Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Susanna, 45: Miksei kukaan halua palkata kotiäitiä?

Vierailija
25.12.2014 |

http://www.iltalehti.fi/tosielamaa/2014122318872250_ir.shtml

Mielipiteitä ja kommentteja aiheesta.

Kommentit (161)

Vierailija
1/161 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka palkkaa työelämästä vieraantuneen, kokemattoman 45-vuotiaan kun samoja harvoja paikkoja on hakemassa jopa satoja nuorempia, loistavan taustan ja työkokemuksen omaavia?

Vierailija
2/161 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja tarkennuksena isossa skaalassa ongelma on työelämän asenteissa ja ennakkoluuloissa ei kotiäitien työkyvyssä."

Höps. Ongelmana on, että monilla aloilla on työvoiman ylitarjontaa, ja kymmenessä vuodessa kotona osaaminen ruostuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/161 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet kotiin kymmeneksi vuodeksi ja ja katsotaan vaikuttaako uraan.. Oho! Vaikuttaa! Ja siksi ne ei suostukaan jäämään.

Vierailija
4/161 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 10:21"]

No ei kotiäiti ole "työkyvytön", hänellä on vain taidot päivittämättä. Miksi rekrytoijana valitsisin hänet, kun ovista ja ikkunoista tulee hakijoita, joilla on pidempi ja ajankohtaisempi työkokemus? Silloinhan syrjisin pätevämpiä!

[/quote]

Kun ikää on tarpeksi ei auta päivitykseksi täysin uusi yliopistotutkinto ilman työkokemusta. Olisi kannattanut tehdä opiskelun ohessa töitä opiskelemaltaan alalta. 

Vierailija
5/161 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä se on nää kaikki vuodet tehny kotona kun nuori on jo kolmannella luokalla?!?

Vierailija
6/161 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 10:29"]

Mitä ihmettä se on nää kaikki vuodet tehny kotona kun nuori on jo kolmannella luokalla?!?

[/quote]

Opiskellut korkeakoulututkinnon. Ja olisi varmaan tehnyt töitäkin jos olisi niitä saanut, mutta keski-ikäinen 5 lapsen äiti kuka nyt sellaista palkkaisi...

Vierailija
7/161 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

jutun kotiaidin tilanne ei siis johdu yksinkotiaitiydesta vaan muistakin tekijoista. olen tuo, jonka aiti tyollistyi eka haulla lomittajaksi. Kotiaitiys ei siis ole este, jos toita on tarjolla. Itse olen suurperheen aiti ja bussikuski, lasten sairastamisen takia olen ollut toista pois hajanaisia paivia. Minulla on vakituinen tyosuhde ja olen ollut toissa kaikkien aitiyslomien valit, olin juuri kihlautunut, kun sain paikan 25 vuotiaana. Eli siina mielessa todellinen riskisijoitus.

Vierailija
8/161 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 10:22"]

Kuka palkkaa työelämästä vieraantuneen, kokemattoman 45-vuotiaan kun samoja harvoja paikkoja on hakemassa jopa satoja nuorempia, loistavan taustan ja työkokemuksen omaavia?

[/quote]

Minulla on aika lailla saman tyylinen tarina takanani, erona vain, että sillä on onnellinen loppu. Olen myös yli nelikymppinen, viiden lapsen äiti. Nuorena tyttönä opiskelin ammattikoulussa ammatin ja jäin saman tien äitiyslomalle. Olin kotiäitinä lopulta 18 vuotta, kunnes kuopus aloitti koulun. Lähdin itse samana syksynä opiskelemaan AMK-tutkintoa, jonka sainkin jo kolmessa vuodessa kiitettävin arvosanoin. Pääsin vakituiseen, koulutusta vastaavaan työhön samaan yritykseen, jossa suoritin opintoihin kuuluvan harjoittelun. Työnantajani ilmeisesti tunnisti motivoituneen työntekijän, jolla on lapsenteot jo takanapäin mutta innokkuutta työntekoon ja uuden oppimiseen. Olen nyt ollut työssäni yli kolme vuotta ja lähes joka päivä töihin mennessäni nipistän itseäni, että olenko se todella minä, joka olen menossa asiantuntijatyöhöni, kaikkien noiden kotiäitivuosien jälkeen!

Sanoisin kaikille vuosia kotona olleille kotiäideille, että opiskelu vanhemmalla iälläkin kannattaa! On turha surra etukäteen, saako töitä, voi hyvinkin käydä flaksi. Tuntuu upealta, kun itse tienattu palkka kilahtaa tilille eikä yhteiskunnan suunnalta tarvitse mitään tukia (pois luettuna lapsilisät).

