16/8 paaston teho laihtumiseen perustuu siihen, että syö päivän mittaan vähemmän kaloreita
Laihtumisen kannalta on ihan sama syökö leipäpalasen tuon 16 tunnin syömättömyyden aikana, vai tuon 8 tunnin aikana, jona sen olisi paaston mukaan sallittua syödä.
Kommentit (173)
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut 16:8 pastolla 3 kk samalla paljon urheillen eikä ole tippunut ollenkaan paino. Jotain teen väärin selvästi. Varmaan lopetan tän ja siirryn normaaliin mutta kaloreita rajoittaen. Ärsyttää.
Kaloreiden rajoittaminen on idioottimaista hommaa, mutta jos haluat pienentää kehosi energiankulutusta ehkä pysyvästi, niin ole hyvä. Kukaan ei estä. Lihot sitten pian taas takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Jos syöt pizzan ja jälkiruuaksi suklaalevyn, niin tasan yhtä paljon siinä on kaloreita noudatitpa millaista ruokailurytmiä tahansa.
Niin on. Mutta siinä onpa ero, mihin keho niitä kaloreita käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Se ei perustu siihe, että syö vähemmän kaloreita. Se perustuu siihen, että insuliinitasosi laskee mitä pidempään olet syömättä ja keho alkaa käyttää ravinnokseen kehosi rasvaa maksan ravinnosta valmistaman glukoosin sijaan.
Vaikka näin olisikin, niin olisi hyödytön laihtumisen kannalta. Siltä kannalta että paino myös pysyisi sillä tasolla mihin se putoaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos syöt pizzan ja jälkiruuaksi suklaalevyn, niin tasan yhtä paljon siinä on kaloreita noudatitpa millaista ruokailurytmiä tahansa.
Onko joku muuta väittänytkään?
Joko yksi viestittäjä on tosi tyhmä tai sitten hän haluaa vain vängätä. Luulisin jälkimmäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut 16:8 pastolla 3 kk samalla paljon urheillen eikä ole tippunut ollenkaan paino. Jotain teen väärin selvästi. Varmaan lopetan tän ja siirryn normaaliin mutta kaloreita rajoittaen. Ärsyttää.
Luultavasti urheilet väärin. Joko pitkäkestoista matalan sykkeen liikuntaa ennen ensimmäistä ruokailua tai pari lyhyttä HIIT-treeniä viikossa. Kaikki tämän ulkopuolella vain haittaa.
No voin urheilla vain iltapäivisin, ja käyn ryhmäliikunnassa tai juoksemassa. Pitääkö liikunta LOPETTAA?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti urheilet väärin. Joko pitkäkestoista matalan sykkeen liikuntaa ennen ensimmäistä ruokailua tai pari lyhyttä HIIT-treeniä viikossa. Kaikki tämän ulkopuolella vain haittaa.
No voin urheilla vain iltapäivisin, ja käyn ryhmäliikunnassa tai juoksemassa. Pitääkö liikunta LOPETTAA?
Älä nyt jaksa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaloreiden rajoittaminen on idioottimaista hommaa, mutta jos haluat pienentää kehosi energiankulutusta ehkä pysyvästi, niin ole hyvä. Kukaan ei estä. Lihot sitten pian taas takaisin.
No kuule, keski-ikäisenä naisena ei paino tipu millään muotoa, on pakko kitua ja nähdä nälkää. Aino millä paino tippuu on 1200kcal. Esim ravinnonsaanti 1500kcal ei laihduta.
En vaan pysty olemaan pitkää aikaa tuolla 1200kcal koska heikottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei perustu siihe, että syö vähemmän kaloreita. Se perustuu siihen, että insuliinitasosi laskee mitä pidempään olet syömättä ja keho alkaa käyttää ravinnokseen kehosi rasvaa maksan ravinnosta valmistaman glukoosin sijaan.
Vaikka näin olisikin, niin olisi hyödytön laihtumisen kannalta. Siltä kannalta että paino myös pysyisi sillä tasolla mihin se putoaa.
