Onko mielestänne 60-vuotias vanha vai keski-ikäinen?
Itse sanoisin, että riippuu ihan yksilöstä, kunnosta ja terveydentilasta. Osa tuon ikäisistä on hyvinkin nuorekkaita, osa puolestaan jo vanhanoloisia.
Kommentit (173)
Onko EINI vanha nainen?
Onko RENNI vanhus?
Vanhempani ovat n. 65-vuotiaita. En pidä heitä vielä vanhuksina, mutta en kyllä enää keski-ikäisinäkään. Jäljellä olevat isovanhempani puolestaan ovat 85-90-vuotiaita, heidät laskisin jo vanhus-kategoriaan kuuluviksi.
On useimmiten vielä työelämässä mukana eikä tuolloin ole vielä mahdollista päästä vanhuuseläkkeelle, joten laskisin vielä keski-ikäiseksi.
60 on vielä myöhäiskeski-ikäinen, mutta yli 65 jo vanha.
Riippuu terveydentilasta paljon. Jos on terve 65 ei ole "vanha",ehkä joku 80v on. Kun taas jos on sairastellut vakavasti paljonkin 50v jälkeen, kyllä se vaikuttaa ainakin elämähaluun ja haaveisiin. Varsinkin jos on jatkuvissa kivuissa. Mieli voi silti olla nuori niin kauan kuin pää toimii:).
Terveyden ja toimintakyvyn heikkenemisen perusteella vanhuuden katsotaan yleisesti alkavan n. 75 vuoden iässä. Keski-ikä puolestaan mielletään päättyvän vanhuuseläkeiän saavuttamiseen. Pitäisi keksiä sopiva määritelmä näille n. 65-75-vuotiaille. Seniori? Tai aktiivinen eläkeikäinen?
60-vuotias on syvässä keski-iässä.
Voi olla myös varhaisvanhuutta.
Keski-ikäinen on alle 60-vuotias, 60-vuotias on vanhus ja 76-vuotias superseniori.
Voihan kuusikymppinen toki vaikuttaa vaikka 20-vuotiaan näkökulmasta vanhukselta, mutta ei tuon ikäinen vielä aidosti ole vanhus. Ehkä myöhäiskeski-ikäinen olisi sopivin määritelmä.
Olen kuusikymppinen ja juu, olen ilmeisesti tosi vanha. Olen työelämässä täysillä mukana ja headhunterit soittelee perään ja yrittää houkutella työpaikan vaihtoon. Reissaan eri puolilla maailmaa omatoimisesti, paitsi että koronan jälkeen en ole vielä ehtinyt Euroopan ulkopuolelle. Pyöräilen ympäri vuoden. Talvella hiihdän ja lumikenkäilen. Kesällä melon ja patikoin luonnossa.
Kieliä opiskelen koko ajan. Suomen lisäksi osaan kahdeksaa kieltä ainakin jonkin verran, osaaminen toki vaihtelee suppeista alkeista sujuvaan, kielestä riippuen. Seuraavaksi ajattelin aloittaa joko kiinan tai japanin opiskelun.
Mieluisin harrastus on kuitenkin lastenlasten kanssa puuhailu ;)
Onhan toki niin, että kroppa ei enää kaikilta osin toimi kuin kolmekymppisenä, mutta ei tuo paljoa hidasta. Väitän kuitenkin että moni nykynuori on "vanhempi" kuin minä.
Kuusikymppisenä joutuu rämpimään vielä töissäkin, niin ei kannata vanhaksi mainita. Vaikka olisihan se ihan kiva, jos voisi jo kotiin jäädä. Täyspäivätöissä olen ollut 16-vuotiaasta asti, joten eiköhän kohta jo riittäisi.
Mieli, sydän ja tunteet kuin teinillä, kroppa keski-iän takarajalla:(
Mielestäni tasan 60-v ei ole vielä vanha. Toki hän lähestyy tuota rajapyykkiä samaan tapaan kuin 38-vuotias keski-ikää.
Mun mielestä 60 v on vielä keski-ikäinen.
Vanha 60-vuotias on. Itsepetosta ajatella jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vanha 60-vuotias on. Itsepetosta ajatella jotain muuta.
Et sinäkään yhtään nuoremmaksi tule. Varo vaan, vanhuus se sinuakin uhkaa joka päivä vaan enemmän. Vuodet menee joka kerta vaan nopeammin eteenpäin.
Ajattelen, että elämästä on kolmannes elämättä, molemmat isoäitini elivät yli 90v, äiti on reilut 80v hoitaa asiansa ja kotinsa ilman apuja, ajaa autoa ja harrastaa. Huomaan kyllä hidastuneen, jos ei aamulla jumppaa, ei kunnolla pääse liikkeelle, uuden oppimiseen pitää keskittyä, enää ei vasemmalla kädellä tee toista ja oikealla kolmatta ja kuuntelemalla opettele vieraan kielet sanoja ja silmillä vahdi lasten leikkejä eli yhtä asiaa kerrallaan on nyt tehtävä.
Vanhaksi en vielä suostu, katsotaan 80+.
60v
Vierailija kirjoitti:
60 on vielä myöhäisessä keski-iässä, mutta yli 65 on jo vanha. Yli 85 on sitten jo todella vanha.
Olen 66-vuotias, suostun olemaan iäkäs mutten vanha. Ei ole vakavia sairauksia, joten olo ei ole mitenkään vanha. Tietysti se pommi, vaikka syöpä, voi iskeä milloin vain. Ikääntymisen kyllä tiedostaa, kun tuttujen piirissä alkaa olla ihmisillä kellä mitäkin vaivaa.
Mulla on tuttu joka on 75-vuotias ja on tosi hyvässä kunnossa. Hyvin hoikka, liikkuu paljon ja sellaisen luonnollisen näköinen. Ryppyjä on mutta kauempaa katsoen menisi 50-vuotiaasta. Jotenkin ajaton ihminen. Pukeutuu ihan normivaatteisiin; farkut ja paita tai farkut ja takki. Ei meikkaa eikä värjää hiuksiaan.
Sitten oli tuttu joka oli 60 vähän päälle ja hän oli hyvin saman tyylinen kuin aiemmin mainitsemani henkilö. Hyvin hoikka, hyväkuntoinen ja liikkui paljon. Luonnollinen.
Pakko sanoa että sellainen hoikkuus tuo ihmiseen nuorekkuutta ja pyylevyys sitten tuo vähän mummomaisen olomuodon.