Vierailija
9/161 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 10:45"]jutun kotiaidin tilanne ei siis johdu yksinkotiaitiydesta vaan muistakin tekijoista. olen tuo, jonka aiti tyollistyi eka haulla lomittajaksi. Kotiaitiys ei siis ole este, jos toita on tarjolla. Itse olen suurperheen aiti ja bussikuski, lasten sairastamisen takia olen ollut toista pois hajanaisia paivia. Minulla on vakituinen tyosuhde ja olen ollut toissa kaikkien aitiyslomien valit, olin juuri kihlautunut, kun sain paikan 25 vuotiaana. Eli siina mielessa todellinen riskisijoitus.
[/quote] mun palkka on 32000e/v, tyokaverit, jotka tekee myos sunnuntaita tienaa 42000e/v. ehka kannattais aitienkin oikeasti katsella avoimin silmin kaikkia vaihtoehtoja ja hakeutua aloille, joissa on tyollisyysnakymat edes kohtuulliset. onhan se ihan loogista, etta huippuviran / -uran yhdistaminen pitkiin perhevapaisiin on enemman kuin haastavaa. Ei kukaan mieskaan sais kovin nousujohteista uraa, jos antais ymmartaa, etta aikookin olla yhtakkia kesken kaiken vuosikausia kotona. Mun mielesta tassa taas yritetaan tunkea tasa-arvomuottin asioita, jotka ei sinne oikeastaan kuulu. Nykyaan on kuitenkin mahdollista valita ura tai lapset, on mahdollista jakaa perhevapaita, etta molemmat vanhemmat voi pysya tyoelaman syrjassa kiinni. Kotiaitiys on valinta, ei mikaan pakko tai suositus.

Vierailija
10/161 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 10:22"]

[/quote]

Tämä viesti sisälsi niitä ennakkoasenteita joita yhteiskunnassamme valitettavasti on

45- vuotias vastavalmistunut on työelämästä vieraantunut, kokematon ja keksit varmaan sata muutakin negatiivista kommenttia..

Nuorella vastavalmistuneella  on loistava tausta ja työkokemus ja sata positiivista kommettia perään...

Suomessa rekrytoinnissa on valtavasti ennakkoasenteita, valitettavasti monet niistä on vääriä, ilman faktapohjaa.

Mietipä kuinka monta yli 50-vuotiasta sinun työpaikallesi on palkkattu tällä vuosituhannella uutena rekrytointina ja kuinka monta alle viisikymmentä vuotiasta.

Käytännössä yli 50-vuotiaat eivät voi vaihtaa työpaikkaa koska kukaan ei palkkaa niitä. Yli 50-vuotiaiden työmarkkinat eivät toimi Suomessa.

Yhteiskunnallisista ongelmista kyllä tulee yksilön ongelmia, mutta ei se tarkoita että yksilö olisi niihin syyllinen. Vieläkin toivon että tämä artikkelissa esitetty äiti löytäisi työpaikan sekä yksilön että yhteiskunnan kannalta. Hänellä on kumminkin vielä parikymmentä vuotta aikaa ennen eläkettä.

2

Vierailija
11/161 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 10:56"][quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 10:22"]

[/quote]

Tämä viesti sisälsi niitä ennakkoasenteita joita yhteiskunnassamme valitettavasti on

45- vuotias vastavalmistunut on työelämästä vieraantunut, kokematon ja keksit varmaan sata muutakin negatiivista kommenttia..

Nuorella vastavalmistuneella  on loistava tausta ja työkokemus ja sata positiivista kommettia perään...

Suomessa rekrytoinnissa on valtavasti ennakkoasenteita, valitettavasti monet niistä on vääriä, ilman faktapohjaa.

Mietipä kuinka monta yli 50-vuotiasta sinun työpaikallesi on palkkattu tällä vuosituhannella uutena rekrytointina ja kuinka monta alle viisikymmentä vuotiasta.

Käytännössä yli 50-vuotiaat eivät voi vaihtaa työpaikkaa koska kukaan ei palkkaa niitä. Yli 50-vuotiaiden työmarkkinat eivät toimi Suomessa.

Yhteiskunnallisista ongelmista kyllä tulee yksilön ongelmia, mutta ei se tarkoita että yksilö olisi niihin syyllinen. Vieläkin toivon että tämä artikkelissa esitetty äiti löytäisi työpaikan sekä yksilön että yhteiskunnan kannalta. Hänellä on kumminkin vielä parikymmentä vuotta aikaa ennen eläkettä.

