Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käydään usein erään kaverin kanssa yhdessä kaupassa (kimppakyyti) ja tämä kaveri on nyt taloudellisissa vaikeuksissa, silti ostaa niin tyhmi...

Vierailija
30.10.2021 |

Hän ei seuraa kilohintaa, ostaa hetken mielijohteesta, vieroksuu laputettuja tuotteita, ostaa valmiiksi leikattuja tai tuunattuna ateriakippoja/salaatteja, ostaa tiettyjä kalliita merkkejä jne. En viitsi aikuista ihmistä alkaa opastamaan, mutta oma 18 vuotias ymmärtää talouden päälle enemmän kuin tämä kaveri. Kuitenkin hän kertoo rahahuolistaan avoimesti ja mielelläni otan hänet kyytiin mukaan kun käyn kaupassa, helpottaakseni hänen elämää, mutta voi pojat että se rahan tuhlaaminen ruokakauppaan ihmetyttää.
Oletteko te huomanneet/oppineet kuinka tiukassa rahatilanteessa kannattaa toimia ja mitä kannattaa ostaa, vai ostatteko edelleen kalliita tuttuja tuotteita ja kärvistelette kassalla?

Harmi, että talousasioiden hallinta ei kuulu opetussuunnitelmaan, jokaisen vanhemman vastuulle jää opettaa omat lapset ja nuoret kuluttamaan järkevästi.

Kommentit (710)

Vierailija
421/710 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas kuulee tekosyitä miksi ei vaan voi säästää. Ei siellä kummankaan mitään ole ja jos on niin huonoa on ja minä en ainakaan viitsi enkä jaksa enkä pääse enkä halua.

Ei pitäisi valittaa siinä tapauksessa rahapulaa, kun selvästikään ei ole valmis tekemään mitään itse asialle.

Vierailija
422/710 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on myös yksi tuollainen kaveri. Joskus valittelee rahapulaa tai sitä miten ei jää tarpeeksi säästöön, mutta ruokakaupassa koriin tippuu viikonloppuostoksiksi ihan muuten vain just ne viiden euron oliivit, kympin luksusmakkarat, monta pulloa viiniä, monta 3-4 eur kilohinnan juustoa, peuranlihaa, tuoretta rapua, hetken mielijohteen sous vide-kone. Ovat ihania ihmisiä, mutta heidän kanssaan en ruokakauppaan yhteisille ostoksille uskalla.

Itse syön 130 eur/kk budjetilla enkä usein raaski edes ostaa juustoa tai lihaa. Joku 3,65 eur maksava haisujuusto tai 39,90 eur/kilo liha saa sydämen hyppäämään kurkkuun vaikka ei edes omaan ostoskoriini ehtisi :D

Siis mistä muka saa juustoa noin halvalla?

Prismasta Rainbow 3.79€/kg.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/710 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surullista on se kuinka jotkut vanhemmat jättävät omat lapsensa suorastaan heitteille tässä asiassa. Onko kyse jostain tabusta vai mistä, että tuota järkevää kuluttamista ei opeteta? Onko vaikea myöntää itselleen että minulla ei ole varaa valmissalaattiin ja hienostelukahveihin? Minulla ei ole varaa, sillä minulla on vielä velkaa. Ei ole vaikea myöntää, eikä se alenna arvoani.

Tuo Kari Aihisen ohjelma kyllä sai ihmettelemään, kun nuori mies ei osannut leipää leikata. Miten voi lapsi päästä kotoaan maailmalle ilman edes alkeellisia ruuanlaittotaitoja. Kun ei se oikeasti ole vaikeata.

Ei kaikki niin välitä. Mulla oli kaveri, jolle säilykepurkin avaaminen oli liian mutkikasta. Alkuun luulin, että se vain pelleilee, kun äitinsä antoi sille ananaspurkin eteen ja pyysi avaamaan sen, ja tämä kaveri oli siinä vaan, että emmä osaa. Mutta tilanne toistui, joten ei se sitten ihan tosissaan osannut. Ihmettelin, että miksei osaa, kun itse olin oppinut avaamaan säilykepurkin jo ennen kouluikää. Tää kaveri oli silloin jo parikymppinen, eikä osannut. Elettiin 1990-luvun alkupuolta ja silloin ei tainnut vielä edes olla säilykepurkkeja, jotka olisi pystynyt avaamaan ilman erillistä purkinavaajaa. Nykyisinhän kaikki säilykepurkit aukeavat samaan tapaan kuin limutölkki.

