Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naiselle kerrottiin intialaistytön kuolleen, kun hän lopetti tukisopimuksen.

Vierailija
03.01.2015 |

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1420262314687.html?pos=ok-nln

Vieläkö teillä on kummilapsia kehitysmaissa? Oletteko lopettaneet, ja jo olette, niin miksi?

Itse lopetin viime vuonna. Ehdin olla Plan-kummi 20 vuotta.

Kommentit (113)

Vierailija
21/113 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 15:53"]

Tossa Iltiksen jutussa Sirpa Solehmainen kertoi, että he käyvät neljä kertaa vuodessa Intiassa tapaamassa kummilapsia. Siihenhän ne keräysrahat sitten menevätkin, tätien kaukomatkailuun. Varmaan ihan kiva työpaikka, saa matkustella ja pölhöt maksaa.

[/quote]

Ei tuossa haastattelussa Sirpan lausuma siitä, että kummilapset tavataan neljä kertaa vuodessa, tarkoita suinkaan sitä, että joku Suomen toimistosta kävisi katsomassa kummilasta neljä kertaa vuodessa. Kyllä siellä yleensä käy jokin järjestön paikallinen (tässä tapauksessa siis intialainen) työntekijä. Meinaatko tosiaan, että näitä kehitysprojekteja pitäisi tehdä siten, että kylässä ei kävisi kukaan järjestön työntekijä kuin projektin alussa? Hyvin mahtaisi sellainen projekti onnistua.

Vierailija
22/113 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/113 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei haloo! SPR ja muut suuret yhdistykset tarvitsevat palkattuja ihmisiä pitämään homman kasassa. SPR myy verta, jotta saa omansa takaisin! Luulitko että ne hoitajat, tilat ja välineet ovat ilmaisia? Ei kenelläkään ole varaa pyörittää tuollaista toimintaa ilmaiseksi. Herätkää nyt ihmiset vähän ajattelemaan laajemmin!

Vierailija
24/113 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 21:35"]

hei, kukapa nyt töissä ilmaiseksi kävisi, edes Planilla.

[/quote]

tosi monet käyvät. niitä kutsutaan vapaaehtoistöiksi

Vierailija
25/113 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 15:25"]

Tuosta, paljonko kuluihin menee, kerasin joskus varoja (1kk) Irti huumeista ry:lle ja tuolloin tuotosta 40% piti menna kerayskohteelle, siis alle puolet. Sen jalkeen en oo lahjoittanu noiden keraysten kautta. Kauneimmissa joululauluissa pistin kympin kolehtiin kuitenkin. Kirkon ulkomaan apuun luotan ainakin jollain tasolla..

[/quote]

Niin Suomen World Vision, Kirkon ulkomaanapu kuin myös Plan ovat Suomen ulkoasiainministeriön kumppanijärjestöjä. Se tarkoittaa sitä, että näiden järjestöjen itsensä lisäksi rahojen käyttöä valvoo ulkoasiainministeriön määräämä ulkopuolinen tilintarkastaja. Rahojen perille menosta löytää kyllä tietoja järjestöjen nettisivuilta. Tyypillisesti rahoista noin 80 % käytetään kohdemaassa (esim. Intiassa) ja 20 % jää Suomen toiminnan kuluihin.

Vierailija
26/113 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tyypillisesti rahoista noin 80 % käytetään kohdemaassa (esim. Intiassa) ja 20 % jää Suomen toiminnan kuluihin."

Ja varsinaisiin *avustuksiin* siis menee - ? Montako prosenttia kummiLAPSILLE

Vierailija
27/113 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 12:28"]

Eihän ne lapset saa kummilta muuta kuin kirjeet tai kortit, kaikki muu menee yhteisölle! Siellä kylänvanhin ottaa oman osinkonsa ja esim.  kouluja tytöille tehdään vasta sitten, kun kaikki pojat on ensin saatu kouluun.