Nimeä yksikin dieetti tai ruokavalio, jonka lopettamisen jälkeen paino pysyy samoissa lukemissa jos palaa huonoihin ruokailutottumuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Joko yksi viestittäjä on tosi tyhmä tai sitten hän haluaa vain vängätä. Luulisin jälkimmäistä.
Tuo vänkääjä on hurmosuskovainen eli KETOGEENI-hullu.
Vierailija kirjoitti:
Jätä liikunta kokonaan pois. Minä laihduin 12 kiloa viidessä kuukaudessa täysin liikkumatta. Paastosin klo 17- 10 välin ja söin ihan tavallista ruokaa kolmesti klo 10 -17, jopa pullaa kahvin kanssa. Nukuin paljon. En stressannut mistään ja niinpä keho alkoi polttaa rasvaa. Laihduin 68 kilosta 56 kiloon normaalipainon sisällä, ja olen lisäksi vanha reumamummo. Nivelkivut jäivät ja sokerin heittely. Jaksan nyt jo liikkuakin, jos haluan.
Vähän ohi aiheen mutta ohjeet on tosi ristiriitaisia. Olen myös yrittänyt laihtua 16:8 tyyliin tuloksetta. Ensin kokeilin sitä kaloreita rajoittaen - ei tapahtunut laihtumista. Sitten tuttu sanoi että ei saa rajoittaa kaloreita, niinpä kokeilin olla rajoittamatta. Lopputulos: LIHOIN.
Eli ei se 16:8 automaattisesti laihduta. Ja muös minä siirryin laihduttamaan ”vanhan ajan tyylillä” eli lasken kaloreita. Nyt laihtuu mutta tuskaisen hitaasti, ehkä 100-200g viikossa. Eli mulla menee varmaan 20 vuotta että saan 15kg liikapainon pois…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuule, keski-ikäisenä naisena ei paino tipu millään muotoa, on pakko kitua ja nähdä nälkää. Aino millä paino tippuu on 1200kcal. Esim ravinnonsaanti 1500kcal ei laihduta.
En vaan pysty olemaan pitkää aikaa tuolla 1200kcal koska heikottaa.
Olet väärässä.
Olen samaa mieltä että ohjeet on sekavia, ristiriitaisia ja se unohdetaan tyystin että pätkäpaasto toimii vain miehillä hyvin. Naisilla se toimii joskus, riippuen hormonituotannosta.
Minä olen noudattanut pätkäpaastoa melkein kaksi vuotta. Työmatkat kuljen pyörällä ja vapaapäivinä liikun aamulla paaston aikana.
Paino on pudonnut 31kg ja vatsavaivat loppuneet. Ihan sama vaikka joku kokee tuon olevan huuhaata, mulla toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vaan pysty olemaan pitkää aikaa tuolla 1200kcal koska heikottaa.Olet väärässä.
No ihan kokemuksen äänellä puhun. En saanut painoa tippumaan 1500 kalorilla. Vasta 1200 alkaa pudottaa painoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo vänkääjä on hurmosuskovainen eli KETOGEENI-hullu.
Onko sulla kaikki kotona?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vaan pysty olemaan pitkää aikaa tuolla 1200kcal koska heikottaa.Olet väärässä.
No ihan kokemuksen äänellä puhun. En saanut painoa tippumaan 1500 kalorilla. Vasta 1200 alkaa pudottaa painoa.
Olisit muuttanut syömisten sisältöä, niin laihtuminenkin tapahtuisi nälkää näkemättä eikä heikottaisi. Mutta ettehän te kaloriuskovaiset edes ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti minä olen näistä tyhmiksi toteamistasi se toinen, mutta puolustuksekseni sanon, että pudotan painoani elämäni ensimmäistä kertaa, en kymmenettä.
Pari vuotta olen perehtynyt asiaan ja paino on tällä hetkellä -11 kiloa. "Pahimmillaan" oli jojoilua -5 kiloon. Siinä vaiheessa perehdyin tähän 16/8 ruokarytmiin ja huomasin että sopii minulle, kun jää turhat välipalat pois. Tykkään leivästä ja sitä menisi vapaassa syömisessä liikaa.
Tämä kyllä laittaa epäilyttämään että tämä 16/8 olisikin vaan vippaskonsti tuohon panon kestävään pudotukseen.