Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kansalaisille esitettiin ilmastohaaste: Jokaisen suomalaisen on luovuttava elämässään ainakin viidestä asiasta jotta päästäisiin 1,5 asteen ilmastotavoitteeseen

Vierailija
28.10.2021 |

Mistä viidestä asiasta sinä luopuisit ja muuttaisit elämässäsi jotta maapallon 1,5 asteen lämmönnousu ei tapahdu?

https://yle.fi/uutiset/3-12161155

Kommentit (237)

Vierailija
161/237 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähkön- ja kaukolämmön hinnan nousu on hyvä asia, energian hinnan nousulla ihmisiä ohjataan tekemään parempia ilmastovalintoja. Ja sitä useampi niitä ilmastovalintoja tekee mitä enemmän energian hinta nousee.

Eli ostamaan vaikka sen sähköauton? Kun sähkön hinta nousee?

Sähköauton hankinta ei ole hyvä ympäristöteko. Akun valmistaminen , yksi suurimmista saastuttajista.

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/484381c5-53a3-4a6a-b337-5c54c75b…

Vierailija
162/237 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1h+kissa kirjoitti:

Erosin muutama vuosi sitten ja muutin yksiöön. Siinä tuli jo silloin luovuttua hirveästä määrästä turhaa tavaraa ja aika paljon luovuin sellaisestakin, mitä en varsinaisesti pitänyt turhana, mutta mitä ilman tulen ihan hyvin toimeen. En halunnut raahata yksiöön kauheaa tavarapaljoutta, joten enemmän tavaraa lähti pois kuin päätyi uuteen kotiin.

Autoa en omista enkä harrasta ulkomaanmatkustelua. Näistä en toisaalta ole luopunut, koska matkustelua en ole harrastanut koskaan ja auto, mikä meillä puolisoni kanssa oli käytössä, oli hänen autonsa.

Tässä nykyisessä taloyhtiössä on paremmat kierrätyssysteemit kuin edellisessä oli ja siitä olen iloinen. Olen viimeisen vuoden aikana järkännyt myös tänne kotiini sopivat paikat kierrätystä ajatellen. Lisäksi olen alkanut kiinnittämään huomiota ruokahävikkiin ja saanut sitä vähennettyä ilahduttavan paljon ihan vain suunnittelemalla kauppareissut ja ostokset etukäteen. Tässä on koronalla ollut positiivinen vaikutus, kun ei ole jostain syystä kiinnostanut notkua jossain Prismassa puolta päivää joka lauantai tai piipahtaa muutenkaan kaupassa joka ilta jotain "kivaa ja hyvää" ostamassa.

Se mitä vielä suunnittelen tekeväni:

- aion lopettaa tupakoinnin kokonaan. Vähentäminen on jo onnistunut ja nyt pitäisi ottaa se viimeinen loikka vielä.

- aion vähentää virvoitusjuomien käyttöä. Rahan lisäksi säästyn isolta läjältä muovipulloja ja tölkkejä, joita raahata takaisin kauppaan säännöllisesti.

- opettelen tekemään paria hyvää kasvisruokaa, jotta saan vaihtelua ruokiini ja samalla lisättyä kasvisten käyttöä.

- organisoin kaappini ja säilytystilani hyödyntäen laatikoita ja pakkauksia mitä mulla jo on. Uusia laatikoita ja pakkauksia ostan vain sellaisia, että ne oikeasti ovat mitoiltaan sopivia siihen tilaan ja käyttötarkoitukseen, johon ne tarvitsen.

Viidettä asiaa en nyt tähän hätään keksi. Toisaalta ehkä tääkin riittää, kun eron jälkeen olen jo muuttanut elämässäni asioita aika paljon.

Neljä alapeukkua! Mikäs mun viestissäni nyt noin ärsytti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/237 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen kannattaisi keskittää kaikki pelimerkit teknologian kehittämiseen ja firmoihin jotka sitä teknologiaa kauppaa muihinkin maihin.

