Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kansalaisille esitettiin ilmastohaaste: Jokaisen suomalaisen on luovuttava elämässään ainakin viidestä asiasta jotta päästäisiin 1,5 asteen ilmastotavoitteeseen

Vierailija
28.10.2021 |

Mistä viidestä asiasta sinä luopuisit ja muuttaisit elämässäsi jotta maapallon 1,5 asteen lämmönnousu ei tapahdu?

https://yle.fi/uutiset/3-12161155

Kommentit (237)

Vierailija
181/237 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhänä olen säästänyt ilmastoa jo aikoja , nyt on rikkaiden aika luopua kuluttavasta elämäntavasta .

Samat sanat! Olen ollut köyhä koko aikuisikäni, eli minun henkilökohtaiset ilmastotalkoot ovat olleet käynnissä jo 1990-luvulta saakka. Olen välttänyt turhaa kulutusta, koska minulla ei yksinkertaisesti ole ollut varaa kuluttaa turhuuksiin.

Tämähän se on. Köyhyys on paras ilmastoteko. Kehitysmaiden kohdalla suurin uhka on väestön vaurastuminen. Jos kaikille kiinalaisille suotaisiin länsimainen elintaso, edes 8 maapalloa ei riittäisi.

Silti köyhiä ja vähävaraisia aina haukutaan. Ilmastotoimet pitäisikin kohdistaa rikkaisiin, mutta onko tosiaan oletus, että he tuosta noin vaan luopuvat elintasosta, jonka eteen ovat kouluttautuneet ja tehneet paljon töitä? Miksi kukaan haluaisi elää köyhästi?

Vassarit ovat päättäneet ratkaista ongelman ottamalla omaisuuden ja elintason väkisin

Kaikki vassarit ovat sitä mieltä, että köyhyys on paras ilmastoteko. Ovat siinä mielessä kanssasi erimieltä, että heidän mielestään kiinalaisten elintaso ei vaikuta ilmastoon ainakaan ideologisella tasolla.

Tottahan se on. Köyhä elämä ja niukkuus kuluttavat maapallon resursseja vähemmän. Samalla ainut ihmiskuntaa eteenpäin ajava voima on vaurastuminen ja parempi elintaso. Niin Suomessa kuin kehitysmaissa, Kiinassa ja Intiassa. Marginaalissa ovat idealistit.

Minua kiinnostaa oikeasti miten tämä ilmeinen ristiriita ratkaistaan. On aivan liian idealistista odottaa, että ihmiset luopuu omaehtoisesti saavutetuista eduista ja mukavuuksista. Ja miksi tavoitella parempaa elämää ja tehdä sen eteen töitä, kun se parempi elämä on väärin? Onko ratkaisu siis omaehtoinen näköalattomuus?

Vierailija
182/237 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitkä ne 5 asiaa on? Noi ärsyttävää sivua, jota myös hs käyttää, joka linkisti aukesi en jaksanut edes lukea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/237 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1h+kissa kirjoitti:

1h+kissa kirjoitti:

Erosin muutama vuosi sitten ja muutin yksiöön. Siinä tuli jo silloin luovuttua hirveästä määrästä turhaa tavaraa ja aika paljon luovuin sellaisestakin, mitä en varsinaisesti pitänyt turhana, mutta mitä ilman tulen ihan hyvin toimeen. En halunnut raahata yksiöön kauheaa tavarapaljoutta, joten enemmän tavaraa lähti pois kuin päätyi uuteen kotiin.

Autoa en omista enkä harrasta ulkomaanmatkustelua. Näistä en toisaalta ole luopunut, koska matkustelua en ole harrastanut koskaan ja auto, mikä meillä puolisoni kanssa oli käytössä, oli hänen autonsa.

Tässä nykyisessä taloyhtiössä on paremmat kierrätyssysteemit kuin edellisessä oli ja siitä olen iloinen. Olen viimeisen vuoden aikana järkännyt myös tänne kotiini sopivat paikat kierrätystä ajatellen. Lisäksi olen alkanut kiinnittämään huomiota ruokahävikkiin ja saanut sitä vähennettyä ilahduttavan paljon ihan vain suunnittelemalla kauppareissut ja ostokset etukäteen. Tässä on koronalla ollut positiivinen vaikutus, kun ei ole jostain syystä kiinnostanut notkua jossain Prismassa puolta päivää joka lauantai tai piipahtaa muutenkaan kaupassa joka ilta jotain "kivaa ja hyvää" ostamassa.

