Naiselle kerrottiin intialaistytön kuolleen, kun hän lopetti tukisopimuksen.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1420262314687.html?pos=ok-nln
Vieläkö teillä on kummilapsia kehitysmaissa? Oletteko lopettaneet, ja jo olette, niin miksi?
Itse lopetin viime vuonna. Ehdin olla Plan-kummi 20 vuotta.
Kommentit (113)
Eihän tässä kukaan sanonut että lapsi kuoli naisen lopetettua avustukset. Jos lapsi kuoli SAMANA PÄIVÄNÄ kun nainen ilmoitti lopettavansa maksamisen, on kyse vain ja ainoastaan sattumasta.
Aika yllättävä ketju. Kyllä minusta on selvästi annettu ymmärtää, että ihminen "kummina" sitoutuu jonkin lapsen kuukausilahjoittajaksi. Jos raha meneekin johonkin yhteiskassaan, josta maksetaan hallinto- ja markkinointikuluja ja Putous-tähtien kaukomatkat, on tämä mielestäni harhaanjohtavaa markkinointia.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 21:19"]
Just tämän takia mullakin on "kummilapsi" näiden järjestöjen ulkopuolella. Tiedän varmasti sen avun menevän perille ja olen oppinut tuntemaan sen tytön melkoisen hyvin kirjeiden avulla (ihana lapsi). Nyt sen tytön äiti kuoli ja tyttö on lastenkodissa. Adoptioprosessi on käynnissä ja parin kuukauden päästä jos mikään ei enää mene pieleen niin tyttö muuttaa meille.
[/quote]
Miten olette saaneet näitä kummilapsia järjestöjen ulkopuolelta?
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 09:21"]
Eihän tässä kukaan sanonut että lapsi kuoli naisen lopetettua avustukset. Jos lapsi kuoli SAMANA PÄIVÄNÄ kun nainen ilmoitti lopettavansa maksamisen, on kyse vain ja ainoastaan sattumasta.
[/quote]
Pelotusvaikutuksena tuntuukin. Ne, joilla on kummilapsi saattavat ajatella parikin kertaa ennenkuin lopettavat...
Eli, kyllä se uhkauksena toimii, vaikkkin "sattumaa"
Lisää gebardihattuja jne.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 22:18"]
Nuo kummina olemiset eivät ole mitään muuta kuin "ane-kauppaa". Lähettämällä rahaa jollekin, ostetaan itselle parempi mieli. Lopputuloksesta viis.
[/quote]
Miten joku saa tästäkin käännettyä jotain näin rumaa? Kyllä mä uskon, että ihmisillä on vilpitön halu auttaa muita.
Pölhöt maksaa myös julkkis-"kummien" tapaamismatkat. Plan esim tekee näitä taajaan ja aina liuta toimittajia mukana tekemässä liikuttavia tarinoita jonkun suomalaisen näyttelijän/juontajan/laulajan/tyrkyn ikimuistettavasta reissusta: ah, silmäni avautuivat.
(tämän kirjoitti myös entinen Plan-kummi, katselin touhua 6 vuotta risat)
En lahjoita koskaan mitään näille hyväntekeväisyysjärjestöille ihan siitä syystä, koska aina se tietty osuus lahjoitussummasta päätyy hallinnointi ym. kuluihin. Jos lahjoitat 100€ ja siitä menee 60% muualle, ok. Mutta jos lahjoitat 10 000€ ja siitäkin menee sama 60% muualle, niin väkisin tulee mieleen se, että tarkoitus ei olekaan saada avustusta perille vaan ne hallinnointikulut kerättyä.
Todellisuudessa luulisi niiden kulujen osuuden laskevan mitä enemmän lahjoituksia taloon tulee, mutta se ei mene niin ja miksiköhän? Ahneus ja bisnes!
Jokainen joka on käynyt ja käy vaikka jossakin kolmannenmaailman maissa lomalla voi siellä katsoa avustuksen kohteen henkilökohtaisesti, vähän samaan tapaan kuin teki Arman, hän lupautui maksamaan henkiläkohtaisesti yhden perheen lasten koulunkäyntikulut ja siihen meillä jokaisella olisi varaa, varsinkin meillä joilla on varaa käydä noissa maissa lomalla.
Niissä yhteisöissä ei tule eteen täällä esitetty lasten rikkauden vuoksi eriarvoistuminen, he saavat ainoastaan sen mahdollisuuden käydä esimerkiksi koulua kun toinen vaihtoehto on joutua prostituoiduksi tai keräämään loppueläkseen kaikkea vähänkään rahanarvoista tavaraa kaatopaikoilta jne.
Planit ja muut vetoavat herkkiin ihmisiin kyttämällä näiden lasten kurjia oloja oman etunsa tavoitteluun ja mainostavat miten yhdellä 20 senttisellä saadaan kustannettua lapselle opiskelu ja ruoka, jättäen mainitsematta, että siinä ohessa meni lahjoituksilta vähintään sadalta samassa tilassa olevalta mahdollisuus siihen samaan kun "hallintokulut" haukkasivat ne rahat parempiin suihin.
Jos ei halua rahaa lahjoittaa, kannattaa antaa oma panos vapaaehtoistyöllä. Kyllä ne lapset siellä jossain joka tapauksessa apua tarvitsevat.
Etsikää tarpeeksi pieni organisaatio, joka tukee vaikka jotain pientä osaa. Lisäksi oma aika ja osaaminen voi olla juuri pienissä yhdistyksissä sitä, jolla voi olla suuri merkitys.
Itse autan kodittomia eläimiä pienissä yhdistyksissä kuten Rekku-Rescue ja Kulkurit ry. Heillä ei ole palkallisia työntekijöitä eikä eläimet käy vaihtamassa saamaansa ruokaa alkoholiin tms.
Muita pieniä yhdistyksiä ovat esim. Viipurin koirat ja Elämä koirille.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 09:28"]
Aika yllättävä ketju. Kyllä minusta on selvästi annettu ymmärtää, että ihminen "kummina" sitoutuu jonkin lapsen kuukausilahjoittajaksi. Jos raha meneekin johonkin yhteiskassaan, josta maksetaan hallinto- ja markkinointikuluja ja Putous-tähtien kaukomatkat, on tämä mielestäni harhaanjohtavaa markkinointia.
[/quote]
Olen kanssasi aivan samaa mieltä markkinoinnin harhaan johtamisesta. "Anna lapselle elämä" ... hm... vai kustanna pari Putous-tähteä kaukomatkalle?
Just tämän takia mullakin on "kummilapsi" näiden järjestöjen ulkopuolella. Tiedän varmasti sen avun menevän perille ja olen oppinut tuntemaan sen tytön melkoisen hyvin kirjeiden avulla (ihana lapsi). Nyt sen tytön äiti kuoli ja tyttö on lastenkodissa. Adoptioprosessi on käynnissä ja parin kuukauden päästä jos mikään ei enää mene pieleen niin tyttö muuttaa meille.
Mulle riittää se että joudun vasten tahtoani avustamaan verovaroillani joutilaiden työttömien suomalaisten sossupummien ja perheidensä elämää. Voi kun siinäkin vois valita, ettei auta...
[/quote]
voi ku tuli hyvä mieli täst viestistä :) toivottavasti kaikki menee putkeen! haluisitko täällä tulla kertomaan miten kävi? tsemppii!
[/quote]
Myös minulla on kummilapsi kehitysmaassa, olen siis hänen *sponsorinsa* ihan kaikkien järjestöjen ulkopuolella myös. Tunnen lapsen ja hänen sukunsa jo 17 vuoden ajalta. Tätä yhtä lasta tarjouduin ja tahdon auttaa mahdollisimman hyvän koulutuksen saamisessa. Tätä EI ole koskaan kukaan minulta pyytänyt, teen sen siksi, että suku ja perhe ovat ystäviäni. Tapaan heitä noin joka toinen vuosi, kun lomailen kotimaassaan.
Tuossa jutussahan (en tiedä, onko sitä täydennetty jälkikäteen) World Visionin edustaja antaa täysin järkeenkäyvän selityksen tapahtuneelle: Suomen WV sai tiedon tytön kuolemasta ihan sattumalta samana päivänä, kun nainen ilmoitti lopettavansa lapsen tukemisen. Sen jälkeen Suomen WV odotti vielä muutaman päivän selvitystä lapsen kuolinsyystä ennen kuin se ilmoitti (entiselle) kummille lapsen kuolleen. Odotus johtui siitä, että WV halusi kertoa samalla myös lapsen kuolinsyyn.
Joulukortit oli taas tehty jo syyskuussa, jotta ne ehtisivät ajoissa perille. Tällöin kummilapsi oli vielä elossa. Toki on harmillista, että Intian päässä kukaan ei tajunnut poistaa jo kuolleen lapsen tekemää korttia postipinosta (kortit lähettiin Intiasta, joten Suomen päässä tätä ei voinut hoitaa).
Minulla on kolme kummilasta World Visionin kautta eri puolilla maailmaa. Kummilasten lähettämistä korteista kyllä näkee heti, että ne ovat oikeasti lapsen tekemiä. Lisäksi yhden kummilapsen samassa taloudessa asuva täti on kirjoittanut minulle pari kirjettä.
Mä haluaisin auttaa, olis rahaakin, mutta minusta on tullut niin kyyninen noiden järjestöjen suhteen etten ole antanut niille enää mitään. SPR:n jäsen olen vielä, juuri tuli jäsenmaksu 20e (per vuosi), en tiedä onko senkään jäsenyys "oikein", ehkäpä olen vain jämähtänyt. Toisaalta olen itse käyttänyt Punaisen Ristin palveluita ulkomailla, lääkäriapu on todella halpaa verrattuna moniin muihin vaihtoehtoihin ulkomailla. Esim viimeksi Meksikossa yksityinen lääkäri, jota opas suositteli, olisi maksanut noin 60 euroa, mutta paikallinen Punainen Risti maksoi jonkun 4 euroa.
Tutun tuttu on Planilla töissä, käy juuri ulkomailla monta kertaa vuodessa ja palkkakin on reilusti yli suomalaisen keskivertopalkan. Nämä tietysti meidän avustuksista köyhille suoraan.. Toisaalta heidän avullaan monet pääsee kouluun jotka ei muuten pääsisi ja hei, kukapa nyt töissä ilmaiseksi kävisi, edes Planilla.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 12:45"]
Sellaista syyllistystä. Taitaa olla paras pysyä irti tuostakin omantunnon ostamisesta.
[/quote]
Miten niin syyllistämistä eihän voi olla henkilökohtaista kun ei tunne eikä tapaa, olen osallistunut mutta en sitoutunut kummilapseen.