Mutta kun ei, meidän vihreät ei tajua muuta kuin kieltämisen ja lisäverot niin niillä mennään vaikka vaikutus on käytännössä teknistä kehitystä hidastava. Tää on just se perustavaa laatua oleva ongelma joka tulee kun (poliittiseen) johtoon ei valita objektiivisesti pätevintä vaan se joka onnistuu sinne millä tahansa lehmänkaupoilla tai kyynärpäätaktiikalla tai valehtelemalla itsensä kampeamaan. 

Näin tehtäisi, jos tarkoituksena olisi oikeasti pelastaa maailma. Ilmastoagendan oikea tarkoitus on kuitenkin keinoköyhdyttää länsimaat pois Kiinan ylivallan tieltä.

Joo, esim sähköautojen akkujen mineraalit tullaan louhimaan Kongossa (koboltti), Etelä-Amerikassa (kupari) ja Kiinassa (monikaivostoiminta). Hyvin ovat lobanneet. Muuten EU/Brysselissä in 15000 lobbaria...

Etelä-Amerikasta, Chilestä ja Australiasta myös litium. Louhiminen ja rahtaaminenkin on melkoista touhua että satoja kiloja painava autonpatteri saadaan aikaiseksi. Kaivosteollisuus kiittää ja kuittaa (rahat) mutta kenellä jää jätevedet ja ympäristöongelmat? Suomestakin näitä mineraaleja löytyy ja joku paratiisisaarelainen yhtiö on ollutkin niiden perässä.

Vierailija
164/237 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhänä olen säästänyt ilmastoa jo aikoja , nyt on rikkaiden aika luopua kuluttavasta elämäntavasta .

Samat sanat! Olen ollut köyhä koko aikuisikäni, eli minun henkilökohtaiset ilmastotalkoot ovat olleet käynnissä jo 1990-luvulta saakka. Olen välttänyt turhaa kulutusta, koska minulla ei yksinkertaisesti ole ollut varaa kuluttaa turhuuksiin.

Tämähän se on. Köyhyys on paras ilmastoteko. Kehitysmaiden kohdalla suurin uhka on väestön vaurastuminen. Jos kaikille kiinalaisille suotaisiin länsimainen elintaso, edes 8 maapalloa ei riittäisi.

Silti köyhiä ja vähävaraisia aina haukutaan. Ilmastotoimet pitäisikin kohdistaa rikkaisiin, mutta onko tosiaan oletus, että he tuosta noin vaan luopuvat elintasosta, jonka eteen ovat kouluttautuneet ja tehneet paljon töitä? Miksi kukaan haluaisi elää köyhästi?

Kaikki vassarit ovat sitä mieltä, että köyhyys on paras ilmastoteko. Ovat siinä mielessä kanssasi erimieltä, että heidän mielestään kiinalaisten elintaso ei vaikuta ilmastoon ainakaan ideologisella tasolla.

Vierailija
165/237 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ne vaihtoehdot on? Jos ne on tuon ylen jutun kaltaisia muka juttuja niin en enää mistään. Olen pyöräillyt kesät talvet, pyrin ostamaan jo nyt vain tarpeellista ja jårkevää. Koska muuten halpavaatteiden huonoa laatua voitaisiin alkaa sakottaa?

Vierailija
166/237 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon jutun luettuani tunnen itseni hyvinkin ekoihmiseksi. Olisivat ottaneet jonkun aikaisintaan 90-luvulla syntyneen köyhän sinkun vielä vertailun vuoksi.

Vierailija
167/237 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne vaihtoehdot on? Jos ne on tuon ylen jutun kaltaisia muka juttuja niin en enää mistään. Olen pyöräillyt kesät talvet, pyrin ostamaan jo nyt vain tarpeellista ja jårkevää. Koska muuten halpavaatteiden huonoa laatua voitaisiin alkaa sakottaa?

Ensinnäkin neuvoisin lopeta itsesi syyllistäminen. Sehän näillä ilmastolobbareilla on tarkoituskin, saada meidän syyllisyyden tunteeseen ja sitten ostetaan esim. wattenfallin kallista ympäristöystävällistä sähköä. Eli samaa sähköä mitä pistorasiasta muutenkin tulee, mutta lasku on suurempi. Ymmärräthän pointin?

