Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Läski kysyy, mitä normaalit ihmiset syö?

Vierailija
30.12.2014 |

Hei!

Minä olen pitkän linjan läski, siis en muista aikaa jolloin olisin ollut normaalipainoinen? Vanhempani ovat sellaisia "riisitikkuja" jotka eivät liho millään ja jo lapsesta asti ovat kuvitelleet minun olevan samanlainen ja on syöty sipsiä ja karkkia ja läskiä on vaan tullut. Jossain teini-ikäisenä tuli kasvupyrähdys mikä vei paljon kiloja mennessään, mutta kun oli tottunut olemaan se läski, olin n.60 kiloisenakin se läski ja niinpä kohta mittarissa oli 100.

Painan tälläkin hetkellä kahden ihmisen verran, vaikka en ole raskaana ;-) En ole tekemässä mitään "selkärangatonta" lupausta laihduttaa 1.1.15 alkaen vaan olen kypsytellyt tässä isompaa elämänmuutosta. Nyt olen jo jättänyt sokereita vähemmälle mutta työssäkäyvänä perheenäitinä en ajatellutkaan alkaa millekään "dieetille". En karppaamaan, en larppaamaan en kurppaamaan. Vaan että koko perhe voisi syödä samaa ruokaa.

Haluaisin oppia syömään ihan normaalisti. Siksi tässä mietinkin, mitä normaalit ihmiset syövät? Voisiko joku kirjoittaa esimerkin kaikista päivän ruuista, joita syö? Eikä mitään provoja, että koko päivän ateria on "omena" vaan tiedän, että te syötte mutta mitä? Ajattelin, että jos söisin kuten normaalit ihmiset, saisin siitä mallin ihan tavalliselle ruokailutavalle ja liikuntaa & vedenjuontia lisäämällä voisin jopa saavuttaa jotain.

Olen kokeillut joskus laihduttaa ja 10kg lähtikin heittämällä, kun nesteet tirisi ja jätin kaikki rasvat pois. Se 10kg tuli kuitenkin heti takaisin, kun en osannutkaan käyttää rasvaa fiksusti ja kohta oltiin taas pitsalinjalla. Tiedän myös konseptin: syö vähemmän kuin kulutat mutta kun on tottunut vetämään "ämpärillisen" safkaa, vatsa ei täyty "lasillisesta" ja sitten ollaan taas oravanpyörässä -> nälkä -> kiukuttaa -> syön -> kiukuttaa -> syön lisää jne.

Omia lapsiani en ikinä päästä läskiintymään. He ovat todella liikkuvaisia ja kannustan heitä liikkumaan ja yritän itse lähteä mukaan pelaamaan jalista ym. mutta kun kunto loppuu! Mutta hiljaa hyvä tulee :) Lapset syö tosi vähän, tykkäävät kasviksista eikä meillä mussuteta karkkia joka päivä, joten heidän osalta en ole huolissani, vaan tästä omasta kuosistani. Ravintoterapeutille tai pt:n palkkaamiseksi ei ole varaa, siksi yritän pärjätä omillani ja keksiä minulle sopivat kuviot :)

KERTOKAA: Mitä normaalipainoiset ihmiset syövät päivässä?

Kommentit (146)

Vierailija
121/146 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali päiväruokailuni

Aamupala: leipää tai mysliä, jos saa nukkua pitkään niin juon vaan kahvia

Lounas: mitä yliopiston ruokalassa sattuu olemaan tarjolla

Välipala: kahvia ja vähän mitä milloinkin, esim. rahkaa, hedelmä, leipäsiivu, välipalapatukka...

Päivällinen: jotain tavallista kotiruokaa, esim. kanakastiketta ja riisiä, nuudeliwokkia tai muusia ja lihapullia

Iltapala: vähän sama juttu kuin välipala, joskus kuitenkin lisäksi herkuttelen syömällä esim. jäätelön tai suklaapatukan

Vierailija
122/146 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkejä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/146 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ruokavalio on suunnilleen tällainen: 

-aamulla vajaa desi (kuivana) kaurapuuroa, 100-150g raejuustoa + 1 ruokalusikallinen hilloa, kahvi kermalla

-lounaalla perus kotiruokaa  (keittoja, uunivuokia jne, harvoin mitään pasta+kastike -tyyppistä), usein lisänä muutama porkkana sekä näkkäriä oivariinilla ja lasi maitoa. Joskus myös esim 100 g leipäjuustoa ja rasiallinen kirsikkatomaatteja. 