Toinen kaveri oli lähtenyt kotoa tyhjin taskuin. Kämpässään sillä ei ollut mitään ruokailu- ja ruoantekovälineitä. Ei astioita, kattiloita, paistinpannua, ei mitään. Ei edes tuoleja tai muitakaan huonekaluja. Eikä se voinut edes hommata mitään, kun oli semmoinen vätys. Jostain olisi pitänyt kaikki tulla itsestään eteen, simsalabim abrakadabra ananasakäämä suolaa suolaa enemmän suolaa. Muutenkin niin omituiset jutut ja käsittämätön tyyli elää.

On niitä kaikenlaisia. Mieleeni jäi aikoinaan neuvolatädin puhe tuttien ja pullojen keittämisestä. Joku äiti oli soittanut, ja kysellyt miten keitetään vettä. En kyllä itsekään kaikkea tiennyt kotoa muuttaessa, mutta hyvin sitä tässä on vuosien varrella oppinut soittamalla äidille tai etsimällä googlesta (esim. joku ruoka- tai tahranpoisto-ohje).

Vierailija
424/710 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä juu juu juustossa löytyy...

425/710 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole ikinä jköyhänä ymmärtänyt vähävaraisten tupakointia tai alkoa. Hyvän ruuan sentään ymmärrän, ruokaa tarvitsee kaikki ja on kivaa jos se joskus maistuu mielekkäältä.

Ilmeisesti addiktio (= riippuvuus) on sinulle tuntematon käsite/ilmiö?

Mä luulen, että muut kyllä ymmärtävät, että jos tupakoivan / juovan ihmisen rahat on loppu, on kyse addiktiosta. Se addikti itse ei sitä ymmärrä, jos valittaa köyhyyttä. Kun köyhyys nyt ei ole se ongelma, vaan se addiktio.

Rahaa antamalla tai lainaamalla ei helpota sen ihmisen tilannetta yhtään, vaan päinvastoin kasvava velkaantuminen lisää ahdistusta ja pahaa oloa ja sitä kautta ruokkii addiktiota.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
426/710 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on myös yksi tuollainen kaveri. Joskus valittelee rahapulaa tai sitä miten ei jää tarpeeksi säästöön, mutta ruokakaupassa koriin tippuu viikonloppuostoksiksi ihan muuten vain just ne viiden euron oliivit, kympin luksusmakkarat, monta pulloa viiniä, monta 3-4 eur kilohinnan juustoa, peuranlihaa, tuoretta rapua, hetken mielijohteen sous vide-kone. Ovat ihania ihmisiä, mutta heidän kanssaan en ruokakauppaan yhteisille ostoksille uskalla.

Itse syön 130 eur/kk budjetilla enkä usein raaski edes ostaa juustoa tai lihaa. Joku 3,65 eur maksava haisujuusto tai 39,90 eur/kilo liha saa sydämen hyppäämään kurkkuun vaikka ei edes omaan ostoskoriini ehtisi :D

Siis mistä muka saa juustoa noin halvalla?

Prismasta Rainbow 3.79€/kg.

Toisaalta moniko ostaisi useamman Rainbow kermajuuston, kun puhe vielä kilon painoisista paketeista?  Kerran viikossakin jos käytä kaupassa, niin saa siinä napostella juustoa, jos useampi kilo menee viikossa.

Vierailija
427/710 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no,sanonpa vaan,yksinasujana. On halvempaa ostaa vaikka valmiiksi siivutettua juustoa,kuin isoa könttää. Ei jää hukkaan mitään. Samoin valmis salaattipussi,ei jää roskia roskiin. No kalja toki,en juo itse,siihen en sano mitään. Mutta sma noi punalappuset. Ei yksiasuja voi kauheasti niitäkään ostaa,ei ne kestä pakastaa. Ainakaan kauaa siis.

