Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

16/8 paaston teho laihtumiseen perustuu siihen, että syö päivän mittaan vähemmän kaloreita

Vierailija
28.10.2021 |

Laihtumisen kannalta on ihan sama syökö leipäpalasen tuon 16 tunnin syömättömyyden aikana, vai tuon 8 tunnin aikana, jona sen olisi paaston mukaan sallittua syödä.

Kommentit (173)

Vierailija
101/173 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaloriteoria ei myöskään huomioi sitä, että eri ruoka-aineilla on elimistöön eri vaikutus. Hiilihydraatista tulevan energian vaikutus elimistöön on aivan erilainen kuin vaikkapa rasvasta tulevan energian vaikutus.

Kerrotko miten hiilihydraatin ja rasvan sisältämän energian vaikutus eroaa?

Hiilihydraatti muunnetaan glukoosiksi, joka on kehon pääasiallinen polttoaine. Rasva muunnetaan triglyserideiksi. Näistä ensimmäisen ylimäärää keho varastoi rasvaksi, jälkimmäistä se käyttää suoraan polttoaineena.

Keho käyttää ja varastoi glukoosia sekä rasvaa. Hiilareita vähentämällä saa nopeasti nestepainoa pois, mutta jos lisää ruokavalioon saman määrän kaloreita rasvana niin ei rasvaa pala.

Se, minkä määrän keho ottaa energiasta varastoon ja minkä kuluttaa, riippuu täysin insuliinista. Ei syödystä energiamäärästä. Jos insuliinia on vähän, keho kuluttaa ylimääräisen energian esimerkiksi nostamalla kehon lämpötilaa. Ja päinvastoin, jos syö liian vähän mutta insuliinia on paljon, keho laskee lämpötilaansa jotta voi ottaa vähästäkin ruokamäärästä jotain varastoon.

Vierailija
102/173 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut 16:8 pastolla 3 kk samalla paljon urheillen eikä ole tippunut ollenkaan paino. Jotain teen väärin selvästi. Varmaan lopetan tän ja siirryn normaaliin mutta kaloreita rajoittaen. Ärsyttää.

Kaloreiden rajoittaminen on idioottimaista hommaa, mutta jos haluat pienentää kehosi energiankulutusta ehkä pysyvästi, niin ole hyvä. Kukaan ei estä. Lihot sitten pian taas takaisin.

Kaloreita rajoittamalla saat rasvaa poltettua ja kun sinulla on vähemmän rasvaa ylläpidettävänä niin aineenvaihduntasi hidastuu. Jos 100 kg ihmiseltä lähtee 50 kg läskiä niin tottakai hän sen jälkeen kuluttaa vähemmän, koska rasvakudos on ihan elävää kudosta, joka tarvitsee energiaa.

Jos et ymmärrä ihmiskehon toiminnasta mitään, niin ei sitä tarvitse näin monella sanalla kertoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/173 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en laihdu kaloreita laskemalla esim. 1500 yhtään. Nyt olen vuoden pätkiksellä laskenut n. 8 kertaa menneen päivän kalorit ja ne on joka kerta olleet 1800-2100 välillä ja paino tippuu, hitaasti mutta varmasti. 😘

Oletko rajoittanut hiilareita? Samalla kalorimäärällä ja pätkäpaastolla (eli sama 16:8) en laihtunut, vaikka liikuin.

Käsittämätöntä, miten tän teho vaihtelee. Jollin toimii, toisella ei.

Kaikki laihdutus on hakuammuntaa paitsi kaiken suuhun laitettavan punnitseminen ja kalorivaje. Voihan sitä kokeilla näitä dieettejä satunnaisesti ja jossain niistä voi sattumalta päätyä kalorivajeeseen sekä täten laihtua.

Onhan sekin hakuammuntaa, koska mikään kalorikulutusmittaus ei ole totuus. Eikä edes ruokien sisältämät kalorimäärät. Ne on aina arvioita.

Vierailija
104/173 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en laihdu kaloreita laskemalla esim. 1500 yhtään. Nyt olen vuoden pätkiksellä laskenut n. 8 kertaa menneen päivän kalorit ja ne on joka kerta olleet 1800-2100 välillä ja paino tippuu, hitaasti mutta varmasti. 😘

Oletko rajoittanut hiilareita? Samalla kalorimäärällä ja pätkäpaastolla (eli sama 16:8) en laihtunut, vaikka liikuin.

Käsittämätöntä, miten tän teho vaihtelee. Jollin toimii, toisella ei.

Joo siis pyrin karppaamaan. Pätkistä aloittaessani vaihdoin leivät ja pastat kauraisiin tai gluteenittomiin ja aloin vältellä vehnää ja ruista.

Vastataan nyt itselle vielä kun tuo oli vähän epäloogista. Syön leipää noin kerran kaksi viikossa. Pastaa useammin. Rasvana voi, syön päivittäin n. desin kuohukermaa partaäijän kanssa, pekonia kuluu myös. Ja munia. Ja kasviksia. Pitsaa noin kerta kaksi viikossa, vehnätön pohja.

Tervetuloa sydäninfarkti!

Vierailija
105/173 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aloittajan kanssa samaa mieltä. Kokonaiskalorit ratkaisevat, eikä se, milloin ne on syöty. 

Esim. aamupalan suosiminen laihdutuksessa perustuu siihen, että jos ihminen syö heti aamusta asti riittävästi, ei tule sitä järkyttävää näläntunnetta missään vaiheessa, että keho määrää mättämään yhtäkkiä rajoituksetta sitä ruokaa naamaan. 

Tuossa Olet mitä syöt -ohjelmassa sen näkee konkreettisesti.  Niillä huonovointisimmilla ei ole koskaan tyhjää pöytää, tai puuroannoksia pöydässä. Aamupäivisin ei syödä juuri mitään ja sitten illalla väsyneenä syödään mitä sattuu, kun kontrolli pettää nälässä.

Tämä ei ole mielipidekysymys. Mutta oma on elämäsi.

Vierailija
106/173 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen nähnyt, miten kaverini, jotka käyttivät "kehonpuhdistuskuureja" välillä, eli paastosivat, ovat vuosien myötä lihoneet aivan älyttömästi. Saattoivat olla kuusikin viikkoa lähes ruoatta. Nyt ovat sitten pyöreitä ja pulleita. Luulen, että jaksoivat olla syömättä, koska äärimmäisessä nälässä keho tuottaa endorfiineja, joiden varassa kyllä voi olla siedettävä olo ja tuntea että jaksaa. Mutta samalla lihakset lähtevät ja kun sitten taas syö, "kuten normaalisti", eikä ole niitä lihaksia kuluttamassa sitä energiaa entiseen malliin, lihoo.

Lähes syömättä ei ole syömättä. Tätä jengi ei näytä tajuavan.

Vierailija
107/173 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen nähnyt, miten kaverini, jotka käyttivät "kehonpuhdistuskuureja" välillä, eli paastosivat, ovat vuosien myötä lihoneet aivan älyttömästi. Saattoivat olla kuusikin viikkoa lähes ruoatta. Nyt ovat sitten pyöreitä ja pulleita. Luulen, että jaksoivat olla syömättä, koska äärimmäisessä nälässä keho tuottaa endorfiineja, joiden varassa kyllä voi olla siedettävä olo ja tuntea että jaksaa. Mutta samalla lihakset lähtevät ja kun sitten taas syö, "kuten normaalisti", eikä ole niitä lihaksia kuluttamassa sitä energiaa entiseen malliin, lihoo.

Älä nyt sekoita noita mehupaastoja ja pätkäpaastoja. Ne on ihan eri asioita.

Niinpä. En ihmittele, että vetämällä puhdasta hiilaria monta kertaa päivässä lihoo laihtumisen sijaan.

Vierailija
108/173 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun olet syömättä, eli paastolla, insuliinitasosi on matala, ja tuolloin kehosi polttaa ylimääräisiä energiavarastoja ts. rasvaa. Kun syöt, insuliinitasosi nousee, ja tuolloin kehosi alkaa varastoida energiaa.

Eli rautalangasta väännettynä: jos pupellat jatkuvasti, insuliinisi ovat korkealla, verensokerisi on korkealla, ja tuolloin et laihdu yhtään, vaikka vetäisit kuinka vähäkalorista ruokaa, tai edes laittilimsaa, joka myös nostaa insuliinia.

Mä olen kyllä aina tarvittaessa laihtunut ihan vaan kaloreita vähentämällä ja syömällä viisi aterialla päivässä. Miten selitätte tämän? Kuvittelenko siis vaan että vaatteet alkaa roikkua, paino tippuu ja rasvaprosentti pienenee?

Aineenvaihduntasi hidastuu jokaisin laihdutuksen myötä. Pystyt syömään yhä vähemmän ja vähemmän lihomatta. Tämän vuoksi olet ilmeisesti lihomis-laihdutus -kierteessä. Etkä näe ongelmaa?

Vierailija
109/173 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nestepaastollahan tunnetusti pupelletaan kokoajan eikä varsinkaan tule näitä uskontoosi kuuluvia 16 tunnin täysin ravinnottomia jaksoja XD

Vierailija
110/173 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut 16:8 pastolla 3 kk samalla paljon urheillen eikä ole tippunut ollenkaan paino. Jotain teen väärin selvästi. Varmaan lopetan tän ja siirryn normaaliin mutta kaloreita rajoittaen. Ärsyttää.

Kaloreiden rajoittaminen on idioottimaista hommaa, mutta jos haluat pienentää kehosi energiankulutusta ehkä pysyvästi, niin ole hyvä. Kukaan ei estä. Lihot sitten pian taas takaisin.

Kaloreita rajoittamalla saat rasvaa poltettua ja kun sinulla on vähemmän rasvaa ylläpidettävänä niin aineenvaihduntasi hidastuu. Jos 100 kg ihmiseltä lähtee 50 kg läskiä niin tottakai hän sen jälkeen kuluttaa vähemmän, koska rasvakudos on ihan elävää kudosta, joka tarvitsee energiaa.

Jos et ymmärrä ihmiskehon toiminnasta mitään, niin ei sitä tarvitse näin monella sanalla kertoa.

Kerro toki mikä väitteissäni on vialla.

Vierailija
111/173 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskemalla kaloreita ja syömällä pitkin päivää, kroppa ei pääse kunnolla käsiksi rasvavarastoihin korkean insuliinin takia. Energiavajeesta selviytyäkseen kehon täytyy vähentää kulutusta esim. vähentämällä lämmöntuotantoa. Tämä kulutuksen väheneminen on se mikä aiheuttaa laihduttajille palelua, väsymystä, päänsärkyä, kiukkua yms.

Paaston aikana insuliini laskee, jolloin keho pääsee hyödyntämään rasvavarastoja energianlähteenä, eikä kehon tarvitse vähentää kulutusta.

Eli molemmissa vaaditaan energiavaje, jotta paino putoaa, mutta siinä on ero miten keho reagoi energiavajeeseen pätkäpaastossa vs. pelkästään kaloreita laskemalla.

Keho voi käyttää rasvaa ja hiilareita samaa aikaa. Kaloreiden vähentäminen pitkin päivää ei myöskään vähennä lämmöntuotantoa, mutta manitsemasi oireet ovat diabeteksen oireita, joten kannattaa mennä lääkäriin.

Kun on tarpeeksi kauan miinuskaloreilla, niin vähentää. Jokainen laihduttaja tietää tämän.

Vierailija
112/173 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun olet syömättä, eli paastolla, insuliinitasosi on matala, ja tuolloin kehosi polttaa ylimääräisiä energiavarastoja ts. rasvaa. Kun syöt, insuliinitasosi nousee, ja tuolloin kehosi alkaa varastoida energiaa.

Eli rautalangasta väännettynä: jos pupellat jatkuvasti, insuliinisi ovat korkealla, verensokerisi on korkealla, ja tuolloin et laihdu yhtään, vaikka vetäisit kuinka vähäkalorista ruokaa, tai edes laittilimsaa, joka myös nostaa insuliinia.

Insuliini ei voi luoda energiaa tyhjästä ja makeutusaineet eivät nosta insuliinia. Korkea insuliini laskee verensokeria, joten terveellä ihmisellä ei molemmat voi olla korkealla.

Kukaan ei väittänytkään, että insuliini luo energiaa tyhjästä. Mutta insuliini takaa sen, että jopa 100 kcal päiväruoasta menee osa varastorasvaksi.

Vierailija
113/173 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Insuliini ei voi luoda energiaa tyhjästä ja makeutusaineet eivät nosta insuliinia. Korkea insuliini laskee verensokeria, joten terveellä ihmisellä ei molemmat voi olla korkealla.

Valehtelet. Saatko palkkasi Painonvartijoilta?

https://www.healthline.com/nutrition/artificial-sweeteners-blood-sugar-…

Vierailija
114/173 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kyllä aina tarvittaessa laihtunut ihan vaan kaloreita vähentämällä ja syömällä viisi aterialla päivässä. Miten selitätte tämän? Kuvittelenko siis vaan että vaatteet alkaa roikkua, paino tippuu ja rasvaprosentti pienenee?

Aineenvaihduntasi hidastuu jokaisin laihdutuksen myötä. Pystyt syömään yhä vähemmän ja vähemmän lihomatta. Tämän vuoksi olet ilmeisesti lihomis-laihdutus -kierteessä. Etkä näe ongelmaa?

Mihin se keho tuhlaa energiaa? Jos aineenvaihdunta hidastuu niin mistä se kulutus on pois. Suurin osa kulutuksesta on lepokulutusta elintärkeisiin kehon toimintoihin esim sydämen toiminta. Aineenvaihdunnan hidastumisella olisi vakavia seurauksia, kuten esim alipainoisilla on hengenvaarallisia oireita, mutta hidas aineenvaihdunta onkin normaali-ja ylipainoisille pelkkä tekosyy.

Vierailija
115/173 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olet syömättä, eli paastolla, insuliinitasosi on matala, ja tuolloin kehosi polttaa 1)ylimääräisiä energiavarastoja ts. rasvaa. Kun syöt, insuliinitasosi nousee, ja tuolloin kehosi alkaa varastoida energiaa.

Ja kun paaston lopettaa, kuten sen jokainen joskus tekee, niin 1)kuvaamasi rasvasolut täyttyvät ensimmäiseksi.

Tästä seuraa että koko homma oli hyödytön ja vain elämäntapojen muutos on ainut kestävä painonhallinnan menetelmä.

Että kuvaamasi paasto toimisi pitkässä juoksussa, niin paastoa ei saa lopettaa missään vaiheessa.

Vierailija
116/173 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olen nyt 40v ja painoni on aikuisiässä vaihdellut 60-65 kg välillä, eli ei, en näe ongelmaa. Pituus 175.

Vierailija
117/173 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nestepaastollahan tunnetusti pupelletaan kokoajan eikä varsinkaan tule näitä uskontoosi kuuluvia 16 tunnin täysin ravinnottomia jaksoja XD

Paasto ei lihota ketään. Jos nestepaastolla lihoo, tekee jotain aika helvetin väärin.

Vierailija
118/173 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskemalla kaloreita ja syömällä pitkin päivää, kroppa ei pääse kunnolla käsiksi rasvavarastoihin korkean insuliinin takia. Energiavajeesta selviytyäkseen kehon täytyy vähentää kulutusta esim. vähentämällä lämmöntuotantoa. Tämä kulutuksen väheneminen on se mikä aiheuttaa laihduttajille palelua, väsymystä, päänsärkyä, kiukkua yms.

Paaston aikana insuliini laskee, jolloin keho pääsee hyödyntämään rasvavarastoja energianlähteenä, eikä kehon tarvitse vähentää kulutusta.

Eli molemmissa vaaditaan energiavaje, jotta paino putoaa, mutta siinä on ero miten keho reagoi energiavajeeseen pätkäpaastossa vs. pelkästään kaloreita laskemalla.

Keho voi käyttää rasvaa ja hiilareita samaa aikaa. Kaloreiden vähentäminen pitkin päivää ei myöskään vähennä lämmöntuotantoa, mutta manitsemasi oireet ovat diabeteksen oireita, joten kannattaa mennä lääkäriin.

Kun on tarpeeksi kauan miinuskaloreilla, niin vähentää. Jokainen laihduttaja tietää tämän.

Tuo on vain tekosyy ihmisille, joiden itsekuri ei riitä kiristelyyn. Tutkimuksissa ihmiset kyllä laihtuvat jos eivät pääse syömään salaa lisää.

Vierailija
119/173 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kuule, keski-ikäisenä naisena ei paino tipu millään muotoa, on pakko kitua ja nähdä nälkää. Aino millä paino tippuu on 1200kcal. Esim ravinnonsaanti 1500kcal ei laihduta.

En vaan pysty olemaan pitkää aikaa tuolla 1200kcal koska heikottaa.

Eli olet kaloreita rajoittamalla opettanut kehosi tulemaan toimeen vain 1500 kalorilla. Pahinta mitä voit tehdä on opettaa se tulemaan toimeen vielä vähemmällä. Ennemmin kannattaa pyrkiä nostamaan kalorien ja kulutuksen määrää. Pilatun aineenvaihdunnan korjaamiseen voi mennä pitkä aika. Ei siis kannata luovuttaa jos et heti näe tuloksia.

1500 kcal on täysin normaali lepokulutus. Keho ei tuhlaa niitä kaloreita mihinkään turhaan alunperinkään, joten sitä ei noin vain voi opettaa tulemaan toimeen vähemmän. Vasta alipainoisena kuukautiset loppuvat, hiukset alkavat lähtemään ja tulee vastaavia kulutuksen vähentymisen merkkejä.

Missä puhuttiin lepokulutuksesta? Jos ihminen ei laihdu syömällä 1500 kcal kun elää ja likkuu normaalisti, silloin kokonaiskulutus on maksimissaan sen verran. Lepokulutus on se mitä koomassa makaava kuluttaa, joten eipä nyt verrata tilannetta siihen.

Vierailija
120/173 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin se keho tuhlaa energiaa? Jos aineenvaihdunta hidastuu niin mistä se kulutus on pois. Suurin osa kulutuksesta on lepokulutusta elintärkeisiin kehon toimintoihin esim sydämen toiminta. Aineenvaihdunnan hidastumisella olisi vakavia seurauksia, kuten esim alipainoisilla on hengenvaarallisia oireita, mutta hidas aineenvaihdunta onkin normaali-ja ylipainoisille pelkkä tekosyy.

Niin. Olet jäljillä. Kun on tarpeeksi pitkään kalorivajeessa, sydämen syketiheys laskee, kehon lämpötila laskee, elintoiminnot hidastuvat, keho luopuu turhasta ylimääräisestä (kuten hiuksista, hampaista). Suojellakseen elintärkeitä toimintoja. Ja silti, insuliinin ollessa koholla, keho yrittää varastoida rasvaa tulevaa varten.