Se mitä vielä suunnittelen tekeväni:

- aion lopettaa tupakoinnin kokonaan. Vähentäminen on jo onnistunut ja nyt pitäisi ottaa se viimeinen loikka vielä.

- aion vähentää virvoitusjuomien käyttöä. Rahan lisäksi säästyn isolta läjältä muovipulloja ja tölkkejä, joita raahata takaisin kauppaan säännöllisesti.

- opettelen tekemään paria hyvää kasvisruokaa, jotta saan vaihtelua ruokiini ja samalla lisättyä kasvisten käyttöä.

- organisoin kaappini ja säilytystilani hyödyntäen laatikoita ja pakkauksia mitä mulla jo on. Uusia laatikoita ja pakkauksia ostan vain sellaisia, että ne oikeasti ovat mitoiltaan sopivia siihen tilaan ja käyttötarkoitukseen, johon ne tarvitsen.

Viidettä asiaa en nyt tähän hätään keksi. Toisaalta ehkä tääkin riittää, kun eron jälkeen olen jo muuttanut elämässäni asioita aika paljon.

Neljä alapeukkua! Mikäs mun viestissäni nyt noin ärsytti?

Minä en alapeukuttanut, vaikka oletkin hieman pihalla asoista. Elä kuin ennenkin, nauti, maailma ei tuhoudu sinun toimista. Suhtaudu varauksella kaikkeen ilmastohypeen niin pärjäät.

Kiitokset asiallisesta vastauksestasi. Millä tavalla minä olen mielestäsi pihalla asioista? Ja mistä päättelet, että en nauttisi elämästäni? Enkä minä oleta maailman joko tuhoutuvan tai pelastuvan minun toimieni takia, siksi olenkin tehnyt lähinnä ainoastaan sellaisia muutoksia elämässäni, jotka hyödyttävät minua itseäni.

Yksiöön muutto oli toki taloudellisen tilanteen sanelema valinta, mutta olen viihtynyt kuitenkin oikein hyvin. Kuukausiansioni ovat isommat nyt kuin muuttaessani, mutta en viitsi muuttaa isompaan asuntoon, koska viihdyn tässä ja mahdun ihan hyvin.

Ylimääräisestä rojusta luopumisella on ollut pelkästään positiivinen vaikutus elämääni. Olo on paljon kevyempi, kun kaikelle on oma paikkansa ja viikkosiivouksessa menee max. tunti entisen muutaman tunnin sijaan. Yleensä en nykyisin edes tee erillistä viikkosiivousta, kun 10-20 minuutin päivittäisellä siivoamisella koti pysyy siistinä muutenkin.

Ruokahävikkiin huomion kiinnittäminen ja tupakoinnin vähentäminen on pienentänyt kauppalaskua ja tupakoinnin lopettaminen kokonaan taikka virvoitusjuomien vähentäminen tuskin on haitallista vaikkei ilmastosta välittäisi tuon taivaallista. Kaappien siivous ja organisointi puolestaan helpottaa arkea. Okei, välillä tuntuu siltä, että haluaisin rynnätä Ikeaan ostamaan jokaisen sievän ja "käytännöllisen" säilytyslaatikon, mikä silmiin osuu, mutta fiksumpaa minusta on silti miettiä mitä ostaa ennenkuin ostaa. Ne säilytyslaatikotkin ovat vain turhaa rojua siinä vaiheessa, jos ne eivät palvele tarkoitustaan.

Vierailija
184/237 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko vaihtoehdot listattu paikoillaan pysyvillä kirjaimilla normaaliksi tekstiksi? Tuossa Ylen jutussa on niin sietämätön muoto, että en rupea edes katselemaan.

Tuo oli täysin manipulointitarkoituksiin tehty juttu, sisältököyhä ja laatu vastasi jotain ekavuosikurssin opiskelijan harjoitustyötä. Ilmastouskovaisten köyhä esitys, ei jatkoon.

Vierailija
185/237 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mitkä ne 5 asiaa on? Noi ärsyttävää sivua, jota myös hs käyttää, joka linkisti aukesi en jaksanut edes lukea.

Ne asiat ovat tietysti yksilö-/perhekohtaisia. Jokainen voi miettiä oman elämänsä suhteen, mitä muutoksia voi ja haluaa tehdä. Ei kaikille sovi samat ratkaisut.

Vierailija
186/237 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin äärettömän hauskaa kertoa uutena juttuna, että vaatteensa voi korjata, lentomatkailu ei ole välttämätöntä tai että ruoka tehdään itse raaka-aineista eikä käytetä eineksiä. Tuo on paluuta takaisin 1960-luvulle, ei sen kummallisempaa. En aio luopua mistään, koska olen elänyt noin koko ikäni. Jos kolmekymppiset nyt keksivät saman asian ilmastonpelastajana, niin voin todeta, että olette kyllä rypeneetkin vallan valtavasti ilmastonmuutosta edistäen, vaikka samalla olette syyllistäneet meitä vanhempia maapallon tuhoamisesta.

Vierailija
187/237 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen "luopunut" jo (en pelkästään ilmaston vuoksi) seuraavista asioista, mutta en pidä niitä luopumisena, koska olen saanut paljon positiivisia asioita tilalle:

- vuosittaisesti lentämisestä (ei stressiä matkoista, nautin kotimaanmatkailusta)

- lihasta (säästyy rahaa, voin paljon paremmin ja syöpäriskikin laski samalla)

- maidosta (säästyy rahaa)

- olen (pääosin korona vuoksi) alkanut useammin liikkua paikasta toiseen mm. kävellen (hyötyliikuntaa)

- turhan materian ostamisesta (säästää rahaa, ei se koskaan tehnyt onnelliseksi ja vei vain hirveästi tilaa) 

Vierailija
188/237 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mistään.

Ilmastonmuutos on ihmiskunnan kohtalokysymys eikä meno voi jatkua entisellään sillä se ei ole kestävää. Suurin päästöjen aiheuttaja on yksilö.

Ap

Suomen osuus maailman päästöistä on 0,0015%.

Mutta eihän se teitä fanaatikkoja kiinnosta. Suomessa on maailman johtavimpia kierrätysjärjestelmiä ja olemme muutenkin kovin köyhää kansaa. Luovu sinä vaikka koko omaisuudestasi, se ei vaikuta yhtään mihinkään 

Suomalaisten yksilöpäästöt ovat maailman kärkitasoa. Suomi ei todellakaan ole köyhää kansaa, joku Bangladesh on. Keskiverto suomalaisella olisi todellakin varaa luopua lihasta joka aterialla, vuosittaisesta etelänlomasta jne.

Vierailija
189/237 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ollut kasvissyöjä 30 vuotta, suurin osa vegaani. Matkustan vähän, joskus menee yli 10 vuotta etten lentele. Aika minimalistinen on elämäni.

Olen tehnyt omasta mielestäni oman osuuteni. Te muut olette jo myöhässä ja näitä juttuja olisi pitänyt alkaa ajattelemaan jo 80-luvulla eikä vasta kun pska on jo housussa.

Parempi vaikka housussa kuin pään sisällä. Tyypillistä ideologista keuhkoamista. OIKEAT ongelmat ovat aivan muualla kuin CO2 kaasussa. Kasvien elämälle välttämätön kaasu kaikki muu saaste mitä tungetaan maahan ilmaan ja varsinkin meriin (muovi) on se todellinen ongelma. Niistä vouhkaaminen CO2 tyyliin ei ole mediaseksikästä eikä suomalaisia sinisilmä kaksijalka-aaseja olisi aivan niin helppo jymäyttää kuin CO2 vouhkasulla.

Vierailija
190/237 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

CO2 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ollut kasvissyöjä 30 vuotta, suurin osa vegaani. Matkustan vähän, joskus menee yli 10 vuotta etten lentele. Aika minimalistinen on elämäni.

Olen tehnyt omasta mielestäni oman osuuteni. Te muut olette jo myöhässä ja näitä juttuja olisi pitänyt alkaa ajattelemaan jo 80-luvulla eikä vasta kun pska on jo housussa.

Parempi vaikka housussa kuin pään sisällä. Tyypillistä ideologista keuhkoamista. OIKEAT ongelmat ovat aivan muualla kuin CO2 kaasussa. Kasvien elämälle välttämätön kaasu kaikki muu saaste mitä tungetaan maahan ilmaan ja varsinkin meriin (muovi) on se todellinen ongelma. Niistä vouhkaaminen CO2 tyyliin ei ole mediaseksikästä eikä suomalaisia sinisilmä kaksijalka-aaseja olisi aivan niin helppo jymäyttää kuin CO2 vouhkasulla.