Esim kaali on halpaa,mutta kun se painaa 5kiloa yksi kaali,ei jaksa vetää viittä päivää kaalia!

Miten ihmeessä sulla jää juustosta hukkaan, jos ostat palana etkä siivutettuna?

Salaatti on kallista ja ravintoarvo on nolla, joten eihän sitä kannata edes ostaa.

Me ostetaan nykyään vaan siivitettuja juustoja. Ne ei kyllä ole niin paljoa höylättävää juustoa kalliimpia että kenenkään talous siihen kaatuisi. Kilohinnassa ei ole suurta eroa. Viipaleet menee kaikki. Höylättävästä menee yleensä se loppu roskiin kun homehtuu. Kukaan ei viitsi höylätä sitä loppua ja juusto jää käyttämättä. Eikä tarvita raastettakaan mihinkään niin vähää että loppua kukaan raastaisi. Niinpä ne siivutetut tulee meillä halvemmaksi. Ostetaan Arki siivuja.

Välillä toki ostan ison juuston jos on vaikka punalamppu ja ilta-ale. Silloin se monesti raastetaan ja tehdään vaikka pitsaa.

Salaatin ostan samasta syystä valmiina salaattisekoituksena. Niin usein on jäänyt hävikkiin se yksittäinen salaatinloppu. Toki sitäkin välillä ostan jos tarjouksessa. Se sekoitus mitä ostan maksaa alle 2 euroa. (Rucolaa ym) Saman verran melkein maksaa se ruukku.

Valitsen usein myös kilohinnalta kalliimpaa mutta pienemmissä erissä myytäviä juttuja. Miksi ostan ison säkin jotakin vain siksi että on halvempi kilohinta? Jos tiedän että kaappiin jää loppu pyörimään niin älytöntä. Monesti myös hinta on halvempi vaikka onkin kalliimpi kilohinta kun ostaa vaan sen verran mitä tarvitsee. Pyrin ostamaan vaan tarpeeseen ja silloin ei tule hävikkiä niin paljoa.

Mekin ollaan 6 hengen talous mutta hävikkiä tulee kun ei mekään määräänsä enempää syödä.

Jätä sinä salaatit kauppaan jos et käytä. Me käytetään leivän päälle ja salaattipohjiin. Eikä se nyt kyllä kovin kallistakaan ole.

Onpa ihmeellistä, että juustopalojen jämät heitetään roskikseen. Niistä saa esim. erittäin hyvän maun munakkaaseen tai juustokeiton tai mausteeksi kastikkeisiin. Itsellä rasia jääkaapissa johon juustojämät ja ne hyödynnetään kaikki, eivät ole ikinä homehtuneet. Olen yksinasuva leski eikä ikinä tule ruokahävikkiä, vaikka ei nuukasti tarvitse elääkään. Syötävää ruokaa jonka olen ostanut, en roskikseen heitä.  

Ja ne juustot voi ihan syödäkin. Ei juuston syömiseen tarvita mitään ruokaa ympärille.

Tottakai voi syödä jos eivät ole kovettuneet koviksi kannikoiksi, joskus ihan kivikoviksi. Silloin on parempi ehkä sulatella ne munakkaisiin ja juustokeittoon ym. 

No kaikki ei halua sulatella kivikovia juustokönttejä munakkaisiin. Joku kermajuuston jämä niin siihen tulee tosi äkkiä paha maku kun vanhentuu.

Siksi meillä ostetaan niitä viipaleita.

Saat ihan vapaasti keräillä juustonjämiä kippoon. Kaikkien ei tarvitse toimia samoin. Meillä talous kestää ne viipaleet ja kuten totesin niin meillä ne viipaleet tulee käytettyä, toisin kuin kovettuneet ja vanhentuneet juustonjämät.

Tässä puhuttiinkin ihmisistä jotka elää yli varojensa. Voi kait sitä syödä vaikka kaviaaria joka päivä ja heittää siitäkin puolet pois jos talous kestää. 