-välipalalla banaania, rahkaa tai näkkileipää 2-3 tai näiden yhdistelmiä sekä kahvia maidolla

-päivälliseksi usein samaa kuin lounaaksi tai vähintäänkin saman tyyppistä

-iltapalaksi mysliä maidolla, puuroa tai rahkaa, joskus leipää kaikilla höysteillä, mutta sitä olen koittanut vähentää

Olen 25-vuotias 176 cm/66 kg, pyöräilen viikossa yli 50 km talvisinkin sekä ulkoilen koiran kanssa 30 min - 2 h päivittäin, lisäksi lajitreenit 2 kertaa viikossa x 1,5 h sekä satunnaisesti kuntosalilla käyntiä. Yllä olevan listan lisäksi tulee syötyä yleensä kerran viikossa popcornia iso kulhollinen sekä pari suklaapatukkaa/pullaa kahvin kanssa. Alkoholia ja suurempia mässäyksiä harrastan ehkä kerran parissa viikossa tai kuukaudessa. 

Vierailija
124/146 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 23v vegaani, en harrasta tavoitteellista urheilua, mutta 5-6x viikossa käyn aamulenkillä, jonka kesto on 15-30min.

Aamupala: Iso lautasellinen puuroa, päällä mansikoita ja pilkottu banaani

Välipala: Kaurajugurtti (yosa)

Lounas: Kokonainen bataatti + gogreenin salsa orginal papupurkki johon on sekoitettu vähän riisiä ja lisää maissia tai tortillalettu jonka sisälle laitettu sama papupurkki

Välipala: smoothie tai leipä, jonka päällä avocadoa

Päivällinen: lasagnea soijarouheesta tai joku muu lämmin ruoka

Ilta/yöpala: jotain makeaa, yleensä karkkia (lähinnä vain loppuviikosta)

syön lähes joka päivä samalla tavalla, iltaruoka on ainut joka vaihtelee, mutta se on lähes aina joku täyttävämpi lämmin ruoka. Syön paljon ja en ole ikinä laskenut tarkkoja kaloreita, mutta noin 2000 tulee varmasti päivittäin syötyä. Kasvisruokavalio kuitenkin mahdollistaa runsaat annokset ja kyläläisen olon ilman painonnousua.

Vierailija
125/146 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiruoka, liikuntaa päivittäin, herkut huitsin nevadaan kunnes pahin läskikasa on hävinnyt. 

Vierailija
126/146 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Yritin itse elämänmuutosta viime syksynä ja pidin ruokapäiväkirjaa valmentajalle. Jos kiinnostaa, osoite on askelmia.blogspot.fi

Olin tuolloin noin 10 kg ylipainoinen (josta 8 kg ylimääräistä rasvaa).

Vierailija
127/146 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin la 20.2 sokerittoman ja vehnättömän ruokavalion.

Aamulla 2-3 dl puolukoita ja 1dl raejuustoa. 4 dl Kahvia ,vettä 2dl.

Lounaalla 4dl hernekeittoa ja maitoa, vettä.

Välipala 2-3 porkkanaa

vettä, 2dl kahvia.

Päivällinen Peruna-jauhelihalaatikkoa,maitoa, iso lautanen salaattia, maitoa.

Iltapala 1-2 porkkanaa, ( 1 dl raejuusto ja 2dl puolukkaa).

Juon täysmaitoa ja välillä lirautan kahvin joukkoon kermaa.

Hyvin olen päässyt sokeri ja leipä/pulla himosta eroon.

Aivan uskomattoman hyvä olo. Suosittelen!

Vierailija
128/146 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä herkkuja voin syödä pääsiäisenä ?(joissa ei saa olla sokeria ja vehnää).

