Kumpi on oikeassa minä vai seinänaapurini. Teen blenderillä joka aamun itselleni aamupalaa klo 7.00 ja 2 naapuriani valittaa siitä jatkuvast...
Mielestäni äänet kuuluvat normaaliin elämään, varsinkin aamupalan laittaminen, mutta naapureiden mielestä minun tulisi elää äänettä asunnossani ja varoa häiritsemästä heitä.
Kommentit (2119)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
30 vuotta kolmivuorotyötä tehneenä lähinnä naurattaa jonkun 9-17 töitään tekevän aamublenderöinnistä itkeminen.
Kun sattuu omalle ohdalle, ei enää naurata.
30 vuodessa on sattunut omalle kohdalle kaikenlaista ja joku 30 sekunnin aamublenderöinti on todella pientä moneen muuhun asiaan verrattuna. Ja kun olet vuorotyöläinen niin 7-23 välissestä metelistä et voi edes valittaa, sen kanssa on vain tultava toimeen. Joten kyllä, jos ainoa uniani häiritsevä tekijä olisi 30 sekunnin surahdus 7.00 niin kyllä naurattaisi tai ihan vähintäänkin hymyilyttäisi, ennen kuin jatkaisin uniani.
Jep, pienet on murheet jos blenderi noin häiritsee. Itse asuin seinänaapurina vanhemman herran ja hänen rouvansa kanssa. Herra tykkäsi dumpata tuhkakuppinsa sisällön ja rikkoa kaljapulloja meidän parvekkeelle. Hän myös kävi ruuvaamassa saranat irti meidän kylmävaraston ja varastokopin ovista, sekä varasti pyykkejä (meidän ja muiden) kuivaushuoneesta. Hän kirjoitteli törkeyksiä tussilla rappukäytäviin, varasti yhdeltä naapurilta toisen naapurin vara-avaimen ja kävi tuhoamassa tämän toisen naapurin paistinpannut (naarmutti teflonit). Yritti polttaa roska-katoksen, ja heitteli roskia maantasalla asuvien ”parvekkeenovien” viereen. Lisäksi kantoi kaupasta olutta vaimolleen jonka lääkityksen kanssa alkoholi oli hengenvaarallista. Vaimo kuulemma oli perinyt paljon rahaa. Kertoi asiasta itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapuri X haluaa syödä vapaasti aamupalansa omassa kodissaan. Naapuri 2 haluaa nukkua vapaasti pitkään omassa kodissaan. Molempien halu estää toisen toivetta toteutumasta. Kumman toive on oikeutetumpi tai tärkeämpi? Tästä tässä on kysymys, kummalla on suurempi oikeus saada asua vapaasti omassa kodissaan, huomioimatta naapurinsa toivetta?
Naapuri ei pysty syömään muuta ruokaa kuin smoothieta juuri tehtynä? Keksitkö muuta lähestymistapaa?
Naapuri herää vlenderiin ja ei saa enää unta. Miten naapuri voisi nukkua toisin? Vai voisiko se toinen naapuri tehdä edellisiltana ruoat tai syödä ilman. lenderiä samat raaka-aineet?
Ymmärrätkö, että ei hiljaisuuden päättyessä voida rajoittaa normaalia elämää yksilöllisten nukkumisjärjestelyiden takia?
Ymmärrätkö, että jokainen voi miettiä, onko pakko käynnistää blenderi aamuseitsemältä ja voiko joku ehkä herätä sen ääneen?
No sillä, että hiljaisuus loppuu useimmissa taloyhtiöissä klo 7:00 on se tarkoitus, että normaali elämä äänineen saa alkaa, ja blenderinkin voi kaivaa kaapista. Jos olisi sääntö, että ihmisten kuuluu saada nukkua aamulla klo kahdeksaan tai yhdeksään, niin myös hiljaisuus loppuisi siihen aikaan. eri
Juu: sinun todellisuudessasi asia on juuri näin ja koska ÄO:si on se, mikä on, kanssasi on turha väitellä. Sääliksi käy naapureitasi.
