Onko mielestänne 60-vuotias vanha vai keski-ikäinen?
Itse sanoisin, että riippuu ihan yksilöstä, kunnosta ja terveydentilasta. Osa tuon ikäisistä on hyvinkin nuorekkaita, osa puolestaan jo vanhanoloisia.
Kommentit (173)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin nyt korona-aikana vanhoiksi on katsottu yli 70-vuotiaat. Joten ainakin tämän laskutavan mukaan kuusikymppinen olisi vielä keski-ikäinen.
Eli vielä on toinen 60 vuotta elämää edessä?
Mietin tätä, kun tulee juuri 60 vuotta täyteen. Minusta tuntuu kauhealta, että tässä iässä pitäisi vielä olla nuorekas ja pirteä. Minusta se on jonkinlaista teeskentelyä. Hedelmällinen ikä on ohitettu ajat sitten eikä kroppa eikäjärki pelaa kuten nuorempana. Miksei tällaista asiaa saisi myöntää?
Ei keski-ikä tarkoita kirjaimellisesti eliniän puoliväliä, vaan ikävaihetta ennen vanhuutta. 60-vuotias lasketaan virallisesti vielä keski-ikäiseksi, mutta 65:sta eteenpäin jo ikääntyneeksi, koska viimeistään tuolloin jäädään yleensä vanhuuseläkkeelle.
Mitä väliä? En kysele ihmisten ikää enkä arvota ihmisiä iän perusteella.
Keski-iän ylittänyt, mutta ei vielä vanha (vanha on 75+). Jos on pakko valita noista kahdesta niin keski-ikäinen.
Vanhuuden alkupäässä oleva. Mitä nyt olen omista sukulaisistani ja tuttavistani huomannut, niin usein ihmisen terveys ja toimintakyky heikkenee dramaattisesti n. 75-80-vuotiaana. Siihen asti ollaan varsin aktiivisia, hyväkuntoisia ja harrastavia eläkeläisiä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä onko 60-v mies vai nainen. 60-v nainen on vanha kurppa jolla kukaan ei enää tee mitään. 60-v mies on parhaassa iässään.
Häh naisethan elää pitempään kuin miehet, heidän keski-ikä jatkuu siis pidempään kuin miesten.
Vanha, mutta ei vielä vanhus. Vanhus on ehkä joko 75- tai 80-vuotiaasta alkaen, hieman yksilöstä, kunnosta ja terveydentilasta riippuen.
Vanha. Kaikenlaista krämppää alkaa olla jo
20-vuotiaasta 60-vuotiaaksi on 40-vuotta. 60-vuotiaasta 20-vuotta eteenpäin on 80-vuotias. Kyllä 60-vuotiaalla on vähän nuorekkaita vuosia jäljellä. Niin se vain on. Olen itse 73-vuotias ja terve. En tarvitse mitään lääkkeitä ja olen normaalipainoinen. Vointini on hyvä. mutta ei kuitenkaan yhtä hyvä kuin 40-vuotiaana. Vaikka iho ei vielä olekkaan "rusina", mutta kyllä sitä ihon löysyyttä alkaa hieman tulla.
En minä kyllä osaa työikäisiä varsinaisesti vanhoina pitää. Myöhäiskeski-ikäinen sanoisin.
Vierailija kirjoitti:
Olen 63 vuotias ja kroppa on tietty jo "vanha" Mieli sen sijaan sama kuin nuorella. Tosi veemäinen yhdistelmä. Baanalle tekis mieli, mutta kun katsoo peiliin, niin jarrut päälle :)
Häpeätkö itseäsi?
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä onko 60-v mies vai nainen. 60-v nainen on vanha kurppa jolla kukaan ei enää tee mitään. 60-v mies on parhaassa iässään.
Paitsi jos häpeää itseään.
En kyllä koe olevani vanha, jotain kremppoja on ollut ja niitä korjattu, töissä huomaan, että vauhtia ei ole kuin nuoremmilla, mutta harkinnalla ei niin montaa turhaa askelta tarvitsekaan ottaa.
Varsinkin kun hoitaa lähes 100 vuotiaita ja miettii, että siihen on vielä 40v niin ei vanhaksi itseään tunne.
61v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siltä väliltä. Olemme miehen kanssa vähän yli 60-v. Odotan kärsimättömästi, että seksi lakkaisi kiinnostamasta häntäkin.
Sellaista ei kannata mieheltä odottaa, ettei ala katsella muita joita seksi kiinnostaa. Itselleni seksi on ainakin yhtä tärkeää kuin syöminen ja juominen ja hengittäminen. Ei ole iästä kiinni. Naiset voi hakea hormonihoitoa, niin pysyy nuorekkaana ja seksi kiinnostaa jos ei ole mitään sairauksia jotka estävät horminien käytön, On myös 60 v naisia jotka eivät odottele, että miestä lakkaisi seksi kiinnostamasta vaan etsivät nuoremman kumppanin.
Kyllä ihminen on vanha, jis tarvitsee hormonikorvaushoitoa pysyäkseen nuorekkaana.
Ei hormonikorvaushoitoa käytetä nuorekkaana pysymiseen, jessus mitä ajatus, jos joku siksi käyttää ja mitä hukkaan heitettyä elämää on elänyt, jos 60v kokee noin.
Alkaa olla vanha. Moni esim. menettää noilla paikkeilla omat vanhempansa ja siirtyy sukunsa vanhimpien elossa olevien jäsenten joukkoon, jolloin tiedostaa lopullisesti sen, ettei niitä vuosia niin mahdottomasti ole enää jäljellä.
Keski-iän ylärajalla. Ei vielä vanha. Vanhuus alkaa siinä 70v kun on eläkkeellä.
Siinä välimaastossa. Ei vanhus kuitenkaan. Voisi sanoa, että kypsään ikään ehtinyt aikuinen.
Vanhus. Moni on jo kuollut ennen 60 vuoden ikää.
Vierailija kirjoitti:
Alkaa olla vanha. Moni esim. menettää noilla paikkeilla omat vanhempansa ja siirtyy sukunsa vanhimpien elossa olevien jäsenten joukkoon, jolloin tiedostaa lopullisesti sen, ettei niitä vuosia niin mahdottomasti ole enää jäljellä.
Voi olla vielä 40 vuotta jäljellä. Esim. prinssi Philip
No ei mitenkään. Länsimainen yhteiskunta palvoo nuoruutta, ja tästä rakennetut illuusiot saavat jopa hupaisia muotoja.