Voi että. Se että ostaa viipalejuustoa vs kokonaisen niin ei tarkoita että ihminen ui rahassa.

Viipalegouda Arki maksaa kilolta 8.63 euroa. Palana saman kilohinta on 7.63 euroa. Hintaero ei ole kovinkaan suuri. Varsinkaan jos viipaleista käytetään kaikki kun se että palajuustosta ei. Höylätessäkin saattaa juustoa mennä hukkaan jos on vähän murenevampaa juustoa, saati että loppu jää usein käyttämättä.

Veikkaan että jokaisen talous kestää ostaa ne viipaleet halutessaan.

Meille on järkevämpää ostaa viipaleita. Ihan älytöntä että ketju vääntyy siihen että ihmisiä ärsyttää se että ostetaan viipaleina se juusto!

Tämä on hyvin kuvaava kertomus, miten rahaa tuhlataan. Katsotaan, että euro on pieni ero, vaikka eurolla saa jo aika paljon. Ja jos jokaisessa ostoksessa on mukavuudenhaluinen, ostaa euron (!) kalliimpaa sen vuoksi, että ei viitsi käyttää juustoa kokonaan, tasan varmasti rahat, jos niitä on vähän, on lopussa ennen kuin seuraavat tulevat.

Ylipäätään itselläni ei ikinä olisi varaa antaa juuston kuivettua kaappiin vain sen vuoksi, että on muka hankala pala jäljellä.

Ei ihmisiä siis ärsytä se, että ostat viipaleita, vaan se, että väität sen olevan järkevää, eikä pelkkää mukavuudenhalua.

Vierailija
428/710 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä on todella paljon ihan aikuisissa ihmisissä... ja siksi myös maksuhäiriömerkintäisiä. 

Vierailija
429/710 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kilohinnoille annetaan niin paljon painoarvoa? 

En ostaisi kiloa kumilta maistuvaa ja tuntuvaa juustoa 4€/kg, kun joutuisin syömään sitä hampaat irvessä ja enemmän kuin edes haluaisin. Ostan mieluummin 500 g maukkaampaa juustoa 8€ kilohinnalla, ja siinäkin on enemmän kuin tarpeeksi kuukaudeksi. Juusto ei ole mikään elinehto, kuten ei moni muukaan asia. Säästän enemmin määrässä kuin laadussa.

Hevit on halvempia kun ostaa ne torjunta- ja säilöntäaineilla kyllästettyinä, mutta onko se todella fiksumpaa? Terveys on kai vielä tärkeämpää kuin muutaman euron säästö.

Eettisyys ja ekologisuus tuntuu olevan myös varakkaiden etuoikeus. Köyhän odotetaan valitsevan vain mahdollisimman kaukaa ja epämääräisistä oloista rahdattuja tuotteita.

Ymmärrän kyllä, ettei köyhällä ole varaa tehdä turhia heräteostoksia, mutta ruoan laadusta tinkimistä en ymmärrä. Tietenkin on ostettava sitä mihin on varaa jos on vain muutama euro tilillä, mutta en asettaisi ruoassa hintaa etusijalle, jos tarkoitus on vain saada talous plussan puolelle.

Vierailija
430/710 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahapulassa en osta kasviksia, hedelmiä, jogurttia, valmisruokia, jne.

Ostan esim. jauhelihaa, perunaa, makaronia, puuroa, leipää, margariiniä ja jotakin leivän päälle.

Hui. Toivottavasti sulla on kaapissa edes monivitamiini sitten?

Tai sitten toivottavasti kyse ei ole pitkistä jaksoista kerrallaan. Muuten sulle tulee keripukki tms.

Ei ole monivitamiinia. Raha ei riitä koko kuukaudeksi. N. viikko menee näin.[/quote

Ei rahaa ostaa vitamiineja??? Esim. Sana-sol monivitamiini 150 tbl on usein marketeissa tarjouksessa n.7€

Vierailija
431/710 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostan lihan aina laputettuna. Jos ei tule heti käyttöä niin pistän pakkaseen. Premium merkkien sijaan ostan kopiotuotteita, Rainbown, kotimaista , Pirkka ynm. Käyn ruokajonossa muutaman kerran kk. Ja tottakai seuraan tarjouksia. Vielä kertaakaan ei ole tarvinnut esim kahvia ostaa täydellä hinnalla . M38

Vierailija
432/710 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

köyhät ovat keskimäärin huonoimipia säästäjiä ja talouden hoitajia, täälläkin kävi ilmi monta syy-seuraus tapausta

Vierailija
433/710 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahapulassa en osta kasviksia, hedelmiä, jogurttia, valmisruokia, jne.

Ostan esim. jauhelihaa, perunaa, makaronia, puuroa, leipää, margariiniä ja jotakin leivän päälle.

Hui. Toivottavasti sulla on kaapissa edes monivitamiini sitten?

Tai sitten toivottavasti kyse ei ole pitkistä jaksoista kerrallaan. Muuten sulle tulee keripukki tms.

Ei ole monivitamiinia. Raha ei riitä koko kuukaudeksi. N. viikko menee näin.[/quote

Ei rahaa ostaa vitamiineja??? Esim. Sana-sol monivitamiini 150 tbl on usein marketeissa tarjouksessa n.7€

Tolla hinnalla saa jo paljon ravitsevaa ruokaa. Ei tartte pillereitä.

Vierailija
434/710 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en koskaan katso kilohintoja. Kiinnostaa vain se hinta mitä olen ostamassa.

Vierailija
435/710 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kilohinnoille annetaan niin paljon painoarvoa? 

En ostaisi kiloa kumilta maistuvaa ja tuntuvaa juustoa 4€/kg, kun joutuisin syömään sitä hampaat irvessä ja enemmän kuin edes haluaisin. Ostan mieluummin 500 g maukkaampaa juustoa 8€ kilohinnalla, ja siinäkin on enemmän kuin tarpeeksi kuukaudeksi. Juusto ei ole mikään elinehto, kuten ei moni muukaan asia. Säästän enemmin määrässä kuin laadussa.

Voithan sä ostaa laatua, jos sinulla on varaa. Nyt olikin kyse ihmisestä, jolla on rahat tiukilla. Silloin tuntuu tyhmältä laittaa 100€/kk ylimääräistä ruokakauppaan.

Vierailija
436/710 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no,sanonpa vaan,yksinasujana. On halvempaa ostaa vaikka valmiiksi siivutettua juustoa,kuin isoa könttää. Ei jää hukkaan mitään. Samoin valmis salaattipussi,ei jää roskia roskiin. No kalja toki,en juo itse,siihen en sano mitään. Mutta sma noi punalappuset. Ei yksiasuja voi kauheasti niitäkään ostaa,ei ne kestä pakastaa. Ainakaan kauaa siis.

Esim kaali on halpaa,mutta kun se painaa 5kiloa yksi kaali,ei jaksa vetää viittä päivää kaalia!

Salaatti on kallista ja ravintoarvo on nolla, joten eihän sitä kannata edes ostaa.

Me ostetaan nykyään vaan siivitettuja juustoja. Ne ei kyllä ole niin paljoa höylättävää juustoa kalliimpia että kenenkään talous siihen kaatuisi. Kilohinnassa ei ole suurta eroa. Viipaleet menee kaikki. Höylättävästä menee yleensä se loppu roskiin kun homehtuu. Kukaan ei viitsi höylätä sitä loppua ja juusto jää käyttämättä. Eikä tarvita raastettakaan mihinkään niin vähää että loppua kukaan raastaisi. Niinpä ne siivutetut tulee meillä halvemmaksi. Ostetaan Arki siivuja.

Välillä toki ostan ison juuston jos on vaikka punalamppu ja ilta-ale. Silloin se monesti raastetaan ja tehdään vaikka pitsaa.

Salaatin ostan samasta syystä valmiina salaattisekoituksena. Niin usein on jäänyt hävikkiin se yksittäinen salaatinloppu. Toki sitäkin välillä ostan jos tarjouksessa. Se sekoitus mitä ostan maksaa alle 2 euroa. (Rucolaa ym) Saman verran melkein maksaa se ruukku.

Valitsen usein myös kilohinnalta kalliimpaa mutta pienemmissä erissä myytäviä juttuja. Miksi ostan ison säkin jotakin vain siksi että on halvempi kilohinta? Jos tiedän että kaappiin jää loppu pyörimään niin älytöntä. Monesti myös hinta on halvempi vaikka onkin kalliimpi kilohinta kun ostaa vaan sen verran mitä tarvitsee. Pyrin ostamaan vaan tarpeeseen ja silloin ei tule hävikkiä niin paljoa.

Mekin ollaan 6 hengen talous mutta hävikkiä tulee kun ei mekään määräänsä enempää syödä.

Jätä sinä salaatit kauppaan jos et käytä. Me käytetään leivän päälle ja salaattipohjiin. Eikä se nyt kyllä kovin kallistakaan ole.

Onpa ihmeellistä, että juustopalojen jämät heitetään roskikseen. Niistä saa esim. erittäin hyvän maun munakkaaseen tai juustokeiton tai mausteeksi kastikkeisiin. Itsellä rasia jääkaapissa johon juustojämät ja ne hyödynnetään kaikki, eivät ole ikinä homehtuneet. Olen yksinasuva leski eikä ikinä tule ruokahävikkiä, vaikka ei nuukasti tarvitse elääkään. Syötävää ruokaa jonka olen ostanut, en roskikseen heitä.  

Ja ne juustot voi ihan syödäkin. Ei juuston syömiseen tarvita mitään ruokaa ympärille.

Tottakai voi syödä jos eivät ole kovettuneet koviksi kannikoiksi, joskus ihan kivikoviksi. Silloin on parempi ehkä sulatella ne munakkaisiin ja juustokeittoon ym. 

No kaikki ei halua sulatella kivikovia juustokönttejä munakkaisiin. Joku kermajuuston jämä niin siihen tulee tosi äkkiä paha maku kun vanhentuu.

Siksi meillä ostetaan niitä viipaleita.

Saat ihan vapaasti keräillä juustonjämiä kippoon. Kaikkien ei tarvitse toimia samoin. Meillä talous kestää ne viipaleet ja kuten totesin niin meillä ne viipaleet tulee käytettyä, toisin kuin kovettuneet ja vanhentuneet juustonjämät.

Tässä puhuttiinkin ihmisistä jotka elää yli varojensa. Voi kait sitä syödä vaikka kaviaaria joka päivä ja heittää siitäkin puolet pois jos talous kestää. 

Voi että. Se että ostaa viipalejuustoa vs kokonaisen niin ei tarkoita että ihminen ui rahassa.

Viipalegouda Arki maksaa kilolta 8.63 euroa. Palana saman kilohinta on 7.63 euroa. Hintaero ei ole kovinkaan suuri. Varsinkaan jos viipaleista käytetään kaikki kun se että palajuustosta ei. Höylätessäkin saattaa juustoa mennä hukkaan jos on vähän murenevampaa juustoa, saati että loppu jää usein käyttämättä.

Veikkaan että jokaisen talous kestää ostaa ne viipaleet halutessaan.

Meille on järkevämpää ostaa viipaleita. Ihan älytöntä että ketju vääntyy siihen että ihmisiä ärsyttää se että ostetaan viipaleina se juusto!

Tämä on hyvin kuvaava kertomus, miten rahaa tuhlataan. Katsotaan, että euro on pieni ero, vaikka eurolla saa jo aika paljon. Ja jos jokaisessa ostoksessa on mukavuudenhaluinen, ostaa euron (!) kalliimpaa sen vuoksi, että ei viitsi käyttää juustoa kokonaan, tasan varmasti rahat, jos niitä on vähän, on lopussa ennen kuin seuraavat tulevat.

Ylipäätään itselläni ei ikinä olisi varaa antaa juuston kuivettua kaappiin vain sen vuoksi, että on muka hankala pala jäljellä.

Ei ihmisiä siis ärsytä se, että ostat viipaleita, vaan se, että väität sen olevan järkevää, eikä pelkkää mukavuudenhalua.

Juuri näin. Voihan sitä tuolla tavalla perustella minkä ostoa hyvänsä, ostan mieluummin sisäfilettä kuin jauhelihaa, koska sisäfilepihvin syön kokonaan, kun taas jauheliharuokaa jätän kaappiin ja heitän roskiin.

Se on järkevää!

Vierailija
437/710 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iso juustopala voi olla halvempi, mutta se ehtii homehtua yhden hengen taloudessa. Tästä on kokemuksia. ruokakaupassa on usein isoja pakkauksia, jotka eivät sovi yksin asujalle. Tai pienituloiselle.

Vierailija
438/710 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iso juustopala voi olla halvempi, mutta se ehtii homehtua yhden hengen taloudessa. Tästä on kokemuksia. ruokakaupassa on usein isoja pakkauksia, jotka eivät sovi yksin asujalle. Tai pienituloiselle.

Höpöhöpö

Vierailija
439/710 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija]Tuo on ihan tyypillisestä käytöstä vähävaraisten keskuudessa. Halutaan päästä helpolla niin ei viitsi nähdä vaivaa hintojen seurannassa tai käydä paikassa, josta samat tuotteet saa edullisemmin. Ostetaan lehtiä, tupakkaa, karkkia ja muuta hetken mielijohteesta. Puhumattakaan siitä että kokattaisiin itse. On muka kallista. Syödään ravintoköyhää eineshöttöä. Eräs tuttava joka on aina peeaa ei katso ollenkaan bensan hintoja tankatessaan ja muutenkin käy aina autolla joka paikassa vaikka kaupat ym olisi kävelymatkan päässä. Sitten vaan valittaa koko ajan rahapulaa ja jättää esim. asuntolainan lyhennykset maksamatta.

On tavallista, että paremmin pärjäävät ihmiset moittivat köyhiä näiden rahankäytöstä. Köyhällä ei luonnollisesti saa olla mitään iloa elämässä, eihän? Kirjoitanpa tässä nyt vähän inhottavia kommentteja jollekulle vähävaraiselle samalla kun katselen jätti-TV:tä hienossa kodissani syöden lohta ja hienolla nimikkeellä varustettuja ruoka-aineksia, samalla näprään hintavaa kännykkääni ja muistelen viimeistä lomamatkaa hienossa kohteessa lukuisien ystävieni kanssa. Joo. Pitkään jatkunut köyhyys, osattomuus, yksinäisyys jne aiheuttaa joillekin uupumusta ja toivottomuutta. Siinä tilanteessa ihminen ei jaksa käyttäytyä järkevästi. Ollaan iloisia, jos hän tosiaan ostaa vähillä rahoillaan ruokaa ja jaksaa sentään käydä kaupassa. Toki olisi hyvä, jos mukaan tarttuisi pari halpaa omenaa tai porkkanoita tai jotain, mikä ei vaadi suuria valmisteluja.

Vierailija
440/710 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun shoppailu on niin ihanaa

Se on ihanaa. Minusta siis, ei tietenkään kaikista. Minusta on ihanaa kuljeskella kaupassa ja poimia kärryihin luomuruokaa, kiinnostavia uutuuksia ja erikoisia juttuja. Joskus ostan 3 euron raakasuklaapatukan vaikka Fazerin suklaapatukka maksaa alle euron. Ostan tiskiltä pienen palan juustoa viidellä eurolla vaikka arkijuusto maksaa 4 euroa kilo.

Tuhlaan rahaa ruokaan ja muuhun, mutta sen vuoksi nykyään teen niin että laitan heti palkkapäivänä tietyn summan säästötilille ja loput rahat voin käyttää tai olla käyttämättä. Joskus tili on lähes tyhjänä viikko ennen seuraavaa palkkapäivää, joskus siellä on vielä muutama satanen.

Mitä on "arkijuusto"? Onko se sitä kaameaa Oltermannia? 

Ruokakaupassa myydään edamtyyppistä perusjuustoa nimellä "Hyvä suomalainen arkijuusto"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä