Susanna, 45: Miksei kukaan halua palkata kotiäitiä?
http://www.iltalehti.fi/tosielamaa/2014122318872250_ir.shtml
Mielipiteitä ja kommentteja aiheesta.
Kommentit (161)
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 23:37"]
30. Eiäidin kunniotus voi olla kiinni siitä ettei ole uraa tehnyt. Luultavasti kunnioittaisit äitiäsi ed.yhtä vähän vahän vaikka olisi hienon työuran tehnyt. Olet ajattelematon ja itsekeskeinen kakara.
[/quote]
Ymmärsit väärin. Kunnioitan äitiäni totta kai äitinäni (olen kiitollinen mm. kasvatuksesta ja kaikesta aineellisesta mitä olen saanut). Minulla oli ihan hyvä lapsuus ja välit vanhempiini ovat kunnossa. En ole kiittämätön enkä mielestäni itsekeskeinenkään, kiitos vaan analyysistä. On kuitenkin niin, että en YLIPÄÄTÄÄN arvosta kovin korkealle ketään, joka ei ota elämänsä ohjia omiin käsiin eikä kykene suunnittelemaan elämäänsä pidemmällä aikavälillä. Ei tarvitse olla mitään "uraa" (inhoan koko sanaakin), kunhan reilusti myöntäisi edes itselleen, että on jäänyt kotiäidiksi oman mukavuudenhalun takia, ei siksi että se olisi lapsille parhaaksi. -30
32 ja 33: ymmärrän tilanteen vaikeuden pienyrittäjän kannalta. Toki minusta koko pienyrittäminen on tällä hetkellä niin haastavaa, että soisin sitä jollakin tasolla helpotettavan.
Mutta jos ajatellaan tätä tasa-arvokysymyksenä, niin nuo eivät yksinkertaisesti ole minusta riittävän päteviä syitä. Tiedän kyllä, että tälläkin hetkellä firmat jättävät ottamatta näillä perustein työntekijöitä tai potkivat "tuotannollisista ja taloudellisista syistä" ulos, vaikka todellinen syy olisikin juuri tämä. Mutta minä väitän, että jos jokainen firma katsoisi oikeudekseen vaikkapa jättää (hedelmällisessä iässä olevan) naisen palkkaamatta hänen potentiaalisen kalleutensa takia, naisten asema töissä tulisi olemaan entistä huonompi: meitä ei palkata, koska me "saatamme" olla kalliita, riippumatta siitä, perustammeko perheen vai emme. Toisekseen: miksi automaattioletus on, että nimenomaan äiti jää hoitamaan korvatulehduskierteessä olevaa lasta? Oletan, että lapsella on usein myös isä, joka voi vallan hyvin jäädä kotiin sairastavan kanssa. Jostakin kumman syystä kukaan ei kuitenkaan jätä miestä näillä perustein palkkaamatta, että hän saattaa pitää joskus isyysloman tai olla poissa töissä sairastelun vuoksi.
Ai niin, 38 vastaa kysymykseen "Ikävää, mutta minkäs teet". No ensinnäkin minä vastustan sitä, että nainen on ok jättää palkkaamatta siksi, että hän saattaa haluta perheen. Naiset tekevät vain hallaa itselleen, jos alistuvat tuollaiseen oletusarvoisena seikkana edes kyseenalaistamatta, että tuo olisi lähtökohtaisesti väärin ja myös lyhytnäköistä.
Minulla ei ole ollut koskaan ongelmia työllistyä vaikka välissä on kaksi pidempää kotiäitiysaikaa, työvuosia ei kauheasti ole ehtinyt kertymään. Olisko hieman yli 10 kun ikää on nyt 40v. Olen jatkuvasti päivittänyt tietojani omalta alueeltani ja luonut suhteita siellä missä pystynyt. Suhteiden luominen kotiäitiyden aikana tuntuu olevan tosi vaikeaa suomalaiselle naiselle eikä niitä tyómaailman liittyviä juttuja päivitetä tarpeeksi.
Suomessa kotiäitejä ei voi niputtaa yhteen ryhmään koska valtio tukee kotiäitiyttä runsaskätisesti useita vuosia, varsinkin kun sopivin väliajoin pukkaa ulos uutta beibiä niin kotiäidiksi voi jäädä nahjuskin. Muualla kotiäidit ovat sosiaalisia ja huolehtivat hyvin kaikesta, ovat myös kotiäitiyden jälkeen haluttua työvoimaa. Suomi taitaa olla ainoa ikä- ja naisrasistinen maa muslimimaiden lisäksi.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 00:01"]
Minulla ei ole ollut koskaan ongelmia työllistyä vaikka välissä on kaksi pidempää kotiäitiysaikaa, työvuosia ei kauheasti ole ehtinyt kertymään. Olisko hieman yli 10 kun ikää on nyt 40v. Olen jatkuvasti päivittänyt tietojani omalta alueeltani ja luonut suhteita siellä missä pystynyt. Suhteiden luominen kotiäitiyden aikana tuntuu olevan tosi vaikeaa suomalaiselle naiselle eikä niitä tyómaailman liittyviä juttuja päivitetä tarpeeksi.
Suomessa kotiäitejä ei voi niputtaa yhteen ryhmään koska valtio tukee kotiäitiyttä runsaskätisesti useita vuosia, varsinkin kun sopivin väliajoin pukkaa ulos uutta beibiä niin kotiäidiksi voi jäädä nahjuskin. Muualla kotiäidit ovat sosiaalisia ja huolehtivat hyvin kaikesta, ovat myös kotiäitiyden jälkeen haluttua työvoimaa. Suomi taitaa olla ainoa ikä- ja naisrasistinen maa muslimimaiden lisäksi.
[/quote]
Tämäpä erikoinen näkemys. Siis tosissaanko väität, että Suomi on kotiäitien kehitysmaa? Esim. Saksassa naisen osa on aika pitkälle olla miehen jatke. Kaikki etuudet ja vakuutukset perustuvat "perheen pään" eli miehen työuraan. Siksi esim. saksalaisissa salapoliisisarjoissa murhaaja on tyypillisesti vaimo (koska muuta pääsyä perheen omaisuuteen ei ole). Myös Italiassa ja Ranskassa on tosi voimakas kotiäitikulttuuri, toki siellä on osa-aikainen työskentely huomattavasti yleisempää kuin meillä, mikä helpottaa huomattavasti työmarkkinoille paluuta.
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 23:55"]
Ai niin, 38 vastaa kysymykseen "Ikävää, mutta minkäs teet". No ensinnäkin minä vastustan sitä, että nainen on ok jättää palkkaamatta siksi, että hän saattaa haluta perheen. Naiset tekevät vain hallaa itselleen, jos alistuvat tuollaiseen oletusarvoisena seikkana edes kyseenalaistamatta, että tuo olisi lähtökohtaisesti väärin ja myös lyhytnäköistä.
[/quote]
Niin, ikävää, mutta minkäs teet? Kyllä työhön hakijoita on ja suurin osa ei paikkaa saa. Pitääkö yrittäjien ruveta ottamaan riskejä palkkauksessa koska "tasa-arvo"?
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 00:12"]
[/quote]
Niin, ikävää, mutta minkäs teet? Kyllä työhön hakijoita on ja suurin osa ei paikkaa saa. Pitääkö yrittäjien ruveta ottamaan riskejä palkkauksessa koska "tasa-arvo"?
[/quote]
Jos haluat rehellisen kyynikon vastaukseni ja otamme huomioon sen, että tässä maassa on muitakin kuin pienyrittäjiä, niin: minusta pitäisi luopua siitä, että yrityksen päätavoite on saada koko ajan enemmän ja enemmän rahaa sijoittajille kuin satsata itse toimintaan ja sen työntekijöihin. Nimittäin ne yritykset, joilla on ollut jopa kasvua, roikottavat ihmisiä jatkuvasti YT-neuvotteluissa, pienentävät palkkaa itse työntekijöiltä ja potkivat väkeä pois sarjana, selittelevät huonolla tuotolla, vaikka työntekijöiltä revitään kohta nahka selkänahasta ja itse sijoittajat keräävät rahat ja siirtävät ne kasvamaan joinnekin ulkomaisille tileille. Ja että samassa firmassa voi olla hervoton määrä solmiokaulaisia, isoa palkkaa niittäviä, kun taas pienen määrän varsinaisen raskaan työn tekijöitä saa tehdä useamman ihmisen hommat entistä lyhyemmissä tavoiteajoissa.