No voi kuules, kun se todellisuus löytyy sieltä kunkin taloyhtiön järjestyssäännöistä, mitkä ovat laatineet mitä ilmeisimmin ihan normaalin äo:n omaavat henkilöt :D Olen muuten ollut vuosia asukastoimikunnassa ja käsittelyssä oli valituksia ja pari häätöäkin jouduimme hoitamaan isännöisijän kanssa. Tuttua on.
Jos me nyt kaikki soitellaan huomenissa isännöisijöillemme tai vastaaville, ja kysytään, saako blendata klo seitsemältä, niin aivan varmasti vastaus on myöntävä. Ihan samoin saa rempan aloittaa silloin, kuten monet muutkin toiminnot. Jopa sen pianon soitonkin. Klo 7:00 luokitellaan aamuksi ja päivä alkaa siitä.
Ihanko isännöitsijän mielipidettä tarvitset tällaiseen? Olet malliesimerkki ihmisestä, joka ei halua tinkiä mistään omista mieliteoistaan toisten mukavuuden hyväksi, ellei ole ehdoton pakko ja asia määritelty pikkutarkasti jossain lakipykälässä.
Minä en vaan ymmärrä miksi juuri minun mukavuuteni on vähempiarvoista kuin muiden mukavuus? Miksi juuri minun täytyy tinkiä haluistani naapureideni edestä, mutta kenenkään naapurin ei koskaan tarvitse tinkiä omista haluistaan minun takiani? Miksi minä olen niin paljon vähempiarvoinen kuin juoppo ja työtön naapuri toisen seinän takana, ja mielenterveysongelmainen vandaali toisen seinän takana?
Jos sinulla on oikeasti häiritseviä naapureita, tee isännöitsijälle ilmoituksia kärsimistäsi häiriöistä, niin asian korjaaminen etenee. Ainakin meidän talossa tuollaisiin tartutaan nopeasti, koska kyse on asumisrauhasta ja myös talon ja asuntojen arvosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viera8ilija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kamalia ihmisiä, joille toisten ihmisten asumis- ja nukkumisrauha ei merkitse mitään. Kaikesta pitäisi olla pikkutarkat lait - sitten ehkä toiminta muuttuisi. Hyi hitto, kaikenlaisia niitä onkin.
Kamalia ihmisiä ne, jotka yrittää kieltää muilta normaalit elämisen äänet myös hiljaisuuden ulkopuolella. Kuvittelevat olevansa järjestyssääntöjen yläpuolella ja voivansa määräillä mitä muiden kodeissa saa tehdä
No älä ota naapureitasi huomioon, koska et selvästikään kykene siihen.
Järjestyssääntöjen mukaisen hiljaisuusajan noudattaminen ja metelöinnin välttäminen on muiden huomioimista. Naapurin keksimää blenderinkäyttökieltoa ei muut ole velvollisia noudattamaan
Vahvistit tällä aiemman toteamukseni.
Otatko itse jokaisen naapurisi henkilökohtaiset tarpeet huomioon?
Aika lailla kyllä. Olen toiminut talon hallituksessakin vuosia.
Aikalailla kyllä, eli et ota sen paremmin muita huomioon kuin suurin osa muista, vaikka väität olevasi muita parempi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
30 vuotta kolmivuorotyötä tehneenä lähinnä naurattaa jonkun 9-17 töitään tekevän aamublenderöinnistä itkeminen.
30 vuodessa on sattunut omalle kohdalle kaikenlaista ja joku 30 sekunnin aamublenderöinti on todella pientä moneen muuhun asiaan verrattuna. Ja kun olet vuorotyöläinen niin 7-23 välissestä metelistä et voi edes valittaa, sen kanssa on vain tultava toimeen. Joten kyllä, jos ainoa uniani häiritsevä tekijä olisi 30 sekunnin surahdus 7.00 niin kyllä naurattaisi tai ihan vähintäänkin hymyilyttäisi, ennen kuin jatkaisin uniani.
