Naiselle kerrottiin intialaistytön kuolleen, kun hän lopetti tukisopimuksen.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1420262314687.html?pos=ok-nln
Vieläkö teillä on kummilapsia kehitysmaissa? Oletteko lopettaneet, ja jo olette, niin miksi?
Itse lopetin viime vuonna. Ehdin olla Plan-kummi 20 vuotta.
Kommentit (113)
RAHALLAKO te tuette? Ettekö ynmmärrä riiston johtuvan juuri rahoista? Luulin suomalaisia "maalaisjärkeä" omaaviksi vaan ei rahamme SIIS länsimainen raha luodaan tuottamalla epäoikeudenmukaisissa olosuhteissa.. Joten se pieni osa jonka sinä annat on vain hippusen palauttamista jonka saamiseksi ongelma on tahallisesti aiheutettu...
nostan kiinnostavan aihee, mietin kummitukeni lopettamista
Minulla loistaa koko av-palstan yllä World Visionin mainos, jossa lukee "Pysäytä lapsikuolema tästä". (Klikkaa.)
Onko tämä sattumaa vai johdatusta vai World Visionin markkinoinnin huonoa tilanteenhallintaa... vai vitsi?
Olen kummi mutta mietin lopettamista, koska epäilen paljonko rahaa oikeastaan menee sille lapselle. Nykyään kaikkien kummijärjestöjen markkinointi on NIIN massiivista, että haluaisin kyllä tietää markkinointikulut (ja henkilöstökulut). On hiljalleen karissut idealismi noista, vaikka haluaisin kyllä omalla pienellä osallani jotakin tehdä auttamiseksi. Ehkä vaihdan sponsorointikohdettanit, olen sitä paljon miettinyt.
Plan:iin olen ollut tyytyväinen ja luottavainen. Noista muista en tiedä.
Eikö tuo lehtijutun tapaus ollut World Vision?
Onhan niitä paljon muitakin keinoja auttaa ilman tuollaisia välistävetäjiä, kannattaa tutustua esim. mikrolainoihin!
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 12:14"]
Olen kummi mutta mietin lopettamista, koska epäilen paljonko rahaa oikeastaan menee sille lapselle. Nykyään kaikkien kummijärjestöjen markkinointi on NIIN massiivista, että haluaisin kyllä tietää markkinointikulut (ja henkilöstökulut). On hiljalleen karissut idealismi noista, vaikka haluaisin kyllä omalla pienellä osallani jotakin tehdä auttamiseksi. Ehkä vaihdan sponsorointikohdettanit, olen sitä paljon miettinyt.
[/quote]
Myös minua vaivaa joidenkin hyväntekeväisyysjärjestöjen massiivinen mainonta ja siihen menevät kulut. Pelkästään omassa kotikaupungissani feissareiden palkat nousevat sinne 20 000 tuhanteen vuodessa, jos siis lasken ne niillä tuntimäärillä mitä mo.fi:n työnhakuilmoituksessa on ilmoitettu. Vaikea uskoa, että lahjoittajien roposista monikaan päätyy avustuskohteeseen, kun ensin maksetaan palkat ja hallinnoivan organisaation kulut.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 12:16"]
Plan:iin olen ollut tyytyväinen ja luottavainen. Noista muista en tiedä.
Eikö tuo lehtijutun tapaus ollut World Vision?
[/quote]
Mä taas irtisanoin just Planin sen takia kun palkkasivat mainoskasvokseen Raakel Liekin. Kiitos ja hyvästi, en kuulu kohderyhmään. Kuukausilahjoitus menee nyt WWF:lle
Itse en vaan oikein ymmärrä tuota kummilapsi toimintaa. Siis sitä, että lähetellään rahaa ja tavaraa järjestön kautta jollekin yhdelle lapselle jota en koskaan ole nähnyt tai tuntenut hänen vanhempiaan.
Olen kyllä sitä mieltä, että kun otetaan kummilapsi niin kyllä lapsen vanhemmat täytyy olla hyviä tuttuja ja kummin kanssa voi mennä jonnekin retkelle, osallistua hänen synttäreihin ja merkkipäiville ja sitä rataa.
Ap, miksi lopetit Plan-kummina? 20 vuoden jälkeen?