Vierailija
168/237 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Virkamiesmafiasta

2. Suurimmasta osasta kansanedustajia ja ministereitä - se liian kallista teatteria eikä niiden huumori edes naurata.

3. Sähkönsiirtohinnasta

4. Sopeutumiseläkkeistä

5. Palkattomista töistä

Vierailija
169/237 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhänä olen säästänyt ilmastoa jo aikoja , nyt on rikkaiden aika luopua kuluttavasta elämäntavasta .

Samat sanat! Olen ollut köyhä koko aikuisikäni, eli minun henkilökohtaiset ilmastotalkoot ovat olleet käynnissä jo 1990-luvulta saakka. Olen välttänyt turhaa kulutusta, koska minulla ei yksinkertaisesti ole ollut varaa kuluttaa turhuuksiin.

Tämähän se on. Köyhyys on paras ilmastoteko. Kehitysmaiden kohdalla suurin uhka on väestön vaurastuminen. Jos kaikille kiinalaisille suotaisiin länsimainen elintaso, edes 8 maapalloa ei riittäisi.

Silti köyhiä ja vähävaraisia aina haukutaan. Ilmastotoimet pitäisikin kohdistaa rikkaisiin, mutta onko tosiaan oletus, että he tuosta noin vaan luopuvat elintasosta, jonka eteen ovat kouluttautuneet ja tehneet paljon töitä? Miksi kukaan haluaisi elää köyhästi?

Kaikki vassarit ovat sitä mieltä, että köyhyys on paras ilmastoteko. Ovat siinä mielessä kanssasi erimieltä, että heidän mielestään kiinalaisten elintaso ei vaikuta ilmastoon ainakaan ideologisella tasolla.

Tottahan se on. Köyhä elämä ja niukkuus kuluttavat maapallon resursseja vähemmän. Samalla ainut ihmiskuntaa eteenpäin ajava voima on vaurastuminen ja parempi elintaso. Niin Suomessa kuin kehitysmaissa, Kiinassa ja Intiassa. Marginaalissa ovat idealistit.

Minua kiinnostaa oikeasti miten tämä ilmeinen ristiriita ratkaistaan. On aivan liian idealistista odottaa, että ihmiset luopuu omaehtoisesti saavutetuista eduista ja mukavuuksista. Ja miksi tavoitella parempaa elämää ja tehdä sen eteen töitä, kun se parempi elämä on väärin? Onko ratkaisu siis omaehtoinen näköalattomuus?

Vierailija
170/237 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin neuvoisin lopeta itsesi syyllistäminen. Sehän näillä ilmastolobbareilla on tarkoituskin, saada meidän syyllisyyden tunteeseen ja sitten ostetaan esim. wattenfallin kallista ympäristöystävällistä sähköä. Eli samaa sähköä mitä pistorasiasta muutenkin tulee, mutta lasku on suurempi. Ymmärräthän pointin?

Tais olla Stubb, joka sanoi ettei EU:ssa tapahtuisi mitään ilman lobbaustoimintaa. Mun mielestä Bryssell on yksi lobbauskeskus, 15.000 (viisitoistatuhatta) lobbaria plus firmat siellä taustalla. Itse suhtaudun äärettömän kriittisesti kaikkeen mitä sieltä tulee. Mutta entä meidän poliitikot?

Vierailija
171/237 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juurikin näin. Tuo Ylen pätkä oli huvittava. Olen tehnyt jo aiemmin kaiken tuon ja enemmänkin. Luovuin esim. en pelkästään kahvimaidosta, vaan myös kahvista. Se ei ole kotimainen elintarvike.

Vierailija
172/237 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos omistan toimivan kodinkoneen nyt, esimerkiksi mikroaaltouunin, niin pitääkö minun heittää se mieluummin heti SER-keräykseen toimivana vai saanko käyttää sen kuitenkin loppuun ja sitten kierrättää asianmukaisesti? Syön pääasiassa mikrossa lämmitettyäö ruokaa mutta voin toki alkaa lämmittämään kaiken uunissa vastaisuudessa. Ihan vaan sen takia että pakko sitten luopua jostain.

Vierailija
173/237 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt on mahtavaa.

Pitää ostaa ja kuluttaa ja matkustella ettei talous kärsi. Samaan aikaan pitää myös olla tosi eko ja luopua kaikesta. Ei s@@tana 😆

Polttomoottoriautoista on luovuttava, sillä autoilu saastuttaa. Etätyö aiheuttama kotona kökkiminen ja autoilun lopettaminen ei kuitenkaan vaikuta mihinkään. Siksi on tärkeää että kaikki taas menevät lähityöhön ja viettävät vapaa-aikansa ruuhkassa.

Sähköauto on pakollinen ostos, sillä se on niin eko ettei ole tosikaan. Sähkölämmitys talossa on kuitenkin kaikkein pahin saastuttaja mitä voidaan keksiä.

Kaasuautoja ei voida pitää ekologisina, vaikka biokaasulla on pienemmät päästöt kuin sähköautolla. Kas kun siihen kaasuautoon voi tankata myös maakaasua. Sähköautossa on vissiin esto kaikelle muulle kuin ekosähkölle.

Ehkä tätä nykyaikaa pystyy sietämään jos tämän kaiken ottaa suurena komediana. Vai onko tämä kuitenkin enemmän farssi 🎭

Vierailija
174/237 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1h+kissa kirjoitti:

1h+kissa kirjoitti:

Erosin muutama vuosi sitten ja muutin yksiöön. Siinä tuli jo silloin luovuttua hirveästä määrästä turhaa tavaraa ja aika paljon luovuin sellaisestakin, mitä en varsinaisesti pitänyt turhana, mutta mitä ilman tulen ihan hyvin toimeen. En halunnut raahata yksiöön kauheaa tavarapaljoutta, joten enemmän tavaraa lähti pois kuin päätyi uuteen kotiin.

Autoa en omista enkä harrasta ulkomaanmatkustelua. Näistä en toisaalta ole luopunut, koska matkustelua en ole harrastanut koskaan ja auto, mikä meillä puolisoni kanssa oli käytössä, oli hänen autonsa.

Tässä nykyisessä taloyhtiössä on paremmat kierrätyssysteemit kuin edellisessä oli ja siitä olen iloinen. Olen viimeisen vuoden aikana järkännyt myös tänne kotiini sopivat paikat kierrätystä ajatellen. Lisäksi olen alkanut kiinnittämään huomiota ruokahävikkiin ja saanut sitä vähennettyä ilahduttavan paljon ihan vain suunnittelemalla kauppareissut ja ostokset etukäteen. Tässä on koronalla ollut positiivinen vaikutus, kun ei ole jostain syystä kiinnostanut notkua jossain Prismassa puolta päivää joka lauantai tai piipahtaa muutenkaan kaupassa joka ilta jotain "kivaa ja hyvää" ostamassa.

Se mitä vielä suunnittelen tekeväni:

- aion lopettaa tupakoinnin kokonaan. Vähentäminen on jo onnistunut ja nyt pitäisi ottaa se viimeinen loikka vielä.

- aion vähentää virvoitusjuomien käyttöä. Rahan lisäksi säästyn isolta läjältä muovipulloja ja tölkkejä, joita raahata takaisin kauppaan säännöllisesti.

- opettelen tekemään paria hyvää kasvisruokaa, jotta saan vaihtelua ruokiini ja samalla lisättyä kasvisten käyttöä.

- organisoin kaappini ja säilytystilani hyödyntäen laatikoita ja pakkauksia mitä mulla jo on. Uusia laatikoita ja pakkauksia ostan vain sellaisia, että ne oikeasti ovat mitoiltaan sopivia siihen tilaan ja käyttötarkoitukseen, johon ne tarvitsen.

Viidettä asiaa en nyt tähän hätään keksi. Toisaalta ehkä tääkin riittää, kun eron jälkeen olen jo muuttanut elämässäni asioita aika paljon.

Neljä alapeukkua! Mikäs mun viestissäni nyt noin ärsytti?

Minä en alapeukuttanut, vaikka oletkin hieman pihalla asoista. Elä kuin ennenkin, nauti, maailma ei tuhoudu sinun toimista. Suhtaudu varauksella kaikkeen ilmastohypeen niin pärjäät.