Jep, pienet on murheet jos blenderi noin häiritsee. Itse asuin seinänaapurina vanhemman herran ja hänen rouvansa kanssa. Herra tykkäsi dumpata tuhkakuppinsa sisällön ja rikkoa kaljapulloja meidän parvekkeelle. Hän myös kävi ruuvaamassa saranat irti meidän kylmävaraston ja varastokopin ovista, sekä varasti pyykkejä (meidän ja muiden) kuivaushuoneesta. Hän kirjoitteli törkeyksiä tussilla rappukäytäviin, varasti yhdeltä naapurilta toisen naapurin vara-avaimen ja kävi tuhoamassa tämän toisen naapurin paistinpannut (naarmutti teflonit). Yritti polttaa roska-katoksen, ja heitteli roskia maantasalla asuvien ”parvekkeenovien” viereen. Lisäksi kantoi kaupasta olutta vaimolleen jonka lääkityksen kanssa alkoholi oli hengenvaarallista. Vaimo kuulemma oli perinyt paljon rahaa. Kertoi asiasta itse.
Koska sun naapuri teki noin, niin muutkin saa häiriköidä miten haluaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanattomaksi vetää :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma asianne, jos alistuitte kaikki tuollaisen häiriköinnin kohteiksi. Minä en alistuisi. Taloyhtiöillä on keinot päästä tuollaisista eroon, mutta se vaatii aktiivisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska sun naapuri teki noin, niin muutkin saa häiriköidä miten haluaa?
Ilmeisesti juuri tuo on tämän stoorin kertojan mielestä tarinan opetus :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kamalia ihmisiä, joille toisten ihmisten asumis- ja nukkumisrauha ei merkitse mitään. Kaikesta pitäisi olla pikkutarkat lait - sitten ehkä toiminta muuttuisi. Hyi hitto, kaikenlaisia niitä onkin.
Useimilla taloyhtiöillä on tällaiset, joita järjestyssäännöiksi kutsutaan. Lähes kaikilla on säännöissä hiljaisuusaika, joka on tyypillisesti 22-07. Tänä aikana ei voi tehdä mitään suihkussakäyntiä äänekkämpää, mutta muuna aikana voi elää normaalisti niin aamulla kuin illalla.
Tämä aika on säädetty enemmistön valverytmin mukaan, koska ihan jokaista vuorotyöläistä, iltavirkkua tai etätöitä tekevää aamupäiväkerholaista ei voida otta huomioon. Sori nyt vaan, mutta näin se realiteetti on. Iso osa kerrostaloasujista on niitä, joiden on "mölistävä" aikaisin aamusta, eli mentävä töihin viimeistään kahdeksaksi. Meni kauneusunet vtuiksi tai ei.
Klo 7 saa käyttää keittiökoneita, jos yhtiösäännöt sen sallii. Muutosta saa kyllä halutessaan hakea taloyhtiöltä. Kohteliaisuus olisi silti suotavaa, eli miettiä voisiko sitä äänihaittaa jotenkin kohtuullistaa. Valitus, määräily ja häiriköksi haukkuminen ei sitä ole.
Edelleenkin toisten huomioon ottaminen on sallittua ja suotavaa 24/7.
Toki, mutta kohtuuden rajoissa. Jos kerran hiljaisuuden päätyttyä ei ole ok elää normaalisti olematta m'lkku niin mitäs sitten pitäisi tehdä? Laadihan nyt yksityiskohtaiset säännöt mikä tekee mülkuksi ja mikä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimilla taloyhtiöillä on tällaiset, joita järjestyssäännöiksi kutsutaan. Lähes kaikilla on säännöissä hiljaisuusaika, joka on tyypillisesti 22-07. Tänä aikana ei voi tehdä mitään suihkussakäyntiä äänekkämpää, mutta muuna aikana voi elää normaalisti niin aamulla kuin illalla.