-128

Vierailija
129/146 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut koko aikuisikäni saman kokoinen ja hoikka. En ole koskaan noudattanut mitään dieettiä tai kikkaillut, syön oikeastaan aina sitä mitä mieli tekee. Olen huomannut, että säännöllinen ateriarytmi pitää mieliteot ja turhat ateriat/välipalat poissa, energiatason tasaisena ja sen seurauksena painon normaalina.

Tyypillinen päivä:

Aamupala: klo 8-10, kahvia, hedelmä, jugurttia

Lounas: klo 12-14, ruokaisa salaatti (salaatissa paljon papuja, kalaa, juustoa tms), pala leipää, jälkkäriksi hedelmä.

Välipala: klo 16-18, hedelmä tai jugurtti

Illallinen: klo 19-21, keitto, munakas, wokki tai risotto. Jälkkäriksi hedelmä tai suklaata.

Kuljen työmatkat kesät talvet pyörällä (yht. 10km), sen lisäksi käyn pitkillä kävelylenkeillä ja teen muutaman kerran viikossa jumppaa.

Vierailija
130/146 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupala, lounas, päivällinen, iltapala. Aamulla leipää päällisineen, jugurttia. Kahvia, illalla sama ilman kahvia. Ruoka-aikoina lautasellinen perusruokaa. Ei siis mitään trendikästä eikä huipputerveellistä, mutta näillä on menty normaalipainoisena ja terveenä 45 v. Herkutteluja ja juhlia lisäksi pari kertaa kuussa.

Vierailija
131/146 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä suurin osa tämän ketjun esimerkeistä ei auta ap:ta yhtään, koska hän on keski-ikäinen, ei nuori nainen jonka aineenvaihdunta on vilkkaampi. Naisilla tämä ero on vielä suurempi kuin miehillä.

Keskeiset kysymykset ovat, mitä syö ja kuinka usein. Monessa ketjun esimerkissä oli myös aivan liikaa hiilareita ja liian vähän proteiinia jopa nuorelle hoikalle ihmiselle, saati isokokoiselle laihduttajalle. On erittäin tärkeää säilyttää lihakset laihduttaessa, muuten tulos voi olla huonompi kokonaisterveyden kannalta kuin lähtötilanne!

Keski-ikäisen on myös aina laskettava ne kalorit, valitettavasti. Sallittuun määrään ei mene juurikaan makeita herkkuja, ei edes hedelmiä yhtä tai kahta pikku annosta enempää. Pelkkää salaattia ei hirveästi kannata puputtaa, siinä ei ole ravinteita, vaan kurkkua, tomaattia, kesäkurpitsaa jne. Proteiinin määrää on erikoisesti tarkkailtava, jotta saa tarpeeksi, samoin rasvaa, jottei sitä tule liikaa.

Hyvin tärkeää on, ettei lannistu repsahduksista. Niitä tulee varmasti, mutta ei pidä jatkaa putkea vaan uuteen alkuun vain. Herkkupäivä viikossa voi olla hyvä ajatus, varsinkin lapsiperheessä viikonloppuna.

Liikunta kiinteyttää ja antaa muuta tekemistä kuin syömisen. Pitää etsiä oma laji, kaikille ei aerobinen tai sali sovi. Mikä tahansa laji on hyvä, joka kasvattaa oman ruumiin hallinnan tunnetta ja tarjoaa mielekästä tekemistä.

Vielä sanoisin, että jos ikää on 40+ ja ruumiinrakenteesi on roteva tai olet aina ollut lihava, älä tavoittele nuoren ihmisen ihannepainoa. Hyvin lihavalle jo bmi 27-29 alueelle pääseminen ja ennen kaikkea siinä pysyminen on tarpeeksi. Jos laihdutus menee överiksi, se vaikuttaa elämään negatiivisesti ja todennäköisesti lihot takaisin.

Vierailija
132/146 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä suurin osa tämän ketjun esimerkeistä ei auta ap:ta yhtään, koska hän on keski-ikäinen, ei nuori nainen jonka aineenvaihdunta on vilkkaampi. Naisilla tämä ero on vielä suurempi kuin miehillä.

Keskeiset kysymykset ovat, mitä syö ja kuinka usein. Monessa ketjun esimerkissä oli myös aivan liikaa hiilareita ja liian vähän proteiinia jopa nuorelle hoikalle ihmiselle, saati isokokoiselle laihduttajalle. On erittäin tärkeää säilyttää lihakset laihduttaessa, muuten tulos voi olla huonompi kokonaisterveyden kannalta kuin lähtötilanne!

Mutta ap halusi tietää tyyppien annoskokoja ja niitä täällä on mun mielestä hyvin tullutkin. Ja täällä moni harrastaa paljon arkiliikuntaa ja aerobista, jolloin hiilareita saa kyllä syödä paljonkin. Toki passiivisen pulleron on helpompaa laihduttaa kylläisyyttä pitävillä proteiineilla ja rasvoilla jos nyt aletaan siitä puhumaan. Mutta jos haluaa oppia syömään kuin "normaalit" ihmiset, niin pitää lähinnä oppia se kohtuus, ateriavälit ja tajuta se, että periaatteessa saa syödä mitä tahansa, vain määrällä on väliä. Eikä ne lihakset säily sillä että syödään ylenmäärin proteiinia vaan sillä että harrastetaan liikuntaa, oli sitten koko mikä hyvänsä.

Vierailija
133/146 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiiä oonko ite mitekää kauhee normaali mut joku 2 litraa vettä päiväs ja välil päivällisel jtn pientä saatan ottaa jos vanhemmat on siinä.

Vierailija
134/146 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei!

Minä olen pitkän linjan läski, siis en muista aikaa jolloin olisin ollut normaalipainoinen? Vanhempani ovat sellaisia "riisitikkuja" jotka eivät liho millään ja jo lapsesta asti ovat kuvitelleet minun olevan samanlainen ja on syöty sipsiä ja karkkia ja läskiä on vaan tullut. Jossain teini-ikäisenä tuli kasvupyrähdys mikä vei paljon kiloja mennessään, mutta kun oli tottunut olemaan se läski, olin n.60 kiloisenakin se läski ja niinpä kohta mittarissa oli 100.

Painan tälläkin hetkellä kahden ihmisen verran, vaikka en ole raskaana ;-) En ole tekemässä mitään "selkärangatonta" lupausta laihduttaa 1.1.15 alkaen vaan olen kypsytellyt tässä isompaa elämänmuutosta. Nyt olen jo jättänyt sokereita vähemmälle mutta työssäkäyvänä perheenäitinä en ajatellutkaan alkaa millekään "dieetille". En karppaamaan, en larppaamaan en kurppaamaan. Vaan että koko perhe voisi syödä samaa ruokaa.

Haluaisin oppia syömään ihan normaalisti. Siksi tässä mietinkin, mitä normaalit ihmiset syövät? Voisiko joku kirjoittaa esimerkin kaikista päivän ruuista, joita syö? Eikä mitään provoja, että koko päivän ateria on "omena" vaan tiedän, että te syötte mutta mitä? Ajattelin, että jos söisin kuten normaalit ihmiset, saisin siitä mallin ihan tavalliselle ruokailutavalle ja liikuntaa & vedenjuontia lisäämällä voisin jopa saavuttaa jotain.

Olen kokeillut joskus laihduttaa ja 10kg lähtikin heittämällä, kun nesteet tirisi ja jätin kaikki rasvat pois. Se 10kg tuli kuitenkin heti takaisin, kun en osannutkaan käyttää rasvaa fiksusti ja kohta oltiin taas pitsalinjalla. Tiedän myös konseptin: syö vähemmän kuin kulutat mutta kun on tottunut vetämään "ämpärillisen" safkaa, vatsa ei täyty "lasillisesta" ja sitten ollaan taas oravanpyörässä -> nälkä -> kiukuttaa -> syön -> kiukuttaa -> syön lisää jne.

Omia lapsiani en ikinä päästä läskiintymään. He ovat todella liikkuvaisia ja kannustan heitä liikkumaan ja yritän itse lähteä mukaan pelaamaan jalista ym. mutta kun kunto loppuu! Mutta hiljaa hyvä tulee :) Lapset syö tosi vähän, tykkäävät kasviksista eikä meillä mussuteta karkkia joka päivä, joten heidän osalta en ole huolissani, vaan tästä omasta kuosistani. Ravintoterapeutille tai pt:n palkkaamiseksi ei ole varaa, siksi yritän pärjätä omillani ja keksiä minulle sopivat kuviot :)

KERTOKAA: Mitä normaalipainoiset ihmiset syövät päivässä?