[/quote]

Tuo on täyttä puppua. Tai siis se on kyllä totta, että rahat eivät mene yksittäiselle lapselle, vaan ne käytetään koko yhteisön kehittämiseen. Siitä kyllä hyötyy se lapsikin. Mutta ei niitä rahoja suinkaan kylälle tai kylänvanhimmalle jaeta, vaan käytetään projekteihin, jotka mietitään yhdessä kyläläisten kanssa, esimerkiksi juuri koulujen rakentamiseen tai vesihuollon parantamiseen. Tyttöjen ja poikien tasa-arvon edistäminen on yksi järjestöjen keskeisiä tavoitteita, joten kouluja ei suinkaan rakenneta ensin pojille.

Vierailija
28/113 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 21:31"]

Tuossa jutussahan (en tiedä, onko sitä täydennetty jälkikäteen) World Visionin edustaja antaa täysin järkeenkäyvän selityksen tapahtuneelle: Suomen WV sai tiedon tytön kuolemasta ihan sattumalta samana päivänä, kun nainen ilmoitti lopettavansa lapsen tukemisen. Sen jälkeen Suomen WV odotti vielä muutaman päivän selvitystä lapsen kuolinsyystä ennen kuin se ilmoitti (entiselle) kummille lapsen kuolleen. Odotus johtui siitä, että WV halusi kertoa samalla myös lapsen kuolinsyyn.

Joulukortit oli taas tehty jo syyskuussa, jotta ne ehtisivät ajoissa perille. Tällöin kummilapsi oli vielä elossa. Toki on harmillista, että Intian päässä kukaan ei tajunnut poistaa jo kuolleen lapsen tekemää korttia postipinosta (kortit lähettiin Intiasta, joten Suomen päässä tätä ei voinut hoitaa).

Minulla on kolme kummilasta World Visionin kautta eri puolilla maailmaa. Kummilasten lähettämistä korteista kyllä näkee heti, että ne ovat oikeasti lapsen tekemiä. Lisäksi yhden kummilapsen samassa taloudessa asuva täti on kirjoittanut minulle pari kirjettä.

[/quote]

Todella uskottavaa tuo että sattumalta saatiin samana päivänä tietää. Ja vielä markkinoitiin perheen siskoa samalla, vaikka toinen oli lopettamassa lahjoituksiaan huonon rahatilanteen vuoksi.

Vierailija
29/113 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 14:57"]

Lisäksi vielä tehdään ryhmämatkoja noihin maihin lapsia tapaamaan. Eikö nekin rahat kannattaisi kanavoida tehokkaammin, varsinaiseen avustustoimintaan?

[/quote]

Olen itsekin World Visionin kummina saanut tietoja noista ryhmämatkoista. Kyllä niille lähtevät kummit maksavat matkastaan täyden hinnan. Ei niitä tehdä avustusrahoilla.

Vierailija
30/113 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummit tekevätkin matkansa omilla rahoillaan, mutta järjestöjen työntekijät ei.

Vierailija
31/113 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin nyt todella paljon miettimään tätä ketjua. Olen itse ollut erään kummijärjestön lahjoittajakummi kymmenisen vuotta ja olen myös monen monta tuttua innostanut ja värvännyt mukaan kummiksi.

Nyt oma taloustilanteeni on heikentynyt heikentymistään jo muutaman vuoden. Olen tinkinyt taloudestani kaiken mahdollisen turhan (ja vähän tarpeellisenkin), että perheemme pärjäisi muuttuneessa taloudellisessa tilanteessa. Kummilahjoitus on ihan viimeisiä, joista haluaisin luopua.

Minulle tulee paha olo ja omatunto, kun ajattelenkin kummiuden perumista. Kuitenkin silläkin 2 kertaa vuodessa maksamallani summalla olisi nyt käyttöä. En vain millään kehtaa perua, tuntuu että siten vien köyhältä lapselta leivän suusta. Ja olisin hyvinvointivaltion itsekäs kasvatti.