Tämä aika on säädetty enemmistön valverytmin mukaan, koska ihan jokaista vuorotyöläistä, iltavirkkua tai etätöitä tekevää aamupäiväkerholaista ei voida otta huomioon. Sori nyt vaan, mutta näin se realiteetti on. Iso osa kerrostaloasujista on niitä, joiden on "mölistävä" aikaisin aamusta, eli mentävä töihin viimeistään kahdeksaksi. Meni kauneusunet vtuiksi tai ei.
Klo 7 saa käyttää keittiökoneita, jos yhtiösäännöt sen sallii. Muutosta saa kyllä halutessaan hakea taloyhtiöltä. Kohteliaisuus olisi silti suotavaa, eli miettiä voisiko sitä äänihaittaa jotenkin kohtuullistaa. Valitus, määräily ja häiriköksi haukkuminen ei sitä ole.
Jep, ja kun kaikki ottavat toisensa huomioon, ei tarvitse valittaa siitäkään, jos naapuri käyttää blenderiä. Vai toimiiko tämä vain yhteen suuntaan?
Kummalle se haitta tästä aiheutuu, on se suunta, joka voi kysymyksen esittää.
Pallon heittäminen toisaalle ei ole muiden huomioimista vaan itsekästä toimintaa.
Blenderin käytöstä aiheutuu haitta naapurille. Naapurin huomioimisesta eli blenderin käyttämättä jättämisestä aiheutuu haitta taas toiselle. Kumman oikeus elää normaalia elämää omassa kodissaan on vähemmän arvokas?
Verrataanpa haittoja:
Haitta1: Lyhyemmät yöunet, jotka vaikuttavat mm. terveyteen ja no, kaikkeen
Haitta2: Joutuu muuttamaan aikatauluaan ja tekemään smoothiensa illalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viera8ilija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kamalia ihmisiä ne, jotka yrittää kieltää muilta normaalit elämisen äänet myös hiljaisuuden ulkopuolella. Kuvittelevat olevansa järjestyssääntöjen yläpuolella ja voivansa määräillä mitä muiden kodeissa saa tehdä
No älä ota naapureitasi huomioon, koska et selvästikään kykene siihen.
Järjestyssääntöjen mukaisen hiljaisuusajan noudattaminen ja metelöinnin välttäminen on muiden huomioimista. Naapurin keksimää blenderinkäyttökieltoa ei muut ole velvollisia noudattamaan
Vahvistit tällä aiemman toteamukseni.
Otatko itse jokaisen naapurisi henkilökohtaiset tarpeet huomioon?
Aika lailla kyllä. Olen toiminut talon hallituksessakin vuosia.
Aikalailla kyllä, eli et ota sen paremmin muita huomioon kuin suurin osa muista, vaikka väität olevasi muita parempi
Missä olen väittänyt olevani muita parempi? Kyllä: yritän ottaa toiset huomioon asumisessani ja hallituksen jäsenenä joudun ratkomaan sellaisiakin ongelmia, jotka eivät henkilökohtaisesti kosketa minua (esim. tupakansavuun liittyen), mutta en minä täydellinen ole. En minä voi väittää, etteikö joku pyrkimyksistäni huolimatta joskus olisi kokenut minun tai vieraideni (esim. lapsiperheiden) takia häiriötä. Mutta en kuitenkaan käytä tehosekoitinta vielä klo 7 enkä huudata teeveetä enkä kuuntele musiikkia kovaäänisesti yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki, mutta kohtuuden rajoissa. Jos kerran hiljaisuuden päätyttyä ei ole ok elää normaalisti olematta m'lkku niin mitäs sitten pitäisi tehdä? Laadihan nyt yksityiskohtaiset säännöt mikä tekee mülkuksi ja mikä ei.
Jälleen yksi, jolle kaikki on sallittua, jos ei ole nimenomainen pikkutarkka ohjeistus kieltämässä. Kummallinen epäsosiaalinen elämänasenne.
Kaikki tässä ketjussa ovat varmasti samaa mieltä siitä, että kova mekkala mihin tahansa kellon aikaan on ärsyttävää ja häiritsevää. Äänet voi häiritä etäpalaveria, unta, vauvan päikkäreitä, elokuvan katsomista, mitä tahansa.
Tosiasia kuitenkin on, et on olemassa paljon häiritseviä ääniä jotka kuitenkin kuuluvat kerrostaloelämään - naapurin ruoanlaitto on yksi näistä. Blenderi on varmasti myös käyttäjän mielestä ärsyttävän kovaääninen, mutta minkäs teet jos sellaista käytät. Varmasti kaikki pyrkivät häiritsemään mahdollisimman vähän, mutta liiallisuuksiin ei voi mennä. Aamukokkailujen yhteydessä blenderin käyttö parin minuutin ajan on todella pieni asia. Häiritsevä, mutta silti pieni asia. Se ei johda häätöön, haltuunottoon jne.
Jokainen kokee häiritseviä ääniä eri tavalla. Siksi taloyhtiöissä on järjestyssäännöissä kirjatti hiljaisuusajat, koska on mahdotonta tehdä sellaiset säännöt jotka poistavat kaikkien naapurien häiriötekijät. Niin kauan kun asuu kerrostalossa, tulee olla valmis kompromisseihin. Kompromissi ei ole se, että kielletään blenderit ja naapurit ei saa syödä smoothieja, mutta kompromissi voi olla esim että blenderin käyttäjä hankkii muovialustan koneelle ja naapuri puolestaan korvatulpat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, ja kun kaikki ottavat toisensa huomioon, ei tarvitse valittaa siitäkään, jos naapuri käyttää blenderiä. Vai toimiiko tämä vain yhteen suuntaan?
Kummalle se haitta tästä aiheutuu, on se suunta, joka voi kysymyksen esittää.
Pallon heittäminen toisaalle ei ole muiden huomioimista vaan itsekästä toimintaa.
Blenderin käytöstä aiheutuu haitta naapurille. Naapurin huomioimisesta eli blenderin käyttämättä jättämisestä aiheutuu haitta taas toiselle. Kumman oikeus elää normaalia elämää omassa kodissaan on vähemmän arvokas?
Verrataanpa haittoja:
Haitta1: Lyhyemmät yöunet, jotka vaikuttavat mm. terveyteen ja no, kaikkeen
Haitta2: Joutuu muuttamaan aikatauluaan ja tekemään smoothiensa illalla
Aikaisemmin nukkumaan ja korvatulpat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis koska sinä et koe asiaa häiriöksi, kenenkään muunkaan ei pidä? Vähän enemmän empatiaa, kiitos.
Onko jengi oikeasti näin sekaisin? Kukin saa kotonaan aamulla valmistaa aamupalansa vaikka banjoa soittaen. 61 sivua ulinaa siitä, että joku käyttää pari minuuttia blenderiä aamulla. Herätkää! Ei oo todellista millasta porukkaa leipä nykyään elättää. Ei ihme, että maailmassa on kaikki päin persettä, kun jengi on näin sekopäistä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tässä ketjussa ovat varmasti samaa mieltä siitä, että kova mekkala mihin tahansa kellon aikaan on ärsyttävää ja häiritsevää. Äänet voi häiritä etäpalaveria, unta, vauvan päikkäreitä, elokuvan katsomista, mitä tahansa.
Tosiasia kuitenkin on, et on olemassa paljon häiritseviä ääniä jotka kuitenkin kuuluvat kerrostaloelämään - naapurin ruoanlaitto on yksi näistä. Blenderi on varmasti myös käyttäjän mielestä ärsyttävän kovaääninen, mutta minkäs teet jos sellaista käytät. Varmasti kaikki pyrkivät häiritsemään mahdollisimman vähän, mutta liiallisuuksiin ei voi mennä. Aamukokkailujen yhteydessä blenderin käyttö parin minuutin ajan on todella pieni asia. Häiritsevä, mutta silti pieni asia. Se ei johda häätöön, haltuunottoon jne.
Jokainen kokee häiritseviä ääniä eri tavalla. Siksi taloyhtiöissä on järjestyssäännöissä kirjatti hiljaisuusajat, koska on mahdotonta tehdä sellaiset säännöt jotka poistavat kaikkien naapurien häiriötekijät. Niin kauan kun asuu kerrostalossa, tulee olla valmis kompromisseihin. Kompromissi ei ole se, että kielletään blenderit ja naapurit ei saa syödä smoothieja, mutta kompromissi voi olla esim että blenderin käyttäjä hankkii muovialustan koneelle ja naapuri puolestaan korvatulpat.
Toimivin kompromissi olisi syödä jotain muuta aamupalaksi tai valmistaa se sörsseli muulloin kuin aamuvarhain. Mutta se on näemmä liikaa vaadittu, ihan kohtuutonta...
Vierailija kirjoitti:
Onko jengi oikeasti näin sekaisin? Kukin saa kotonaan aamulla valmistaa aamupalansa vaikka banjoa soittaen. 61 sivua ulinaa siitä, että joku käyttää pari minuuttia blenderiä aamulla. Herätkää! Ei oo todellista millasta porukkaa leipä nykyään elättää. Ei ihme, että maailmassa on kaikki päin persettä, kun jengi on näin sekopäistä.
Jos minä heräisin joka aamu sinun tehosekoittimesi ja banjosi ääneen, tulisin kertomaan siitä joka aamu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herra jumala, mikä kohu yhdestä blenderistä aamu seitsemältä. Keskipäivälläkö sitä pitäisi töihin mennä, kun pullamössöt haluaa nukkua. Eivät edes kykene vauvoja opettamaan sietämään pieniä ääniä. Meettekö sanoo huoltofirmallekin, jos alkavat lehtien puhaltamisen seitsemältä? Tai roskakuskille, kun piippiip peruuttaa pihaan hakemaan roskia.
Viestistäsi huomaa, ettei käytöstapoja ole muutenkaan kauheasti opetettu arvostamaan. Minä olen erittäin hyväuninen, mutta satuin joskus epäonnekseni asumaan blenderihullun naapurissa. Se ääni oli ihan järkyttävää kidutusta, en tiedä ovatko kaikki blenderit tällaisia. Alkoi todenteolla vaikuttaa yleiseen elämänlaatuun, kun tein ilta- ja yövuoroa saamatta nukkua aamulla. Normaalit äänet, kuten lasten leikit, pianot, pesukoneet eivät häiritse samalla tavalla kuin vaikka pora tai blenderi.
Jos omistaisin asunnon, ajaisin taloyhtiön kokouksessa säännön joka kieltää blenderin ja poran käytön aamulla.
Siis itselläsi ei ainakaan ole minkäänlaisia käytöstapoja, kun otat käytöstavat esiin, kun yrität onnettomin argumentein loukata toista kirjoittajaa. Tekstissä ei ole mitään, mikä viittaisi huonoihin käytöstapoihin.
Vierailija kirjoitti:
🙄
Melu on melua. Kyse ei ole blenderistä tai aamupalasta.
Melulle on omat raja-arvot asuintaloissa.
Esimerkiksi pofiber, perunakuitu. Älä ala esittää tyhmää… jos sun terspeuttis on oikeadti noin tyhmä, niin kuten sanoin jo, vaihda!