Kansalaisille esitettiin ilmastohaaste: Jokaisen suomalaisen on luovuttava elämässään ainakin viidestä asiasta jotta päästäisiin 1,5 asteen ilmastotavoitteeseen
Mistä viidestä asiasta sinä luopuisit ja muuttaisit elämässäsi jotta maapallon 1,5 asteen lämmönnousu ei tapahdu?
Kommentit (237)
Näinkö se ihmisten omaisuudesta riisuminen alkaa?
En matkustele, en omista autoa enkä lemmikkejä. Kulutustavaraa ostan vain tarpeeseen. Eiköhän siinä ole tarpeeksi ilmastotekoja omalta osaltani.
Luopuisin ydinaseella Kiinasta, harmi ettei tässä maassa sellaisia ole
En yhdestäkään, nyt enkä tulevaisuudessa tämän takia.
Vierailija kirjoitti:
En mistään.
Ilmastonmuutos on ihmiskunnan kohtalokysymys eikä meno voi jatkua entisellään sillä se ei ole kestävää. Suurin päästöjen aiheuttaja on yksilö.
Ap
Luovun vapaaehtoisesti:
1) ilmastotalkoista
2) tuloveron korotuksista
3) polttoaineiden hinnankorotuksista
4) vegaani-pa*ka-mössöistä, joita ruoaksi erheellisesti kutsutaan
5) vihervasemmistosta
Köyhänä olen säästänyt ilmastoa jo aikoja , nyt on rikkaiden aika luopua kuluttavasta elämäntavasta .
Luovun lopullisesti:
1. Vasemmistoliiton äänestämisestä
2. Vihreiden äänestämisestä
3. Demareiden äänestämisestä
Minä luovuin jo kolmesta. :) Pistäkää paremmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Näinkö se ihmisten omaisuudesta riisuminen alkaa?
"Et omista mitään ja olet onnellinen" tulee kyllä tästä mieleen.
Aika sokea saa olla ellei näe minkä mukaan asiat etenee. t:foliohattu
Sähkön- ja kaukolämmön hinnan nousu on hyvä asia, energian hinnan nousulla ihmisiä ohjataan tekemään parempia ilmastovalintoja. Ja sitä useampi niitä ilmastovalintoja tekee mitä enemmän energian hinta nousee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mistään.
Ilmastonmuutos on ihmiskunnan kohtalokysymys eikä meno voi jatkua entisellään sillä se ei ole kestävää. Suurin päästöjen aiheuttaja on yksilö.
Ap
Suomen osuus maailman päästöistä on 0,0015%.
Mutta eihän se teitä fanaatikkoja kiinnosta. Suomessa on maailman johtavimpia kierrätysjärjestelmiä ja olemme muutenkin kovin köyhää kansaa. Luovu sinä vaikka koko omaisuudestasi, se ei vaikuta yhtään mihinkään
Elämä jatkuu tasan ennallaan. Kiina intia ja kumppanit kiinni kokonaan jos niin hätä on. Menkää sinne kyselemään näitä älyttömyyksiä.
Sinä et omista mitään, sinä tulet olemaan teennäisesti köyhä, sinä tulet opettelemaan kiinaa, sinä tulet olemaan onnellinen(vaihtoehtoinen)
Minä olen ollut kasvissyöjä 30 vuotta, suurin osa vegaani. Matkustan vähän, joskus menee yli 10 vuotta etten lentele. Aika minimalistinen on elämäni.
Olen tehnyt omasta mielestäni oman osuuteni. Te muut olette jo myöhässä ja näitä juttuja olisi pitänyt alkaa ajattelemaan jo 80-luvulla eikä vasta kun pska on jo housussa.
En osta kännykkää enää koskaan uutena enkä läppäriä. En aio koskaan ostaa padia. Lihaa syön mielestäni vähän enkä omista autoa ja tuskin tulen omistamaan.
M35
Mistä 5 asiasta rikas eliitti ja päättäjät aikovat luopua, vai onko tämäkin vain tavallisen kansan vastuulla? Niin arvelinkin, ei mistään.
Asun yksiössä, en omista autoa, liikun pääasiassa jalkaisin ja pyörällä, en syö punaista lihaa enkä juurikaan käytä maitotuotteita, ostan vaatteita harkiten ja kierrätettynä jos mahdollista, en ostele jatkuvasti kaikkea turhaa.
Eiköhän tässä ole jo riittävästi yhdeltä ihmiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Sähkön- ja kaukolämmön hinnan nousu on hyvä asia, energian hinnan nousulla ihmisiä ohjataan tekemään parempia ilmastovalintoja. Ja sitä useampi niitä ilmastovalintoja tekee mitä enemmän energian hinta nousee.
Kuvailet keinoköyhdytystä. Ootko kiinalainen?
Taidan tehdä jo aika monia asioita ihan ilman ilmastokysymyksiäkin. Liikun pyörällä, koska autoilu on kallista ja ”laiskaa”. Pidän arkiliikunnasta ja liikkumisesta muutenkin. Asun kerrostalossa mahdollisimman pienillä neliöillä, vältän turhan tavaran ostamista, koska en voi sietää kaaosta ja saan nautintoa rahan säästämisestä. Ostan käytettyjä vaatteita ja huonekaluja, koska olen säästäväinen ja tykkään säästämisestä. Käytän vaatteeni ihan puhki, käytän samoja vaatteita mitä pidin 17 vuotta sitten. Syön kasvisruokaa, koska en pidä tuotantoeläinten julmasta kohtelusta, käytän kautamaitoa koska refluksi ei tykkää maitotuotteista. Olen kyllä matkustellut ennen koronaa ja minulla on lemmikki, mutta en tiedä otanko uutta, kun tuosta aika jättää. Yritämme kohtapuoliin lasta kumppanini kanssa.
En mistään.