Vierailija
32/113 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen Animalian jäsen, aiemmin olin SPR:n jäsen. SPR:stäkään ei kovin helposti pääse eroon - olen ilmoittanut heille kaksi kertaa haluavani lopettaa jäsenyyden ja tänäkin jouluna lähettivät joulukalenterin, sitä ennen arpoja. Mielikuva ihan mistä tahansa järjestöstä huononee, jos he eivät "päästä irti" lahjoittajastaan heti, kun hän niin haluaa. Ensin ajattelin, että ehkä vielä palaan joskus SPR:n jäseneksi. Nyt en todellakaan aio palata, koska eivät anna minun olla olematta jäsen. 

Vierailija
33/113 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 21:54"]

Kummit tekevätkin matkansa omilla rahoillaan, mutta järjestöjen työntekijät ei.

[/quote]

Eikä ne järjestön "julkkis"kummit!

Vierailija
34/113 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo kummina olemiset eivät ole mitään muuta kuin "ane-kauppaa". Lähettämällä rahaa jollekin, ostetaan itselle parempi mieli. Lopputuloksesta viis.

Vierailija
35/113 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 mistä löysit tuon kummilapsen?

Vierailija
36/113 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 21:19"]Just tämän takia mullakin on "kummilapsi" näiden järjestöjen ulkopuolella. Tiedän varmasti sen avun menevän perille ja olen oppinut tuntemaan sen tytön melkoisen hyvin kirjeiden avulla (ihana lapsi). Nyt sen tytön äiti kuoli ja tyttö on lastenkodissa. Adoptioprosessi on käynnissä ja parin kuukauden päästä jos mikään ei enää mene pieleen niin tyttö muuttaa meille.
[/quote]

Siis missä tämä kummilapsi asuu js todellako? Kuulostaa aika uskomattomalle

Vierailija
37/113 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 14:57"]

Varmaan myös aika kallista kaikkien uudenvuodentervehdysten sun muiden lähettäminen! Lisäksi lehtijutussa luki, että kummilapsia tavataan 4 krt vuodessa. Ei sekään ilmaista ole! Lisäksi vielä tehdään ryhmämatkoja noihin maihin lapsia tapaamaan. Eikö nekin rahat kannattaisi kanavoida tehokkaammin, varsinaiseen avustustoimintaan?

[/quote]

Ai jos kummi haluaa lähteä katsomaan lasta ja hänen elinolojaan, niin järjestön täytyisi ympäripuhua kummit luopumaan ajatuksesta ja antamaan matkaan varatut rahat suoraan kummitoimintaa? Hirrrrrveen hyvä idea.

Vierailija
38/113 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 22:02"]

Minulle tulee paha olo ja omatunto, kun ajattelenkin kummiuden perumista. Kuitenkin silläkin 2 kertaa vuodessa maksamallani summalla olisi nyt käyttöä. En vain millään kehtaa perua, tuntuu että siten vien köyhältä lapselta leivän suusta. Ja olisin hyvinvointivaltion itsekäs kasvatti.

[/quote]

Helpottaisiko sinua, jos ajattelisit kummijärjestöjen *tuotteen* olevan juurikin *hyvä omatunto*?

Vierailija
39/113 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 21:22"]

Mulle riittää se että joudun vasten tahtoani avustamaan verovaroillani joutilaiden työttömien suomalaisten sossupummien ja perheidensä elämää. Voi kun siinäkin vois valita, ettei auta...

[/quote]

Itse asiassa autat kyllä kummijärjestöjäkin verovaroillasi.

Vierailija
40/113 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Itse asiassa autat kyllä kummijärjestöjäkin verovaroillasi.

[/quote]

Näinpä tietekin, UM ja kehitysvarat. Että siinä mielessä sinulla on kummilapsia, vaikket tahtoisikaan