Onko mielestänne 60-vuotias vanha vai keski-ikäinen?
Itse sanoisin, että riippuu ihan yksilöstä, kunnosta ja terveydentilasta. Osa tuon ikäisistä on hyvinkin nuorekkaita, osa puolestaan jo vanhanoloisia.
Kommentit (173)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siltä väliltä. Olemme miehen kanssa vähän yli 60-v. Odotan kärsimättömästi, että seksi lakkaisi kiinnostamasta häntäkin.
Sellaista ei kannata mieheltä odottaa, ettei ala katsella muita joita seksi kiinnostaa. Itselleni seksi on ainakin yhtä tärkeää kuin syöminen ja juominen ja hengittäminen. Ei ole iästä kiinni. Naiset voi hakea hormonihoitoa, niin pysyy nuorekkaana ja seksi kiinnostaa jos ei ole mitään sairauksia jotka estävät horminien käytön, On myös 60 v naisia jotka eivät odottele, että miestä lakkaisi seksi kiinnostamasta vaan etsivät nuoremman kumppanin.
Kyllä ihminen on vanha, jis tarvitsee hormonikorvaushoitoa pysyäkseen nuorekkaana.
40 v on jo vanha ja nelikymppinen jo etenkin
Vierailija kirjoitti:
Vanhempani ovat tuota ikäluokkaa ja ovat pirteämpiä kuin kolmikymppiset.
Kukaan ei kutsu muita kuin vanhuksia "pirteäksi" :D
Vierailija kirjoitti:
Psykologian kirjallisuudessa keski-ikäisyys ajoitetaan usein 35–65 vuoden välimaastoon. Todellisuudessa 35-vuotias nykysuomalainen on vielä melko kaukana elämänsä keskivaiheesta. Hän on juuri saattanut saada ensimmäisen lapsensa ja kiinnittynyt vain muutamaa vuotta aiemmin vakituiseen työpaikkaansa. Useimmiten hän on elänyt vasta hieman yli kolmanneksen elämästään.
Tuo määritelmä on sopiva, haarukka on iso. Keski-ikää on iso osa aikuisuudesta, on varhaiskeski-ikää, keskikeski-ikää :) ja myöhäiskeski-ikää. Vaikka ihmiset monella tavalla elävät eri lailla kuin ennen, tuo 35 v on naisilla niitä perheenperustamisen viimeisiä havahtumisaikoja.
Toisaalta taas 6-kymppiset aktiivit eivät vielä ole ylittäneet vanhuuden kynnystä. Itse näen, että vanhuus alkaa 70-vuotiaana, jos nyt joku ikä pitää sanoa. Elinaika on pidentynyt ja kunto parantunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempani ovat tuota ikäluokkaa ja ovat pirteämpiä kuin kolmikymppiset.
Kukaan ei kutsu muita kuin vanhuksia "pirteäksi" :D
Voi voi, kyllä keski-ikäisissäkin on jo niin väsähtäneitä, että heistä ne vähemmän väsähtäneet vaikuttavat pirteiltä.
60 v on vielä keski-ikää.
Älkää pitäkö vanhoista luutuneista käsityksistä kiinni.
Keski-iän loppuvaiheessa oleva ja sen viimeisiä vuosia viettävä.
Ainakin nyt korona-aikana vanhoiksi on katsottu yli 70-vuotiaat. Joten ainakin tämän laskutavan mukaan kuusikymppinen olisi vielä keski-ikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin nyt korona-aikana vanhoiksi on katsottu yli 70-vuotiaat. Joten ainakin tämän laskutavan mukaan kuusikymppinen olisi vielä keski-ikäinen.
Eli vielä on toinen 60 vuotta elämää edessä?
Mietin tätä, kun tulee juuri 60 vuotta täyteen. Minusta tuntuu kauhealta, että tässä iässä pitäisi vielä olla nuorekas ja pirteä. Minusta se on jonkinlaista teeskentelyä. Hedelmällinen ikä on ohitettu ajat sitten eikä kroppa eikäjärki pelaa kuten nuorempana. Miksei tällaista asiaa saisi myöntää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ihmisten keski-ikä on kohonnut, niin täytyyhän keski-ikäisyyden määritelmä myös kohota samalla. Yleisestihän sanotaan, että nykypäivän 70 vuotias vastaa 50-luvun 70 vuotiasta ja niinhän se taitaa suurinpiirtein ollakin.
Itse en ainakaan voi pitää sellaista ihmistä vanhuksena, joka ei ole vielä edes eläkeiässä. Itse pitäisinkin nykypäivän keski-ikäisinä 45-65 vuotiaita.
50-luvulla ei taatusti kukaan pitänyt 60-vuotiaita keski-ikäisinä. Ei edes 50-vuotiaita. Kyllä hekin olivat jo vanhuuden puolella.
50-luvun kuuskymppiset oli vielä täysillä työelämässä mukana, joten paha heitä nyt oli vanhuksinakaan pitää. Tuo viiskymppisten väittäminen vanhuksiksi taas kertoo sinusta kaiken oleellisen.
