, että eläkkeeni tulee olemaan todella pieni.

Säästämisen aloitus ja rutiiniksi tekeminen vaatii ensiksi muutoksen omaan asenteeseen.

Vierailija
377/710 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju taas todistaa sen, että köyhällä ei saa olla mitään kivaa.

Höpöhöpö. Se köyhän kiva on juuri se miksi köyhä on köyhä. Hyvin toimeentuleva ei hassaa rahojaan kuten köyhä prismassa.

Vierailija
378/710 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no,sanonpa vaan,yksinasujana. On halvempaa ostaa vaikka valmiiksi siivutettua juustoa,kuin isoa könttää. Ei jää hukkaan mitään. Samoin valmis salaattipussi,ei jää roskia roskiin. No kalja toki,en juo itse,siihen en sano mitään. Mutta sma noi punalappuset. Ei yksiasuja voi kauheasti niitäkään ostaa,ei ne kestä pakastaa. Ainakaan kauaa siis.

Esim kaali on halpaa,mutta kun se painaa 5kiloa yksi kaali,ei jaksa vetää viittä päivää kaalia!

Kaali ei paina viittä kiloa per kaali.

Ja siitä yhdestä kaalista voi syödä tuoreena, paistaa kaalia ruoan lisukkeeksi ja laittaa vaikka vokkiin loput. Kaali säilyy jääkaapissa aika hyvin.

Vierailija
379/710 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos köyhä olisi fiksu, se ei Suomen kaltaisessa maassa olisi kauan köyhä. Anteeksi vaan.

Vierailija
380/710 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heippa. Keliaakikkokin haluaa joskus syödä ihan pastaa. Olen yrittänyt itse leipoa gluteenitonta leipää, mutta kun tykkään vaan hapanleivästä, niin ei onnistu. Ostan kaupasta valmista sen, minkä syön leipää= 2 viipaletta/ päivä. Myös gluteenittomat viljatuotteet kalliita, esim kaurahiutaleet maksaa 2x, mitä normaalit.

Siitähän ei ollutkaan kyse, vaan siitä, että gluteenitonta ruokavaliota voi noudattaa ilman noita kalliita "tuotteita"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme