Kansalaisille esitettiin ilmastohaaste: Jokaisen suomalaisen on luovuttava elämässään ainakin viidestä asiasta jotta päästäisiin 1,5 asteen ilmastotavoitteeseen
Mistä viidestä asiasta sinä luopuisit ja muuttaisit elämässäsi jotta maapallon 1,5 asteen lämmönnousu ei tapahdu?
Kommentit (237)
Vierailija kirjoitti:
Köyhät kuvittelee että koska he ovat köyhiä niin heidän ei tarvitse tehdä mitään tai luopua mistään. Huutista.
Katso millainen ökyelämäntaso on rikkaimmalla 5-10%. Heidän hiilijalanjälkensä vastaa varmaan jo useamman valtion ellei maanosan kulutusta. On hurskastelua väittää, että maailma pelastuu sillä, jos pienituloinen jättää yhden lentomatkan tekemättä. Samalla miljardööri lentää matkat yksityiskoneella ja helikopterilla, purjehtii jahdilla ja ajelee surutta jollakin 30 urheiluautostaan.
Luopukaa te, joilla on jotain mistä luopua. Mulla ei ole.
Eikä mua sitä paitsi koko ilmasto edes kiinnosta. En ole sitä saastuttanutkaan lentämällä enkä muullakaan tavoin. En edes avaa tuota Ylen ilmastolinkkiä enkä muitakaan vastaavia uutisia.
Luovun Ylestä ja moraalisäteilystä, vältän kiinalaisten omistamia yrityksiä, kuten tuota kuvassa vilahtanutta ulkolaista kauramaitofirmaa.
Mitä helvetin holhousta tuollainen on? Ihanko oikeasti luovutte nyt noista kun Yle sanoi niin?
Luopuisin vihreistä. Muuten en osallistu mitenkään, niin kauan kun vihreät meuhkaavat tästä.
Minä voisin luopua viidestä nykyisestä hallituspuolueesta.
En kuulu tähän porukkaan, jonka pitäisi mitään vähentää. En käy ulkomaanmatkoilla, en autoile, en omista omakotitaloa, kierrätän kaiken, vaatteita ja tavaroitan käytän kunnes hajoavat tai korjaan ne. Lihaa syön ja siitä en luovu.
Vierailija kirjoitti:
Mistä klaus luopuu?
Klaus luopui jo, vähiten saastuttavasta energialähteestä, eli ydinvoimasta. Vihreiden vuosien ajan painostuksesta.
Klaus ostaa Venäjältä maakaasua. Oliko klausin ratkaisu viisas?
Pois:
1.punainen liha
2. tupakka
3.alkoholi
4. maito
5. Polttomoottorilla käyvä auto
Näistä vain kohta 4 on toteutettu osittain ,muut ovat jo käytössä.
1. Työmatkoista. Tykkään etätöistä
2. Turhista muovipakkauksista ruokatuotteissa ja muissakin. Vaikea itse valita koska tuottajat pakkaavat ne välittämättä paskaakaan.
3. Poltan pahviroskat ja käytän ilmaissanomalehtiä sytykkeenä. Ei tule turhaa jätettä kuskattua ympäriinsä. Oma talo lämpiää niillä suoraan.
4. Välttelen muotia ja turhia vaateostoksia muutenkin
5. En tilaa lehtiä tai muuta printtisaastaa. Ilmaiset vain kelpuutan sytykkeeksi. Netistä luen kaiken tarvitsemani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhänä olen säästänyt ilmastoa jo aikoja , nyt on rikkaiden aika luopua kuluttavasta elämäntavasta .
Samat sanat! Olen ollut köyhä koko aikuisikäni, eli minun henkilökohtaiset ilmastotalkoot ovat olleet käynnissä jo 1990-luvulta saakka. Olen välttänyt turhaa kulutusta, koska minulla ei yksinkertaisesti ole ollut varaa kuluttaa turhuuksiin.