Vierailija
175/237 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovun omakotitalosta, lemmikeistä, lentomatkailusta, autosta ja kertakäyttöisestä muovikrääsästä. Ei kun eihän mulla ole ikinä ollutkaan mitään noista. Niin helppoa tämä ympäristö"ystävällisyys"!

Vierailija
176/237 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En matkustele, en omista autoa enkä lemmikkejä. Kulutustavaraa ostan vain tarpeeseen. Eiköhän siinä ole tarpeeksi ilmastotekoja omalta osaltani.

Sama! Olipa taas turhauttavaa lukea siitä, miten hyvät ihmiset vähentävät hiilijalanjälkeään luopumalla asioista, joita meillä ei edes ole käytössä. Taas tätä.

Ap:n kysymykseen: syön vähän lihaa - voisin luopua siitä kokonaan. Se vaatisi ravintoterapeutilla käyntiä, koska palkokasvit eivät minulle sovi. Pitääpä selvittää muita proteiininlähteitä!

Vierailija
177/237 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luovuin työssäkäynnistä. Meillä meni kesällä pahimmillaan yli 600€/kk (340l) bensaan kun kävin töissä. Mies tekee töitä etänä, mutta minun työ ei ollut sellaista, joten ravasin ees taas ja bensaa paloi. Nyt syyskuussa kun en enää ollut töissä, meni bensaan vain 150€ (99l).

Meillä on vain yksi lapsi. Kai silläkin saa jotain anteeksi, ettei ole enempää? Lemmikkejä ei ole.

Vierailija
178/237 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nyt on mahtavaa.

Pitää ostaa ja kuluttaa ja matkustella ettei talous kärsi. Samaan aikaan pitää myös olla tosi eko ja luopua kaikesta. Ei s@@tana 😆

Polttomoottoriautoista on luovuttava, sillä autoilu saastuttaa. Etätyö aiheuttama kotona kökkiminen ja autoilun lopettaminen ei kuitenkaan vaikuta mihinkään. Siksi on tärkeää että kaikki taas menevät lähityöhön ja viettävät vapaa-aikansa ruuhkassa.

Sähköauto on pakollinen ostos, sillä se on niin eko ettei ole tosikaan. Sähkölämmitys talossa on kuitenkin kaikkein pahin saastuttaja mitä voidaan keksiä.

Kaasuautoja ei voida pitää ekologisina, vaikka biokaasulla on pienemmät päästöt kuin sähköautolla. Kas kun siihen kaasuautoon voi tankata myös maakaasua. Sähköautossa on vissiin esto kaikelle muulle kuin ekosähkölle.

Ehkä tätä nykyaikaa pystyy sietämään jos tämän kaiken ottaa suurena komediana. Vai onko tämä kuitenkin enemmän farssi 🎭

Tavoitteet on kestämättömässä ristiriidassa keskenään, talouskasvu ja ympäristötalkoot, ja lehtiotsikot huutaa vuorotellen kuluttamaan lisää ja luopumaan kuluttamisesta. Eihän tässä pieni ihminen enää tiedä mitä ajatella.

Tulee lisää halpaketjuja ja pikaruokapaikkoja, lehdet näkyvästi uutisoi avajaisista ja työpaikoista. Sitten tulee juttu siitä miten nämä tuhoavat planeetan.

Vierailija
179/237 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä luovuin työssäkäynnistä. Meillä meni kesällä pahimmillaan yli 600€/kk (340l) bensaan kun kävin töissä. Mies tekee töitä etänä, mutta minun työ ei ollut sellaista, joten ravasin ees taas ja bensaa paloi. Nyt syyskuussa kun en enää ollut töissä, meni bensaan vain 150€ (99l).

Meillä on vain yksi lapsi. Kai silläkin saa jotain anteeksi, ettei ole enempää? Lemmikkejä ei ole.

Tein samoin ja muijani kelassa tekee myös etätöitä ja maksaa minulle joka kuukausi suurimman osan vuokrastani. Tai no ei hän edes tiedä että ollaan yhdessä mut

Vierailija
180/237 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vein koirat piikille. Lemmikkieläimet ovat yksi pahimmista saastuttajista, vaikka tuovatkin iloa elämään.  Pohjoismassa ei lemmikkieläimen pitoa voi perustella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi