Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

16/8 paaston teho laihtumiseen perustuu siihen, että syö päivän mittaan vähemmän kaloreita

Vierailija
28.10.2021 |

Laihtumisen kannalta on ihan sama syökö leipäpalasen tuon 16 tunnin syömättömyyden aikana, vai tuon 8 tunnin aikana, jona sen olisi paaston mukaan sallittua syödä.

Kommentit (173)

Vierailija
61/173 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaloriteoria ei myöskään huomioi sitä, että eri ruoka-aineilla on elimistöön eri vaikutus. Hiilihydraatista tulevan energian vaikutus elimistöön on aivan erilainen kuin vaikkapa rasvasta tulevan energian vaikutus.

Kerrotko miten hiilihydraatin ja rasvan sisältämän energian vaikutus eroaa?

Hiilihydraatti muunnetaan glukoosiksi, joka on kehon pääasiallinen polttoaine. Rasva muunnetaan triglyserideiksi. Näistä ensimmäisen ylimäärää keho varastoi rasvaksi, jälkimmäistä se käyttää suoraan polttoaineena.

Keho käyttää ja varastoi glukoosia sekä rasvaa. Hiilareita vähentämällä saa nopeasti nestepainoa pois, mutta jos lisää ruokavalioon saman määrän kaloreita rasvana niin ei rasvaa pala.

Vierailija
62/173 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en laihdu kaloreita laskemalla esim. 1500 yhtään. Nyt olen vuoden pätkiksellä laskenut n. 8 kertaa menneen päivän kalorit ja ne on joka kerta olleet 1800-2100 välillä ja paino tippuu, hitaasti mutta varmasti. 😘

Oletko rajoittanut hiilareita? Samalla kalorimäärällä ja pätkäpaastolla (eli sama 16:8) en laihtunut, vaikka liikuin.

Käsittämätöntä, miten tän teho vaihtelee. Jollin toimii, toisella ei.

Joo siis pyrin karppaamaan. Pätkistä aloittaessani vaihdoin leivät ja pastat kauraisiin tai gluteenittomiin ja aloin vältellä vehnää ja ruista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/173 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en laihdu kaloreita laskemalla esim. 1500 yhtään. Nyt olen vuoden pätkiksellä laskenut n. 8 kertaa menneen päivän kalorit ja ne on joka kerta olleet 1800-2100 välillä ja paino tippuu, hitaasti mutta varmasti. 😘

Ei kahdeksan päivää vuodessa todista yhtään mitään. Pitäisi laskea joka päivä jos haluaisi merkittävää tietoa.

Syön aikalailla samoja ruokia jos en nyt päivittäin niin viikottain pyörii ne samat. Eli noin 1800-2100 kaloria päivässä.

Jos niitä ei joka päivä grammalleen punnitse niin nämä laskut ovat merkityksettömiä. Ihminen voi syödä päivästä riippuen enemmän tai vähemmän ruokaa kuin yleensä.

Vierailija
64/173 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut 16:8 pastolla 3 kk samalla paljon urheillen eikä ole tippunut ollenkaan paino. Jotain teen väärin selvästi. Varmaan lopetan tän ja siirryn normaaliin mutta kaloreita rajoittaen. Ärsyttää.

Kaloreiden rajoittaminen on idioottimaista hommaa, mutta jos haluat pienentää kehosi energiankulutusta ehkä pysyvästi, niin ole hyvä. Kukaan ei estä. Lihot sitten pian taas takaisin.

Kaloreita rajoittamalla saat rasvaa poltettua ja kun sinulla on vähemmän rasvaa ylläpidettävänä niin aineenvaihduntasi hidastuu. Jos 100 kg ihmiseltä lähtee 50 kg läskiä niin tottakai hän sen jälkeen kuluttaa vähemmän, koska rasvakudos on ihan elävää kudosta, joka tarvitsee energiaa.

Vierailija
65/173 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko rajoittanut hiilareita? Samalla kalorimäärällä ja pätkäpaastolla (eli sama 16:8) en laihtunut, vaikka liikuin.

Joo siis pyrin karppaamaan. Pätkistä aloittaessani vaihdoin leivät ja pastat kauraisiin tai gluteenittomiin ja aloin vältellä vehnää ja ruista.

Vastataan nyt itselle vielä kun tuo oli vähän epäloogista. Syön leipää noin kerran kaksi viikossa. Pastaa useammin. Rasvana voi, syön päivittäin n. desin kuohukermaa partaäijän kanssa, pekonia kuluu myös. Ja munia. Ja kasviksia. Pitsaa noin kerta kaksi viikossa, vehnätön pohja.

Vierailija
66/173 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kahdeksan päivää vuodessa todista yhtään mitään. Pitäisi laskea joka päivä jos haluaisi merkittävää tietoa.

Syön aikalailla samoja ruokia jos en nyt päivittäin niin viikottain pyörii ne samat. Eli noin 1800-2100 kaloria päivässä.

Jos niitä ei joka päivä grammalleen punnitse niin nämä laskut ovat merkityksettömiä. Ihminen voi syödä päivästä riippuen enemmän tai vähemmän ruokaa kuin yleensä.

Nyt voit hetken hengähtää ja miettiä että jos vuoden ajanjaksolla ruuat on punnittu ja kalorit laskettu 8 kertaa ja joka kerran tulos on 1800-2100 niin miksi se kaikkina muina päivinä olisi paljon vähemmän? Miksi olisin sattumalla punnaillut kun syön eniten, jos kerran sitä ajat takaa?

Vierailija
67/173 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastataan nyt itselle vielä kun tuo oli vähän epäloogista. Syön leipää noin kerran kaksi viikossa. Pastaa useammin. Rasvana voi, syön päivittäin n. desin kuohukermaa partaäijän kanssa, pekonia kuluu myös. Ja munia. Ja kasviksia. Pitsaa noin kerta kaksi viikossa, vehnätön pohja.

Minkä partaäijän? Onko tuossa joku virhe ja pitäisi olla vaikka kahvin kanssa?

Vierailija
68/173 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjaimellisesti kaikkien ruokavalioiden/-menetelmien laihdutusvaikutus perustuu siihen, että kaloreita syödään seurauksena vähemmän kuin kuluttaa.

Ainoastaan tällä palstalla uskotaan fysiikan ja lääketieteen lakien vastaisiin muunnelmiin (kts. heti ensimmäiset kommentit ja ylä- alapeukkujen suhde). Vähän käy kyllä sääliksi tämän palstan hörhöjä :D

Toki saatte eräät kuvitella, että paastossa tai ketoilussa on jotain magiaa, jonka myötä laihdutte, mutta todellisuudessa syötte siis vain vähemmän kaloreita suhteessa kulutukseen, jos laihdutte.

Ei siinä mitään magiaa ole, perustuu ihan elimistön normaaliin toimintaan.

:DDDD ai että tällä palstalla majailee kyllä vähä-älyistä väkeä.

No ei sinänsä kumma; täällähän kaikki rokoteteoreetikot sekä 5g-sähkösäteilyihmisetkin kirjoittelevat.

Vierailija
69/173 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaloriteoria ei myöskään huomioi sitä, että eri ruoka-aineilla on elimistöön eri vaikutus. Hiilihydraatista tulevan energian vaikutus elimistöön on aivan erilainen kuin vaikkapa rasvasta tulevan energian vaikutus.

Kerrotko miten hiilihydraatin ja rasvan sisältämän energian vaikutus eroaa?

Hiilihydraatti muunnetaan glukoosiksi, joka on kehon pääasiallinen polttoaine. Rasva muunnetaan triglyserideiksi. Näistä ensimmäisen ylimäärää keho varastoi rasvaksi, jälkimmäistä se käyttää suoraan polttoaineena.

Keho käyttää ja varastoi glukoosia sekä rasvaa. Hiilareita vähentämällä saa nopeasti nestepainoa pois, mutta jos lisää ruokavalioon saman määrän kaloreita rasvana niin ei rasvaa pala.

Eijei, kun näiden viisasten kehot toimivat fysiikan lakien vastaisesti.

Ymmärrä nyt, palstamammojen kehot toimivat ihan omien totuuksien mukaisesti.

Tieteellisiä perusteita heidän uskomuksilleen ei todellakaan löydy tosiaan koskaan näissä keskusteluissa.

Vierailija
70/173 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Partaäijä on rasvaista turkkilaista jogurttia. Siinä on vanhan patun kuva kyljessä, siitä nimi.

Vierailija
71/173 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut 16:8 pastolla 3 kk samalla paljon urheillen eikä ole tippunut ollenkaan paino. Jotain teen väärin selvästi. Varmaan lopetan tän ja siirryn normaaliin mutta kaloreita rajoittaen. Ärsyttää.

Laihduin kuukaudessa 5kg kun unohduin pelaamaan minecraftia. Liian kiintoisaa, en muistanut syödä yhtä useasti.

Vierailija
72/173 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aloittajan kanssa samaa mieltä. Kokonaiskalorit ratkaisevat, eikä se, milloin ne on syöty. 

Esim. aamupalan suosiminen laihdutuksessa perustuu siihen, että jos ihminen syö heti aamusta asti riittävästi, ei tule sitä järkyttävää näläntunnetta missään vaiheessa, että keho määrää mättämään yhtäkkiä rajoituksetta sitä ruokaa naamaan. 

Tuossa Olet mitä syöt -ohjelmassa sen näkee konkreettisesti.  Niillä huonovointisimmilla ei ole koskaan tyhjää pöytää, tai puuroannoksia pöydässä. Aamupäivisin ei syödä juuri mitään ja sitten illalla väsyneenä syödään mitä sattuu, kun kontrolli pettää nälässä.

Vierailija
73/173 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hehheh!!

Vierailija
74/173 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen nähnyt, miten kaverini, jotka käyttivät "kehonpuhdistuskuureja" välillä, eli paastosivat, ovat vuosien myötä lihoneet aivan älyttömästi. Saattoivat olla kuusikin viikkoa lähes ruoatta. Nyt ovat sitten pyöreitä ja pulleita. Luulen, että jaksoivat olla syömättä, koska äärimmäisessä nälässä keho tuottaa endorfiineja, joiden varassa kyllä voi olla siedettävä olo ja tuntea että jaksaa. Mutta samalla lihakset lähtevät ja kun sitten taas syö, "kuten normaalisti", eikä ole niitä lihaksia kuluttamassa sitä energiaa entiseen malliin, lihoo.

Vierailija
75/173 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä on merkitystä lepääkö suolisto 16 vai 8 tuntia. Se on koko homman idea. Vähennetään kehon tulehdusta. Itse en käytä reumalääkkeitä kun kipua aiheuttavia tulehduksia ole tullut. Liian usein syömällä alkaa oireilemaan.

Idea mihinkä?

Miksi vaadit että kaikilla pitäisi olla sinun ideasi tuohon 16/8 ruokarytmiin. 

Lue avaus toiseen kertaan oikein ajatuksen kanssa, ilman omien vaivojesi keskipisteeksi ottoa?

Sinulla näkyy olevan vaatimisen erivapaus. Omituista ajattelua ja luetun ymmärtäminen vielä kehno. 

Vierailija
76/173 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nälkä ei tarkoita yhtään mitään.

Eikä painokaan, jos ei luo itse sille merkitystä.

Vierailija
77/173 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen nähnyt, miten kaverini, jotka käyttivät "kehonpuhdistuskuureja" välillä, eli paastosivat, ovat vuosien myötä lihoneet aivan älyttömästi. Saattoivat olla kuusikin viikkoa lähes ruoatta. Nyt ovat sitten pyöreitä ja pulleita. Luulen, että jaksoivat olla syömättä, koska äärimmäisessä nälässä keho tuottaa endorfiineja, joiden varassa kyllä voi olla siedettävä olo ja tuntea että jaksaa. Mutta samalla lihakset lähtevät ja kun sitten taas syö, "kuten normaalisti", eikä ole niitä lihaksia kuluttamassa sitä energiaa entiseen malliin, lihoo.

Älä nyt sekoita noita mehupaastoja ja pätkäpaastoja. Ne on ihan eri asioita.

Vierailija
78/173 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskemalla kaloreita ja syömällä pitkin päivää, kroppa ei pääse kunnolla käsiksi rasvavarastoihin korkean insuliinin takia. Energiavajeesta selviytyäkseen kehon täytyy vähentää kulutusta esim. vähentämällä lämmöntuotantoa. Tämä kulutuksen väheneminen on se mikä aiheuttaa laihduttajille palelua, väsymystä, päänsärkyä, kiukkua yms.

Paaston aikana insuliini laskee, jolloin keho pääsee hyödyntämään rasvavarastoja energianlähteenä, eikä kehon tarvitse vähentää kulutusta.

Eli molemmissa vaaditaan energiavaje, jotta paino putoaa, mutta siinä on ero miten keho reagoi energiavajeeseen pätkäpaastossa vs. pelkästään kaloreita laskemalla.

Vierailija
79/173 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei perustu siihe, että syö vähemmän kaloreita. Se perustuu siihen, että insuliinitasosi laskee mitä pidempään olet syömättä ja keho alkaa käyttää ravinnokseen kehosi rasvaa maksan ravinnosta valmistaman glukoosin sijaan.

Vaikka näin olisikin, niin olisi hyödytön laihtumisen kannalta. Siltä kannalta että paino myös pysyisi sillä tasolla mihin se putoaa.

Mitä vittua selität? Paino putoaa tasan niin kauan kuin annat kehon käyttää sen omaa rasvaa polttoaineenaan. Kun et halua painon enää putoavan, alat syöttää sille polttoainetta.

Vierailija
80/173 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti urheilet väärin. Joko pitkäkestoista matalan sykkeen liikuntaa ennen ensimmäistä ruokailua tai pari lyhyttä HIIT-treeniä viikossa. Kaikki tämän ulkopuolella vain haittaa.

No voin urheilla vain iltapäivisin, ja käyn ryhmäliikunnassa tai juoksemassa. Pitääkö liikunta LOPETTAA?

Jos haluat laihtua. Ei se ole elämässä kuitenkaan se tärkein asia.