Mistähän tämä väite kumpuaa...oma kokemus 60-luvulta oli, että kolme isovanhemmistani kuoli sairauksiin, siis ei tapaturmaisesti, tuossa kuudenkympin korvilla, toki ennen eläkeikää. Neljäs eli yli 70-vuotiaaksi ja silloin omasta mielestäni eli tosi vanhaksi (olin vähän yli 20-vuotias hänen kuollessaan).
Riippuu siitä onko 60-v mies vai nainen. 60-v nainen on vanha kurppa jolla kukaan ei enää tee mitään. 60-v mies on parhaassa iässään.
Olen 60 ja mieheni vielä enemmän. Olemme meneviä, tekeviä, osallistuvia, luovia, ansaitsevia, nauttivia, liikkuvia ihmisä edelleenkin. Emme koe olevamme vanhoja.
Vanhus on. Itse olen vielä nuori aikuinen 39v ja vaikka tytöille menenkin vielä parikymppisestä tiedostan sen että alan olla kohta Keski-iässä.
Vierailija kirjoitti:
Olen 60 ja mieheni vielä enemmän. Olemme meneviä, tekeviä, osallistuvia, luovia, ansaitsevia, nauttivia, liikkuvia ihmisä edelleenkin. Emme koe olevamme vanhoja.
Tämä sama harha on kaikilla ikäisillänne papparaisilla ja mummeleilla. Ette muka ole vanhoja mutta muut samanikäiset ovat. Kyllä te olette vanhoja, ihan sama miten asian koette. Vanha mikä vanha. Ympäristönne näkee asian ja höperöintinne, kun itse luulette olevanne "tekeviä".
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä onko 60-v mies vai nainen. 60-v nainen on vanha kurppa jolla kukaan ei enää tee mitään. 60-v mies on parhaassa iässään.
Kamalasti sanottu, mutta niin totta! Itsekin miehenä ihmettelen sitä kun kunto ja, karisma vaan kasvaa kun ikää tulee eikä minkäänlaista rappeutumista näy. Olen 39v ja samanikäiset naiset on joko plösähtäneet tai tätimäistyny! 10v päästä ovat täysin mummoja kun taas me miehet ollaan charmantteja komistuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vanhuus ja ikä ei ole oma kokemus. Ulkopuolisille te olette vanhuksia vaikka seisoisitte päällänne. Numerot ovat jossakin kohtaa ihan juuri sitä ikää. Ei ole häpeä olla vanhus!
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen biologinen ikä ei ole sama asia kuin kalenteri-ikä. Osa ihmisistä ikääntyy toisia nopeammin ja toiset voivat jopa nuortua. Kronologisesti samanikäisillä ihmisillä voi olla biologisessa iässä pahimmillaan kymmenien vuosien ero. Tutkijoiden mukaan jotkut ihmiset vanhenevat yhdessä kalenterivuodessa jopa kolme biologista vuotta.
Biologista ikää voidaan mitata erilaisten markkereiden avulla. Tällaisia markkereita ovat esimerkiksi kuulo, keuhkojen toiminta, käden puristusvoima sekä erilaiset verikokeilla löydettävät tulokset. Yhtä ainutta biologisen iän kertovaa testiä ei kuitenkaan ole olemassa, sillä testeistä täytyy aina sulkea pois erilaisten sairauksien aiheuttamat muutokset.
Omaa vanhenemista voi hidastaa monilla erilaisilla keinoilla. Tärkeimmät niistä ovat tupakoinnin ja ylipainon välttäminen, liikunnan harrastaminen, kohtuullinen alkoholinkäyttö, sosiaalisuus sekä riittävät älylliset haasteet.
Mitenkähän se nuorentuminen oikein tapahtuu.
Riippuu todella paljon ko henkilön kunnosta, miellänkö hänet vanhaksi vai keski-ikäiseksi.
Esimerkiksi mun isä on palomies, täyttää tänä vuonna 60v. Hemmetin hyvässä kondiksessa ja terävä pää. En yhtään miellä häntä "vanhukseksi" :D tuntuu jopa hassulta, kun mun lapset sanoo häntä ukiksi :D
.... Voi tietty johtua siitäkin, että hän on isäni, ja koska itsekään en ikäänny (kröhömm!) niin eihän mun vanhempi voi olla vanhus, haha!
Toisaalta sit taas eräs entinen työkaveri on nyt kuuskymppisenä todella raihnainen, ylipainoa rutkasti ja sen mukanaan tuomia sairauksia. Käyttää sellaista apurollaattoria. On myös kovin "mammautunut". Jos en tuntisi, pitäisin häntä noin 80-vuotiaana.
Psykologian kirjallisuudessa keski-ikäisyys ajoitetaan usein 35–65 vuoden välimaastoon. Todellisuudessa 35-vuotias nykysuomalainen on vielä melko kaukana elämänsä keskivaiheesta. Hän on juuri saattanut saada ensimmäisen lapsensa ja kiinnittynyt vain muutamaa vuotta aiemmin vakituiseen työpaikkaansa. Useimmiten hän on elänyt vasta hieman yli kolmanneksen elämästään.