2

[/quote]
Niin, mutta kun parempiakin hakijoita on työttöminä. Kyllä se, että on aktiivisesti vältellyt työelämää siihen pisteeseen että nuorin lapsikin on jo tuonikäinen, kertoo jotain ko työnhakijasta ja hänen suhteestaan työhön, mitä ei voi ainoastaan yhteiskunnanasenteiden piikkiin laittaa.

Vierailija
12/161 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 10:09"]

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 10:03"]

aitini oli kaynyt vain peruskoulun, oli sen jalkeen pari vuotta kotiapulaisena, meni naimisiin, oli kotiaitina 32v, haki toihin, paasi heti harjoitteluun ja sai heti sen jalkeen maaraaikaisen tyosopimuksen, tyonantaja koulutti, nykyaan aidillani on vakittuinen tyosuhde ja elamansa ensimmainen ammattitutkinto. Toihin haki 47v. Riippuu siis myos alasta. On yksi kysytyimpia maatalouslomittajia asuinpaikallaan, osa yrittajista siirtaa mielummin lomia kuin ottaa jonkun muun. Eli riippuu myos motivaatiosta jne

[/quote]

Öitisi hakikin alalle jolla on työvoimapula. Monelle muulle alalle tuskin olisi päässyt. Niin miksi tämäkin nainen ei lähde maatalouslomittajaksi? Varmasti löytyisi töitä eikä tarvitsisi tuoda lomittajia ulokomaila.

[/quote]

Niin, Jämsässähän taitaa olla tuo maatalouskoulukin.

Vierailija
13/161 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biologin on vaikea työllistyä ylipäänsä. Jos on ollut pitkään kotona lasten kanssa, niin helpoiten työllistäviä aloja on lähihoitaja-sairaanhoitaja -sektorilla. Vanhusten pariin palkataankin mielellään hieman vanhempia henkilöitä.

Jos vanhemmalla iällä opiskelee korkeakoulututkinnon, työllistyminen voi olla hankalaa, ellei oma aikaisempi työkokemus ole vastaavalta alalta.

Työpaikoilla on hieman eri pelisäännöt, kuin kotona tai opiskellessa. Kuka palkkaisi 45-vuotiaan, jolle pitäisi opettaa alusta pitäen miten töissä toimitaan???

Vierailija
14/161 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiäiti = aktiivisesti vältellyt töitä. Mistä te keksittekään näitä?

2

Vierailija
15/161 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 23:31"]

[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 22:39"]

En ota kantaa suoraan tämän kotiäidin työttömyyteen, mutta te, jotka ette palkkaisi äitiä: onko teille ihan oikeasti ok, että teiltä itseltänne jäisi työpaikka saamatta vaikkapa siksi, että olette syntyneet naisiksi ja olette potentiaalisesti hyvässä lastensaanti-iässä? Varmistaisitteko jo työhaastattelussa, että eihän hänellä vain ole puolisoa, ja jos on, onko tämä taatusti tehnyt vasektomian? Tai että kärsiihän nainen taatusti lapsettomuudesta? Vai katsotteko te vain, että hän näyttää potentiaaliselta, ja hylkäätte hakijana huolimatta erinomaisesta CV:stä?

Kärjistän, mutta ymmärsitte taatusti pointin: minusta on hyvä juttu, että naisella on tässä suhteessa edes jotakin oikeuksia. Käsittääkseni nimittäin ei ole laillista esimerkiksi antaa raskauden vuoksi potkuja, eikä työhaastattelussa (?) tarvitse vastata siihen, onko lapsia tai aikooko hankkia. Ymmärrän ongelmat, mutta kääntöpuolella on vain vielä pahempia ongelmia.

[/quote]

Ei tarvitse vastata lapsiin ja lisääntymiseen liittyviin kysymyksiin, mutta jos CV:ssä on kokemuksena kymmenen vuotta kotiäitiyttä, ei kysymyksiä taideta tarvita.

Ja työnantajan on pakko miettiä tarkkaan, palkkaako pienen lapsen äidin tai vai lähes yhtä pätevän lapsettoman. Porukkaa vähennetään muutenkin joka suunnalla ja kuluja karsitaan, ei siinä huvita sijaisia etsiä ja palkkailla tunnin varoajalla, kun Petterillä on aamuyöstä iskenyt vatsatauti.

Ikäväähän tämä on, mutta minkäs teet?