Syön ihan tavallisia perusruokia enimmäkseen. Siis perunaa, spagettia, riisiä, jauhelihaa, kanaa, possua, kasviksia, leipää, juustoja, leikkeleitä jne. Joskus pitsaa tai kebabbii yöllä kun humalassa sellaiset maistuu. Suklaata ja sipsejä menee toisinaan kun haluaa herkutella.

Konsti millä ei liho on se että ei syö enempää mitä kuluttaa. Jopa tylsän yksinkertainen totuus. Sitten jos haluaa laihtua niin kuluttaa enemmän kuin syö. Älä ap laihduta vaan ala normaalipainoiseksi. Pysyvä muutos tulee hitaasti mutta se myös sitten pysyy.

Syö mitä haluat mutta pienennä annoksia. Herkkujen sijaan harrasta seksiä, vaikka yksin. Mielummin kaksin niin aina parempi. Kato kun sen nautinnon ottaa kuitenkin jostakin niin sehän voi olla kivaa ja silti kuluttaa parit kalorit. Tällä keinolla lähti yhdeltä suht lyhyeltä jutulta 15kg. Muija oli jotain yli 70 kg ja "jumppaamalla lähti ne mitä lähti. On aika lyhyt vain metri 58cm.

Vierailija
135/146 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän miten saada kaurapuuro alas jos ei ole tottunut.  Mehua, kananmuna ym. aamiaisella.

Napostelusta tuo johtuu.

Vierailija
136/146 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupala: puuro voisilmällä, rahkaa ja marjoja ja paljon kahvia.

Välipala: kinkkua ja pähkinöitä

Lounas: riisiä ja jauhelihaa, paljon kasviksia

Päivällinen: bataattia, kanaa ja paljon kasviksia

Iltapala: rahkaa, marjoja ja pähkinöitä

Olen 166cm pitkä ja painan 52kg. Treenaan aika paljon.

Vierailija
137/146 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha juttu kaivettu.

No, kotona aamulla kavi.

Työaamiainen pari leipää

Työlounas salaatti ja sämpylä.

Kotona joku lätkäpitsa tai maksalaatikkoa.

Illalla teetä ja leipiä tai muroja.

En oo laiheliini koska tykkään hiilareista mutta ihan sama.

Vierailija
138/146 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopiva annoskoko naiselle, joka ei kauheasti liiku, on yleensä tavallinen lautasellinen niin, että se ei ole kukkuroillaan. Puolet aina kasviksia tai salaattia, neljäsosa lautasta perunaa/riisiä/pastaa ja neljäsosa lihaa/kastiketta/kalaa.

Itse suosin lounaalla usein ruokaisaa salaattia, jossa kasvisten lisäksi lihaa/kalaa/juustoa tms. Tai sosekeittoa ja leipää. Joka pivä tuhdin liha-aterian syöminen on liikaa tällaiselle toimistotyötä tekevälle.

Täällä toinen läski, joka syö kuvailemallasi tavalla muttei laihdu. En syö välipaloiksi muuta kuin viiliä tai hedelmiä. En pidä pizzasta, limuista enkä pikaruoasta. En pysty myöskään syömään karkkia huonojen hampaideni vuoksi. Vihaan leipomista eikä meillä kukaan edes kaipaa makeiden leipomusten tai keksien perään. Mikä neuvoksi? Juon vain vettä enkä käytä laisinkaan alkoholia. Ainoa paheeni on nikotiinipurukumi.

Vierailija
139/146 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

www.sulamo.fi   Opit syömään oikein.

Vierailija
140/146 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpäs ihmiset syövät paljon! Minulle riittää arkisin yksi lämmin ruoka lounaalla. En harrasta liikuntaa, töissä kuitenkin tulee käveltyä n. 9000 askelta päivisin. Viikonloppuisin syön aamupalan (pari leipää kahvin kanssa)

Syön vain jos on oikeasti nälkä. Illalla saattaa mennä tyyliin pari hapankorppua. En myöskään jätä syömättä herkkuja, jos niitä on tarjolla.