Tämähän se on. Köyhyys on paras ilmastoteko. Kehitysmaiden kohdalla suurin uhka on väestön vaurastuminen. Jos kaikille kiinalaisille suotaisiin länsimainen elintaso, edes 8 maapalloa ei riittäisi.
Silti köyhiä ja vähävaraisia aina haukutaan. Ilmastotoimet pitäisikin kohdistaa rikkaisiin, mutta onko tosiaan oletus, että he tuosta noin vaan luopuvat elintasosta, jonka eteen ovat kouluttautuneet ja tehneet paljon töitä? Miksi kukaan haluaisi elää köyhästi?
Vierailija kirjoitti:
Luovun Ylestä ja moraalisäteilystä, vältän kiinalaisten omistamia yrityksiä, kuten tuota kuvassa vilahtanutta ulkolaista kauramaitofirmaa.
Oatly on boikotissa meilläkin.
En todellakaan luovu mistään. Ikinä.
Ilmasesta sairaanhoidosta voitas luopua
En tarvitse ostaa joka toinen vuosi uutta älyluuria. Viisi vuotta pärjää samalla puhelimella ihan hyvin. Niillä on todella iso hiilijalanjälki.
En omista enkä ole koskaan omistanutkaan autoa. Fillarilla kesät talvet, en tosin hiihdä.
Asun pienessä yksiössä, jonne ei mahdu paljoa huonekalujakaan, enkä tarvitse tai osta niitä.
Eläke on niin pieni ja maksan kaiken yksin, joten ei matkustamiseen ole rahaakaan.
Ei myöskään ole mökkiä, eikä ole koskaan ollutkaan.
Mikäs vielä....no ehkä se, että kuumat hellejaksot vietän sisällä ihan ilman vaatteita, eli luovun osittain vaatteiden pitämisestä ja ostamisesta. Tämä jatkuu vielä syyskuussakin, elimistöni on varmaan kerännyt lämpöä helteellä.
Wauuu...uuu Suomalaiset voivat siis pelastaa maapallon ilmaston. Miksei siihen pysty 1300 miljonnaa kiinalaista, saman verran intialaisia ja pakistanilaisia ym "vähemmistöt"?
<<<<5 miljoonaa suomalaista siihen kykenee..
Sota aikaan yksi suomalainen vastasi kymmentä pensasneuvostoliittolaista. Kehitys on kehittynyt ja nyt yksi suomalainen vastaa 1400 muun maalaista. OLEMME ME ja varsinkin ilmastouskon lahkolaiset YLIVOIMAISIA.
Vierailija kirjoitti:
En omista enkä ole koskaan omistanutkaan autoa. Fillarilla kesät talvet, en tosin hiihdä.
Asun pienessä yksiössä, jonne ei mahdu paljoa huonekalujakaan, enkä tarvitse tai osta niitä.
Eläke on niin pieni ja maksan kaiken yksin, joten ei matkustamiseen ole rahaakaan.
Ei myöskään ole mökkiä, eikä ole koskaan ollutkaan.
Mikäs vielä....no ehkä se, että kuumat hellejaksot vietän sisällä ihan ilman vaatteita, eli luovun osittain vaatteiden pitämisestä ja ostamisesta. Tämä jatkuu vielä syyskuussakin, elimistöni on varmaan kerännyt lämpöä helteellä.
Ja vielä: minulla kyllä on älypuhelin, yli 3 vuotta vanha. Ostan uuden vasta kun se hajoaa. Ja mahdollisimman edullisen. Tämä maksoi alle 200, olin silloin vielä työssä.
Onko vaihtoehdot listattu paikoillaan pysyvillä kirjaimilla normaaliksi tekstiksi? Tuossa Ylen jutussa on niin sietämätön muoto, että en rupea edes katselemaan.
Joo, esim sähköautojen akkujen mineraalit tullaan louhimaan Kongossa (koboltti), Etelä-Amerikassa (kupari) ja Kiinassa (monikaivostoiminta). Hyvin ovat lobanneet. Muuten EU/Brysselissä in 15000 lobbaria...