[/quote]

Toisaalta työnantajan ei tarvitse pelätä että tämä jo lapsensa tehnyt jää heti äitiyslomalle kun on työpaikan saanut. Asioissa on aina kaksi puolta.

Vierailija
16/161 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 11:03"]Kotiäiti = aktiivisesti vältellyt töitä. Mistä te keksittekään näitä?

2
[/quote]

No ei nuo lapset äitiä ole kotona kokopäiväisesti tarvinneet moneen vuoteen, että kyllä siellä ihan äidin tarpeista on ollut kysymys. Ja kodin ulkopuolella työskentely on ihan toisella tavalla sosiaalisesti vaativaa kuin kotona olo, mikä onkin iso syy miksi introvertit suomalaisäidit viihtyy hyvin kotona.

Vierailija
17/161 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kertakaikkiaan ymmärrä näitä "jos naisella on lapsia, hän on epäluotettava työntekijä ja aina poissa, en palkkaisi". 

Olen itse lapseton nuori nainen ja silti minua nyppii tällaiset kommentit. Kuurin juuri vastaavan työkaverini suusta. Huvittavinta on, että myöskään työkaverillani ei ole lapsia, mutta sen sijaan hänellä on kaksi koiraa, jotka ajavat hänelle lapsen asemaa. Työkaverini "joutui" mm. jäämään töistä pois, koska heille oli tulossa remonttimies ja koirat olisivat pelänneet vierasta ihmistä, joka kävi silloin tekemässä vain 5 min tarkistuksen!? On ollut muulloinkin pois koiriensa takia tai tehnyt lyhyempää päivää, koska koira pitää viedä trimmiin tms. 

Voinen siis todeta, etten palkkaisi naista, jolla on lapsia tai lemmikkejä. 

Vierailija
18/161 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne on viimevuosina muuttunut kovasti. Ei kukaan uskonut tällaiseen lamaan 3 vuotta sitten. 

Vierailija
19/161 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 05:25"]

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 02:00"]

Miksi ette naiset mene töihin? Ihmettelette miksi miehet pitää naisia kakkosluokan kansalaisina ja sitten te oikein todistatte että olette? Kyllä aikuisen ihmisen pitää elättää itsensä työnteolla (tai avstaavasti sijoittamalla omaa rahaa jne). Mutta täällä moni oikein kehuu miten ei halua tehdä töitä ja notkutaan kotona vuosikausia...

Oksettavaa ei muuta voi sanoa

[/quote]

Ainoa mikä tässä on oksettavaa on kirjoituksesi. Annas kun arvaan. Vanhempadi ulkoistivat sinut päivähoitoon ja sen vuoksi sinusta kasvoi rakoittunut variaatiota sietämätön yksilö. Hoitotädin syli ei ole sama kuin isän tai äidin. Sut hylättiin. Ja vain ja ainoastaan rahan vuoksi. Ja ihan vain siksi, että kumpikaan vanhemmistasi ei ollut niin hyvä, että olisi voinut paiskia töitä kahden puolesta. Sut hylättiin.

Katso muita eläimiä. Kuinka usein näet muita lajeja, jotka jostain kumman syystä huolehtiivat muiden pennuista kuin omistaan? Etoä juuri. Se on luonnon oikku. 

Olen "notkunut" kotona vuosikaudet. Mutta mulla onkin ÄLYKÄS ja OSAAVA mies ja lapset, jotka pinkovat ikäistensä edelle hommassa kuin hommassa. Näin kasvatettaan menestyjiä.

[/quote]

Ihan ohiksena, mutta huh huh :D Olet tosi säälittävä yksilö - toivottavasti osaat kasvattaa pentusi parempaan malliin, kuin mitä itse olet näemmä saanut.

Ihan vinkkinä, eipä juuri ole olemassa sellaista eläinlajia, joka ei joutuisi jättämään pentujaan toisen hoitoon/yksin/kuskaamaan perässään elantoaan hankkiessaan. Ihminenkään ei ole tälläinen, ei ole koskaan ollut, eikä tule koskaan olemaan. Olet pihalla kuin lumiukko, niin biologiasta, työelämästä, yhteiskunnasta kuin näköjään monesta muustakin. Herätys. Aloita oikeinkirjoituksesta ja peruskoulun loppuunkäymisestä.

Vierailija
20/161 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 11:19"]Tilanne on viimevuosina muuttunut kovasti. Ei kukaan uskonut tällaiseen lamaan 3 vuotta sitten. 
[/quote]

Ehkä ei, mutta saman riskin on aina ottanut nainen joka pudottautuu pois työelämästä yli 10 vuodeksi...