Onko mielestänne 60-vuotias vanha vai keski-ikäinen?
Itse sanoisin, että riippuu ihan yksilöstä, kunnosta ja terveydentilasta. Osa tuon ikäisistä on hyvinkin nuorekkaita, osa puolestaan jo vanhanoloisia.
Kommentit (173)
Vierailija kirjoitti:
En kyllä koe olevani vanha, jotain kremppoja on ollut ja niitä korjattu, töissä huomaan, että vauhtia ei ole kuin nuoremmilla, mutta harkinnalla ei niin montaa turhaa askelta tarvitsekaan ottaa.
Varsinkin kun hoitaa lähes 100 vuotiaita ja miettii, että siihen on vielä 40v niin ei vanhaksi itseään tunne.
61v
Jos on sen ikäinen, että pitää käydä leikkauksissa korjaamassa kremppoja, on lähempänä vanhuutta. Omat vanhemmat ovat suunnilleen tuon ikäisiä. Toisella harmaita hiuksia ja on vähän huonossa kunnossa. Toinen alkaa olla vähän unohtelevainen, vaikka on aktiivinen ja käy töissä. Kummallekin tehty useampi leikkaus.
Vierailija kirjoitti:
20-vuotiaasta 60-vuotiaaksi on 40-vuotta. 60-vuotiaasta 20-vuotta eteenpäin on 80-vuotias. Kyllä 60-vuotiaalla on vähän nuorekkaita vuosia jäljellä. Niin se vain on. Olen itse 73-vuotias ja terve. En tarvitse mitään lääkkeitä ja olen normaalipainoinen. Vointini on hyvä. mutta ei kuitenkaan yhtä hyvä kuin 40-vuotiaana. Vaikka iho ei vielä olekkaan "rusina", mutta kyllä sitä ihon löysyyttä alkaa hieman tulla.
Ihon löysyyttä alkaa hieman tulla 🤣 miten täällä joka keskusteluun tunkee joku mummo joka ohiksena alkaa selittämään kuinka hoikka ja nuoren näköinen on. Ei 73v näytä nuorelta kuin omassa päässään.
Äitini 62 v. on keski-ikäinen. jaksaa touhuta ja harrastaa. Mieheni äiti 65 v. on vanhus : On niin huonossa kunnossa ettei jaksa mitään ja toinen jalka jo haudassa. On sairaalloisen lihava ja hampaatkin on kaikki tippuneet suusta. Ei pysty edes lastenlastensa perään katsomaan enää.
Jos muita vaihtoehtoja ei ole kuin keski-ikäinen tai vanha niin jälkimmäinen. Mutta ei 60 vuotias ole kumpikaan. Hän on ylittänyt keski-iän mutta ei ole vielä kovin vanha.
Vierailija kirjoitti:
Äitini 62 v. on keski-ikäinen. jaksaa touhuta ja harrastaa. Mieheni äiti 65 v. on vanhus : On niin huonossa kunnossa ettei jaksa mitään ja toinen jalka jo haudassa. On sairaalloisen lihava ja hampaatkin on kaikki tippuneet suusta. Ei pysty edes lastenlastensa perään katsomaan enää.
Vanhaksi ajattelit äitisi elävän jos ajattelet että hän on elämäsä keski-iässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
20-vuotiaasta 60-vuotiaaksi on 40-vuotta. 60-vuotiaasta 20-vuotta eteenpäin on 80-vuotias. Kyllä 60-vuotiaalla on vähän nuorekkaita vuosia jäljellä. Niin se vain on. Olen itse 73-vuotias ja terve. En tarvitse mitään lääkkeitä ja olen normaalipainoinen. Vointini on hyvä. mutta ei kuitenkaan yhtä hyvä kuin 40-vuotiaana. Vaikka iho ei vielä olekkaan "rusina", mutta kyllä sitä ihon löysyyttä alkaa hieman tulla.