Olin muutama vuosi sitten kummi jonkin aikaa. Lopetin, kun aloin miettiä asiaa tarkemmin. Rahathan eivät mene pelkästään sille lapselle, vaan koko sille yhteisölle. Se on tietysti sinänsä ihan hyvä asia. Mutta miksi sitten vedotaan tunteisiin markkinoimalla näillä söpöillä lapsilla? Lisäksi sanotaan, että jos kummiuden haluaa lopettaa, jatkaa järjestö lapsesta huolehtimista. No kidding? Eikö lapsen elämä olekaan vain ja ainoastaan lahjoittajan pakettien varassa? Tämäpä helpotus.
Lisäksi minua risoi tuo massiivinen markkinoiti ja turhanpäiväiset painetut lehdet, joihin uppoaa myös rahaa.
Lopettaminen ei ollutkaan ihan niin helppoa. Laitoin asiasta sähköpostia järjestölle. He kysyivät syytä lopettamiseen. Seuraavassa mailissa kysyttiin, josko haluaisin maksaa hieman pienempää summaa. En halunnut. Seuraavassa viestissä taas kysyttiin, josko haluaisin pitää vain hiukan taukoa ja sitten taas jatkaa lahjoittamista jne. Siinä vaiheessa jo aloin hermostua, että haluan lopettaa ja PISTE.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 12:21"]
Itse en vaan oikein ymmärrä tuota kummilapsi toimintaa. Siis sitä, että lähetellään rahaa ja tavaraa järjestön kautta jollekin yhdelle lapselle jota en koskaan ole nähnyt tai tuntenut hänen vanhempiaan.
Olen kyllä sitä mieltä, että kun otetaan kummilapsi niin kyllä lapsen vanhemmat täytyy olla hyviä tuttuja ja kummin kanssa voi mennä jonnekin retkelle, osallistua hänen synttäreihin ja merkkipäiville ja sitä rataa.
[/quote]
no esim. Planin kautta se raha ei mene yksittäiselle lapselle ja hänen perheelleen vaan koko kyläyhteisön hyödyksi. Toki ne kirjeet ja pikkulahjat (tarkat säädökset, mitä saa olla) menevät lapselle itselleen.
Eihän ne lapset saa kummilta muuta kuin kirjeet tai kortit, kaikki muu menee yhteisölle! Siellä kylänvanhin ottaa oman osinkonsa ja esim. kouluja tytöille tehdään vasta sitten, kun kaikki pojat on ensin saatu kouluun. Näissä kummilapsijutuissa se lapsi on "säälipisteiden kerääjä", jonka avulla saadaan kylille ja etenkin niissä asuville miehille kaikkea kivaa ja hyvää ja rippuset lopuksi lapsille.
Itsellän on henkilökohtainen kummilapsi Intiassa, kaikkien järjestöjen ulkopuolella. Jokainen dollari menee hänelle ja vain hänelle, jokainen lelu ja värikynäsetti samoin. Opetan itsekkyyttä eli sitä, että yhteinen ei koskaan kanna tyttöjä pitkälle, vain oma kantaa.
[/quote]
Mä taas irtisanoin just Planin sen takia kun palkkasivat mainoskasvokseen Raakel Liekin. Kiitos ja hyvästi, en kuulu kohderyhmään. Kuukausilahjoitus menee nyt WWF:lle
[/quote]
Jep, tässä taas nähdään, kuinka vaarallista on käyttää "julkkiksia" ja "artisteja" mainosnaamoina. Voi toimia just toisinpäin.
[/quote]
Et selvästikään ole ymmärtänyt ;) Tässä tapauksessa kummi = sponsori. Onhan toki kivempi olla jonkun lapsen kummi kuin sponsori...
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 12:32"]
[/quote]
Et selvästikään ole ymmärtänyt ;) Tässä tapauksessa kummi = sponsori. Onhan toki kivempi olla jonkun lapsen kummi kuin sponsori...
[/quote]
No, nimenomaan. En lähtisi kutsumaan sitä toimintaa kummilapsi jutuksi. Jotenkin vaan niin outoa tuollainen toiminta.
Sellaista syyllistystä. Taitaa olla paras pysyä irti tuostakin omantunnon ostamisesta.
Ap vastaa: lopetin osin omien taloudellisten vaikeuksien takia (perheeseen tuli työttömyyttä ym), osin sen takia, että laskin roposteni menevän kaikenmaailman nenäpäiviin ja muuhun sirkusteluun. Mutta 20 vuotta kumminkin ehdin tukea kummitoimintaa, toivottavasti siitä oli vähän oikeaakin apua lapsille ;-)
Intialaisia on miljardi ja sen aiheuttamat ongelmat ovat aikaan saaneet...intialaiset...tattadaaaaa.