Oletko ehkä itse ympäristöalan asiantuntija tai tutkija vai miksi ajattelet tietäväsi asian heitä paremmin? 

- eri

Vierailija
191/237 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en lentele lentokoneella.

Vierailija
192/237 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lajittelen kaikki kierrätettävät tavarat hyvin (taloyhtiössä suht hyvä mahdollisuus lajitella, jopa lasit ja pienmetallit).

Ostan nykyisin järkevästi ja myyn ylimääräiset tavarat kirpparilla ja annan lahjoituksena.

Miehellä on auto. Itse teen parin kilometrin lähikauppareissut kävellen tai pyörällä.

Matkustelen entistä vähemmän ulkomaille.

Ostan kotimaista ja luomua. Ruokaa en heitä jätteisiin, vaan ns jämät hyödynnän ruoanlaitossa. Jamie Oliverin ohjelmien innoittamana. Syön enemmän kasvisruokia.

Olen tehnyt kaikki työmatkani julkisilla kulkuvälineillä, mutta nyt olen jo eläkkeellä.

Vierailija
193/237 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luopuisin toimistotyöstä ja tekisin mielelläni töitä 100% etänä mutta ympäristöstä välittävä työnantajani haluaa että aiheutan vuosittain vähintään 2 tonnin CO2 päästöt jotta voin tehdä työtä avokonttorissa vähemmän tehokkaasti. 2 tonnia CO2 päästöjä on sellaiset 25% keskimääräisen suomalaisen vuotuisista CO2 päästöistä

Vierailija
194/237 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan mieheni kanssa 35 neliön asunnossa, meillä on auto koska ilman sitä elämä olisi todella vaikeaa, emme matkustele tai ostele paljoa mitään, en aio luopua mistään, teemme osamme jo näin.

Vierailija
195/237 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitysmaalaisten keräämisestä sosiaalitukien nauttijoiksi ja kasvattamaan heidän hiilijalanjälkensä moninkertaiseksi. Parhaimmillaan ne vielä kuskataan lentokoneilla tänne. Tuosta luopuisin ensimmäiseksi. Kehitysavusta voisi luopua seuraavaksi ja käyttää sen suomalaisten ilmastomyönteisyyden ja tekniikoiden kasvattamiseksi ilman kansan kurjistamista.

Vierailija
196/237 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankimme vain yhden lapsen. Tosin emme ympäristö- vaan mukavuussyistä ja koska halusimme tehdä työtä ja toteuttaa itseämme toiveemme mukaisesti.

Maailmahan on ylikansoitettu.

Vierailija
197/237 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aio tehdä yhtäkään lasta maailmaan, siinä minun osuuteni.

Vierailija
198/237 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luovun: 

- rikastuttajista

- paperinsa kadottaneista koneinsinööreistä

- pakolaiskeskuksista

- LBGTZQWTSRFGD-kirjansopasta

- punavihreästä kuplasta

Vierailija
199/237 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun yksiössä, en omista autoa, liikun pääasiassa jalkaisin ja pyörällä, en syö punaista lihaa enkä juurikaan käytä maitotuotteita, ostan vaatteita harkiten ja kierrätettynä jos mahdollista, en ostele jatkuvasti kaikkea turhaa.

Eiköhän tässä ole jo riittävästi yhdeltä ihmiseltä. 

Ei riitä. Muuta kimppakämppään.

Vierailija
200/237 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhänä olen säästänyt ilmastoa jo aikoja , nyt on rikkaiden aika luopua kuluttavasta elämäntavasta .

Samaa mieltä. Köyhät säästävät enemmän kuin muut.

En aja autoa, kun ei ole varaa. Käytän aina bussia tai kävelen. Ei ole edes ajokorttia. 

Ostan ison osan vaatteista käytettynä ja todellakin käytän siihen asti että kuluvat puhki. 

Pesukonetta käytän vain kerran viikossa ja pesen isoja koneellisia. 

En ole 7 vuoteen ollut lentokoneessa. Koko elämäni aikana olen tehnyt vain kolme matkaa, joihin on kuulunut lentäminen. (Olen 42 v.) 

Mielestäni olen ansainnut sen, että käytän paljon sähköä ja omistan kissan. Suurin osa tämän ikäisistä on saastuttanut maailmaa paljon enemmän. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme viisi