Ihon löysyyttä alkaa hieman tulla 🤣 miten täällä joka keskusteluun tunkee joku mummo joka ohiksena alkaa selittämään kuinka hoikka ja nuoren näköinen on. Ei 73v näytä nuorelta kuin omassa päässään.
Jos on mielessään nuori niin ehkä on sitä myös ulospäin. Joskus näkee joitain vanhempia ihmisiä jotka oikeen säkenöi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhaksi ajattelit äitisi elävän jos ajattelet että hän on elämäsä keski-iässä.
Tuolta voit löytää apua itsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Olen 56 ja mielestäni vanha.
Sama ja viisikymppisenä keski-ikäisyys on jo mennyttä. Ja kun tapaa ikätovereita usein huomaa ajatrelevansa ompa tuokin jo vanha tai vanhentunut viime näkemästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 56 ja mielestäni vanha.
Sama ja viisikymppisenä keski-ikäisyys on jo mennyttä. Ja kun tapaa ikätovereita usein huomaa ajatrelevansa ompa tuokin jo vanha tai vanhentunut viime näkemästä.
Ei ole. Keski-ikä kestää 65-vuotiaaksi asti, jolloin yleensä jäädään vanhuuseläkkeelle.
Keski-ikä loppuu virallisesti 60v. Keski-ikä on ennenkaikkea elämänvaihe, ei niinkään oikea "keski-ikä.
Siitä ei yleensä ala vanhuus vaan ns. kolmas ikä. Vanhus on silloin kun toimintakyky on selkeästi heikentynyt joltain osin.
60 on vielä keski-ikäinen, mutta 65 jo vanha. Ja vanhuus ei liity välttämättä mitenkään raihnaisuuteen ja huonokuntoisuuteen, monet vanhat ihmiset ovat jopa paremmassa kunnossa kuin osa keski-ikäisistä ja harrastavat ja matkustelevat aktiivisesti.
Vierailija kirjoitti:
Jos kuolinilmoituksia katselee, niin kyllä ne kuolleet on lähempänä 60 kuin 120. Mielestäni 60 on jo vanha. Itsekin olen jo melkein 50 enkä tunne itseäni nuoreksi.
Minäkin lähes 50 mutta aika nuoreksi tunnen itseni. Muun maailman suhtautuminen on sitten eri asia esim.työmarkkinoilla.
Tuntuu pöyristyttävältä että joidenkin mielestä esim.viisikymppinen ei saisi olla nuorekas, että pitäisi olla joku ihmeen "täti-ihminen".
Vanhempani ovat 56-vuotiaita, enkä kyllä luokittelisi heitä vanhaksi, mutta en kyllä keski-ikäiseksikään
Vierailija kirjoitti:
Mites vaikka se 100-vuotias ballerina? Onko hän keski-ikäinen, kun pystyy hyvin vielä tanssimaan:D Tai joku 50-vuotiaan näköinen 80-vuotias? Ei nämä ole henkilöstä riippuvaisia asioita. Nuoruus on noin 20-39, keski-ikä 40-59 ja 60 eteenpäin vanhuus. Tai voihan siihen keksiä oman terminsä. 60-79 eli varhaisvanhuus ja 80+ kunnon vanhuus.
Myöhäiskeski-ikäinen.
65 vuotias on vanhusten nuoriso-osastoa tai vain ikääntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempani ovat 56-vuotiaita, enkä kyllä luokittelisi heitä vanhaksi, mutta en kyllä keski-ikäiseksikään
Keski-ikäisiähän he ovat; kypsässä keski-iässä.
Psykologiassa keski-ikä alkaa 45 vuoden vaiheilla.
Vanha keski-ikäinen. Ja suurin osa 60v ovat työkykyisiä ja hyvinvoipia.
Uuden määritelmän mukaan nykyään vanhuksen ikäraja on 80-85v. Näin uutisoitiin pari viikkoa sitten.
Mistä sekin muka tulee että keski-ikä pitää olla täysin laskennallisesti elämän puoliväli. Autismi yhdistettynä peruskoulutasoisen matematiikan osaamiseen?