Mutta se on jo toinen tarina se. Tässä maassa on paljon korjattavaa, ja toivoisin, ettemme lähtisi niitä vasiten huonontamaan. Se, että myös naisen on mahdollista saada edes jonkinlaista työtä täällä, on niin vähän mutta kuitenkin jollekin iso asia. Ole hyvä, siinä rehellinen mielipiteeni. Minä en suostu nielemään tuota iänikuista hyväksyntää, kun ei kuitenkaan mitään millekään voida.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 00:18"]
[/quote]
[/quote]
Jos haluat rehellisen kyynikon vastaukseni ja otamme huomioon sen, että tässä maassa on muitakin kuin pienyrittäjiä, niin: minusta pitäisi luopua siitä, että yrityksen päätavoite on saada koko ajan enemmän ja enemmän rahaa sijoittajille kuin satsata itse toimintaan ja sen työntekijöihin. Nimittäin ne yritykset, joilla on ollut jopa kasvua, roikottavat ihmisiä jatkuvasti YT-neuvotteluissa, pienentävät palkkaa itse työntekijöiltä ja potkivat väkeä pois sarjana, selittelevät huonolla tuotolla, vaikka työntekijöiltä revitään kohta nahka selkänahasta ja itse sijoittajat keräävät rahat ja siirtävät ne kasvamaan joinnekin ulkomaisille tileille. Ja että samassa firmassa voi olla hervoton määrä solmiokaulaisia, isoa palkkaa niittäviä, kun taas pienen määrän varsinaisen raskaan työn tekijöitä saa tehdä useamman ihmisen hommat entistä lyhyemmissä tavoiteajoissa.
Mutta se on jo toinen tarina se. Tässä maassa on paljon korjattavaa, ja toivoisin, ettemme lähtisi niitä vasiten huonontamaan. Se, että myös naisen on mahdollista saada edes jonkinlaista työtä täällä, on niin vähän mutta kuitenkin jollekin iso asia. Ole hyvä, siinä rehellinen mielipiteeni. Minä en suostu nielemään tuota iänikuista hyväksyntää, kun ei kuitenkaan mitään millekään voida.
[/quote]
Niin, kommunismihan on tunnetusti toimiva talousmalli...
Ja edelleen, ikävää, että pienten lasten äitien on vaikeampaa saada töitä, mutta minkäs teet? Pakotetaanko firmat palkkaamaan näitä muiden hakijoiden ohitse vai millä sinä ongelman ratkaiset?
46: ja kommunismi liittyi tähän miten?
Minun, pienen ihmisen, ratkaisu tähän on se, että minun ei tarvitse (=kannata) ilmoittaa mitään perheeseeni liittyvää CV:hen, minun ei tarvitse niihin kysymyksiin vastata enkä lähde talosta ilman meteliä, mikäli on viitteitä siitä, että minut potkittaisiin ulos esimerkiksi raskauden vuoksi. Ja riippuen toki alasta ja paikasta (ja siitä, onko ala julkisella vai yksityisellä), jos osoittautuu että minut on työnhakijana ohitettu ja tilalleni otettu väärin perustein ansioiltaan heikompi hakija sukupuoleni vuoksi, otan ainakin selvää, onko toimittu laillisesti.
Heittele vielä hieman olkiukkoja, se kun on niin vallan hieno tapa keskustella.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 00:24"]
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 00:18"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Niin, kommunismihan on tunnetusti toimiva talousmalli...
Ja edelleen, ikävää, että pienten lasten äitien on vaikeampaa saada töitä, mutta minkäs teet? Pakotetaanko firmat palkkaamaan näitä muiden hakijoiden ohitse vai millä sinä ongelman ratkaiset?
[/quote]
En ole edellinen vastaaja, mutta mitä jos lähdettäisiin lainmuutosten kautta asennemuutokseen koko vanhemmuuden määrittelyssä? Tasattaisiin vaikka nyt ensi alkuun perhe-etuudet isän ja äidin kesken, niin ehkä työnantajatkin havaitsisivat, että naisen palkkaaminen ei ole sen laajuinen riski kuin mitä he kuvittelevat. Isätkin hoitavat lapsiaan ja jäisivät tarvittaessa kotiin hoitamaan sairasta lasta. Miten musta tuntuu, että jotain tämmöistä olisikin ollut jo suunnitteilla pidemmän aikaa :). Ai niin, mutta eihän perhe-etuuksia voi tasata (leikkaamisesta puhumattakaan), koska perheillä pitää olla VALINNANVAPAUS. Mikä vitsi.
Ongelma on siinä, että kukaan ei halua palkata juuri ketään, varsinkaan työttömänä tai muuten työelämän ulkopuolella hetkenkään olleita. Ei se paljoa auta jos homma korjataan vain kotiäitien osalta.
Niin, tämä keskustelu on jo aikaa sitten harhautunut alkuperäisestä jutusta. Minustakaan lehtijutun naisen pääasiallinen työllistymisen este ei ole kotiäitiys sinänsä, vaan pitkä työmarkkinoilta poissaolo ja sirpaleinen työura kokonaisuudessaan. Sairastuneen ihmisen tilanteesta hänet erottaa kuitenkin se, että hän on itse tehnyt valinnat elämässään, jotka ovat johtaneet tähän. Ei ole voinut tulla yllätyksenä, että työllistyminen on vaikeaa.
Ootteko tosissanne. "Äitinä oleminen on maailman rankin työ". KYLLÄ.
Oma valinta. Mullakin on iso perhe, mutta valmistuin alle 30 vuotiaana, opiskeluaikanakin sain työkokemusta, sain töitä valmistumisen jälkeen ja vakipaikan puoli vuotta sen jälkeen. Lasten äitiyslomat olen ollut kotona ja muita perhevapaita on pidetty vuorotellen, on tehty lyhennettyä työaikaa jne.jotta aikaa on jäänyt perheelle muttei kuitenkaan ole tipahdettu työelämästä. Työttömänä on paljon väkeä, myös akateemisia, eikä kotona olo ole vain mikään meriitti-työn, opiskelun ja perheen yhdistäminen ei ole yksinkertaista, mutta voin sanoa että maksaa vaivan...
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 00:29"]
46: ja kommunismi liittyi tähän miten?
Minun, pienen ihmisen, ratkaisu tähän on se, että minun ei tarvitse (=kannata) ilmoittaa mitään perheeseeni liittyvää CV:hen, minun ei tarvitse niihin kysymyksiin vastata enkä lähde talosta ilman meteliä, mikäli on viitteitä siitä, että minut potkittaisiin ulos esimerkiksi raskauden vuoksi. Ja riippuen toki alasta ja paikasta (ja siitä, onko ala julkisella vai yksityisellä), jos osoittautuu että minut on työnhakijana ohitettu ja tilalleni otettu väärin perustein ansioiltaan heikompi hakija sukupuoleni vuoksi, otan ainakin selvää, onko toimittu laillisesti.
Heittele vielä hieman olkiukkoja, se kun on niin vallan hieno tapa keskustella.
[/quote]
Tietenkään sinun ei tarvitse kertoa lapsista, eikä vastata kysymyksiin ja saat nostaa metelin jos raskauden tai lasten vuoksi saat monoa. Työnantajat kieroilevat, eikä oikeuksistaan pidä missään nimessä joustaa, mutta jos CV:ssä on kymmenen vuoden aukko tai lukee kokemuksessa kotiäitinä olo, niin ei paljon tarvitse työnantajan lapsista kysyä. Ja sitten työnantaja katsoo seuraavan hakijan, jolla ei ole lapsia ja jos tämä on likimainkaan yhtä pätevä kuin kotiäiti, palkataan ennemmin tämä ja keksii jonkun ympäripyöreän tekosyyn valinnalle.
Ikävää, mutta minkäs teet? Itket ja ruikutat, nostat metelin, teet kärpäsestä härkäsen ja saat kaikki äidit vaikuttamaan yhteistyökyvyttömiltä ja joustamattomilta rettelöitsijöiltä, käveleviltä oikeusjutuilta?
Olen 33v enkä ole päivääkään ollut töissä. Olen ollut 10v kotiäitinä. Enkä haluakaan töihin. Asuntolaina on maksettu. Meillä on iso oma talo. Ja ihanaa olla kotona hoitaa lapsia ja eläimiä. Ilmottaudun työttömäksi ku kuopus täyttää kolme mut ei haittaa vaikka töitä ei löydy.
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 22:26"]En minäkään palkkaisi pienten lasten äitiä. Lapset koko ajan sairaana ja se maksaa todella paljon työnantajalle + lisästressi kun pitäisi sijainenkin löytää vielä äidille, joka on poissa lasten sairasloman takia.. Surullista, mutta totta.
[/quote]
Itse asiassa, lapset eivät sairasta kokoajan montaa kertaa kuukaudessa. Yleensä päivähoidon alettua, lapset sairastavat hetkellisesti muutaman kerran, sen jälkeen taas ihan normaalisti. Meillä töissä liitosta annettu ohje, lapsen sairastuttua vanhemmalla on oikeus olla kaksi päivää paikallisella sairaslomalla, etsiäkseen loppuajaksi lapselleen hoitajan. Tiedän myös useita isompia firmoja, joissa palkattu oma lastenhoitaja. Eli jos työntekijän lapsi sairas, niin yrityksen oma lastenhoitaja menee työntekijän kotiin hoitamaan sairasta lasta. Ihmettelee miksi ei jokaisessa isommassa yrityksessä (lue yli 100 työntekijää) ole tällaista käytäntöä.
iksi lapset ensin priorisoineen täytyisi nyt saada työnantajat uskomaan että työ on etusijalla. En ainakaan minä ottaisi tuollaista riesaksi vaikka ilmaiseksi tulisi. Pelko siitä että korvatulehduskierre tai joku muu vie mamman taas viikoksi pois mutaman kerran työmaalta on liikaa muutenkin minimissä pyörivälle työpaikalle. Toisekseen yrittäisi jostain muualtapäin hommia, viikonloput voi olla sitten kotosalla